JEG VIL VÆRE ÆRLIG!

Dette er egentlig litt sårt å skrive om, men jeg velger å gjøre det likevel. 

Når jeg flyttet fra Gjøvik, hjembyen min, i 2014 var det trist og reise fra alle venner og familie. Familie visste jeg riktig nok at jeg kom til å holde kontakten med, og jeg har god kontakt med flere av de gamle vennene mine, selv om jeg naturligvis har mistet kontakten med ganske mange. Men så er det jo det faktum at vi bor 4 timer med tog fra hverandre, og det ender med at jeg ser de gamle vennene mine ganske sjeldent – Tross at vi gjerne snakker sammen flere ganger i uken.

Her i Larvik har jeg ikke så mange venner. Egentlig ikke så veldig rart, spør du meg. Hvordan skal en gravid 16-åring få seg nye venner i en helt ny by? Hvordan går man frem? Og før jeg i det hele tatt rakk å begynne på videregående så ble jeg gravid igjen, og jeg kan vel si det sånn at det ikke ble noe lettere å skaffe seg nye venner når jeg igjen ble gravid på nytt som 17-åring med en ettåring under armene. Jeg har noen venninner som jeg ser noen ganger i måneden (periodevis også en del oftere), og familie som jeg ser mye til – Samt Fredrik sin familie, selvfølgelig. Det har vært veldig uvant for meg å gå fra å ha så mange venner, til å ofte være alene hjemme/ute på ting med sønnen min. De vennene jeg har, har stort sett selv barn, og ellers ganske mye å finne på, og da ser jeg dem jo ikke kjempeofte selv om jeg har god kontakt med dem.

Siden jeg har hatt det ganske travelt tidligere har ikke ønsket om å ha noen særlig flere venner vært tilstede. Nå har jeg mye tid, men går ofte alene i byen, på kafe, på kjøpesentre, og så videre. Eller, ikke alene da, med sønnen min – Men likevel kan det føles litt ensomt og tomt av og til.

Siden jeg nå skal gå hjemme med sønnen min helt til august, mens samboeren min jobber og mange av vennene mine drar på ferie (Noe vi ikke får gjort i år på grunn av jobben til samboeren min) Og i tillegg til det gå enda et år i permisjon fra oktober av når den nye babyer kommer, så tenkte jeg bare å skrive litt om det. Det hadde vært helt supert om jeg traff på noen andre mødre som kanskje også går hjemme i permisjon, og som skal tilbringe sommeren i Larvik eller omegn. Jeg ville gjøre dette på den minst krampaktige og kleine måten, men samtidig vil jeg jo være ærlig.

Jeg unngikk å være med på barseltreff og andre mødregrupper på grunn av alderen min, fordi jeg var redd for at jeg ville bli fryst ut fordi jeg ikke er over 20 år – Men nå er jeg ikke redd lenger. Jeg har jo et bredt nettverk av familie og kjente, spesielt i hjembyen min, men her i Larvik har jeg ikke så mye annet enn noen venninner og familien til Fredrik, pluss litt familie på min side. Det hadde vært så fint å ha litt flere venninner å dra på trilleturer med!

Hvis du har sett meg i byen når du har trillet med barnet ditt, kom gjerne bort! Eller hvis du vet hvem jeg er fordi du kanskje bor i nærheten med barn selv, Leo er så glad i andre barn og hadde stortrives med noen flere lekekamerater, og vi hadde hatt flere å finne på ting med utover sommeren nå som det nærmer seg sol og strandliv! ♥


Så vet dere det. Jeg tenkte det kanskje bare var lurt å være helt ærlig, for hva har jeg å tape uansett? Vi går jo “bare” hjemme frem til august sammen, og Fredrik er jo på jobb på dagtid. I tillegg skal flere av venninnene mine på ferie, men jeg vil sørge for at vi får en minnerik sommer likevel ♥

Håper dere har en herlig dag, hvor enn dere er! 

42 kommentarer
    1. Nå har ikke jeg akkurat barn, men må si jeg syns det hadde vært veldig hyggelig å bli kjent med dere. Sjekket nå, og ser at vi bor ikke mer en 1 og en halv time fra hverandre med tog. Kanskje vi kan møtes en gang <3

    2. syntes det er flott at du tar initiativ, og tør å “spørre”! bor selv for langt unna Larvik, og har enda ikke barn, så jeg håper du treffer noen fine mennesker å være sammen med!💛

    3. Jeg skal mest sannsynlelig flytte til Larvik til høsten, med min datter på 13 mnd 🙂 kjenner ingen der, så jeg ville gjerne trillet en tur med deg 🙂

    4. La igjen mailen min i kommenterer over 🙂 bare ta kontakt ^^ skal inn til Larvik om 3 usj uker pgså, for å titte litt rundt .

    5. Jeg har ikke barn. Men bor nå i Larvik. Hadde vært koselig å møttes og kanskje blitt kjent.:) ta gjerne kontakt, har lagt igjen mailen i kommentaren:)

    6. Hei!
      Aldri kommentert bloggen din, men fulgt deg fra dag 1 og synes du virker som en fornuftig dame/jente/mamma 🙂
      Jeg er i akkurat samme situasjon som deg egentlig, bare at min familie og mine venner bor “kun” 2 timer unnunna meg.
      Bor nå i Tønsberg og mistet lærlingsplassen min etter jeg ble gravid så nå har jeg gått hjemme siden januar og venter min første baby i juli <3
      Er 21 år så har ikke gått på skole her i Tønsberg så har ikke akkurat fått så mange bekjentskap her bortsett fra familien til samboer og noen få jeg er med innimellom, men som er uten unge så de driver med litt andre ting.
      Hadde mange venner der jeg bodde og hele familien min bor også der så blir ensomt her også.
      Hadde vært veldig koselig å bli kjent med deg og siden vi er i samme situasjon nesten så hadde det vært koselig å ha noen å snakke med som skjønner situasjonen litt mer 🙂
      Beklager lang kommentar!

    7. Vet hvordan du har det. har selv flyttet fra familie og venner, to timer unna. Det går radig med bil altså, men likevel sees vi jo ikke så ofte. Vennene mine kommer heller aldri hit, så vi sees kun når jeg er hjemme på besøk.
      Venter min første i oktober og håper å finne noen i nærheten her på hedmarken. Men det er ikke så lett..hva gjør man? Ringer på hos random folk og spør om vi skal være sammen? Nei, vanskelig det der, hehe. Skulle gjerne trillet tur med deg jeg som du skjønner, men bor dessverre for langt unna jeg også. Men du ser hvertfall at du absolutt ikke er alene om å ha det sånn <3

    8. Jeg har ikke barn og bor ikke i Larvik, men jeg bor i Skien, og det er jo ikke så langt unna? 🙂 I tillegg skal kjæresten min flytta fra Tønsberg til Larvik nå, så jeg er jo da i Larvik om jeg skal besøke han. Du har hvert fall tilbudet, selvom det kanskje ikke høres så interessant ut for deg 🙂

    9. Nå var du jammen meg tøff !!! Er ikke lett å gjøre det du gjorde i dette innlegget. Jeg er dessverre gammel og bor laaaangt i fra Larvik men håper at du finner noen gode trillevenninner. Ønsker deg all lykke i verden.

    10. Hei alle sammen! Herregud så mange hyggelige kommentarer. Har også fått mange meldinger, og kjenner meg så utrolig takknemlig!
      Jeg lagrer epostadressen til dere som har lagt igjen kommentar om at dere bor i nærheten, så kanskje vi kan få til å treffes og trille en tur <3 Tusen, tusen takk!

    11. Jeg er en jente som jobber i Larvik. 19 år og litt skrullete, om du trenger en venninne. Så slenger jeg ut en arm, sånn at du vet det om du kunne trengt en. Alltid kjekt å ha gode og ordentlige mennesker rundt seg.

    12. åå skulle ønske jeg kunne blitt kjent med deg! Jeg mistet de fleste vennene mine selv da jeg ble gravid.. Dumt vi bor så langt fra hverandre, du virker som en utrolig grei og omsorgsfull jente!❤️

    13. Hei Jessica! Jeg er selv i den situasjonen, men uten barn.. også bor jeg i Sandefjord, så er ikke så langt unna! 🙂 Så hvis du føler for det, så er det bare å sende meg en mail,så kan vi snakke sammen 🙂

    14. Har også en sønn som begynner i barnehagen i august! Og vi gjør ikke stort, og skal ikke noen ting i sommer pga samboer jobber! Bor i Holmestrand, så er ikke så alt for langt unna!

    15. Du er skikkelig tøff!
      Skulle ønske vi bodde litt nærmere deg (bor rett utenfor Oslo).Har en sønn på straks 7 mnd, og dagene blir lange. Selv om jeg bor på hjemstedet mitt, så har jeg ingen venninner å være med da alle er midt i studietiden å bor andre steder i landet. Er med i barselgruppe, og damene er skikkelig hyggelige, men hadde vært greit med noen på min egen alder. Jeg er 22, og de andre mamma’ne er 32-41..

    16. så flott innlegg! skulle gjerne møttes, men bor i nærheten av stavanger 🙂 er 19 og har en sønn på snart to år 🙂 håper du får møtt noen på denne måten 🙂

    17. Hei Jessica! Send mail eller legg meg til på FB. Bor i byen, og har termin like før deg! Har masse ferie i sommer 😉

    18. Får en liten en i desember, hadde vært koselig å hatt noen å gått gravid med, kjenner det selv at det blir veldig ensomt ..

    19. Hei Jessica 🙂
      Du er en flott mamma og modig jente som skrev dette innlegget! Jeg er 24 år selv og har nettopp blitt mamma – men bor i Drammen 🙂 Kanskje litt for langt unna deg, men det er bare å ta kontakt om du ønsker 🙂

    20. <3 du virker som en super mor og du fortjener d beste!!
      skulle gjerne tatt kontakt med deg men tviler på at du vil henge med meg hhah -fjortis jente

    21. Har du sjekket opp om d er åpen bhg i Larvik eller i området? Det går jeg og sønnen min på, kjente ingen
      Men nå har jeg endelig fått venninner med barn
      Var i samme situasjon som deg!

    22. Uff.. Får skikkelig vondt av deg, men Gud så tøff du er. Kjenner meg litt igjen i dette. Har få venner igjen nå, og kjenner ingen i samme situasjon som meg.
      Bor et stykke unna Larvik (45 min utenfor Oslo m/tog), men om du er i nærheten engang så hadde det vært så koselig å treffe deg <3 Du virker jo som en herlig jente, så tror ikke du skal slite med å få venner når du først blir kjent med noen 🙂

    23. Jeg bor et sted like utenfor Tønsberg, er 21 år og har ei datter på 4 mnd. Er student og har ikke så mange venner. Kunne godt tenke meg å møtes en gang 🙂

    24. Hei 🙂
      Kjenner meg så veldig igjen i din situasjon!
      Fikk sønnen min som 18 åring og da var de “vennene” jeg den gang hadde ikke Særlig interessert lenger. Så har lenge følt det som deg! Bor foresten i Sandefjord fikk mitt andre barn for 6 mnd siden og går hjemme sammen med henne. Jeg også unngikk barSel gruppe når jeg fikk sønnen min fordi alle andre var så mye eldre.Har det akkurat Som deg har en fantAstisk samboer og barna mine da! Men hadde vært supert og hatt noen og kunne vært med på formiddagen som er i samme situasjon. Er foresten 22 nå. Ta gjerne kontakt med meg! 😌😌

    25. Stadig på cafe/i byen I Larvik med en-to unger. Skal heller huke tak I deg om jeg ser du styrer forbi. 🙂 Er endel åpne barnehager og rundt om i byen.

    26. Sjekk om det er noen aktiviteter i nærheten! Babysvømming, babysang, småbarnstreff osv. Da kan dere ha det gøy og bli kjent med andre i lignende situasjoner 🙂 kanskje helsesøster har noen tips? Eller oppsøk plasser der det er foreldre. Lekeplasser, lekeland osv. Du blir nok også kjent med andre foreldre når leo begynner i barnehage. Har vært i en lignende situasjon selv så vet hvordan det er.

    27. Vet akkurat hvordan det er. Er selv fra Gjøvikområdet, men gikk gravid i studentbyen min, før jeg flyttet til Oslo. Ikke bare bare å skaffe nye venninner når man har små barn og ikke møter jevnaldrende på skole eller jobb.. Du er tøff som går ut med det 🙂

    28. Jeg skal faktisk flytte fra Oslo i august til en mindre by i Østfold. Kommer sikkert til å føle meg mye alene den første tiden som innflytter jeg også. Krysser fingrene for at du treffer en gjeng koselige nye venninner. Skulle gjerne vært en av de jeg også, alder spiller ikke alltid så stor rolle (er 31). Jeg har forresten fått noen nye venninner gjennom barnehagen der eldstegutten min går nå :). Du er tøff som tar første initiativet i dette innlegget. Klem

    29. Jeg har eit barn på 1år☺ og skal flytte til Tønsberg ☺ heilt ny plass for meg..kjenner ingen der.. er fra Bergen …hehe ☺
      Hadde vert så gøy om datteren min og Leo hadde blitt venner 💖

    30. Kanskje ikke helt det du er ute etter, men det hadde vært koselig å bli kjent med deg. Jeg har ingen barn, men har likevel en del fri på dagtid og tenker at et barn eller to burde ikke være en hindring for vennskap, men dessverre er det sånn for noen.. Håper du finner noen å gå turer med og generelt være med, i og med at du virker som en utrolig snill og koselig jente.

    31. Hei! Det å gå hjemme med barn uten noen å være med kan tidvis føles ensomt og langsomt. Jeg har ingen her i min by, verken familie eller venner med barn. Tilbudet om åpen barnehage gjorde hverdagene mye bedre. Litt utenfor komfortsonen den første gangen, men alle var så hyggelige og ungen koste seg masse med de andre barna. Det var foreldre av alle former der: unge, eldre, single, menn, kvinner, førstegangs, flergangsforeldre, norske, ikkenorske. Jeg googlet og så at det faktisk virker som om Larvik har et enda bedre tilbud å tilby! Legger ved link: http://www.larvik.kommune.no/aapenbhg
      Jeg anbefaler deg virkelig å sjekke det ut, fordi du kan møte noen som kan bli din venn eller trillepartner. Dessuten er det jo så fint for Leo (og lille i magen når den tid kommer) å sosialisere seg med andre barn 🙂
      Stor klem!

    32. Hei Jessica 🙂 som du kanskje husker så skrev jeg til deg på facebook å lurte på om du ville bli bedre kjent, og det sa du ja til men hørte aldri fra deg. Jeg flytta til Larvik for 3 år siden og kjenner bare ei her som jeg er med av og til. + familien til samboeren min da. Jeg har en gutt på 2 år. Du må gjerne si ifra hvis du vil treffes en dag.

    33. Så tøft av deg å skrive dette! Håper du får deg noen gode venner ut av dette!
      Jeg har en datter på 7 mnd (er 20 selv), men bor i Østfold, så det blir nok alt for langt 🙁

    34. Åpen bhg er en grei plass å være her i Horten i allefall. Ungene for lekt masse 🙂
      Vi bor i Horten men du må gjerne si ifra hvis du vil treffes. Jeg har en sønn som er noen få måneder eldre enn din og får en datter I slutten av august.
      Og du må gjerne gi emailen min til ho fra Bergen som flytter til Tønsberg så kan hun sende meg en email om ho vil da jeg bare bor 15 min fra tønsberg 🙂

    35. Har du meldt deg inn på Facebookgruppen “Hjemme med barn i Larvik” ? Vet det er mange som deltar der, og man trenger egentlig ikke kjenne noen. Turer til Lauvesetra og andre ting som alle kan bli med på. Kanskje litt skummelt i starten, men kan aldri tenke meg at du blir sittende alene!
      Så er det åpen barnehage bl.a på Hovland, ved prix. Og babysang i Nanset kirke, veldig populært! De har sang og musikkgrupper for alle aldre.
      Join en barselgruppe neste gang, du kommer ikke til å angre. Jeg var desidert yngst i min første barselgruppe (litt eldre enn deg da), men alder var aldri noe tema. Vi var mødre fra 21 til 42.
      Har selv termin 2 uker etter deg, er mye eldre, men kanskje vi møtes allikevel 🙂

    36. Kjære, søte du! Det er sjeldent jeg kommenterer på blogger, men nå må jeg bare legge inn noen ord.
      Jeg har lest bloggen din siden du startet med det og jeg har fulgt hele svangerskapet ditt med Leo. Jeg gikk gravid samtidig som deg og datteren min ble født april i fjor.
      Jeg beundrer deg så veldig og vet veldig godt hvordan du føler deg. Jeg ble selv gravid som 16 åring, og sønnen min ble født da jeg var fylt 17 år.
      Jeg kjenner følelsen av å ikke ville gå i barselgruppene som arrangeres pågrunn av den unge alderen. MEN jeg gikk i barselgruppe når jeg fikk han, og det var en super opplevelse. Selv om de fleste mødrene var passert 30 år følte jeg meg likevel som en av dem. Vi delte våre erfaringer med hvordan det er å bli mamma og hvordan hverdagen vår var.
      Alder er bare et tall!
      Du er så mye mer voksen og moden enn andre på din alder, og jeg gleder meg til å følge dette svangerskapet også❤️
      Masse lykke til! Og om du vil ha noen å prate med som har vært i samme situasjon er jeg her om du ønsker.

    37. Kommenterer aldri på blogger, men må bare si tusen takk for innlegget ditt. Synes du er tøff som tar det opp. Jeg bor i utlandet, og ble gravid like etter at jeg flyttet. Kjente ingen andre enn kjæresten min og hans venner og familie. Planen min var i utgangspunktet å jobbe i England, men siden jeg ble gravid så kjapt måtte jeg gi opp jobbjakten når magen begynte å vises.
      Jeg har til tider følt meg veldig ensom – lang unna noe som kjentes som mitt – mine venner, mine minner, noen som virkelig kjente meg. Da barnet mitt ble født meldte jeg meg på alt mulig jeg kom over, sanggrupper, babyyoga, babymassasje etc etc. Stakkars ungen som hadde fullt program nesten hver dag. Haha. Noen ganger følte jeg meg utenfor i disse gruppene da mange kom med sine venniner og ikke var så opptatt av å bli kjent med andre. Men de fleste gangene ble jeg kjent med mange! og hadde det kjempegøy! Jeg fikk ei kjempe god veninne på min alder gjennom førstehjelpskurs. Ei annen møtte jeg i parken fordi datteren min løp bort til sønnen hennes og slik startet skravla mellom mødrene. Og hun som skal være forlover i bryllupet mitt i sommer møtte jeg på babyyoga. Ble også kjent med mange av naboene våre med unger.
      Poenget med denne lange kommentaren bare er å fortelle deg at noen ganger må man bare steppe ut av komfortsonen og “put yourself out there” som man sier her i England. Lykke til og hold oss oppdatert på hvordan “jakten på en trillevenn” går. Stor klem

    38. Jeg er gjerne lekekamerat for Leo om det skulle være noe. Jeg har vært hos en familie i snart 3 år og trives utrolig godt med barn. Skjønner om du syntes jeg er litt ung, da jeg er 15 år denne måneden, men jeg har tenkt på skrive en mail eller noe lignene til deg tidligere om at jeg gjerne vil være en lekekamerat for Leo og avlastning for dere. Syntes dere virker som en koselig familie og så er jeg villig til å sitte barnevakt til sent hvis dere har behov for det.
      Bor i Larvik, med gode bussmuligheter.
      Ta gjerne kontakt hvis du vil vite mer eller er interessert:-)

    39. Lenge leve ærlighet! Selv har jeg ikke barn og er litt eldre, men fra Larvik. Fy søren Du er ei tøff jente, stå på!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg