MINE MATFAVORITTER…

Jeg har hatt en del problemer med blodtrykksfall i graviditeten hittil. Jeg klarer ikke stå særlig lenge før det nesten svartner før meg, og derfor er det viktig at jeg alltid har drikke tilgjengelig. Og når det kommer til det å lage hjemmelaget mat fra bunnen av… Så har det vært en utfordring hittil i svangerskapet siden det som oftest tar lang tid, og jeg blir utslitt og har nesten besvimt tre ganger allerede når måltidet er ferdig. Det er ikke noe gøy!

Derfor har jeg måtte være litt kreativ og komme opp med “nye” retter som går raskt å lage, samtidig som det er sunt og næringsrikt for at babyen i magen skal få et best mulig utgangspunkt. I dag tenkte jeg å dele noen av oppskriftene med dere, så kan det kanskje være til litt inspirasjon for andre gravide der ute? Kanskje for dere som ikke er gravide også? Maten er hvert fall utrolig god og sunn uansett, og det uavhengig av om du er gravid eller ikke. Håper dere liker dem!

 

Middag: Fylte pitabrød med tomat, agurk, rødløk,  mais, stekte kyllingstrimler og hjemmelaget guacamole.

Skjær kyllingen i strimler og krydre den med salt og pepper før du steker den i litt valgfri olje eller smør i stekepannen. Pass på å ikke steke den for lenge og ikke for høy varme (Da blir den tørr), men ikke for lav heller for da koker den istedenfor å steke. Mens du følger med skjærer du opp tomat, agurk, rødløk og finner frem mais – før du på forhånd har laget guacamolen og satt den i kjøleskapet. Sett pitabrødene i ovnen i et par, tre-fire minutter på 200 grader, og fyll pitabrødene med kylling og grønnsakene, samt guacamolen. Eventuelt lett-dressing!

Guacamolen lager du enkelt ved å mose avokado(ene) sammen med presset hvitløk, salt og pepper, sitronsaft og finkuttet chili.


 

Lunsj: Fyldig youghurt med bær og cottage cheese.

– Denne trenger dere vel egentlig ikke noen oppskrift på! En perfekt lunsj, og enkelt!

Tips: Har du ikke fyldig yoghurt, bruk skyr. Liker du ikke skyr, bruk vanlig vaniljeyoughurt som du blander ut med lettkokte havregryn.


 

Lunsj: Smørstekt havrebrød med kyllingfilet-pålegg fra prior, salat, og mozzarella eller lett-ost.

– Tilsett smør i stekepannen og stek valgfritt grovt brød på begge sidene. Fyll på med kyllingfilet-pålegg, ruccola eller annen salat (Eksempelvis Lollo eller isbergssalat), og revet mozzarella eller skivet lettost. Nydelig og enkelt.

Jeg elsker søtt, og får stadig vekk cravings på iskrem og kaker nå som jeg er gravid! Men ettersom jeg får tidenes dårligste samvittighet ovenfor den lille i magen når jeg spiser mye sukker (Samt at det rett og slett ikke er bra for fosteret), prøver jeg å holde meg til å bruke så lite sukker så mulig. Og siden det er så sjeldent erstatter jeg gjerne med sukrilett (Jeg vet at verken sukker eller kunstig søtning er gunstig over tid når man er gravid, men siden jeg spiser så lite av det tror jeg neppe det skader) Alt med måte!

Helgekos: Rask porsjons-ostekake i glass!

Her trenger du

1 glass til servering

Bixit eller gjende kjeks 

Ca 200 gram av 250 grams pakke Mascarpone ost (Kjøpes på meny og dagligvarer med godt utvalg)

1 kvart lime og en håndfull jordbær

1 spiseskje sukker (Evt sukrilett)

1 stor spiseskje melis

Slik gjør du: Knus noen kjeks i en blender eller putt kjeksen oppe i en plastpose, lukk godt igjen – og rull over den med en kjevle til det blir en jevn masse. Bland deretter mascarpone-osten, sukrilett (eller sukkeret) og litt limejuice sammen. Husk å smake til slik at den er søt nok. Finn frem et glass, hell deretter kjeksen oppi først, deretter bladingen med mascarponeost, sukker og limejuice, og skjær opp noen jordbær i tynne strimler som du legger på toppen. Pynt med litt lime!


 

Middag: Tacosalat! Denne har dere ventet så ekstremt lenge på, og den er fortsatt en favoritt her hjemme hos oss. Jeg har jo som skrevet avsmak på kjøtt i graviditeten, så derfor er kylling et perfekt alternativ. Magert, proteinrikt og sunt.

Kyllingfilet stekt i taco eller enchiladas-krydder
Ost
Ruccola
Rå eller stekt rødløk som du skjærer i ringer
Nacho-chips

grønn paprika
cherrytomater
Brune/røde bønner .

Spisskummin
salt
pepper
Ved siden av:
Salsa, eller lett rømme

Stek kyllingen i krydderblandingen du har valgt før du til slutt tilsetter litt ekstra spisskummin samt salt og pepper mot slutten, skjær opp grønnsakene, og bland alt. Fredrik sin favorittsalat som jeg lager her hjemme!

Middag: Laks i folie med rotgrønnsaker.

Kjøp laks uten skinn og ben samt ønsket rotgrønnsaker og stek i ovnen på 180 grader . Her bruker jeg tynne gulrøtter skjært i “staver”, vårløk, salt og pepper, sitronsaft fra fersk sitron, dill, og fennikel og sellerirot skjært i mindre biter. Eller bare de grønnsakene jeg har, i dag ble det for eksempel bare sjalottløk og gulrot. Stek i 20  minutter.


Og dette spiser jeg når jeg får skikkelig søtsug: Fryste druer, smoothie (med kokos, fryst ananas, fryst banan og litt eplejuice) styrk sjokolademelk eller for eksempel brødskive med peanøttsmør og bananskiver!

God onsdag! ♥

13 kommentarer
    1. Du er utrolig heldig som kan spise nogenlunde normal mat uten å kaste alt opp!
      Her kommer alt opp igjen, samme hva det er:(
      Hadde et håp om at det skulle gi seg rundt uke 12, men neidaaaa -.- blæ!
      Dette så veldig godt ut da! Men ikke noe for meg enda 🙁

    2. tusen takk for mange fine oppskrifter, er sikkelig matlei om dagen 🙂 så dette ga meg inprirasjon til noe nytt 🙂

    3. Slet mye med blodtrykksfall selv, svimte av ofte.. Har du sjekket jernprosent? Jeg fikk ta jerntabletter som skulle hjelpe, og så spiste jeg mye lakris, det skal hjelpe på blodtrykket 🙂 håper du blir bedre utover svangerskapet <3

    4. Synes det ser ut som at du er engasjert når det kommer til mat, og at du spiser godt og variert 🙂 Så bra for både dere og barna! Ikke noe som er bedre enn å vokse opp med foreldre som lager masse god og variert mat, og ikke minst sunn mat som man blir vandt til å like fra man er små! Så slipper man å vokse opp med at “jeg liker ikke fisk, jeg liker ikke salat, liker ikke grønnsaker?” fordi man aldri er lært opp til å spise noe som helst sunn og god mat fra man er små.

    5. Så veldig godt ut!
      Jeg pleier å ha litt tomat i guacamolen, synes den får litt mere smak da. ☺️

    6. Mange fine og enkle tips! Neste gang du lager desserten anbefaler jeg deg å varme jordbærene (slik at du får sausen nedi glasset) 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg