JEG FÅR VONDT NÅR JEG TENKER PÅ DET!

Siden sist svangerskap har jeg båret på en hemmelighet. Jeg drakk nemlig vin med noen venner helgen før jeg fant ut at jeg var gravid med Leo. Jeg ante jo ikke at jeg hadde blitt gravid, jeg hadde akkurat fylt 16 år og skulle bare kose meg med vennene mine.

Når jeg fant ut at jeg var gravid var det så mye å tenke på, men etterhvert som jeg tok valget om å bære frem Leo kom den dårlige samvittigheten tydeligere og tydeligere frem. Jeg snakket med mange mødre, både eldre og yngre, som hadde drukket før de fant ut at de var gravide som kom med betryggende ord. Dessuten var det såpass tidlig i svangerskapet at det var svært lite sannsynlig at det ville gjøre noe skade. Heldigvis.

Men etterhvert som tiden har gått, og jeg nå er gravid med andremann, har jeg tenkt en del på dette igjen. Uansett om jeg aldri i verden planla å bli gravid eller ikke, uansett om jeg var ung og bare skulle ha det gøy med venner, og uansett om det ikke gjorde noe skade siden det var så tidlig i svangerskapet, så får jeg fortsatt vondt når jeg tenker på det. Vondt om de glassene med vin jeg tok før jeg i det hele tatt fant ut at jeg var gravid kunne ha skadet min lille som lå i magen.

Og da går tankene mine ut til de som velger å drikke og røyke alkohol med vilje i sine svangerskap. Jeg fatter bare ikke hvordan de klarer, når jeg får vondt bare av tanken på å ha gjort det ved en feiltakelse for snart to år siden. 

Dette er ikke ment som noen stygg skjennepreken til de som drikker aller røyker under sine svangerskap, bare enkelt og greit jeg som tenker høyt og ærlig i et blogginnlegg. Jeg tror ikke kjeft og stygge gloser er veien å gå når man skal nå ut til de som har det vanskelig med å slutte å røyke og drikke alkohol under graviditeten. Vi må gjøre det vi kan for å vise forståelse for at det er tøft (For det er det nok!) men jeg tror likevel det er veldig viktig å snakke høyt om skadene det kan medføre for det ufødte barnet ditt. Og kanskje mitt “Jeg fatter ikke hvordan du klarer det” kanskje kan hjelpe deg til å få den siste motivasjonen til å få til å slutte – For å gi barnet ditt den beste starten på livet h*n mulig kan få.

53 kommentarer
    1. Ikke bra
      Eg hadde funnet ut om eg var gravid først, ikke drikke vin når man er gravid, det sier jo seg sjølv at det er merkelig og farlig ikke minst for barnet i magen
      Leo kunne jo blitt sterkt hjerneskadet eller verre
      Huff a meg, foreldre har alltid ansvaret for at babyen skal bli født i magen med gode omgivelser og ikke minst så vet alle at vin= uakseptabelt og farlig for barnet

    2. Du er ikke alene ! <3 det samme skjedde med meg også :-/ unnskyld meg til deg med den teite kommentaren !! Skal man ta en gravidtest hver eneste gang man velger å drikke ???
      Håper det går bra med det <3 klem fra en guttemamma 🙂

    3. Anonym: Hei! Jeg ANTE ikke at jeg var gravid, jeg hadde akkurat fylt 16 år og gikk jo på prevensjon. Selvfølgelig hadde jeg ikke drukket om jeg hadde visst at jeg var gravid, trodde det kom veldig tydelig frem i blogginnlegget mitt!

      Leo kunne nok ikke bli hjerneskadet når det var så tidlig i svangerskapet (Var i uke 4) så synes du skal la være å forsøke å få meg til å få dårlig samvittighet for det, altså.

      Synes kommentaren din var VILT provoserende og håper du kan lese blogginnlegget før du kommenterer neste gang. Jeg gjentar: Jeg ANTE ikke at jeg var gravid når jeg tok et par glass vin med noen av vennene mine tidlig den sommeren. Jeg hadde akkurat fylt 16 år og tanken på at jeg kunne være gravid når jeg i tillegg brukte prevensjon var ikke-tilstedeværende. Jeg hadde ingen anelse.

      Du skriver at du “hadde funnet ut om eg var gravid først” Men hvordan vet du det egentlig at du med sikkerhet hadde visst det? Jeg hadde ingen anelse, gikk på prevensjon, og hadde jeg hatt den minste anelse om at jeg kunne være gravid hadde jeg selvsagt aldri drukket noe som helst!!

    4. Vin når du akk har fylt 16?? Fy deg, hahah neida, men det har jeg alltid tenkt på, hva når man ikke vet det enda? Og drikker? Noen drikker seg jo dritings mange uker før de finner ut at de er gravid

    5. Tone: Hei <3 Har hørt det har skjedd med mange, til og med flere av venninnene mine - Så det er veldig godt å vite at man ikke var alene. Jeg er bare uhyre glad jeg fant det ut bare noen dager etterpå, og at det var såpass tidlig i svangerskapet.

      Jeg reagerte også på kommentaren, man må jo lese blogginnlegget først og er det noe man ikke synes kommer tydelig nok frem så må man spørre før man trekker konklusjoner.

      Klem tilbake, og tusen takk <3

    6. Anonym: Haha, skal ha det tydelig frem at jeg ikke oppfordrer noen av de mindreårige leserne mine til å drikke alkohol!

      Ja, har hørt fra mange at det visst ikke er uvanlig å ha drukket før man finner ut at man er gravid. Spesielt i de tilfellene hvor man bruker prevensjon og tror alt er bra!

    7. Så du anonym over her ville tatt graviditetstest hver gang før du skulle ta ett glass vin eller øl? Håper innderlig du gjør det da slik du formulerer deg, for husk det kan jo skade barnet ditt selv om du ikke vet at du er gravid. Det må svi i lommeboka din tror jeg nok…

    8. Ærlig talt du som kommenterte over her! Som hun skreiv så viste ho IKKE at ho var gravid! Og det var utrolig tidlig i svangerskapet! Flere i min vennekrets som er godt voksne har desverre opplevd det samme tidlig i svangerskapet (så klart før de viste de var gravid), men det har heldigvis gått bra med alle sammen. Det er nok utrolig mange som har opplevd dette, og det gjør ikke vedkomne til en dårlig person!
      Og til deg Jessica. Jeg skjønner deg veldig godt at du har dårlig samvittighet, og det er helt normalt, men du er ikke et dårlig menneske, og du virker som en utrolig god mamma for Leo og det samme blir du garantert til Oskar ❤️
      Han en fin dag videre, og ikke bry deg om negativ drittslenging!
      Stor klem ❤️

    9. Heia!
      Ingenting å sjemmes over, jeg gjorde det samme. Jeg drakk litt mer en bare “litt vin” men snakka med jordmor om det å hun sa det ikke hadde noe å si for barnet tok ikke noe av oss den første uka uansett…
      Vi hadde jo INGEN planer i havet om å få barn, det var jo et “arbeidsuhell”… Men vi gleder oss kjempe masse over barnet som kommer om ca 4 uker 🙂

    10. Ida: Det er alltid godt å få bekreftet at man ikke er alene! Ja, det er det jeg har hørt også, at det ikke var noe å bekymre seg for eller tenke på når det enda er så tidlig. Veldig glad jeg fant det ut noen dager senere!

      Hehe, så koselig <3 Masse lykke til med tiden fremover og den lille! Klem!

    11. Ikke no å tenke på det vel. Veeeldig mange som har gjort det samme. Meg selv inkludert før jeg fant ut at jeg var gravid. Ikke noe jeg plager meg selv med i ettertid.

    12. Du er ikke den første og ei heller den siste. Jeg drakk også vin noen dager før jeg fant ut at jeg var gravid. Hadde også fryktelig dårlig samvittighet, men jeg hadde aldri gjort det viss jeg hadde den minste anelse om at jeg var gravid og trøstet meg med det 🙂

    13. Hei søte fine Jessica!
      Jeg kjenner meg veldig igjen i din situasjon her. Jeg ante fred og ingen fare da jeg var 15 år. Jeg drakk under svangerskapet uten å vite at jeg var gravid, men jeg mistet dessverre barnet. Jordmor trodde ikke det var pga alkoholen at jeg mista men man vet aldri. Heldigvis ble Leo en super vakker og frisk gutt❤️ Skal heldig vis en del alkohol til før det skader barnet har jeg hørt!

    14. Du er nok ikke alene, jeg drakk sprit før jeg visste at jeg var gravid.. Heldigvis var det også tidelig i svangerskapet og gjorde ingen skade på den nydelige og velskapte datteren min!❤️

    15. Anonym: Veldig godt å høre at det gikk bra med datteren din <3 Jeg har hørt at det så og si alltid går bra hvis det er veldig tidlig! Fant denne på nett "Spiren er ikke knyttet direkte på blodstrømmen din fra dag 1 etter unnfangelse så det betyr ikke at du har utsatt spiren for skader"

      Det hjalp meg <3 Klem!

    16. Skjedde med meg også, var vel kommet til uke 6, var på julebord lørdag, fant ut at jeg var gravid tirsdag…. Var på tidlig ultralyd og det var enda ikke kommet noe foster, så det gikk fint! Men hadde veldig dårlig samvittighet for det, lenge… Men dette er noe som skjer veldig ofte! Så lenge man gir seg når man vet at man er gravid 🙂 veldig fint at du skriver et sånn innlegg, for dette “temaet” er veldig tabulagt..

    17. jeg drakk når jeg var 2 uker på vei med sønnen min.Jeg fant ut jeg var gravid 2 uker etterpå,da var jeg 4 uker på vei.Legen sa det gikk fint da i å med jeg ikke viste det 🙂
      Eneste jeg reagerte på var at du drakk VIN som 16åring :/ men jaja shit happendS? :/

    18. Linn Merete: Ja, jeg har jo vært åpen om at jeg begynte å drikke alkohol ganske tidlig og slikt. Er ikke noe jeg er stolt av, men gjort er gjort og spist er spist – Jeg får ikke gjort noe med det nå 🙂

    19. Har skjedd meg meg også! Med første viste jeg ikke at jeg var gravid før i uke 13, så jeg drakk litt mer enn bare en gang de første ukene, og nå er hun en helt frisk og rask 1.5 åring uten noen form for skader! 🙂
      Ha en fin dag!

    20. Jeg feiret 19 års dagen min helgen før jeg fant ut at jeg var gravid, tok faktisk en test den kvelden jeg feiret, men var ikke langt nok på vei. Tenkte mye på dette, og tenker også på det enda. Jordmoren min betrygget meg med at før uke 6 får ikke fosteret samme “næring” eller hva jeg skal kalle det som oss.
      Ikke ha dårlig samvittighet! Og hurra for deg som prater om dette, er nok mange i din(vår) situasjon, og er nok ikke noen som har tatt skade av det. Det er jo de som ikke vet de er gravide før de er halvveis, da kan de ha drukket ganske mye:/

    21. Jeg var rusmisbruker. Og jeg ruste meg før jeg viste jeg var gravid, og med engang jeg fant ut av det la jeg meg inn på rusinstutisjon. Og har vært rusfei i snart 3 år. Guttungen fikk 0 skader. Så lenge man ikke tar noe som helst når man har føest har funnet ut av det så skal man ikke ha noe dårlig samvittighet. Man skal heller være stolt av at man ikke tok et glass vin eller en stripe, når man viste det var et barn. Ja jeg skammer meg for fortiden. Men jeg slutta med engang, og det er ikke bare bare når man er rusmisbruker/narkoman. Så jeg er stolt, stolt over at jeg greide og slutte med engang jeg viste jeg var gravid og tok i mot hjelpen jeg kunne få. Så du søte du, ikke døm deg selv. Du viste det ikke, men du tok heller ikke et vin glass til når du fant det ut. Se heller på den friske og raske gutten du fikk. Blir sikkert dømt, siden jeg var verre. Men jeg lar ingen dømme og det burde ikke du heller. Jeg er stolt av deg. Stå på! Gleder meg til og se bilde av andremann. 😀

    22. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, selvfølgelig trodde du jo ikke du var gravid når du var 16 å brukte prevangsjon <3
      Men de som drikker, å vet de er gravide synes jeg er sinnsykt uansvarlige! Jeg blir så provosert når jeg ser gravide drikke og røyke, blir rett og slett kvalm..

    23. Jeg drakk nesten hver dag før jeg fant ut at jeg var gravid. Var i uke 10 når jeg fant ut at jeg var det. Jeg kutta ut nikotin med det samme! Ingen alkohol heller! Har så sykt med dårlig samvittighet nå i etterkant av flere grunner. Jeg tenker at…ingen har da problemer med å kutte ut alkohol i svangerskapet? Da er man virkelig ikke klar for barn og å legge partylivet bak seg. Nikotin tenker jeg er litt vanskeligere og vet at mange sliter med dèt, noe jeg syns ikke er så bra :/

    24. Ingen har klart å finne ut når i svangerskapet det er størst fare for at barnet får FAS (føtalt alkohol syndrom),når mor drikker alkohol. Om det er ved 2,4,6,8 uker eller 3.mnd,4.mnd.
      Jeg jobber med disse barna,og det har jeg gjort i 25 år. Tatt i mot skjøre små babyer full av abstinenser pga andre stoffer.
      De som ruser seg som gravide skulle sett det jeg ser. Se smerten de har påført,høre skrikene osv.
      Tvangen som brukes i dette land,mot rusavhengige gravide er bare en stor vits!

    25. Anonym: Å være rusmisbruker under svangerskapet er vel noe annet enn å drikke to glass vin med noen venninner som 16-åring før du i det hele tatt har en anelse om at du kan være gravid?

      Men for all del, har stor respekt for jobben du gjør og synes det er grusomt med barn født av rusavhengige som er sterkt preget av dette.

      Men i mitt tilfelle var dette var i uke 4 i svangerskapet og når jeg var på ultralyd i uke 5 kunne de bare se plommesekken på ultralyden. Hun jordmoren jeg snakket med da og som jeg betrodde meg til mente at det på grunn av dette ikke var grunn til bekymring, men rett meg om jeg tar feil. Det gikk i hvert fall bra, og hadde jeg hatt en liten mikroskopisk anelse om at jeg som 16-åring som gikk på prevensjon var gravid hadde jeg selvsagt aldri drukket noe som helst.

      Vet ikke om kommentaren din var siktet til meg eller ikke, men svarte deg likevel jeg 🙂

    26. Ikke har jeg vært gravid, men husker mamma ba om unnskyldning til meg når jeg var 12 år fordi hun hadde drukket vin før hun viste at jeg var i magen, i og med at hun gikk på prevensjon 🙂 men her er jeg, 16 år etter vinglasset og ingen skade tatt :-))

    27. Jeg vet en del tar sjansen på å røyke under svangerskapet, men ikke drikke. Hvor har du hentet den fakta fra?

    28. eg drakk ganske jevnli før eg fant ut at eg va gravid me elste jenta mi.. Da eg fant ut at eg va gravid va eg 20 uker på vei. Bløde som normalt å va ikke nå forskjell på kroppen, så tenkte ikke over d før eg hadde en positiv test i handa.. Gikk fint me mi jente… Fikk å beskjed om å ikke ha dålig samvitighet sia eg rett å slett ikke mistenkte at eg va gravid..

    29. Dette trenger du absolutt ikke ha dårlig samvittighet for. Jeg er over 30, både jeg og mine venninner har alle drukket vin når vi ikke visste vi var gravide….Dette er veldig vanlig. Da vi forsøkte å bli gravide så drakk jeg vin til testen viste 2 streker, så rørte jeg ikke alkohol resten av svangerskapet. Det er når hjernen utvikles senere i svangerskapet det kan være skadelig, og det er mengden som kan gjøre skader senere. Dette gjør absolutt ingenting

    30. Hei! Med tanke på at du har mange unge lesere, skulle jeg ønske at du kunne endre setningen om at du skulle “kose deg med vin” som 16-åring. Det er 18-årsgrense på alkohol for en grunn og en slik uttalelse mener jeg bagatelliserer det. Alkoholloven § 1-5 og § 8-8 handler om aldersgrenser for alkohol.
      Ifølge § 1-5 er det forbudt å selge, skjenke eller utlevere alkohol til personer under 18 år. For alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer er aldersgrensen 20 år.
      Alkoholloven § 8-8 slår fast at det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikke med 22 volumprosent alkohol eller mer for personer under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år. Du har altså ikke lov til å kjøpe øl eller rusbrus til noen som er under 18 år.
      Så noen må ha brutt loven for at du skulle “kose deg” med vin som 16-åring og det er alvorlig, og ikke noe som må tas lett på.
      Når det gjelder fosterskader, så kan skader oppstå når som helst i svangerskapet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/–Alkohol-kan-skade-gjennom-hele-svangerskapet-5595183.html
      Men kudos til deg for at du tar opp temaet og reflekterer rundt det!

    31. Dette er noe du overhodet ikke er alene om å ha gjort! Kjenner selv noen som har drukket alkohol før de visste om at de var gravide. Heldigvis har det gått bra med de barna jeg har hørt om. Helt enig med deg i at man tar ikke graviditetstest hver eneste gang man velger å drikke, hallo!, hvor mye i livet skal man prøve å forebygge? Dersom man bruker fast prevensjon, så har man jo tatt det ansvaret man har for å forebygge. Sender deg en klem <3

    32. Noen forskere mener at et glass vin på et “kritisk” punkt under graviditeten kan gjøre skade. Når dette “kritiske” punktet er strides de om. Dette er forskere i USA som sier dette. Norsk vitenskap på dette området er altfor dårlig,som gjenspeiler seg i lovverket vedrørende bruk av tvang på de som er rusavhengig.
      Jeg sier ikke “fy og skam” til de som har drukket alkohol uten å vite at de var gravide,det kan skje alle,men jeg forteller bare at faren ved dette er større enn man tror.

    33. Du ville bare ha det gøy? Med å gjøre deg til lovbryter? Gravid eller ikke, du var uansett ikke gammel nok til å drikke vin. Men det nevner du ikke med et ord, kun at du har dårlig samvittighet fordi du var gravid. Du vet at du har lesere langt under 18, synes du det er greit at de skal drikke for å ha det gøy? Kose seg? Hvorfor må man ha alkohol for å kose seg i en alder av knappe 16 år, gravid eller ikke?
      Nei, ingen bør hverken røyke elle drikke under svangerskapet, men folk bør og tenke over hvor de bor og hvilke miljøgifter de ellers utsetter barna sine for, både under svangerskapet og etterpå.
      Jeg kan ikke forstå hvordan folk, med god samvittighet, kan velge å bo i sentrum av byer og tettsteder, inntil veier full av eksos og svevestøv. Dette puster barna inn når de sover ute, når de leker. Jammen ikke rart at andelen av barn med luftveisproblemer (astma, bronkitt, allergier) og ørebetennelser har økt drastisk de senere årene. Men, dette er det ingen som “ser” i lufta rundt seg, for det er da lettvint å bo sentralt, kaffelattegenerasjonen må da komme seg på kafé med barnevognene noen ganger i uka. Men den som røyker, den skal alle henge ut offentlig. Herlighet, en dobbeltmoral av annen verden.

    34. Skjønner akkurat hva du mener! Selv så drikker jeg en del alkohol til helgen, og jeg røyker ganske mye hverdag (ikke stolt over det altså!), men med en gang jeg går gravid er det slutt på det der. Forstår meg ikke på kvinner som velger å fortsette å røyke og drikke når dem er gravide. Selv synes jeg at det viser null hensyn til barnet :/
      Stå på Jessica!

    35. Hei! Pleier sjelden å kommentere, men nå må jeg bare siden jeg opplever at du er feilinformert når du skriver at dette heldigvis skjedde tidlig i svangerskapet, og at det da ikke gjør noen skade bla. fordi fosteret ikke deler blodtilførsel med mor! Dette er en myte! Dette er en del av jobben min, og i dag vet vi gjennom forskning at alkohol kan gjøre stor skade gjennom hele svangerskapet,også rett etter unnfangelsen. Det er fordi alkoholen går inn i celler og vev, og dermed kan skade før babyen får blodsirkulasjon. I verste fall kan barnet dø, eller får skader på nervesystemet og utviklingen av sansene som skjer de første ukene av svangerskapet. For øvrig kan alkohol gi fosteret senskader som kommer til syne etter hvert i oppveksten, som konsentrasjonsvansker, lærevansker, atferdsvansker og emosjonelle vansker. De som blir utsatt for store mengder alkohol, kan utvikle føtalt alkoholsyndrom og få kraftige abstinenser. Dette var kort fortalt, og jeg håper du kan formidle dette til de som leser bloggen din – man skal altså ikke bagatellisere inntak av alkohol tidlig i svangerskapet! Det er like skadelig som senere inntak. Men, når det er sagt, så er det mange i din situasjon som drikker lite eller mye før de finner ut av at de er gravide, og i ditt tilfelle høres det ut som at det absolutt ikke var med vilje,og da tenker jeg du heller ikke kan “henges ut” for det eller bør ha dårlig samvittighet (alkohol før 18 år er en annen diskusjon 😉). Hilsen barnevernspedagog

    36. Anonym: Det er 2 år siden. Jeg har da blitt såpass voksen i hodet at jeg forstår at det ikke er greit, så du trenger ikke gi meg skjennepreken for den delen.

    37. Jeg må bare spørre alle som sitter og rakker ned på Jessica for å drikke alkohol før hun var 18.. Er det sånn at ingen av dere gjorde det? For jeg tror ikke jeg kjenner ETT menneske som ikke har tatt en liten slurk eller mer før de er 18.. Nå sier jeg ikke noe om rett og galt, men jeg mistenker at dere egentlig ikke har noe dere skulle sagt om det..
      Jeg tok meg også en drink eller to på ferie når jeg var 2 uker på vei, og en ganske stor fyllekule bare få dager før jeg følte på meg at det var noe.. Gikk heldigvis kjempebra, men har skremt meg også i ettertid!

    38. Alle sammen:
      Hei alle sammen!
      Jeg vil takke for mye viktig informasjon rundt dette temaet! Jeg må bare understreke og presisere nok en gang: Jeg tok to glass vin med noen venner når jeg var 16 år helgen før jeg fant ut at jeg var gravid med Leo. Nei, det er ikke lov og ja: Jeg råder absolutt alle mindreårige leserne mine til å holde seg unna alkohol før de er blitt 18 år. Det er en grunn til at aldersgrensen er der, og jeg er selvfølgelig veldig lei meg for at jeg brøt loven og det beklager jeg. Det er for øvrig veldig lite jeg får gjort med det nå, spist er spist og gjort er gjort: Jeg kan i det minste fraråde andre mindreårige fra å gjøre det samme, og det har jeg gjort flere ganger i dette kommentarfeltet allerede.
      Jeg presiserer nok en gang: Jeg hadde akkurat fylt 16 år og jeg gikk som dere vet på prevensjon. Hadde tanken om at jeg mulig kunne være gravid i det hele tatt streifet meg, hadde jeg selvfølgelig ALDRI rørt alkohol. Det er helt feil og jeg hadde aldri kunne leve med meg selv hvis jeg visste at jeg drakk alkohol når jeg visste at jeg var gravid. Det var altså IKKE tilfelle, for jeg ante ikke. Jeg hadde jo akkurat fylt 16!
      Takk for all forståelsen, jeg håper dere forstår og ser at jeg aldri i vide verden hadde drukket disse to glassene med vin den gangen jeg akkurat hadde fylt 16 – dersom jeg i det hele tatt hadde hatt en anelse om at jeg var gravid. Vær så snill å ikke kritiser meg for noe jeg ikke kan noe for.
      God klem sendes fra varmen i Larvik! Nyt mandagen!!

    39. For å si det sånn, du er ikke den første verken til å drikke alkohol som mindreårig eller før du visste at du var gravid. Folk som absolutt skal sitte på sin høye hest og komme med nedlatende kommentarer kan spare seg bryet. Kua må ikke glemme at den har vært kalv 😉
      Det som har skjedd har skjedd. Det kan man ikke endre på. Men jeg skjønner at det var ekkelt for deg. Heldigvis gikk alt bra med skjønne Leo!
      God mandag til dere, Jessica! 🙂

    40. Det er ikke farlig, han vil ikke ha det med seg 🙂 uhell og ting kan skje, man kan ikke klandre deg, synes du er en fantastisk mor 🙂 kos deg videre i svangerskapet ❤️ Elsker bloggen din ^^

    41. Shame on you, du er en kriminell lovbryter som drakk vin som 16 åring. Hvordan KUNNE du finne på å gjøre noe SÅ sykt?
      Nei herregud folkens. Hvor gamle er dere a? Hadde ho sagt ho var på rølpefylla kunne jeg skjønt det.
      Men to glass vin er ganske uskyldig. Og veldig spennende for 16 åringer flest. Hva vil dere at jessica skal gjøre med det nå?? Leo klarte seg kjempefint og la oss være glade for det.
      Og jessica, jeg håper du slutter å forsvare deg selv. Alle vet at du ikke visste du var gravid, og det er ikke noe du kunne gjette deg til. Overse de idiotiske kommentarene, for du trenger absolutt ikke forsvare deg her!:)

    42. Du er nå litt egoistisk søte du. Jo og drikke alkohol og ruse seg er AKKURAT det samme. Du ruste deg når du drakk de to glaseene med vin. Akkurat som jeg ruser meg. Eneste forskjellen er at alkohol er lovlig. Så nei, faktisk ikke en eneste forskjell. Og siden du mener gutten min fin rusabstinens, så nei. Han var frisk og fin og null feil. I motsetning til deg har jeg hold meg hjemme med mitt barn i snart 2 år. Og ikke drikki eller tatt noe som helst på snart 3 år. Så ikke døm meg. Ja jeg blir forbanna. Her sitter man og prøver og støtte deg så slenger du med leppa. Her mista du en følger. Og jeg har støtta deg opp igjennom hele veien. Lykke til med svangerskapet.

    43. Og btw. Ruste meg ikke under svangerskapet. Lesee du heller kommentaren sto det før jeg i det hele tatt viste. Og så fort jeg viste slutta jg på dagen 😉

    44. Anonym: Hei! Jeg har ikke svart på kommentaren din, så jeg kan umulig ha “slengt med leppa” til deg. Du har nok misforstått, enkelt å gjøre det i de forvirrende kommentarfeltene her. Dumt du slutter å lese pga en misforståelse fra din side. Klem

    45. Anonym: Hei! Om jeg har svart deg kommer svaret rett under din kommentar, og det kan du se at jeg ikke har gjort. Bare sjekk nå om du vil.

      Blogg.no har gjort endringer i kommentarfeltet, og hvis jeg svarer deg kommer svaret rett under din kommentar. Kommentaren til “anonym” her lenger oppe er derfor til den anonyme som kommenterte rett ovenfor den kommentaren, og ikke til deg. Jeg har ikke rukket å svare din kommentar enda.

      Du misforsto, og det er helt greit, men jeg sverger til Gud når jeg sier at jeg ikke har svart deg, og da kan jeg umulig ha “slengt med leppa” til deg, for kommentaren var ikke til deg, men til den anonyme som kommenterte 00:48

      Se selv.
      klem

    46. Du anonyme som kommenterte 23:43 og 23:45 Her er kommentaren som ble skrevet av en annen anonym og mitt svar til den. Her ser du at svarene henger sammen. Jeg har ikke svart deg. Jeg har ikke rukket!
      Her er kommentaren jeg svarte på:
      Ingen har klart å finne ut når i svangerskapet det er størst fare for at barnet får FAS (føtalt alkohol syndrom),når mor drikker alkohol. Om det er ved 2,4,6,8 uker eller 3.mnd,4.mnd.
      Jeg jobber med disse barna,og det har jeg gjort i 25 år. Tatt i mot skjøre små babyer full av abstinenser pga andre stoffer.
      De som ruser seg som gravide skulle sett det jeg ser. Se smerten de har påført,høre skrikene osv.
      Tvangen som brukes i dette land,mot rusavhengige gravide er bare en stor vits!”
      Og mitt svar:
      Å være rusmisbruker under svangerskapet er vel noe annet enn å drikke to glass vin med noen venninner som 16-åring før du i det hele tatt har en anelse om at du kan være gravid? Men for all del, har stor respekt for jobben du gjør og synes det er grusomt med barn født av rusavhengige som er sterkt preget av dette. Men i mitt tilfelle var dette var i uke 4 i svangerskapet og når jeg var på ultralyd i uke 5 kunne de bare se plommesekken på ultralyden. Hun jordmoren jeg snakket med da og som jeg betrodde meg til mente at det på grunn av dette ikke var grunn til bekymring, men rett meg om jeg tar feil. Det gikk i hvert fall bra, og hadde jeg hatt en liten mikroskopisk anelse om at jeg som 16-åring som gikk på prevensjon var gravid hadde jeg selvsagt aldri drukket noe som helst. Vet ikke om kommentaren din var siktet til meg eller ikke, men svarte deg likevel jeg 🙂
      Denne kommentaren var altså ikke til deg, jeg ser jo at den personen jeg svarte har en helt annen ip-adresse enn deg også.

    47. Virker som du tror det er voksent å drikke alkohol og derfor skriver om det som om du var voksen og det var naturlig å drikke et par glass vin. Du er (og var) mindreårig og burde derfor utelate delen om alkohol (og måten du skriver som om det var den største selvfølgelighet). Du har unge følgere og påvirker.
      Du er ikke myndig eller voksen kun fordi du er mor. Ikke lat som du er det heller.

    48. Anonym: Hei!

      Dette var lenge før jeg i det hele tatt ble mor 🙂

      Jeg har skrevet gjentatte ganger i dette kommentarfeltet at det var feil av meg å drikke alkohol når jeg var mindreårig, og at jeg fraråder alle mine yngre lesere fra å gjøre det samme. Se selv.

      Er det å skrive det som om det var den største selvfølgelighet?

      Da, så.

    49. Herlighet hvor hovmodige og frekk enkelte i kommentarfeltet er .. Og fremstille deg som en forbryter fordi du drakk litt alkohol som 16 åring , det er jo virkelig helt latterlig. Hvem har ikke drukket før fylte 18 ?! Jeg tror nok de fleste har gjort det.
      Veldig mange har også drukket før dem vet att dem er gravid. Det viktigste er att man ikke drikker eller bruker andre rusmidler når man vet att man er gravid , og det gjorde jo ikke du. Så håper virkelig ikke du plager deg selv med det , du skal da heller ikke ha dårlig samvittighet da du ikke viste att du var gravid.
      Masse lykke til med nummer to på vei!:) Du virker som en super flink mamma , ikke la noen få deg til og tro annet!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg