DET FØRSTE MAGEBILDET



Endelig kan jeg gå i tettsittende klær igjen og ta ordentlige bilder av meg selv til bloggen. Vanskelig å skjule det når jeg allerede ser at jeg har fått en liten mage, men det var visst ikke så uvanlig når man er gravid med nummer to at den kom tidlig! 

Jeg har hørt at man visstnok blir større med andremann, og jeg følte meg jo helt gigantisk sist i slutten av graviditeten, så det blir morsomt å se om det stemmer at jeg blir enda større denne gangen ♥ Fredrik synes at han ser stor forskjell på meg allerede når jeg sprader rundt her i stramme gensere og topper.

Måtte bare dele det aller første magebildet med dere!

93 kommentarer
    1. Ida: Hei!

      Fredrik og jeg gikk ut for en ukes tid med at vi har blitt sammen igjen. Vi har vært sammen noen få måneder og Fredrik ville vente med å gå ut med det igjen til nå 🙂

    2. Jeg fikk mindre mage med nr 2, gikk ikke opp i vekt og var i bedre fysisk form med nr 2. 😊
      Gratulere så mye med graviditeten. 😊

    3. det blir sikkert kjempemorsomt for Leo å ha en han kan leke med! I tillegg blir ikke aldersforskjellen mellom dem så veldig stor!
      klem<3

    4. Gratulerer så mye! 😁
      Gleder meg masse til å følge reisen videre! du er flott mor til Leo så ingen tvil på at lille i magen kommer til å få de bra i deres lille familie❤️

    5. Merket også stor forskjell på første og andre svangerskap. Magen kom helt klart fortere med nr2. Men var i mye bedre form, og magen var mindre andre gang.
      Ha en fin kveld 🙂

    6. Gratulerer så mye😍 Fine bilder❤ Syns du er et godt forbilde for ungemødre! Masse lykke til med graviditeten 😊😊😊

    7. Oiii..risiko å få barn igjen med en som ikke er trofast..syns du fortjener bedre enn Fredrik som bare er utro 🙁

    8. Herlig mage 😀 og gratulerer med en 4 plass på topplisten. Ble veldig glad da jeg så deg oppi toppen. Du er den beste bloggeren.

    9. Dere to over her ? Hva vet dere om han er utro eller ikke ? Og det er vel ikke deres valg hva Jessica velger og gjøre. Selvom hun ikke hadde fortjent det. Men hvorfor kommentere her, hvis dere ikke har bevis. Om det ikke er sant, så kan dere ødelegge mye for Frederik også. Bare sier det.

    10. Bare hyggelig. Du fortjener 1 plassen. Du er rett og slett drit flink til og skrive. Og du viser også at som mamma kan man gjøre feil. I motsetning til andre som kun viser det perfekte liv som mamma. Er selv mamma til 1 liten gutt på 16 mnd. Og det er hardt, slitsomt. Og det viser du at det er. Da vet jeg selv at det ikke bare er meg. 😀 stå på, venter på og se deg på 1 plass snart 😀 og gratulerer med lille i magen 😀

    11. Gratulerer så mye til deg vakre deg Jessica e utrolig glad for at du skal få barn nr 2 igjen
      Lykke til så mye 🙂
      Håper det står bare fint med dere tre og barn nummer to når den kommer <3

    12. Perfekt aldersforskjell mellom barna da. Vi har 21 mnd imellom. Absolutt slitsomt, men verdt det. Lykke til videre 🙂 Min yngste er 2 dager yngre enn Leo 🙂

    13. Mari: Ja, de kommer (forhåpentligvis) til å bli veldig nære og gode venner <3 Håper jeg da, selvsagt!
      Tusen takk, morsomt å høre at du har en liten en på Leo sin alder 🙂

    14. Da syntes jeg du Marianne kan linke det innlegget her. Jeg leser bloggen daglig og har aldri noen sinne lest at hun har publisert et innlegg hvor det står at han er utro.

    15. Gratulerer så mye til dere begge! Dere er sterke og dette kommer til å gå fint! Dere er veldig gode foreldre for lille Leo! 🙂 Jeg lurer på om du etterhvert kan legge ut et innlegg om tanker angående fødsel/keisersnitt! 🙂

    16. Gratulerer!😊 Vi har selv to tette med 19 mnd imellom, slitsomt ja, men utrolig morsomt! Du har mye å se fram til😄 Masse lykke til, gleder meg til å følge dere videre!
      Klem😘

    17. Gratulerer.Venter selv nr 2 i mai er 22.. jeg er faktisk mye mindre denne gangen og jeg var gigantisk med førstemann :p

    18. Anonym: Tror du helt dønn ærlig at det finnes mennesker der ute som velger å sette et nytt liv til verden, å få et barn som skal tas vare på og forsørges i 18 år, for å få lesere på en blogg?

      Du mener ikke det? Helt seriøst?
      Gjør du det?

    19. Jea: Takk takk <3 <3

      Haha, trøster meg med at de ville kommet uansett hva jeg hadde skrevet/ikke skrevet!

      Jeg velger heller å fokusere på dere som finner glede i bloggen og det jeg deler!

    20. Det har vært slutt mellom dere for 6 mnd siden, dere ha “vært sammen noen få mnd”, du er gravid I 3 mnd, I don’t get it?! Sex hadde dere definitely når dere ikke var et kjærestepar. Sånn kan det gå å bo med eks 😉 noe stemmer ikke. Konklusjon: det var gått 3 mnd da dere gjore slutt og ble sammen igjen.😆😅

    21. Anonym: Hei!

      Jeg ble gravid i midten av Januar. Til nyttår hadde vi bestemt oss for at vi skulle prøve og gjøre alt vi kunne for å få det til å fungere, men i et rolig tempo og uten å stresse. Da var det fire måneder siden bruddet.

      Jeg vet selv når Fredrik og jeg anså oss selv som kjærestepar og ikke. Dessuten ville ikke Fredrik dele dette med en gang vi bestemte oss, så derfor tok jeg hensyn til det og lot han bestemme når han var klar for å gå ut med dette igjen. Han sa forrige uke at han var klar for det, så da delte jeg det da. Hadde det vært greit for han at jeg delte dette litt etter nyttår, som var når vi bestemte oss for å gå “all in” igjen, hadde jeg gjort det.

      Jeg har skrevet det før, men jeg skriver det gjerne igjen: Jeg har ikke hatt sex med noen jeg ikke har vært sammen med.

      Ha en god kveld <3

    22. Anonym: Og ting har rett og slett vært komplisert og opp og ned 🙂 Det er jo heldigvis ikke det viktige nå, for det viktige nå er jo at alt er bra og at ting ordner seg. Og det gjør det jo 🙂

    23. Synes du den overdelen/”kjolen”… er forenelig med et lite barn? Dekker den i det heletatt bakenden din? Du er ei flott jente,men på dagtid kan man vel bruke klær?

    24. Anonym: Det er bare en litt lengre genser 🙂 Jeg ser ikke helt problemet når man ikke kan se noe annet enn bein? Vi trenger ikke å seksualisere bein/lår. I mine øyne ser jeg ikke noe galt med disse bildene, selv om genseren helt klart er kort 🙂

    25. Gratulerer så mye med nr 2 på vei! ❤️
      Ditte kommer til å gå kjempe bra ☺️
      Og til dere som sitter å slenger med lippa over her. Har ikke foreldrene deres lært dere folkeskikk og at mobbing/drittslenging ikke er ok?
      Syns dere virkelig skal gå i dere selv å tenke over oppførselen deres, for slik som dere holder på nå, så virker dere for unge til å ha tilgang til internett uten foresatte til stede!
      Igjen. Masse lykke til Jessica 🙂 Stor klem fra Ålesund ❤️

    26. Gratulerer, selv om mange av dine lesere hadde en misstanke så brå-nektet du jo for at du var det da hehe
      Ang fødsel så håper jeg at du som er en frisk kvinne vil oppmuntre andre friske kvinner til vaginal fødsel, en ting er og ha fødsels angst men og ta et keisersnitt bare for det er utrolig egoistisk ovenfor barnet i magen. Hvis det ligger en medisinsk årsak bak det så er det jo forståelig. Men når man har valg og ta vare på livet i magen burde man jo gå hele løpet ut mener jeg.
      Jeg har hatt to haste keisersnitt hvor vi mistet vårt første barn og ved andre sv-skap etter igangsetting av alle metoder endte det med et nytt ks. Jeg har fått beskjed om at vaginal fødsel er ikke lenger en mulighet da livmorveggen ikke vil kunne tåle press-riene. Det er utrolig vondt og vite at jeg aldri kan føde normalt og beklager men jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt over at jenter tar ks fordi dem bare har angst. Om det ikke ligger en medisinsk bakgrunn for det så vil jeg anbefale ALLE og ta vaginal fødsel, for det er helt forferdelig og ikke kunne ha den muligheten i tilegg til at det kan begrense hvor mange ks du faktisk får også, for hvert ks du tar blir det en type slitasje i livmorveggen og jeg tror det er etter 4-5 ks det begynner og bli en risiko og blir gravid.
      Sier ikke dette for og væere stygg eller slem. Bare gjør andre oppmerksom på at en ting er og være redd for og føde, men det er det aller beste for barnet, og det er jo det man må tenke på når man blir redd 🙂

    27. Tro meg,jeg seksualiserer ikke deg og genseren din. Du er 17. Men,jeg synes ikke antrekket ditt passer seg på bilder,ei heller sammen med en ett år gammel gutt.

    28. Irene: Hei!

      Jeg har ikke nektet for at jeg har vært gravid, jeg har bare unnlatt å svare på spørsmålet da jeg naturligvis ikke ville gå ut med dette før jeg var 12 uker. Du kommer ikke til å finne en kommentar eller et innlegg her på bloggen hvor jeg nekter på at jeg er gravid, nettopp fordi jeg har unngått alle spørsmålene.

      Jeg kommer nok til å ha et nytt keisersnitt fordi min fødeangst er så sterk at jeg ikke får sove om natten. Jeg kan ikke forvente at du som ikke har dette skal forstå hvordan det er, men jeg synes ikke det er fair på noen måte at du skal fortelle meg at jeg burde føde naturlig når du ikke vet hvorfor jeg sliter sånn med dette og hvordan det er for meg. Jeg klarer nesten ikke å fungere i hverdagen med det og er totalt avhengig av at Fredrik er her og kan roe meg ned om natten når jeg våkner av grusomme mareritt (Dette skjer omtrent 4-5 ganger i uken, de nettene jeg får sove)

      Jeg jobber gjerne med fødeangsten hele dette svangerskapet også, men hvis jeg har like sterk angst når jeg er i slutten av svangerskapet, så håper jeg for Guds skyld ikke at noen tvinger meg til å føde naturlig, for da vet jeg med meg selv at jeg ville fått panikk og begynt å hylgråte. Vi ønsker vel at alle kvinner som føder skal ha en fin fødselsopplevelse, og jeg tenker det er på tide at vi aksepterer at alle ikke er i stand til å føde naturlig. Verken fysisk eller psykisk.

      Dessuten tror jeg neppe et av Norges strengste sykehus når det kommer til det å innvilge planlagte keisersnitt hadde gjort dette med meg om ikke jeg hadde en alvorlig for for fødeangst. Psykologene og helsepersonell jeg snakket med under hele svangerskapet mistenkte at denne angsten er noe som henger igjen etter jeg hadde en nær-døden opplevelse når jeg var yngre og i ettertid av dette slet psykisk. (Jeg sliter ikke psykisk ellers den dag i dag, det har jeg heldigvis fått jobbet meg ut av, men som jeg skrev kunne tydeligvis deler av den samme følelsen/angsten henge igjen i enkelte tilfeller.

      Forstår veldig godt at vanlig fødsel er best for barnet. Men husk også at å gå hele svangerskapet med viten om at jeg skal føde naturlig ville for meg vært verre for barnet enn at jeg tar et keisersnitt. Barnet blir stresset hvis mor blir stresset, og når jeg vet hvor mye jeg sliter allerede med dette, så ville det resultert i konstant panikk for min del.

      Jeg skjønner også veldig godt at du ikke skriver det for å være slem eller stygg, men jeg vet veldig godt hvordan dette er for meg og hvordan jeg per nå og per sist svangerskap ikke er i stand til å føde naturlig fordi det ville gjort meg panisk og utrøstelig. Og så alvorlig er faktisk dette.

      🙂 Ha en fin dag <3

    29. Ja, det er faktisk folk som blir gravide for å få oppmerksomhet, også gjennom blogging 🙂 og du havnet jo så langt ned på lista etterhvert….
      Syns det er litt dumt at du lyver til leserne dine da, som du gjorde for en mnd tid siden.. da du gang på gang avslo ryktene om graviditet og forholdet med Fredrik.. :/

    30. Anonym: Hei!

      Jeg visste det ikke for en måned tid siden, så om jeg skrev at jeg ikke var gravid da så var det fordi jeg ikke visste 🙂

      Langt ned på listen?! Jeg har ligget kjempestabilt over lang tid, si ifra om du vil at jeg skal sende deg full oversikt over statistikken min de siste 90 dagene, så kan du se selv 🙂

    31. Anonym: Kan du forresten finne innlegget/kommentaren hvor jeg nektet på forholdet til Fredrik? De siste to månedene har jeg jo gjentatte ganger skrevet i blogginnlegg blant annet at “Alt med Fredrik og meg ser heldigvis ut til å løse seg!”

    32. Gratulerer så masse! <3
      Synes du har svart fint på ryktene om at du var gravid tidligere. 🙂
      Og til dere over... Det er helt normalt å ha sex med noen man ikke er sammen med. Ganske sikker på at de fleste har hatt sex med noen man ikke er sammen med..

    33. Så morro at du begynner å få babymage, det fineste som finnes 🙂
      Har mye å se hvordan babyen ligger i magen, min lå veldig langt foran, så ble veldig fort stor, men fikk da også veldig mye vann i kroppen, så så ut som er ballong :p heldigvis gikk vannet ut av kroppen fort etter fødsel 🙂

    34. Du har vell slettet de kommentarene nå 🙂
      Men du har skrevet “Hei! Fredrik og jeg er ikke sammen. Klem”
      Du har havnet lengre ned enn topp 20 flere ganger, og topp 20 er jo de som tjener best selfølgelig… og ettersom du spammer ned bloggnorge-gruppene på facebook med samme linken flere ganger daglig så er det vell ikke nok lesere for deg

    35. Vel, du har jo skrevet svart på hvitt til folk at “jeg er ikke gravid nei” Men samma det.
      Ang det du skriver om ks så kjenner jeg at jeg egentlig bare blir oppgitt og irritert over svaret ditt. Og merker at du er ganske ung når du skriver om dette. Du har sex som resulterer i barn som du vil ha, men du vil ikke føde dem fordi du er redd, ja det syntest “jeg” faktisk er egoistisk. Men for all del det er ditt liv, bare utrolig synd at du fremmer det og bli gravid som ung, i tilegg til at hvis du er redd kan du jo bare ta keisersnitt. Nå føler jeg at du har vist klart og tydelig hvor ung du er. Så jeg sier takk for meg som leser.
      Ønsker deg masse lykke til med alt fremmover 🙂 <3

    36. Det er virkelig ikke rart at folk lurer. Det er ikke mer enn en mnd siden du ved flere anledninger gikk ut med at du og Fredrik ikke var sammen, at dere ikke sov i samme seng osv… Tror kanskje du bør lese litt gjennom egne innlegg før du blånekter.

    37. Og så synes jeg det er på tide med en liten realitycheck til alle dere som synes Jessica er så moden ; når i all verden ble det modent og ansvarlig å bli gravid når du er i et ustabilt forhold ? Eller droppe videregående pga. to svangerskap før fylte 18 år. Hilsen tidligere fast leser som også sier takk for seg og lykke til videre 😊

    38. Pj: Hei!

      Om jeg blånektet så var vi ikke sammen på tidspunktet 🙂 Som jeg også har skrevet utallige ganger så har det vært fryktelig komplisert og opp og ned med forholdet vårt.

      Jeg har aldri sagt at jeg ikke forstår at folk lurer, det er jo akkurat derfor jeg svarer ordentlig og utfyllende på spørsmålene som kommer inn?

      Poenget er vel at vi var sammen når vi hadde sex og jeg ble gravid. Vi har møtt mye mostand men ikke før nå nylig har Fredrik vært klar for å gå ut med at vi er sammen, og da synes jeg vi skal respektere dette.

      Vi har også møtt noen utfordringer etter vi bestemte oss like etter nyttår for å gjøre alt vi kunne for å få det til å fungere, og vi har ikke sovet i samme seng hele tiden. Når jeg har skrevet at vi ikke har sovet i samme seng, så har jeg ikke løyet. Når jeg har skrevet at vi ikke har vært sammen, – så har vi ikke vært sammen.

      Nå vil jeg i hvert fall fokusere på at vi har det veldig godt sammen og at vi har gått inn for å klare dette sammen.

      Og igjen: Jeg har ikke hatt sex med noen jeg ikke har vært sammen med.

      Klem!

    39. Pj: Ja, vet du hva – livet er ikke forutsigbart og man vet aldri hva som kan skje. Fredrik og jeg har jobbet oss gjennom et brudd og jeg ble gravid før Fredrik ville gå ut med at vi var sammen igjen. Beklager at Fredrik ikke var klar for å fortelle alle de tusen leserne mine at vi var sammen igjen tidligere, slik at det ikke ble så forvirrende for dere.

      Kan du henvise til hvor jeg har skrevet at jeg skal droppe videregående? 🙂 Kan ikke huske å skrevet det. Kan kun huske å ha skrevet at jeg skal ta fag som privatist til høsten siden termindatoen min kræsjer veldig med når skolen starter.

      Utdanning har jeg hele livet på meg for å få tatt. Dette barnet får jeg ikke tilbake om jeg fjerner det.

      Tusen takk for det! 🙂

    40. Irene: Jordmor fortalte meg at det var mange som slet med fødeangst, ung som gammel – så det har nok lite med alderen min å gjøre.

      Det er ikke det at jeg ikke vil føde dem. Men dette nytter ikke å prøve å forklare til noen som ikke har slitt med samme problemet. Man må nesten kjenne på det selv før man forstår hvordan det er. Men jeg kan love deg at det er fryktelig vondt å være så redd at du ikke får sove om natten, og når du først får det så har du grusomme mareritt.

      Jeg fremmer ikke det å bli gravid som ung. Jeg føler jeg har skrevet så utallige mange innlegg om hvor vanskelig dette har vært for meg (å få barn tidlig) og hvordan vi føler heldige som har klart oss så bra til tross for at vi fikk barn så tidlig. Jeg har skrevet så utallige mange innlegg om dette. Jeg kan ikke skrive i starten av hver bidige blogginnlegg at “Jeg fremmer IKKE å bli gravid tidlig” for at dere skal mene at jeg ikke gjør det, for jeg føler virkelig jeg har gjort mitt med å skrive utfyllende blogginnlegg som omhandler dette.

      Ja, hvis du slutter å lese bloggen min fordi jeg har sterk fødeangst og fordi jeg ikke er i stand til å føde barnet mitt så får du bare gjøre det. Men å dra inn alderen min blir bare usaklig.

      takk <3

    41. Anonym: Hei!
      Om jeg blånektet så var vi ikke sammen på tidspunktet 🙂 Som jeg også har skrevet utallige ganger så har det vært fryktelig komplisert og opp og ned med forholdet vårt Poenget er vel at vi var sammen når vi hadde sex og jeg ble gravid. Vi har møtt mye mostand men ikke før nå nylig har Fredrik vært klar for å gå ut med at vi er sammen, og da synes jeg vi skal respektere dette. Vi har også møtt noen utfordringer etter vi bestemte oss like etter nyttår for å gjøre alt vi kunne for å få det til å fungere, og vi har ikke sovet i samme seng hele tiden. Når jeg har skrevet at vi ikke har sovet i samme seng, så har jeg ikke løyet. Når jeg har skrevet at vi ikke har vært sammen, – så har vi ikke vært sammen. Nå vil jeg i hvert fall fokusere på at vi har det veldig godt sammen og at vi har gått inn for å klare dette sammen. Og igjen: Jeg har ikke hatt sex med noen jeg ikke har vært sammen med.

      Det er kun siden jeg ble gravid igjen (altså siden to dager siden) at jeg begynte å poste linker på blogg-gruppene for å nå ut til flere. Har forresten ikke postet noe i samme gruppen to ganger, er jeg rimelig sikker på 🙂 Dette passer jeg godt på! Så spammer er vel ikke helt rette ordet, men gruppene er jo til for at man skal poste blogginnleggene sine der, så da er det vel ikke så rart at jeg gjør det, vel?

      Mange andre store bloggere som jeg ser gjør dette, og da virker det jo lurt så man får flere faste lesere 😀 Er jo alltid morsomt med nye lesere!

      Så du tror faktisk at jeg ble gravid med vilje for å få lesere på bloggen min siden jeg ikke lå på topp 20, når jeg svarte hver bidige dag at penger ikke var noe problem og at jeg tjente nok? Det er jo helt vanvidd. Helt sinnssykt. Jeg skal ha det fulle ansvar for barnet i 18 år frem i tid, og du tror jeg tar på meg det fordi jeg vil ha lesere på mammabloggen min?!

      Unnskyld meg men det er jo bare helt absurd.

    42. Hva er det du egentlig er redd for? Du skriver at om du blir tvunget til å føde kommer du til å få panikk og begynne å hylgråte, really?! Så fælt da. Du skriver også at alle kvinner burde få en god fødselsopplevelse, ehm så fremt du ikke er bånn rusa og lam fra halsen og ned er det vanskelig å få en fin fødselsopplevelse. Det er grise vondt, og det er grise vondt over en lang periode. Du har lyst til å gi opp og dø, men plutselig er det over og når du får barnet opp på brystet etter en knall hard innsats, da er det så verdt det. Angst er blitt så altfor lett å bruke nå tip dags. Selvdiagnosering.

    43. Anonym: Hei!

      Fikk “diagnosen” fra både psykolog og overlege på sykehuset som innvilget.

      Er ikke interessert i å diskutere hvordan fødeangsten er for meg når jeg vet hvor ille den er.

      Klem

    44. Hadde jeg vært Fredrik hadde jeg bedt om en farskapstest. Og,hadde jeg vært deg hadde jeg spurt Fredrik hvem Marianne er. Senest for to uker siden ble dem sett med tunga i halsen på hverandre. Så ja. I rest my case. Moden,og moden frublom…

    45. Anonym: Nå må du gi deg. Vi har vært sammen hver dag de siste to ukene og jeg tror ikke en gang Fredrik har vært på en fotballkamp med venner en gang, så det ville vært umulig.

      Jeg har ikke hatt sex med noen andre enn Fredrik siden vi ble sammen 🙂 Farskapstest er unødvendig når vi har sjekket datoen for når jeg ble gravid og vet at vi var sammen da, men for all del, om han ønsker det tar jeg den med glede og et smil om munnen.

      God klem <3

    46. Gratulerer så mye med et lite mirakel på vei! Mamma fikk meg ung , og venta lenge til resten av søskene mine kom. Jeg har alltid ønsket at vi var tettere , så den lille pjokken deres er veldig heldig som får tette søsken <3

    47. Først av alt: gratulerer så mye med graviditeten! Jeg håper du klarer å glede deg over at dere skal få et barn til, selv om det ikke var planlagt. Det viktige er at det er ønsket og elsket når det kommer! Det er 18 mnd mellom mine to eldste, og selv om det har vært hektisk til tider, særlig i starten, har de stor glede av hverandre og jeg ville ikke hatt det annerledes 🙂
      Prøv å ikke la de negative kommentarene gå inn på deg, du og Fredrik vet hva som skjedde og det er det eneste som betyr noe.
      Til dere som mener Jessica løy: jeg har ikke finlest alt som har vært skrevet de siste månedene, men jeg leser jevnlig. Jeg kan ikke huske å ha lest noe som tilsier at hun løy i denne perioden, men mener uansett at dersom hun valgte å lyve om en graviditet så er det helt ok. Jeg syns det er ufint å spørre noen om de er gravide, det er noe man selv må få bestemme når man ønsker å dele. Selv om en person har en blogg, betyr det faktisk ikke at vi som lesere har krav på å bestemme hva som skal deles og når. Uansett hvor nysgjerrige vi måtte være. Om forholdet til Fredrik syns jeg vi må respektere at hun prioriterte hans ønsker om å holde det privat til han var klar til å offentliggjøre det. Mulig det koster noen blogglesere, men jeg tror de fleste skjønner de valgene som ble tatt.
      Til slutt:
      Jeg ønsker meg litt refleksjoner rundt eksponeringen av Leo på bloggen. Hver for seg syns jeg innleggene dine stort sett er greie med tanke på eksponering (ingen bilder og beskrivelser av Leo jeg reagerer på), men summen av dem blir ganske massivt. Hvordan tenker du rundt denne eksponeringen nå når han blir eldre og viser stadig mer av sin personlighet? Er det like uproblematisk å dele da, eller vil du og Fredrik bli enige om andre retningslinjer for hva som deles på bloggen fremover?
      Håper du får hjelp til å takle fødselsangsten, enten du ender opp med å føde “vanlig” eller få innvilget keisersnitt. Ingen bør gå gjennom svangerskapet og grue seg så mye til fødselen som det høres ut som du gjør. Lykke til fremover, blir spennende å følge deg!

    48. Mamma til tre: Hei mamma til tre, og tusen takk for en velformulert og hyggelig kommentar, og at du tok deg tid til å skrive til meg!

      Jeg har gått mange runder med eksponering av Leo, og vil ikke poste noe som jeg tror eller føler at han vil føle som sjenerende når han blir eldre. Fredrik og jeg snakker om hva som er greit å poste, og hva vi skal unngå. Vi ønsker kun å poste bilder av ham som ser “ordentlige” ut, dvs: At han ikke har på seg skitne klær, at han ikke ser lei seg ut eller er lei seg på bildene, og at han ikke er sint. Vi vil heller ikke poste bilder av ham naken eller i en sårbar situasjon, og vi ønsker ikke å utlevere intim eller sensitiv situasjon. Når jeg følger disse restriksjonene som Fredrik og jeg har satt, og kun deler fine bilder av ham fra han var liten (som jeg i hvert fall vet at jeg hadde blitt glad for om mamma hadde hatt av meg) så føler jeg at det er minimal sjanse for at han vil føle at bildene av han og eksponeringen ellers vil plage ham i ettertid, verken på den ene eller den andre måten. Sjansen er selvfølgelig alltid der for at han skal vokse opp og ikke like at jeg gjorde dette, men det er godt for meg å vite at den sjansen er så liten som mulig, og om han skulle vise seg å hate at jeg eksponerte ham på en blogg når han var liten så kommer jeg selvfølgelig til å legge meg fullstendig flat.

      Hvis Leo ikke liker eksponeringen når han blir større kommer vi selvfølgelig til å kutte den helt ut med en gang, og vi kommer til å være forsiktig med hvilken informasjon vi deler om personligheten hans når han blir eldre og skjønner mer av dette.

      Skjønner veldig godt at dere etterspør dette, og er egentlig glad du gjør det også slik at dere vet hva jeg tenker om det 🙂 Jeg har jo skrevet et innlegg om eksponering tidligere, men jeg tror kanskje jeg skal skrive et nytt etterhvert!

      Det håper virkelig jeg også! Jeg vil ta i mot all den hjelp jeg kan få, for det er virkelig ikke morsomt å være så redd og ha det så vondt når man egentlig burde være glad for å bære frem et nytt liv.

      Igjen, tusen takk, og det gleder meg at du vil følge meg videre 😀

    49. Men kjære deg hvorfor velger du og være gravid da hvis det er så forbanna jævelig og ha den angsten? Om jeg selv har hatt det vet du ingenting om så her trekker du en konklusjon om at du vet noe du ikke vet. Så og si alle gruer seg til og føde men det er så naturlig som det kan få blitt. Hva skal du gjøre hvis fødselen din starter før det planlagte snittet da? Skal du da vente og få grini deg til en opperasjonsstue mens barnet ditt må vente i magen fordi DU er redd.
      Grunnen ti at jeg tar opp at du er ung er fordi du setter deg selv i en så typisk “jeg er et offer/ det er så synd på meg” rolle, Og det er nettop dette som beskriver hvor ung du er. Blir jo nesten sånn at du setter deg selv og dine ønsker før det kommende barnet. Som igjen viser at du er ung. Da litt mer modne kvinner vet at dette er noe de bare må klare for barnest skyld og at de kan ikke bare gråte til legen og si jeg er så redd og få viljen sin til tross for barnets beste. Det har mye med alder og gjøre ja så det er ikke usakelig 🙂

    50. Irene: Jeg er ikke noen offer 🙂 Men nå spurte du om fødeangsten, og da svarer jeg.

      Jeg ønsket jo ikke å bli gravid, det var jo derfor jeg gikk på minipiller og brukte prevensjon. Man bruker jo prevensjon for å unngå å bli gravid, ikke fordi man håper at man skal bli gravid.

      Jeg synes det var drøyt å skulle ta abort når det er mulig å få hjelp med fødeangst og at man eventuelt kan få planlagt keisersnitt hvis det er skikkelig ille, slik jeg fikk innvilget av overlege på tønsberg sykehus sist.

      Som jeg skrev i forrige kommentar: Det nytter ikke å prøve å få deg til å forstå hvordan det er å leve med fødeangst om du ikke har det selv. Det virker ikke som om du er særlig forståelsesfull, og det er det jo lurt å være når man snakker om situasjoner man ikke har sittet i selv.

      Vi kommer ingen vei med denne diskusjonen. Du må gjerne dra frem alderen min og bruke det som et argument, men harde fakta er at fødeangst ikke har noen forbindelse med hvor gammel du er (i følge helsepersonell og jordmødre jeg har snakket med) De sier at man ser ingen sammenheng mellom alder og fødeangst, annet enn at fødeangst er blitt et utbredt problem – uavhengig av alder.

    51. Og som jeg skrev til deg. Du vet IKKE om jeg har hatt det eller ikke.. Jeg vet “godt” hvordan det er og ha fødselsangst. Du skriver: Det nytter ikke å prøve å få deg til å forstå hvordan det er å leve med fødeangst om du ikke har det selv. Det virker ikke som om du er særlig forståelsesfull, og det er det jo lurt å være når man snakker om situasjoner man ikke har sittet i selv. For og si det sånn så har jeg vært igjennom mye mer enn bare angst knyttet til fødseler og graviditet. Så JO lille deg jeg vet hva jeg snakker om da jeg selv har sittet der. Forskjellen er bare at jeg valgte og sette min egen egoisme, frykt og angst til side for barnet.
      Men du har nå bekreftet at både du og Fredrik er ganske så umodene og i mine øyne virker du som en typisk tennåring som tror du vet det meste og alt skal reflekteres rundt “deg”. Bare synd at når det kommer til en fødsel sa handler det ikke bare om deg lenger.
      Takk for meg. Lykke til videre 🙂

    52. Hei😊 Gratulerer så mye med en liten på vei! Tøft gjort av deg å beholde! Enda tøffere synes jeg du er som holder kommentarfeltet åpent og forsvare så mye tullsnakk. Siden du har blogg skal liksom folk få si hva de vil om deg og dine valg.. Kjenner jeg blir flau på andres vegne. Stå på og vær stolt av deg selv og alt du har fått til! Du kommer til å klare dette også😊 Klem fra Line

    53. Hei! Jeg har aldri kommentert her før men nå klarte jeg rett og slett ikke å dy meg. Du takler de negative kommentarene så utrolig bra! Jeg hadde blitt helt nedfor haha. Det står stor respekt av deg og fantastisk gøy med en nr 2!! 😀 Stå på <3

    54. Håper ikke det stemmer at Fredrik var utro mot deg. Det sier så utrolig mye om en fyr hvis han velger å gjøre noe sånt mot kjæresten, og ikke minst barnet. Alt blir så mye verre når det er barn involvert. Misforstå meg rett, utroskap er dårlig uansett situasjon, men når det er barn inne i bildet, tar man faktisk en vurdering på at det er verdt å miste både mor og barn for å følge sin egen lyst. Det er også så typisk at da damen sitter hjemme å føler skyld fordi hun har vært sliten, sur, nebbete eller hva enn man tenker. Jeg kan forstå at folk går fra hverandre selvom de har barn, jeg kan bare ikke fatte at noen velger å være utro og ødelegge en annen person på den måten utroskap gjør. Det er noe av det største sviket man kan føle på. Nå er jo dette bare rykter, og jeg ønsker å presisere at jeg absolutt ikke sitter på noen info annet enn enkelte kommentarer her inne om at han har vært der. Tar selvsagt alt med en klype salt og regner vel med at du ikke hadde vært sammen med han dersom han hadde vært det så det er vel bare folk som vil spre kvalme.
      Jeg heier på deg Jessica, og håper Fredrik er en god kjæreste mot deg som aldri ville gjort deg noe vondt, det fortjener du:-) og ikke minst til Fredrik også, er jo ikke bare gutter som er utro.
      Lykke til med den spennende tiden fremover og kos deg litt ekstra sammen med Leo før den lille rakkeren kommer å stjeler all oppmerksomheten til mamma:-) Neida, blir godt for han med søsken også!

    55. Gratulerer så mye med graviditeten, Jessica! Jeg har akkurat lest igjennom kommentarfeltet, og er helt sjokkert over hvordan folk dømmer og trekker konklusjoner. Du er sterk som står opp for deg selv og forvarer situasjonen gang på gang! Du er en fantastisk mor for Leo, og du kommer til å bli en like fantastisk mor for nummer to. Dette klarer dere! Jeg heier på deg og Fredrik <3

    56. La merke til en kommentar lengere opp her, om at man ikke kan ha en fin fødselopplevslse hvis man er klam fra toppen og ned ? Jeg tok ikke kesersnitt, men jeg ble så redd mot slutten at jeg fikk spinal eller hva det nå heter. Jeg var lam fra over magen helt ned til føttene. Og jeg hadde en fantastisk fødselsipplevslse. Jeg skjønner deg, du gjør det som er best for deg selv. Er ikke vi som skal føde for deg. Du selv skal jo det <3

    57. Tror ikke de som rakker ned på KS ønsket og fødselsangst vet hva de snakker om! Er forskjell på å være naturlig engstelig og det å ha en invalidiserende angst!! Jessica vet nok hva som er best for henne, barnet og familien. Hun har jo skrevet at hun vil jobbe med angsten, så tror ikke hun tar lett på et KS. Og tror at ved fødselsangst, så skulle man gjerne ønske at man kunne føde vanlig fremfor med KS. Man velger ikke angsten. Heldigvis finnes det god hjelp å få både før fødsel og under fødsel (innleggelse på føden tidlig, epidural før det starter etc). Og du som skriver at det ikke er mulig å ha en god føde opplevelse uten å være ruset ned, tror du at du bidrar til å lette på angsten?

    58. Du fortjener det bæste jessica❤ håpe du får det bra framover tiden❤ glede mæ te å læsa bloggen videre❤

    59. Jeg pleier ikke å kommentere blogger, men etter å ha lest alle disse latterlige og ikke minst frekke kommentarene du får her, klarer jeg ikke dy meg! Først og fremst… Irene, ta deg en bolle! Her drar du alderen til Jessica frem og kaller hun umoden fordi hun har fødselsangst, men du selv er liksom så forbanna moden som sitter og rakker ned på en 17 år gammel jente fordi hun har fødselsangst over nett?! Les kommentarene dine til Jessica og les svarene hennes, så kommer det tydelig frem hvem som er mest moden her! Og ja, det er fryktelig at dine fødsler har endt som de har, men alle mennesker er forskjellige og hva som er rett for deg er nødvendigvis ikke rett for alle andre. Og til deg Jessica: Gratulerer så mye med nr.2 på vei! 🙂 Har fulgt bloggen din siden du startet den og gleder meg til å følge deg fremover! Du virker som en super mamma og ikke minst en herlig jente. Det står virkelig respekt av hva du har fått til I så ung alder – jeg heier på deg! Syns også du takler all dritten (for det er rett og slett det det er) du får skrevet til deg her i kommentar feltet av alle disse feige nett-trollene veldig voksent. Skjønner ikke at folk får seg til å skrive enkelte av tingene som blir skrevet her inne engang… Men håper du klarer og heve deg over det, og at du slutter og forsvare deg selv og alt du gjør hele tiden, for det trenger du ikke. Du er mer enn bra nok som du er! 🙂 Dette ble et fryktelig langt innlegg, men jeg måtte bare få det ut! Hehe.. Stor klem til deg, Jessica!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg