DET ER SÅ VONDT..

Nå er det en stund siden dere har hørt fra meg, men vi har akkurat kommet inn døren etter et kjempekoselig besøk hos mormoren og morfaren til Fredrik, det vil si oldemoren og oldefaren til Leo! Herlig med en tur ut og samtidig få besøkt familie, Leo koser seg sånn når vi er på besøk også, så det er midt i blinken for oss alle.

Jeg har slitt veldig den siste uken med fryktelig vondt i keisersnitt-arret mitt. Hvilket egentlig ikke er så fryktelig rart, ettersom jeg faktisk ble gravid før Leo i det hele tatt var 10 måneder gammel. Det river og sliter veldig i arret, og igjen føler jeg meg veldig begrenset. Kan ikke løfte så tungt og må være forsiktig med hvor fort jeg reiser meg og så videre. Det er en fryktelig stor ulempe og egentlig et ganske stort hinder for tiden, ettersom det i tillegg blir så vondt – så blir det verre må jeg få det sjekket for å se at alt faktisk er helt bra.

Jeg er ingen lege og vet ikke med sikkerhet, men slik jeg har forstått det er det anbefalt å vente 2 år før man går på nestemann etter et keisersnitt (Jeg tror anbefalingene er litt forskjellig fra sykehus til sykehus) men det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om. Og da er det jo i grunn ikke så rart at det gjør så vondt som det gjør. De har jo faktisk skåret opp helt inn til livmoren for å hente ut Leo når han skulle komme til verden, så det er klart jeg vil kjenne det når livmoren begynner å vokse så mye som den gjør nå og i tiden fremover – spesielt når det er såpass “kort” tid siden snittet.

Fredrik er veldig forståelsesfull og hjelper meg så godt han kan. I går fikk jeg gå tidlig i seng siden det ble veldig ille, og han tok seg av lillegutt slik at jeg fikk roet ned og slappet helt av. Snille kjæresten min ♥


Jeg “angrer” ikke på at det ble keisersnitt med Leo (misforstå meg rett, man kan jo ikke velge KS sånn sett), men det handler jo mest om det psykiske. Kjedelig er det jo uansett at det skal prege hverdagen min slik i ettertid!

God klem

18 kommentarer
    1. Jeg hadde keisersnitt i mars 02, og fikk ille beskjed om at man bør vente( sykehuset i Vestfold ) og hadde også i 2003 og 2004 altså 3 stykker på under 2,5 år. Hadde ingen smerter i arret under noen av de påfølgende snitt. Men alle er vi forskjellige. Lykke til.

    2. Føler med deg😳
      Jeg har en vanlig fødsel og 3 ks bak meg. Sist var for 4 år siden og verker fortsatt i det. Er nok noe en bare må leve med. Det vil nok være ekstra vondt siden livmoren utvider seg og det fører også med endel ubehag. Håper du slipper så altfor mye smerter,men det blir nok bedre når ungen ligger høyt oppe. Masse lykke til 🙂

    3. Å Gud, så ubehagelig!! 🙁
      Jeg var kjemperedd for keisersnitt og tror ikke det blir noe bedre nå, haha! (Den dagen jeg blir gravid igjen, vel og merke)

    4. Hei 🙂 håper smertene gir seg fort. Er mye hormoner i sving også som kan gjøre det verre. Slet selv veldig med smerter i arrvevet etter der jeg ble sydd (ble klipt opp under vaginal fødsel).

    5. Jeg ble gravid tre mnd etter mitt andre keisersnitt. Der ble det abort på flekken etter som såret og ost tenger mer tid. Problemet var at jeg ble gravid fire mnd etter det igjen, det ble jeg også rådet abort, gjorde det. Min kropp tåler ikke prevesjon og tar det ikke i mot, vi prøvde virkelig alt. Alt jeg kan si ta det med ro ikke løft tungt.

    6. Huff! Får håpe det går over, og at du slipper å slite med det gjennom resten av svangerskapet. For å prøve å “trøste” deg, så kan jeg si at man kan være uheldig med naturlig fødsel også. Jeg fødde jenta mi for 10 mnd siden, og sliter fortsatt med kraftige smerter, har vært inne å sydd i ettertid. Bådde naturlig fødsel og KS kan være smertefullt etterpå, noen mer uheldig enn noen. Får håpe det bare er nå i “starten” at det er vondt hos deg. God helg <3

    7. Jeg kan ikke noe om keisersnitt, så jeg kan ikke svare deg direkte på det, men tenkte å skrive noen ord om arr generelt. Jeg har flere store arr etter store operasjoner tatt i narkose og jeg har flere små arr etter operasjoner gjort i lokalbedøvelse. Alle inngrep er foretatt på sykehus.
      Det er helt normalt at arr verker i lang tid etter inngrepet ble foretatt!!! Jeg har arr som er 6 år gamle nå og som fortsatt kan gjøre vondt. En sykepleier på sykehuset, Haukeland, sa at det er nerver i huden og det vil helt naturlig gjøre vondt når sår skal gro og nervene må finne tilbake til hverandre for å heles og fungere videre. Noen av mine arr har verket i flere år etter inngrep for så å finne roen, før de plutselig kan begynne å gjøre vondt/være ømme igjen. Men selvsagt i mindre grad enn da de var nye!! Huden er et stort organ og vi har mange nerver som vil utgjøre vondter når et operasjonssår skal gro.
      Nå er det jo bare et drøyt år siden snittet ditt, så at det arret fortsatt verker er helt naturlig. Og som du selv påpeker, så er du jo nå gravid på nytt og livmoren vokser og huden strekker seg i takt med at den lille der inne trenger mer plass. Så da blir jo det en ekstra “belastning” på arret. Regner med at du, siden du er et fornuftig oppegående menneske, følger med på smertene og observerer hvordan arret forandres os smertene med det, og tar dette til lege/jordmor om det blir for smertefullt!!
      Husker jeg selv ble veldig overasket da jeg på slutten av 90 tallet jobbet i et bakeri utsalg og en dag skulle skjære sitron på påleggsmaskinen og var så uheldig å ta en bit av den ene fingeren min samtidig. Sjefen min hørte bare hylet. Og senere da såret var grodd og bare arret var tilbake, men jeg fortsatt hadde orholdsvis mye vondt/store smerter, så sier sjefen min at det arret der vil plage deg lenge. Og det gjorde det virkelig også!!! Det var første gang jeg hørte om at arr kan være vonde i lang lang tid etter såret er grodd. 💜💜💜😃

    8. Frøkna mi på 11 mnd kom med keisersnitt, nå er jeg 23 uker på vei med lillebror. Jeg merka også at det var en del ubehag med arret og spurte sist jeg var på ultralyd. Det er ikke no farlig og det er helt normalt sa de på sykehuset. Det er fordi det strekker seg.
      Ubehaget/smerten vil nok fortsette til en viss grad, og det kunne ha gjort vondt selvom du ikke var gravid. Har ett arr på ankelen som er fra en operasjon gjort for mange år siden og det arret er til tider fortsatt veldig vondt.
      Jeg fikk aldri noen beskjed om å vente med å bli gravid på nytt.

    9. Kjære Jessica!!
      Du må kontakte fastlegen din og bli henvist til sykehuset så fort som mulig! Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Men jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg, med keisersnitt og ble gravid etter 9 mnd. Det endte med at HELE keisersnittarret revnet og jeg blødde som fy! Det endte med at de måtte sy meg Igjen å ha meg under overvåkning i 4 og en halv måned. Jeg fikk til svar, at jeg var såpass tynn og dermed var det fort gjort at det forje arret raknet. Det strak seg ca 5 cm før det åpnet seg. Helt grusom og traumatisk opplevelse! Å du er dessverre i samme gaten som meg. Du er tynn og slank, og det gjør allerede vondt!! Kjære Jessica. Ta kontakt med legen din snarest. Dette kan ende ille! Jeg ønsker deg alt det beste. Du er en fantastisk mamma, det ser jeg selv om jeg er over 10 år eldre enn deg! Du er nøyaktig den mammaen jeg selv er! Du imponerer meg virkelig. Det skal du ha! Men kjære deg. Oppsøk hjelp før du ender som meg!
      Ønsker dere alt godt! PS: det er ikke så ille å bli tobarnsmor som man ser for seg 🙂
      Mvh Tonje <3

    10. Der beste er å føde på vanlig måte. Det er kroppen laget til. Selvfølgelig gruer man seg, men hvis man velger å få barn, så er det verdt dett. Fort glemt når man får babyen opp i armene. Har født to barn og ingen problemer etterpå.

    11. Om du får keisersnitt igjen så blir alle dine framtidige barn å bli født med keisersnitt. Man kan ikke føde vaginalt etter to keisersnitt. Om jeg var deg så hadde jeg tatt kontakt med psykolog eller lege å få snakket litt om tankene dine rundt vaginal fødsel. Det er desverre mye større risiko med keisersnitt både for mor og baby. men man kan desverre ikke altids kontrollere psyken og hva man er redd for så forstår deg godt rundt dine problemer med vaginal fødsel.

    12. Jo du kan velge keisersnitt, må bare overtale legene slik du gjorde. Gjorde det samme med nr 2 selv.. Nr 1 ble tatt med akutt ks i narkose, så jeg ga klar beskjed om at det ville jeg ikke risikere en gang til. Legen mente det ikke kom til å skje igjen, men som han så fint sa, de tvinger ingen til å føde.. Så gjør det som du føler for, din kropp, du bestemmer!

    13. skjønner hva du mener, måtte kanskje ta det selv og ønsket det virkelig ikke,men det kommer nok til og gå veldig bra uansett <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg