DET ER SÅ URETTFERDIG

Jeg får ofte meldinger fra leserne mine, og det setter jeg bare så stor pris på, noe jeg håper dere vet. Bare det at noen ønsker å bruke litt av sin tid i hverdagen og ellers på å skrive noe personlig til meg, det gjør meg så fryktelig glad og jeg gjør virkelig så godt jeg kan for å svare alle sammen.

Men jeg har kjent på mye annet enn glede også når jeg har lest meldinger. Av og til blir jeg skikkelig rørt, andre ganger blir jeg trist, stolt, og andre ganger får jeg en skikkelig “wake up call” hvor jeg forstår hvor heldig jeg er. Og at jeg aldri må ta noe for gitt.

For når jeg får meldinger fra noen som forteller sin historie, etter de har rost meg opp i skyene, om hvordan de har slitt med å bli gravide i årevis og mistet utallige ganger, og at de enda ikke er gravide i voksen alder nå – Og jeg sitter på andre siden av skjermen og leser dette, og vet godt med meg selv at jeg har blitt gravid på prevensjon ikke bare en, men to ganger – da kjenner jeg virkelig på kontrastene i livet. Livet er så forbanna urettferdig, og selv om jeg vet det, og selv om jeg har visst i lang tid hvor urettferdig livet kan være, så blir det aldri greit.

Man får bare ikke gjort noe med det.

Jeg har vært åpen med dere om at jeg aldri hadde valgt å bli gravid nå. Men det sier jo egentlig seg selv når jeg brukte prevensjon, man bruker jo ikke prevensjon fordi man ønsker å bli gravid. Men når vi er kommet dit vi er kommet i svangerskapet og vi vet at det kommer en liten til, så er det jo det vi er innstilte på og vi gleder oss jo like mye som vi gjorde med Leo når alt hadde roet seg og vi visste at beslutningen hadde blitt tatt. Et hvert barn er et mirakel og når alt kommer til alt så føler jeg meg heldig som får enda et lite herlig barn i familien vår. 

Og jeg skulle selvfølgelig ønske at alle var like heldige som meg og at alle fikk bli gravide akkurat når de ønsket det, for det er ikke noe man skal ta for gitt når man vet at det sitter så mange på sidelinjen som ikke blir gravide uansett hvor mye de vil. ♥

7 kommentarer
    1. Utrolig trist at noen ikke kan bli gravide når de selv ønsker det, håper det går bra med de som det gjelder dette for, for det må være helt grusomt å måtte oppleve det
      Håper alt står bra til i heimen

    2. Utrolig fint skrevet, du er så jordnær, og har virkelig omtanke for andre mennesker. Blir så glad av å lese det du skriver, samtidig som det får meg til å tenke. Livet er urettferdig, og jeg skjønner at det kan virke veldig surt for noen som over lang tid har prøvd å bli gravide når du blir gravid til tross for at du gikk på prevensjon. Bra skrevet, og som sagt herlig å lese den omtanken og medfølelsen du har for andre mennesker, du er ei så bra jente!<3

    3. Blir så provosert av det du over her skriver!! Må legge ved en link for å påstå dette!! Har ikke lest noe lignende eller så konkret på bloggen til Anna! Dette var et flott innlegg. Reflektert og sårt..

    4. Takk<3 Det var et nydelig blogg innlegg. Jeg er relativt ung vil jeg si(24 år) og har slitt lenge med å bli gravid. Det er så vondt når det høyeste ønsket ikke går i oppfyllelse... Har vært sammen med mannen min i syv år og snart gift i tre. Endelig er jeg gravid ved hjelp av prøverør!:) Takk for at du setter fokus på ufrivillig barnøshet!<3

    5. Takk for at du setter fokus på det og viser at du har et realistisk forhold til at mange sliter med å få barn. Jeg er selv ikke mye eldre enn deg (født i 1994), men er ufrivillig barnløs og har slitt over ett år uten resultat. Vi begynte da jeg var 20, og neste steg for oss er sprøyter og prøverør. Psykisk er det vanskelig at “alle” dukker opp gravide om dagen, planlagt eller ikke, men det hjelper at dere har respekt og omtanke for oss som ikke er like heldig. Jeg hadde jublet om jeg ble gravid som 16/17 – for da hadde jeg oppnådd noe fantastisk! Nå vet jeg ikke om jeg er 23, 24 eller over 30 når første barnet kommer. Og om vi er så heldig å faktisk bli gravide.
      Takk for et flott innlegg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg