DET BLIR NOK IKKE LETT

…. Men vi skal klare det uansett hva det krever!

På samme måte som jeg følte det sist, føler jeg også denne gangen at det er mange som tviler på meg og hvordan jeg skal klare mammarollen på grunn av alderen min. Dette til tross for at jeg har vist en gang tidligere at jeg klarer det utmerket godt. Selv om jeg den gang var 16.

Denne gangen vet jeg litt av hva jeg går til, og det er den store forskjellen for meg. Jeg har en liten anelse av hva som venter, selv om det selvfølgelig blir noe helt annet med to barn – Så skal vi jo gjennom mye av det samme med den nye babyen som vi har vært gjennom med Leo. Vi vet ikke om babyen vil være annerledes og kreve mer, eller kanskje kreve mindre. Men vi vet noe av det som venter oss. Både av tunge våkenetter, tiden på sykehuset, og utfordringene som oppstår med tiden når man har kommet hjem med den lille. Det gjør det kanskje ikke så veldig mye lettere at jeg vet hvor tøff den første tiden med nyfødt kan være, men det gjør meg i hvert fall veldig mye tryggere på hva vi skal igjennom og hvordan vi skal både takle og håndtere det.

Men selvfølgelig, jeg understreker – To barn blir selvfølgelig noe annet enn ett, og det er vanskelig for meg å se for meg hvordan det skal bli. For akkurat det aner jeg ikke. Ikke Fredrik heller, for den saks skyld. 

Men likevel er vi 100% trygge på at vi vet at vi kommer til å klare det. Jeg har sett hva vi har vært i stand til tidligere, og jeg vet at forholdet vårt nå er sterkere enn noen gang – etter alt vi har vært gjennom de siste månedene. For meg er det ingen tvil om at jeg vi kommer til å klare det, uansett hva som skjer, og uansett hvordan det skjer. Og jeg gleder meg veldig til å dele alle stundene med dere på veien.


Håper dere alle har hatt en god start på den nye uken. Jeg har vært på andre kontroll hos jordmor i dag og alt så ut til å være veldig fint med den lille i magen! Hun så tydelig at magen hadde vokst veldig mye på disse ukene, og vi hørte hjertelyden i dag også. Kjempekoselig! Håper Fredrik har mulighet til å bli med en gang, men det får vi bare ta som det kommer! 

God mandag til dere alle sammen!

4 kommentarer
    1. Dere kommer til å klare dere helt fint!Å få nr to er utrolig mye enklere enn med førstemann-jeg lover:) Kanskje du også vil oppleve at du faktisk koser deg mer denne gangen,ikke så redd for å gjøre noe feil,og kanskje du vil oppleve at erfaring har gitt deg bedre overblikk over situasjoner;)

    2. Det er bare du som er så opphengt i alderen din. Annethvert (nesten) innlegg handler om hvor ung du er. Det virker som du tror du er den enste som er tobarnsmamma i en alder av 18. Det er du ikke, mange har vært før deg og mange kommer etter deg.
      Nå er det en annen blogger som blir trebarnsmamma som 19-åring, ser ikke så mange slike innlegg hos henne.
      Hvis ikke du klarer å heve deg over dette, ikke tvile på deg selv, hvordan kan du da forvente at andre skal gjøre det?
      Alt du trenger å gjøre er bevise at du er den beste mammaen for dine to (snart) barn, og vet du, det klarer du med glans.
      Et lite tips kan være at du tar førerkort, så kan du i allefall være litt tryggere om du må på legevakten i full fart med et barn.
      Selv fylte jeg atten like før jeg fikk mitt første barn, førerkort ble derfor veldig viktig for meg og jeg valgte å ta det mens jeg gikk gravid.

    3. Hei! Vil bare si at jeg forstår disse tankene:) ganske lik aldersforskjell mellom mine, – og det var litt skremmende å ikke vite helt hvordan vi skulle takle det:p men virker som dere har kloke tanker om det! Det kommer helt sikkert til å bli tidvis frustrerende å skulle holde fult fokus på 2 istedet for 1, og mer travelt. Men det er også så mye kos, og enig med den over her som sier at det på en måte føles lettere med nr 2. – For nå har du akkurat vært gjennom det med Leo, og kan være tryggere på deg selv enn du kanskje var første gangen. Og at dere klarer det, kan jeg ikke forstå at noen skal være skeptiske til! Det er helt tydelig her på bloggen din at dere er fantastiske foreldre!:)
      Mine beste tips med to tette: senk forventninger, se sjarmen i kaos, og ta i mot hjelp dere kan få 🙂
      Lykke til:))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg