HVA ER DET SOM SKJER MED FOLK?

Fredrik, Leo og jeg kom nylig hjem fra butikken, og jeg kan vel ikke si annet enn at jeg er ganske overveldet. Godterihyllene var så og si ribbet for alt av godteri, og når jeg sjekket facebook-feeden min på mobilen min når vi kom ut av butikken så jeg at butikken vi var på var langt fra den eneste som var tomme. Jeg leser om folk som kjøper 35 kg med godteri på nyhetssider og butikker som selger flere tonn om dagen. Jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet, men jeg synes det er viktig å tenke over noe oppe i disse vilt lave godteri-prisene.

Jeg har selv kjøpt meg godteri, men jeg orker knapt 3 biter før posen ligger i matskuffen vår til Fredrik har tømt den over en lengre periode. Jeg kjøpte 1 kg, og det er nok det altså, men det kunne aldri falle meg inn å hamstre inn flere titalls kilo med godteri eller andre påskevarer. Hvorfor? Spør du kanskje.

Jeg har de som ikke har fullt så mye penger i tankene, og som ser på denne priskrigen som en mulighet til å endelig kunne fylle påskeeggene til barna sine fordi smågodt og godteri generelt er ganske dyrt, og fordi jeg kan se for meg at det ikke er noe de med veldig dårlig råd kan prioritere til vanlig. Og så møter de tomme godteribokser i butikken fordi folk går bananas i godterihyllene og ikke klarer å tenke litt på andre som kanskje vil kjøpe litt godteri de også.

Det gjør meg egentlig ganske trist. Jeg skjønner at det er kjempefint å få billige matvarer og å spare penger, men når folk blir så grådige at de river til seg alt de kan og tar med seg maaange kilo med godteri og andre påskevarer slik at det blir helt umulig for andre å få tak i, og da spesielt de som ikke har råd til disse varene til vanlig, da kjenner jeg at jeg reagerer litt. Det er kanskje bare meg, men jeg synes det skal kunne gå an å begrense seg litt. 

Alle skal selvfølgelig kunne benytte seg av tilbudene og de ekstremt lave prisene, men det går alle veier – Hvis du drar med deg 20 kg godteri hjem fordi det er så billig når du ellers fint har råd til å kjøpe deg godteri når det ikke er på tilbud – Så er det faktisk lov å tenke på mammaen med dårlig råd som møter tomme bokser med godteri og som trodde hun endelig kunne kjøpe litt påskegodt til barna sine.

Foto: VG.NO

29 kommentarer
    1. Og der er jeg, helt enig. Jeg er en mor med veldig veldig dårlig råd. Skulle kjøpe inn godis til påskeegg, alt var tomt var kanskje tre godis biter igjen av vær ting og flere helt tomme. Trist :/

    2. Jeg er så enig! Den lille lokale Kiwi-butikken her i den vesle byen Horten hadde solgt 1.6 TONN PÅ EN DAG!! Det er jo som du sier at det er fint og flott med billige matvarer, men folk blir jo så grådige. Det som kanskje er det dummeste er at folk som går på ungdomsskolen like ved butikken kjøper 2 kg godteri som lunsj.. Sånne tilbud ser veldig flotte ut, men det har jo alltid konsekvenser som går den gale veien.

    3. Anonym: Gud nå fikk jeg vondt av deg. Bor du i nærheten må du gjerne ta godteriet som ligger i matskuffen her! Håper folk kan tenke seg om, utrolig trist er det.
      klem

    4. Tanken din er veldig fin, og jeg kjøpte selv 2 kg fordelt på hele familien, noe jeg ikke syntes er noe veldig ekstremt. Men heldigvis for de som kommer for sent og alle godterihyllene er tomme, så fyller heldigvis butikkene på flere ganger i uken. Og påsken har heldigvis ikke kommet helt enda.

    5. Nå synes jeg du tar sorgene veldig på forskudd her. Om du velger å dra på butikken for handle inn lørdagsgodt på tilbud 20min før stengetid kan du ikke forvente annet enn tomme godterihyller. Om du har lest i media så har butikkene selv forklart at godteri er det mer enn nok av på lager og at det ikke er noe problem å fylle opp. Det jeg vil frem til er egentlig at så lenge man handler til rett tidspunkt så er det godteri å finne. Tilstandene er ikke i nærheten av hva de var før jul.
      Men tanken din er god og jeg forstår riktig nok ikke selv hva folk skal med 35kg godteri, men det får være deres eget problem 🙂

    6. Enig med deg, folk er ville.
      Var på Europris idag jeg (første gang det har vært fulle bokser med godteri der på en lørdag) koster 5,90 trur jeg å handla til påsken for 40 kr 🙂 så tips! Dra dit, bittelitt dyrere men godt og ferskt uttvalg. Folk burde skjemmes! Var først på rema da for datteren min får alltid velge 10 smågodt ting på en lørdag. Men folk lot jo ikke hun få komme til engang og rimelig ribba utvalg… så igjen! Europris var fortryllende rolig å fint idag 😉

    7. Enig kjøpte 3kg forrdelt på helger
      og i påsken.
      Men kjøpte det på mega så hadde godt utvalg men var noen kr dyrere.
      Er siverent når det er tilbud for min del men forstår heller ikke de så blir grådige og tar med 25,30,40 eller 50 kg likksom det er tragisk.
      3kg er mye men nå tok jeg litt av det vi spiser og da blir det fort litt mer.
      La nå alle gå ikke bare tenk på dere selv.

    8. Jeg er veldig enig med deg. Men butikkene har selv sagt at de har mer enn nok på lager, så om det er tomt i hyllene er det nok fordi de ikke har rukket å fylle på. Men om man spørr så finner de nok frem til deg! 😊
      Når det er sagt så er jeg og en venninne noen av dem som har “hamstret” vi har begge barn som er veldig allergisk mot melk og kan derfor ikke kjøpe små plukk ettersom biter av og til havner feil og spadene blir puttet oppi alle. Vi må kjøpe fulle uåpnede bokser. Og prisen på en full boks med fisker er ganske stiv så da er det godt å kunne fylle opp med litt lørdagsgodt så vi har i laaaangt tid. Meg og min partner er også noen av de som kommer litt trangt ut økonomisk så det er litt herlig med priser som er så lav! 😊
      Men la unger slippe til så alle får dra litt gode av disse prisene! 😄

    9. Hva om det en av de som ikke har veldig mye råd som kjøper så mye godteri? Det er ikke sikkert at alle som kjøper er de som har godt nok råd.Ble bare litt forvirret. Men skjønner hva du mener 🙂 Stå på !

    10. Enig – helt tragisk! Hva med å kjøpe et påskeegg og fylle og trekke ut en vinner blant de av leserne som trenger det? Siden det kanskje er noen som ikke har så mye penger og du før har sagt du vil hjelpe 🙂

    11. Skjønner hva du tenker å mener. Jeg selv jobber på Prix.
      Vi har og tilbud men smågodt koster 69kr kg.
      Litt dyrere ja men alikevell billigere enn det pleier å være.
      Ser ikke vitsen med å hamstre 35kg smågodt feks
      med mindre du har ganske stor familie…
      Så kjære anonym i komentaren her oppe, hvis du bor i
      Oslo kom gjerne innom butikken jeg jobber i 🙂
      Hvis ikke kan jeg godt sende deg litt påskegodt 😉

    12. Guttemamma: Kjempegodt forslag! Tror kanskje jeg sender inn et stort påskeegg til “hjelp oss å hjelpe” i Vestfold, så vet jeg at det kommer til noen som ikke har mulighet til å kjøpe selv <3

    13. Av alle ting som skulle bli billigere i landet nå, ble det godteri.. Hvorfor ikke frukt og grønnsaker? Eller mat generelt? Det er langt mer livsnødvendig med mat enn godteri.
      Jeg er oppriktig oppgitt og bekymret for alle de som har kjøpt så mye godteri til seg selv og barna sine. Tenker ikke folk over hvor mye E-STOFFER (kreftfremkallene stoffer) det finnes i godteri?

    14. Enkelte butikker har heldigvis innført Max 2 kg per kunde nå, men jeg og kjæresten var i butikken i går og måtte gå tomhendt hjem uten fredagskos, hyllene var helt tomme. Burde vært Max 1 pose med 1kg per kunde synes nå jeg

    15. Jeg tenker også hvor usunt og lite bra det er at f.eks en 8 åring (forsåvidt yngre barn og) som får 30kr til lørdagsgodt kan kjøpe en kilo uten problem. Det er absolutt ikke bra for voksne eller barn.

    16. Hei! Du “kjenner” meg kanskje fra coop extra larvik?
      Hører det du har å si. Selv er jeg veldig oppgitt over at godterihyllene har blitt tømt. Vi har de siste dagene blitt møtt med sure folk som spør stygt om når vi får mere godteri. Det som i tillegg gjør dette teit er at siden folk hamstrer så innmari, så har vi vært nødt til å sette en maxgrense på 2 kg per husstand.. som folk med glede ignorerer. I dag har jeg solgt opptil 5kg godteri til én kunde, fordi “2 kilo? nei, det har jeg ikke sett”. Kan ikke nekte dem å kjøpe det de allerede har plukket heller, for det har seg jo sånn at når noen har plukket godteriet, så må de enten kjøpe det – eller så blir det kastet. Rema1000 var dem som startet priskrigen med godteriet, mens vi i coop hadde tenkt til å sette ned prisen på smågodtet til noe rundt 4,90 NESTE UKE. Som vil si at vi, vi hadde ikke kjøpt inn nok til dette kaoset. Jeg skjønner ikke hva folk skal med 3-10 kilo godteri. Jeg har jo kjøpt noe selv, men ikke på LANGT NÆR så mye.. Skjønner ikke helt hvordan folk tror de sparer på å kjøpe 100 ganger så mye godis som de ellers ville kjøpt bare fordi det er billig. De sparer ikke penger, de bruker penger. En siste ting jeg lurer på er hvor mye av alle tonnene med godis som har blitt solgt denne uka det er som blir kastet etter påske, rett og slett fordi folk har kjøpt alt for mye.. Oh well, verden er rar..

    17. Er enig med dere 10,20,30 kilo hva skal man med det?
      Kom riktig nok hjem med 3kg selv men plukka mye forskjellig så det er nok til flere.
      Å har gitt til lørdagsgodt også.
      Å passer bra at det er tilbud.
      Men folk overdriver.
      3 kg er mye men 5 kg er altfor mye.

    18. Enig med det du sier! Når jeg var på kiwi her en dag så jeg 2-3 damer i kiwi drakter som fylte isbokser med godteri til seg selv. Det var onsdag, så jeg var ikke ute etter noe godteri (blir Som deg fort kvalm av sånt) det var også noen små barn som prøvde fylle i de små posene sine, men de grådige voksne tok opp all plassen til de fire år gamle sjenerte små

    19. helt enig med deg her :). synes det er helt sykt 🙁 . Jeg får alle påskegodt av jobben,men gir bort og spiser sjelden selv 🙂 men skal fylle opp et egg for gutten min,men han trenger virkelig ikke flere kilo,men fleste steder her så er det lov til og ta kun 2kg nå, noe jeg mener er mer enn nok 🙂 jeg skal kun ha litt til et påske egg

    20. Og det er sykt mye drit og e-stoffer i godteriet. Herregud, alle må skjerpe seg!
      Kjøp appelsiner istedenfor godteri!

    21. Med en gang noe er på salg osv, blir folk nesten kyniske. Å hamstrer så d ikke er nåkk til andre.. Har sett d me flere forskjellige ting!
      Vis du egentli ikke trenger noe, faen ikke hamstre opp alt de som kamsje trenger det ikke får! Ikke at noen “trenger” godteri, men tenker generelt
      Går ann å bruke sunn fornuft å folkeskikk

    22. Jeg er helt enig. På butikken her jeg bor var det fortsatt litt igjen, og jeg kjøpte ca. 0,5kg (synes ikke det er så godt, men kjæresten liker). Så kom det en voksen mann som tok til seg alt som var av godis, tenk deg det! 3 store poser med godis fylte han opp, det er plass til 2kg i de store her.. Forstår ikke hva folk skal med så mye, det må jo bli gammelt før de rekker å spise opp..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg