MIN UTSTYRSLISTE TIL BABYEN

Nå har jeg skrevet en utstyrsliste til babyen! Jeg har skrevet den slik at den kanskje kan være nyttig for andre gravide der ute også ♥

Basisgarderobe

15 bodyer. Blanding av omslagsbodyer og vanlige, men jeg foretrekker faktisk omslagsbodyer! Gjerne noen i merinoull også.

10 sparkebukser med eller uten ben. Eventuelt noen av hver.

10 sokkepar. Her foretrekker jeg faktisk egentlig strømpebukse eller sparkebukser med ben og tøfler over, Leo gjorde ikke annet enn å sparke av seg de hersens sokkene de første levemånedene hans.

5 tykkere gensere og bukser (Ull og bomull er det jeg foretrekker)

3 varme dresser (Hver fall en vindtett)

2 jakker

10 pysjer

2 par votter

2 par tykkere sokkesko eller tøfler

5 luer i bomull eller ull (Eller blanding)

2 sett i ull (Få noen til å strikke for deg! Utrolig kjekt å ha)

Kos og nytte

20 kluter (Gjerne flere også!)

5 babytepper (Gjerne et par helsetepper)

3 dynetrekk. Jeg foretrekker i flanell, det er så mykt og deilig for babyen! Men husk å se etter om dynetrekket du kjøper kan kneppes igjen eller ikke. På markedet selges det fortsatt dynetrekk som ikke kan lukkes, og derfor bare har en liten åpning – det er kvelningsfare, og det hadde jeg ikke tenkt over før for noen måneder siden når jeg hørte en skrekkhistorie. Det gikk heldigvis bra, men virkelig lurt å ha i bakhodet!

3 babyhåndklær

Babyolje og salver

2 babylaken

2 dyner (Det er strengt tatt ikke veldig nødvendig, men utrolig kjekt dersom babyen har et uhell med den ene – så har du en til overs!)

2 smokk (Vi kjøpte inn i tilfelle med Leo selv om vi var bestemte på at han ikke skulle bruke smokk, og han klarte seg utmerket uten. Men det er kanskje lurt å ha liggende likevel, barn er forskjellige!)

5 smekker

Lammeskinn, det har vi fått god bruk for her hjemme i vogn og ellers.

Amming og mat 

Ammepumpe (Ikke nødvendig for alle, men var helt nødvendig for meg sist gang!)

Brystskjold (Var helt nødvendig for meg i starten sist!)

Ammepute

1 tåteflaske (Selvfølgelig flere om du ikke skal amme, men lurt å ha stående dersom ammingen plutselig ikke går som planlagt!)

1 pakke morsmelkerstatning (Dette fikk jeg erfare sist at er veldig lurt å ha stående i skapet, bare i tilfelle det skulle skje noe med ammingen. Jeg angret ikke, for å si det sånn!)

Ammeinnlegg (Hamstre inn dersom du skal amme, haha!) Gjerne et eller flere i ull også, i tillegg til engangsinnleggene. Det er smak og behag.

3 eller flere gode ammebher. Jeg kjøpte noen fra Ebay sist, og de var helt supre! (Koster typ 30 kroner, i motsetning til 500 kr her i Norge)

Flaskesterilisator (om du skal gi babyen flaske!)

Ammesalve

Utstyr

Bilstol

Vognpose – Ikke alle føler det er nødvendig.

Stellematte/stellebord

Vogn

Babyseng (Sist brukte vi en sprinkelseng på rommet, og en dagseng til å ha i stuen!)

Babygym eller lekegrind

Madrass (Som bør kjøpes ny til hvert barn)

Badebalje

Vippestol

Eventuelt kosebamser/ myke rangler

Babynest (Dette brukte vi hele tiden med Leo sist!)

Bleiebøtte (Dette har vi klart oss fint uten, men for noen er det utrolig viktig!)

Stelleveske

Og sånn helt på tampen: Jeg er ingen ekspert og har kun skrevet ned hva jeg føler /har følt er nødvendig – det kan være noe helt annet enn hva du føler er nødvendig!


God klem

45 kommentarer
    1. Har vinterbaby, og har aldri brukt alle de fine bomullsklæra. Har sikkert 10-15 ullbodyer, som har blitt godt brukt. Så her har det bare blitt brukt strømpebukse og ullbody frem til nå hvor hun bruker litt bukser og. 4 mnd 🙂 og jeg fikk aldri behov for ammeinnlegg. Lekker ikke! Så ikke alltid lurt å hamstre i mengder 🙂

    2. Flaskesterilisator er helt unødvendig. Er ikke så mye jobb å koke flaskene at man trenger egen maskin til det 🙂

    3. Veldig fint innlegg, tusen takk!:D
      Men hvorfor er det kvelningsfare hvis det ikke kan kneppes på dynetrekket?? Skjønte ikke helt det, hehe.
      Og hva heter vogna dere har kjøpt?:)

    4. Som Jessica sa, smak og behag! Noen har behov for flaskesterilisator og en haug med ammeinnlegg, andre ikke 🙂 ikke vits å være besserwisser da alle har forskjellige behov 🙂 synes denne lista var en helt super veileder, jeg! Tenker mange får bruk for den 🙂

    5. Syns det var ei bra liste! Sendte den til ei venninne som følte at hun fikk skikkelig hjelp! Flink du er!

    6. Caroline: Synes du det altså? Jeg så litt på en liste på nett om hvor mange kluter de anbefalte å kjøpe, og da var det 15 gulpekluter pluss 15 litt større – Dessuten hadde vi et stort behov for kluter sist og da tenkte jeg 20 stykker var midt i blinken.

      Ellers synes jeg ikke jeg hadde voldsomt med antall av noe, men vi er jo forskjellige og har behov for forskjellig antall også tenker jeg 🙂 Jeg kjøpte mange flere enn 15 bodyer sist, men jeg følte enda jeg kunne hatt flere! Til høsten blir vi jo 4 stykker på en vaskemaskin også, så da slipper den å gå i ett kjør hvert fall 🙂

    7. Mina: Ja, akkurat! 🙂 Her hadde jeg ekstremt mye melk, og måtte hamstre inn ammeinnlegg flere ganger i uken. Det var faktisk helt ekstremt, haha! 🙂

      Kjempefint at dere synes listen var en god veileder!

    8. Victoria: Så utrolig bra at du synes det! Er vanskelig å skrive en liste som alle sier seg enig i ettersom vi har behov for forskjellige ting og antall på ting, men godt å høre at den var nyttig 🙂

    9. Synes den lista var kjempefin og nyttig! Er det en ting jeg ikke klarte meg uten med mine 2, så er det ammeputa fra Cosyfix! Den er superbra. Takk for tipset om amme-bh’er fra ebay, husker jeg blakket meg på det sist. Om det blir en nr. 3 på meg, så må jeg bruke lista 😉

    10. Hvor lenge ammet du leo? Og hvor lenge brukte du brystskjoldene? Og hvordan sluttet du med dem? Må selv bruke skjold, har en liten på 5 uker. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å slutte med skjold.

    11. hvordan kan du ha bruk for så mye nytt babyutstyr når du nettopp har hatt en baby? Har du allerede kvittet deg med alt etter Leo? Tenker liksom mtp at du får enda en gutt, så ville jo alt etter Leo passet til denne nye babyen.

    12. charlotte: Jeg ammet Leo i ca 2 og en halv måned. Måtte bruke skjold lenge, det var et godt hjelpemiddel! Etter hvert fikk jeg til uten, men da kom det to brystbetennelser etter hverandre med noen ukers mellomrom, og det gjorde så vondt å amme selv når det var borte at jeg gruet meg til hver gang han skulle ha mat.

      Uff, men nå ble det avsporing her! Jeg tror jeg bare prøvde mer og mer uten, og var tålmodig. Vet hvor vanskelig det er! 🙁

    13. Anonym: Hei!

      Jeg valgte å gi bort veldig mye av klærne hans gjennom bloggen til mødre som ikke hadde så god råd, ellers har vi jo en del av babyutstyret. Men skrev jo også denne listen til hjelp for andre da, som en huskeliste 🙂

    14. Hei! Kjempefin liste, ikke lett å være førstegangsmamma når det finnes så utrolig mye rart å få kjøpt! Vi kjøpte og fikk en del klær, telte meg opp til 20 bodyer i str 56! Vi har ikke fått brukt halvparten, så vil heller anbefale å kjøpe 6-7 stk og heller kjøpe fler hvis det blir behov for det! Utrolig kjedelig å pakke bort så mye ubrukt! Når man vasker klær havner det jo øverst i skuffen, så hvis man ikke sjekker hele bunken med klær blir det til at man bruker det samme om igjen 🙂 Nå som vi straks skal opp i str 68 har jeg faktisk bare kjøpt 3 pysjer, fordi vi ikke hadde bruk for flere 😃 Så man trenger ikke så fryktelig mye av hvert! Bare et tips dette også, er jo som sagt over smak og behag med alt!😊 Nå skal det sies at han er 4 mnd og har brukt mest ull, så naturlig nok har alt det andre blitt liggende urørt😊

    15. Gleder meg nesten allerede til jeg skal shoppe til babyer en dag (ikke gravid)
      Synes å se de bittesmå klærne er helt fantastisk haha ! Går d ann å være så liten liksom?!

    16. Hei😄 koselig at det er en ny gutt på vei❤️ Men blir litt av å lese om det i hvert eneste innlegg😄 bloggen din var bedre før😄 ikke kritikk😄

    17. Og bleier 😄 Vi endte opp med å måtte skifte fra Libero til rema 1000 da Libero ble for kort i ryggen (mye uhell ) Til vask bruker jeg tørre engangskluter som jeg fukter. Brukte våtservietter første 6mnd en del, men så fikk han utslett av de.
      Veldig bra liste foresten. Og vi har flaskesterilisator til mikro og den er gull verdt ift koking (skumle greier) min gutt er ni mnd

    18. Ja, alle er jo forskjellige og har forskjellige behov😊 Vi hadde for eksempel bare 2 tepper, og det holdt i massevis. Klær hadde vi en del av, men alt i forskjellige størrelser😊
      Men man gjør seg jo opp forskjellige erfaringer da så klart!
      Lykke til med nr 2! Jeg er også nettopp blitt gravid med mitt andre barn- har en på 2 fra før😊

    19. Anonym: Hahah, satt nesten og ventet på en slik kommentar ettersom det har blitt en del babysnakk på bloggen i det siste 🙂

      Istedenfor å bare skrive en negativ ladet kommentar om at bloggen var bedre før (før jeg ble gravid da eller?) så kom heller med forslag om innlegg du vil lese her inne og så videre 🙂

      Klem

    20. Caroline: Ikke sant! Her hadde vi mengder med tepper (overivrig førstegangs, Haha!) etter hvert pakket jeg bort en del men hadde 5 tilgjengelig i skuffen hans. 3 helsetepper, et i bomull og et i fleece. Men som du skriver, sånt er forskjellig! Man må nesten bare finne ut hvor mange man har behov for selv. Siden gutten vår gulpet en del, var det veldig greit å ha ekstra tepper tilgjengelig siden det ofte endte opp på teppene.

      Så herlig! Gratulerer så mye med det <3 Heldig toåring som får søsken, det blir nok stas!!

    21. Bodil: Så fint at du synes listen var bra!

      Vi måtte også skifte frem og tilbake på bleiemerkene i starten, det er jo også en smakssak 🙂 Her kan vi aldri bruke up and go bleier har vi fått erfare, Hehe!

      Helt enig i at koking av flasker er skummelt! Har dessverre fått erfare det da Leo og jeg havnet på sykehuset etter en episode med tørrkoking av flaske. Kan jeg spørre hvilken flaskesterilisator du har, og om den er bra? 🙂

    22. Må le litt av noen av kommentarene her! Altså, ho skriver om hva hennes erfaring og hva ho synes er lurt å ha, selvfølgelig er ikke det likt for alle! Noen trenger masse ammeinnlegg og lekker mye, andre gjør ikke det. Noen har en baby som gulper mye, å er flere i familien (mye klesvask) da er det lurt med mange bodyer. Dattera mi gulpa så og si aldri, så ho bruke en body om dagen, men jeg ville heller hatt for mange, en for få 😉
      Supert innlegg! Jeg blir så babysyk av å lese bloggen din! Dattera mi er 7 mnd, å jeg har så lyst på en til.. Men har akkurat fått meg lærlingplass, så må nok vente 2 år..

    23. Takk for at du skrev om kvelningsfare på dynetrekk! Det har jeg aldri tenkt på før! Nå skal jeg sy knapper på de dynetrekkene som ikke har det fra før 🙂
      Ellers bra utstyrsliste 🙂 en ting jeg ikke fant på lista di er babynest, det kom veldig godt med her 🙂

    24. Fin liste! Mye nyttig, hadde selv en ganske lik liste pluss/minus noen ting! Skal sende denne linken til ei veninne som er gravid. 🙂
      Jeg lurer på om du kan linke til ammebh-ene du kjøpte på ebay, og hvordan de var i størrelse? Strever med å finne gode bh-er, så her går det i slappe spileløse fra lindex.. Har sett på ebay, men det er jo en jungel i tillegg til at jeg er usikker på størrelsene.
      Ønsker deg ei fin uke med dine fine. <3

    25. Ja har fulgt bloggen siden starten og vet om uhellet med koking. Min søster gjorde det samme, men det gikk bra der også. Vi har en avent flaskesterilisator (plastboks med rist i bunnen) og er ganske fornøyd med den. Men den er ganske stor og har hørt at den ikke passer i alle mikro. Det var noen bekjente som gav den vekk gratis på Facebook. Gull verdt siden vi brukte 6uker før vi hadde første dag med bare amming , uten pumpe+ flaskemate.

    26. Må bare få skryte av flaskene til MAM, som er selvsteriliserende. Vi kjøpte 8 flasker, skylte de i kaldt vann etter bruk og vasket med zalo. Så kokte vi de hver kveld. Skrur bare av bunn på flasken, fyller med vann og setter de i micro. Så lettvint!
      Veldig kjekk liste 🙂

    27. Må bare anbefale: omslagsbody og sparkebukse I ullsilke fra nøstebarn. De er så gode på for den lille, også siden det er ubehandlet ull trenger de ikke å vaskes så ofte. Nummer to bodde I de I flere måneder. Lanullva har også gode ull klær men de har ikke omslagsbody så vidt jeg vet. Det meste annen baby/merinoull man får kjøpt er desverre superwash behandlet.
      Ubehandlet vs behandlet ull 🙂
      Vi bruker litt av begge selv altså men greit å vite hva man velger og hva man velger bort:
      http://nosteblogg.blogspot.no/2011/09/superwash-supert.html?m=1

    28. Enig i at flaskesterilisator er gull verdt om man har flaskebarn!!
      I forhold til smokk, hvorfor ønsket dere ikke at Leo skulle ha smokk? Skjønner at ikke større barn trenger det og jeg synes det ser dumt ut med store barn som går rundt med smokk. Men smokk hos babyer er vist å redusere faren for krybbedød, så er kanskje ikke så dumt?

    29. Vet ikke om dere har prøvd dem, men KappAhl har faktisk utrolig gode ammebh’er!
      Jeg ammer ikke nå, men er gravid og puppene har vokst til noen skikkelig KABOOOM-pupper. Så jeg bruker nå ammebh’er fra KappAhl og de er helt fantastiske å ha på!!:)

    30. 15 bodyer og 10 pysjer? Shit der var mye, tror vi klarte oss med i underkant av 10 bodyer og 5 pysjer, de fleste i ull selvsagt da vi hadde vinterbaby. Jakker fikk vi aldri bruk for, da brukte vi strikkejakkene fra hentesettet.
      Mitt råd: Kjøp basis tingene, de vokser veldig fort ut av str 56 og mye ligger ubrukt i skapet vårt. Ønsk klær i gave som er litt større på størrelse feks 62 eller 68.

    31. Ser dere skriver dere må le av noen kommentarer blant annet min. Skrev bare min erfaring at det er ikke alltid lurt å hamstre inn mengder av ammeinnlegg. Hadde gjort det selv, og jeg lekker ikke. Må vel være lov å skrive sin egen erfaring som kommentar til dette. Men ullinnlegg har jeg god erfaring med.

    32. cc: Ja, som jeg allerede har skrevet i kommentarfeltet her så råder jeg leserne mine til å finne ut selv hva de har behov for, men at dette var det jeg følte var nødvendig 🙂 Vi hadde langt over 15 bodyer sist, og vi kunne gjerne hatt flere også 🙂

      Støtter definitivt rådet med å ønske seg klær i større størrelser! Det var lurt 🙂

    33. Anbefaler deg å kjøpe Babynest! Vi fikk baby på fredag og han koser seg innmari oppi der 🙂 hadde det med på sykehuset så kan knyttet seg fort til det 🙂 har det både i vogna, senga, sofaen osv 🙂

    34. Siri: Vet du, det har jeg faktisk helt glemt å sette opp på listen, for det brukte vi hele tiden sist med Leo! Takk for at du minnet meg på det 🙂 Hehe!

      En utrolig lur oppfinnelse!

    35. Flaskesterilisator er definitivt et must! Er selv flaskemamma og hverdagen ble mye enklere med den! 😄 Jeg vasker først alle flaskene i oppvaskmaskina, også setter jeg de direkte fra maskina og inn i mikrosterilisatoren min. Sparer masse tid når jeg slipper og vaske alt for hånd først, for deretter å koke de i kasserolle. Jeg har 11 flasker, og oppvaskmaskina går en gang i døgnet. Jo flere flasker, jo skjeldnere trenger man å kjøre maskina. Mitt tips! Jeg bruker dr.Browns flasker (de forebygger kolikk fordi ungen svelger luft pga flow-systemet) og har dr.browns mikrosterilisator.

    36. Hei, skal dere kjøpe ny vogn nå som dere får nummer to? Hvilken vogn isåfall? Gratulerer så mye med babyen i magen!

    37. Er selv 18 (98-er) gravid for første gang og synes sånne innlegg er utrolig koselige. Kjempe bra liste føler det gir en ide av ca hva man trenger ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg