“HÅPER DU SKAL FØDE NATURLIG DENNE GANGEN!”

Er jeg fryktelig hårsår om jeg reagerer litt på å høre ting som dette? Mulig. Det er kanskje fordi jeg vet hvor mye jeg har slitt med fødeangsten min, til og med når jeg ikke har vært gravid en gang.

Jeg vil bare ta opp dette før jeg kommer til å la det ligge resten av svangerskapet. Jeg kan helt sikkert svare dere på kommentarer vedrørende dette, men jeg orker ikke å kritiseres for å ha fødeangst som jeg ikke kan noe for, og derfor vil jeg ikke legge unødig mye fokus på dette i tiden fremover. 

Mange har lurt på hvorfor jeg hadde keisersnitt, og har fortalt meg at «Du har jo ikke medisinsk grunnlag for å få keisersnitt?!»

Jo, det er akkurat det jeg har. Jeg fikk bekreftet (på papiret) at jeg hadde ekstrem fødselsangst fra både psykolog, jordmor jeg var på samtale med under så og si hele forrige svangerskap ved Tønsberg sykehus, og overlegen ved samme sykehus, som hadde siste ordet i avgjørelsen. Det er hele grunnen til at jeg fikk planlagt keisersnitt sist gang. Hadde det ikke vært medisinsk nødvendig for meg å ha keisersnitt sist, så tror jeg nok neppe at overlegen ved Tønsberg sykehus ville sørget for at jeg fikk det. 

Og denne gangen er det ikke noe bedre, snarere tvert i mot. Derfor vil jeg tro at jeg også denne gangen kommer til å få det på papiret at jeg har ekstremt fødeangst, det vil i hvert fall virke logisk når jeg foreløpig sliter mer med dette denne gangen enn sist, og at jeg da fikk bekreftet det som medisinsk grunn.

Jeg vet ikke hvor strenge de er når det kommer til det å innvilge planlagte keisersnitt på andre sykehus i Norge, men jordmødrene ved Tønsberg sykehus var klare på, fra første samtale jeg hadde med dem, om at de var strenge på å innvilge dette. Jeg har i ettertid lest på nett og skjønt det slik at de er et av Norges strengeste sykehus på å innvilge planlagte keisersnitt.

Jeg har hatt totalt søvnløse netter, og grusomme mareritt. Det har jeg fortsatt. Til og med når jeg ikke var gravid, fra tiden etter Leo ble født og helt til nå, har jeg med jevne mellomrom hatt grusomme mareritt og en redsel som er helt uforklarlig grusom og som treffer meg hardt. Hver dag under graviditetene. Dette vet Fredrik alt om som har måtte trøste meg utallige ganger på natten, og også på dagtid. Den har åpenbart blitt verre nå som jeg er gravid igjen, og jeg håper jeg får hjelp som sist. For jeg vil gjerne ta i mot hjelp. Men står jeg i uke 30 i svangerskapet og sliter like mye som jeg gjør nå, så ville det ødelagt meg psykisk om noen prøvde å tvinge meg til å føde naturlig. Og jeg håper ikke at noen ønsker at jeg skal tvinges gjennom noe jeg sliter så innmari forferdelig med.

Det overskygget gleden min over svangerskapet sist, og jeg gråt daglig og av og til fikk jeg helt panikk. Uansett om det var på dagtid eller natten. Det er helt forferdelig.

Jeg ønsker ikke å gjennomgå et slikt svangerskap enda en gang, hvor jeg må gå og være redd konstant. Jeg håper og ber til Gud om at jeg ikke må det, og at vi finner en god løsning for meg. Jeg vil gjerne ta i mot hjelp, men jeg kan ikke gå hele svangerskapet slik som dette. Det kan jeg rett og slett ikke.

Det føles veldig intimt og personlig å dele hvordan dette har vært for meg, både i sist svangerskap og hittil i dette – men jeg tror det er viktig at jeg forklarer så nært som jeg føler er greit hvordan jeg har opplevd dette, slik at dere som ikke har opplevd å ha fødeangst kan ha størst mulighet for å forstå hvordan dette har påvirket meg og hvordan det har vært.

Nei, keisersnitt er kanskje ikke kuren for fødeangst. Men når man har en så ekstrem fødeangst som jeg, og som jeg jobbet med hele sist svangerskap (Og som jeg gjerne gjør dette svangerskapet også, det er ikke det) så nekter jeg å tro at det vil føre noe godt med seg at noen skal fysisk tvinge meg til å føde naturlig om det viser seg at jeg sliter like ekstremt mye senere i svangerskapet som jeg gjør nå. Det ville vært så traumatisk og grusomt for meg at jeg har ikke ord som strekker til. Jeg kjenner at jeg klarer nesten ikke å skrive om det.

Tror du ikke at det finnes noe som heter fødeangst? Søk det opp. Snakk med en psykolog. 

Mener du at man bare må “ta seg sammen” og føde naturlig? Da er det lurt å tenke litt på hvorfor det er slik at man kan få keisersnitt innvilget i utgangspunktet grunnet fødeangst. For et keisersnitt er på ingen måte “bare bare” det heller.  

Og ved mindre du sitter i min kropp og kjenner hvordan jeg har det, eller bruker mye av din tid på å snakke med meg personlig om hvordan jeg har det med tanke på fødeangsten, så synes jeg ikke du skal uttale deg om at du synes det er best at jeg føder naturlig heller.

68 kommentarer
    1. Æsj, ikke hør på sånne kommentarer. Jeg selv sleit med det i midten av svangerskapet mitt, heldigvis kom jeg meg over deg og klarte faktisk å føde naturlig 😮 du finner sikkert en løsning på det dette svangerskapet også 🙂 det skal nok gå bra!❤️

    2. Fy søren Jessica! Jeg er så imponert over hvordan du takler det å være mor, og alle de negative nettkommentarene i en alder av 17. Det hadde jeg aldri i verden taklet på samme måte, om det var meg da jeg var 17. I tillegg syns jeg du har et veldig godt språk, uavhengig av alder. Jeg er dobbelt så gammel som deg, og har ingen barn (enda). Og allikevel leser jeg bloggen din. Det sier litt. Stå på! Du er råflink både som mor og skribent!:)

    3. ikke bry deg om sånne kommentarer! Jeg sleit selv med det, men kom over det og fødte naturlig! Ikke for å presse deg til noe, men jeg anbefaler virkelig det! Det er en så fantastisk følelse å få babyen opp på brystet etter det harde arbeidet, og smerten forsvinner med en gang! <3

    4. Håper du får god hjelp denne gangen også, og at uteforstående kan bite i seg de kvalme uttalelsene de kommer med. Ønsker deg lykke til med å finne en ordning på dette, og håper du får innvilget planlagt keisersnitt slik at du kan nyte svangerskapet med minst mulig fødselsangst. Alle fortjener å være glad for å få et barn, også de med fødeangst.

    5. Trine: Nei, heldigvis er de aller fleste av leserne mine forståelsesfulle mennesker som bare vil meg godt <3

      Så utrolig bra at du kom deg over det! Du bør være stolt av deg selv 🙂

    6. Æ hadde ikke fødselsangst, derimot hadde æ angst for at fødselen skulle ende opp med keisersnitt, nåkka det også gjorde. Æ må si at æ skjønne dæ veldig godt, selvom æ ikke hadde samme angst. Æ slit med sosial angst, og det værste e når folk skal uttale sæ om ting de ikke har noen peiling på! Æ håpe du får innvilga keisersnitt. Alle sir at for å få bukt med angst så må man trigge den, men gud bedre kor skummelt det e å trigge ting som kan i verste fall stå om liv og død. Ja, for plutselig står du i en fødsel, med full panikk, ja for angst gir ofte panikk, æ får det når æ skal trigge det sosiale, og ka da? Nei, krysse fingran for dæ at du får det sånn som du ønske det! Godklem til dæ☺️

    7. May: Jeg håper også jeg får god hjelp og oppfølging, og med det at vi klarer å finne en god løsning på dette. Det er bare det jeg vil <3

      Tusen takk for det, May! Og tusen takk for at du tok deg tid til å skrive en koselig kommentar.

    8. Synes det er flott at du er åpen om dette og forklarer det svart på hvitt for oss lesere! Ingen kan tvinge deg til å føde naturleg. Vet selv hvordan det er å ha angst for noe. Håper alt ordner seg.

    9. Mette: Så bra at du synes det. Nei, jeg håper i hvert fall ikke at noen ønsker å tvinge meg til å føde naturlig hvis jeg sliter like mye med dette når termin er rett rundt hjørnet <3 Det håper jeg også!
      Klem

    10. Jeg håper du får et fint svangerskap og at angsten ikke ødelegger altfor mye for deg. Det er alltid noen som skal mene det ene og det andre – og fysj for noen kommentarer enkelte klarer å lirke ut av seg. Jeg synes du er ei super jente og mamma – uansett hvilken måte en fødsel skjer på så er jo det aller viktigste at du og barnet har det mest mulig bra. Masse lykke til videre med svangerskapet. Klem fra Cathrine – en trebarnsmor på 43 🙂

    11. Anna: Tusen hjertelig takk, Anna! Utrolig morsomt å høre at du liker bloggen så godt, selv om du er dobbelt så gammel som meg og ikke har barn selv enda 🙂 Det gleder meg stort, altså!

      Setter stor pris på det, virkelig!. Ha en fin kveld videre <3

    12. Jeg håper du får gjøre det DU mener er best for deg! Lykke til med tiden fremover! Du er fantastisk, ikke glem det😊

    13. Får du ikke bestemme dette selv denne gangen da? siden du hadde ks sist. trodde man fikk bestemme gang nr 2 etter ks for hva man ville 🙂

    14. i alle dager. Som om det har noe å si hvordan ungen kommer til verden om det er keisersnitt eller ikke. Med det sagt så håper jeg virkelig at du jobber med fødeangsten gjennom dette svangerskapet og evt etter om det ikke går over, ikke for at du skal ha naturlig fødsel men for din egen del, fordi angst er forferdelig å leve med og fordi at du mer utsatt for at det kan utvikle seg til mer enn fødeangst. Synes du er ordentlig tøff som står fram med dette. Håper virkelig du får et bedre svangerskap denne gangen.

    15. Sikkert er litt dumt spørsmål, men vet ikke helt hvor jeg skal spørre hende. Hva står den rosa sirkelen med B for? Den man ser på siden når man ser på topp listene

    16. Karina: Hei Karina! Mener du på blogglisten.no? Der står den rosa B’en for Blogg.no – altså at vi som har det foran bloggnavnet vårt på topplisten blogger på bloggportalen blogg.no 🙂

      Neida, ingen spørsmål er dumme! 🙂

    17. Hei, det er ikke ofte jeg legger igjen kommentarer på blogger(så og si aldri). Men jeg følte for å skrive noen ord til deg! 🙂
      Det gleder meg å høre at du ble hørt sist svangerskap og jeg er sikker på at du vil bli hørt nok en gang! 🙂 Jeg ble ikke hørt nemlig og pga 1lege sin feil ble de siste 4 ukene av svangerskapet mitt et helvete! Jeg var livredd for å måtte ta krisersnitt(vet det er motsatt av deg, men jeg tør å påstå det går for det samme) da jenta mi var stor og jeg egentlig skulle bli satt igang 3uker før termin. Jeg endte opp med å gå 6dager OVER, en baby som satt fast og haste keisersnitt! Alt i alt verdens verste opplevelse og jeg begynner å gråte bare av tanken nå 10mnd etter!
      Uansett det jeg vil frem til er at om fu ønsker å snakke med noen som vet ihvertfall litt om hvirdan du har det så er det bare å sende en Mail! <3
      Jeg håper du blir hørt og at alt ordner seg for deg. Jeg hadde ihvertfall 30 fine uker før angsten meldte seg(var da jeg fikk vite om stort barn, igansettelse og mulig keisersnitt). Håper du klarer å nyte svangerskapet litt ihvertfall for det er virkelig fantastisk <3

    18. Har du fødeangst så har du fødeangst, ingen andre har rett til å si noe om hvor sterk din fødeangst er eller ikke. Jeg har selv fødet vaginalt, og er glad for det i dag, selvom det gikk fort, og babyen min var stor. lå også i farget fostervann så var hektisk. men ingen vonde minner i dag. du kan gjerne kontakte meg hvis du har noen spørsmål.
      Det er kun du som kan bestemme, og vet hvordan det påvirker deg, gjør det som er best for deg. Ønsker deg lykketil.

    19. Har du fødeangst så har du fødeangst, ingen andre har rett til å si noe om hvor sterk din fødeangst er eller ikke. Jeg har selv fødet vaginalt, og er glad for det i dag, selvom det gikk fort, og babyen min var stor. lå også i farget fostervann så var hektisk. men ingen vonde minner i dag. du kan gjerne kontakte meg hvis du har noen spørsmål.
      Det er kun du som kan bestemme, og vet hvordan det påvirker deg, gjør det som er best for deg. Ønsker deg lykketil.
      Du kan slette den første kommentaren fra meg, da jeg ikke får redigert det jeg skrev der:p

    20. Skjønner godt t sånne kommentarer går inn på deg, massevis av hormoner i sving nå. Heldigvis, kan vi vel si, så er det ingen av de som skal bestemme hvordan ditt barn skal komme til verden. Ellers vet du hva jeg har skrevet tidligere om dette, fødsel kontra keisersnitt.
      Det som er dumt med keisersnitt, som med andre inngrep, er at det kan oppstå sammenvoksninger i ettertid. Jeg fikk det, og jeg unner ikke min veste fiende de smertene jeg hadde og fortsatt har en del av enda. Jeg har vært operert og klippet opp sammenvoksninger mange ganger med kikkhull, men til slutt måtte de åpne såret (mange år senere) og fjerne en del av det sammenvokste. Dette er ikke for å skremme deg, men du bør ha det i bakhodet om det er smerter du har angst for.

    21. Har du fødeangst så har du fødeangst, ingen andre har rett til å si noe om hvor sterk din fødeangst er eller ikke. Jeg har selv fødet vaginalt, og er glad for det i dag, selvom det gikk fort, og babyen min var stor. lå også i farget fostervann så var hektisk. men ingen vonde minner i dag. du kan gjerne kontakte meg hvis du har noen spørsmål.
      Det er kun du som kan bestemme, og vet hvordan det påvirker deg, gjør det som er best for deg. Ønsker deg lykketil.
      Du kan slette den første kommentaren fra meg, da jeg ikke får redigert det jeg skrev der:p

    22. Når bestemte dere navn til Leo? Var det mens han forsatt var i magen din? Lurte også på når dere får vite kjønnet på babyen du er gravid med nå.

    23. Uansett hvordan du får ut barnet, så er det opp til deg. Keisersnitt er like naturlig som å føde nå til dags 🙂 Jeg vet du har et barn fra før, men her sitter jeg med en sønn på 17 dager og jeg sier bare GLED DEG på nytt 🙂 helt fantastisk med sånne vidunder 🙂

    24. Hva har det å si for alle oss andre hvordan du føder? Alt folk skal legge seg opp i… Drit i alle som ikke har noe positivt å si, de er nok bare sjalu fordi du og fredrik klarer dette så bra 🙂

    25. Det er opp til hver og enkelt hvordan de tar det men jeg selv hadde veldig fødeangst under graviditeten. Jeg ba om keisersnitt men de ble ikke enige. Jeg ba lm keisersnitt til slutten mem nei de ville ikke gjøre der jeg måtte ble satt i gang i uke 37. Jeg var veldig veldig redd og hadde angst. Men klarte d tilsutt. Du må bare akseptere d og manne deg opp til d. Tenke at dette klarer du ikke gi opp. jeg vet du kommer til å klare d synes d er lurt å gi d en sjanse siden d er noe d går over. Der er vondt men ikke d at du ikke klarer d. D gikk kjempe fint hos meg tok bare 3 timer alt var bra. Veldig deilig å bli ferdig med det og bli d samme med engang etter fødeslen. Hadde definirivt tatt normalt igjeen. Aldri i livet kwisersnitt. Du hadde uten tvil klart så sterk som du er men opp til deg. Håper du fpr en kjempe fin svangeskap. ❤❤❤

    26. Hadde en traumatisk opplevelse ved første fødsel, vakum, total ruptur, baby som ikke pustet, sugekopp som løsnet 2 ganger samt full åpning & pressrier i 4!! Timer. Venter 1 time på å bli sydd fra A til Å. Resulterte i en utslitt mor med stort blodtap, samt en baby som hadde blåflekk på hodet, hun fikk paracet mot smertene…så da jeg ble gravid igjen SKULLE jeg ha keisersnitt. Heldigvis fikk jeg det selv om de prøvde å “motivere” meg til å føde vaginalt. Keisersnittet var en walk in the park til sammenligning! Jævlige luftsmerter i 2 dager, ellers ikke noe vondt fra såret. Lykke til med baby nr 2, skjønner godt du ikke vil føde vaginalt jeg 🙂

    27. Tror mange ikke vet så mye om temaet rett å slett, så er fint at du forteller litt om det! De som aldri har vært gravide vet jo vertfall ikke, å de som aldri var noe redd for å føde. Førstegang jeg hørte om fødselsangst trodde jeg det ikke var en ekte ting, å at det var litt over dramatisert. Men nå har jeg sett å lest så mye om det, å forstår at det er en ekte angst! Men for folk som aldri har vært borti det virker det jo så fjernt..
      Tror sånne ting må snakkes om høyt så alle kan forstå at det er alvorlig å ikke bare noe tull!
      Har ikke født selv så har ikke noe peiling på det å aldri trengt å være redd for det, men kansje jeg å får fødeangst når den tiden kommer? Man vet aldri! Å derfor skal man ikke dømme!

    28. Ragnhild. Hva er hensikten med å fortelle hele skrekkhistorien til en som er gravid? Jeg har aldri skjønt det der med at noen damer å prøve å overgå hverandre med skrekkelige fødselseshistorier.
      Har selv både født og tatt keisersnitt, begge metoder har sine fordeler og ulemper, ingen av dem er smertefrie, men likevel slett ikke så vonde at vi ikke får flere barn…

    29. kan du svare på hvilke gråfarge dere har på veggene i huset? er på jakt etter en slik farge 😀 takk på forhånd’

    30. Ikke bry deg, det er din kropp. Jeg har også hatt planlagt keisersnitt og det er på ingen måte en lettvint løsning! Du må gjøre det som er riktig for deg. Jeg ville og valg ks igjen skulle jeg få flere barn.

    31. Forstår ikke hvorfor andre skal bry seg om hvordan du føder dine barn? Det er vel ikke deres sak men din. Drit langt oppi dem Jessica, du vet best 🙂 klem

    32. Fødte mitt første barn naturlig å finnes ikke noe mer fantastisk💜 med nr 2 endte det hele i hasterkeisersnitt, noe som endte med depresjon. Tok nesten to måneder før “morsfølelsen” kom. Så den som sier KS. Er en lett vei ut skal bare gå legge seg! Når jeg tenker om jeg vill ha flere barn tenker jeg tilbake til det som skjedde sist å tenker ikke faen!
      Stå på, kun du selv som vet hvordan du selv føler det

    33. Ragnhild: 4 timer med pressrier 😉 Vel,enten lyver du,eller du har hatt en inkompetent fødselslege,og hvis ikke det fikk følger for barnet har det hatt englevakt.

    34. Hei Jessica ☺ Vil bare si at jeg håper du kommer over fødeangsten, for det er virkelig helt fantastisk å føde naturlig. Men gjør du ikke det, så ta KS med god samvittighet, bare du vet hva som er best for deg ☺ Masse lykke til

    35. Hei fine!
      Tenkte bare å tipse om en veldig fin bok du kan lese hvis du har lyst; “Ina May’s guide to childbirth” skrevet av Ina May Gaskin. Vet ikke med deg, men jeg er avhengig av informasjon – av å vite – for å føle meg trygg, og i den boken lærer man masse uavhengig av om man selv ønsker keisersnitt eller vaginal fødsel. Gjør uansett det som er best for deg; heier på deg!
      Klem!

    36. Har aldri født selv og synes selv det virker skummelt! Vet det beste for barnet er naturlig fødsel, så muligens det folk med slike kommentarer sikter til? Iallefall, har man angst så har man det, regner ikke med jordmødre og psykologer gir alle “lov” til å ta keisersnitt når det tross alt er bedre for barnet med naturlig fødsel!

    37. Jeg trudde ikke jeg hadde fødesangst før etter jeg faktisk hadde født. Blei fortalt av min mamma og søster at det ikke var så ille som folk skulle ha det til. Men for min del så tør jeg ikke bli gravid igjen mmed tanke på fødsel. Men for all del, jeg syns ikke man kan si no før man har prøva, og fødsler er forskjellige hver gang.
      Kan du skrive et innlegg om hvordan det var med keisersnitt? 🙂

    38. Til anonym som tror det er løgn å ha pressrier i fire timer… Jeg hadde pressrier fra 23:54 til 03:46. Altså nesten fire timer. Det holdt på å ende i hastekeisersnitt, men der gikk heldigvis fint. Han satt bom fast i bekkenet, derfor tok det så lang tid. Fødselen var helt grusom, og jeg husker barseltiden som forferdelig på grunn av fødselen. Angrer på at jeg ikke tok i mot tilbud om samtale i etterkant.. Uansett, jeg skal høre om å få keisersnitt ved neste fødsel. Hvis ikke tør jeg ikke få flere barn of det er trist. Jeg ble satt i gang 11 dager på overtid i tillegg, noe som ikke gjorde opplevelsen noe bedre. Man bærer et barn frem til verden om så man føder “naturlig” eller tar keisersnitt. Ikke døm andre!

    39. Søtt bilde av deg og Leo
      Lykke til med graviditeten
      Og husk at det e kun du som velger om du skal ta keisersnitt eller å føde naturlig denne gangen, ikke hør på andre når det gjelder dette her
      Det må du selv se hva som e best for deg
      Hold deg til de gode kommentarene du får hverdag, og prøv å ikke fokusere på de dumme kommentarene
      Også e det viktig at du kommenterer tilbake pent på de positive kommentarene du får, fordi at det viser at du setter pris på at du får koselige og fine kommentarer, i stedet for å ignorere de, sånn som du altfor ofte gjør
      Bare ett godt råd 🙂

    40. leseren din: Jeg føler virkelig ikke at jeg ignorerer noen av de fine kommentarene jeg får. Jeg prøver så godt jeg bare kan å svare alle sammen. Men det tar utrolig med tid, og dere som leser bloggen min må jo også ha forståelse for at jeg har et liv i tillegg til bloggen. Husarbeid som må gjøres. Mat som må lages. Familien min som skal få mest oppmerksomhet. Og leking med Leo. Alenetid med Fredrik. Handling. Jeg beklager virkelig om noen av dere føler det slik, men jeg gjør mitt aller beste. Jeg har jo også fått høre mye i det siste at jeg er en av de bloggerne som svarer oftest og fortest, og det tror jeg også stemmer.

      Husk at i tillegg til alt jeg har å gjøre (som er mye mer enn det jeg nevnte også) så har jeg meldinger jeg må svare på Snapchat, på Facebook (både facebooksiden min og min private) Instagram DM, og Mail. Og så skal jeg ha tid til å sitte å slappe av litt i løpet av dagen også, noe jeg sjeldent får tid til.

      Tusen takk for det <3

    41. Laila 03.36: Jeg hadde keisersnitt med nr to, og fikk morsfølelsen den dagen jeg oppdaget at jeg var gravid, og den ble bare enda mer forsterket etter hun kom ut!
      Tre dager etter KS dro jeg på “shopping” med ei venninne, følte for litt nytt tøy.(genser) Alle er vi forskjellige og har forskjellige tanker og meninger, gjør hva som er best for deg selv og ikke bland oss opp i hva andre gjør. Den siste var ikke ment direkte til Laila, men til oss alle!
      Hurra for alle barn som kommer til verden, uansett hvilken vei de kommer:-)

    42. Jeg skjønner godt hvordan du har det. Jeg fikk mitt første barn desember 2015. Helt ut av det blå fikk jeg i midten av graviditeten skikkelig fødselsangst. Jeg var noen dager helt sikker på at jeg kom til å dø under fødsel. Kunne ligge våken flere timer på nettene å tenke på hvordan barnet mitt skulle vokse opp uten meg tilstede. Tenkte at samboer kanskje ville finne ei ny etterhvert, som da ville bli min lille gutts stemor, og at hun kanskje ikke kom til å være noe snill mot han. Jeg var redd for å svikte mitt eget barn fordi jeg kom til å dø fra han. Det var GRUSOMT!!
      Heldigvis gikk angsten min over med tiden, men jeg var i motsetning til deg livredd for keisersnitt. Var i samtale med sykehuset pga dette, men alt lå til rette for en naturlig fødsel.
      Dessverre for meg ble det hastekeisersnitt etter over 30 timer i fødsel. Baby lå skjevt og vi begge begynte å bli slitne. jeg synes tiden etter keisersnitt var mye verre enn alle timene med rier. For en smerte å bli operert i magen.. 🙁
      Uansett hva du ender opp med, så ønsker jeg deg lykke til 🙂 Det viktigste er at baby skal ut, og dere begge har det bra!

    43. PS! Må legge til at jeg er en av de som synes fødsel ikke var så ille som man skal ha det til. Jeg ble operert rett før pressriene og hadde da 9,5 cm åpning. Det gjør vondt ja, men langt ifra så vondt som jeg hadde sett for meg. Jeg var i godt humør under hele fødsel og hadde til og med besøk på fødestua under fødselen 😅 Jeg synes det føltes ut som veldig sterke mensensmerter..

    44. Fødte selv vaginalt med nr 1, som endte med sugekopp, placenta accreta (les om det hvis du vil, skremmende, derfor bruker jeg det medisinske uttrykket) og stort blodtap. Fikk Derfor innvilget planlagt ks med nr 2 pga traumatisk fødselsopplevelse med nr 1. De sa tydelig at det ikke var noen medisinsk grunn( når de sier medisinsk mener de fysisk) for at jeg skulle få ks med nr 2, men fikk det da av opplevelsen med nr 1. De sa også at hadde det vært nr 1 og man er redd for å føde hadde det vært mye vanskeligere å få ks. Nå venter jeg nr 3 og det var null stress å få ks, legen begynte samtalen med :” jeg skal ikke krangle med deg på at du vil ha ks, det får du…..” Fikk til og med tilbud om gratis sterilisering som visst er rutine på 2 ks :p takket pent nei til det, selv om dette nok er sistemann 😉 tror nok derfor at du lett får planlagt ks denne gangen, siden du har vært gjennom det 🙂 masse lykke til 🙂

    45. Var akkurat inne på bloggen til Anna Rasmussen og trodde det var din. Verste er at det er ikke første gangen heller 😛

    46. Hahaha enig med du over her. Anna skriver stort sett om det samme som deg, J. Det er jo et kompliment, men også ganske teit! Selvom begge er gravide, så går det an å unngå at ho skriver akkurat det samme som deg rett etterpå..haha

    47. Anonym: Fikk en del meldinger angående det nå, så gikk inn for å se… Blir så oppgitt. Utrolig lei meg også, jeg jobber så innmari hardt med alt jeg legger ut..

    48. Hei. Stå på, du klarer alt, for en flott mor du er for sønnen din!
      Jeg lurte på om du vet at hvis man har 2 keisesnitt så må alle fremtidige fødsler etter dette også være keisersnitt?
      Klem

    49. Merkelig hvordan enkelte klarer å henge seg opp i maks 24 timer av et livslangt forhold til din baby.. Jeg kommer aldri til å få barn fordi jeg har også ekstrem fødselsangst. Jeg ble uforventet gravid, gikk lykkelig til legen med et håp om at dette kunne bli en start på en liten familie… fikk beskjed på første ultralyd at jeg kunne bare glemme å få invilget keisersnitt selv om jeg har unormalt trangt bekken. 1 uke senere satt jeg på venterommet og ventet på å få komme inn til time for abort.
      Jeg klarer ikke tanken på å føde naturlig. Og etter denne hendelsen har jeg mistet all lyst på barn i all fremtid… Ingen som ikke har opplevd denne angsten kan sette seg inn i hvor forferdelig det er. Ikke la uvitende mennesker tynge den ned med å fortelle deg at du skal bare “ta deg sammen”, de vet åpenbart ikke hva de snakker om. Du har derimot mange som vet hva du går igjennom Jessica, vi heier på deg! Gratulerer med den lille! <3

    50. Jeg synes det trekker deg så unødvendig ned når du er med på å “henge” ut Anna på bloggen din. Du er snar til å hive deg på når noen skriver at hun har skrevet om det samme.
      Er det vanskelig for deg å forstå at hun sliter med det samme, at hun fikk barn i ung alder og var like redd som deg?
      Hun har skrevet om dette før så det er slettes ingen kopiering av dine innlegg – har det falt deg inn at du kan bli beskyldt for å kopiere henne siden hun fødte sin første lenge før deg, og har skrevet om det.
      Det er helt naturlig å skrive om det en er opptatt av, og kanskje redd for, så dere er i samme situasjon.
      Jeg håper at dere begge får en fin fødselsopplevelse.

    51. Trude: Hei!

      Jeg har ikke skrevet at det siste innlegget var spesielt likt 🙂 Faktisk skrev jeg i en kommentar lenger ned her spesifikt at jeg ikke synes det var spesielt likt, men at summen av at hun har gjort dette tidligere gjør at flere av leserne mine reagerer raskere, og det er jo faktisk forståelig.

    52. Jeg husker jeg sleit mye med angst for å være alene sist gang. I mitt første svangerskap ble jeg forlatt veldig tidlig, og måtte gå igjennom det alene. Opplevelsen ble satt lokk på og kom opp igjen i senere svangerskap… Nå som jeg venter nr 3 så er jeg litt obs på faresignalene. Det er alltid viktig å høre på kroppen, og gjøre det som er rett for deg.

    53. Hei!
      Lurer på noe angående planlagt keisersnitt. Før keisersnittet, er det epidural man får, eller spinal? Og gjør dette vondt? Får man evt noe beroligende før epidural/spinal? Jeg har søkt pk nå for barn nummer to, men lurer veldig på dette med epiduralen/spinalen, og om dette gjør vondt, da jeg fødte uten noe som helst med nummer en.
      Mvh Malin 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg