DEN VONDE TIDEN.

I dag fant jeg igjen pillen som egentlig skulle vært tatt i mars. Den pillen som skulle starte aborten som jeg følte jeg måtte ta når jeg fant ut at jeg var gravid igjen.

Jeg bestilte time til abort og dro fra sykehuset med pillen som skulle starte det hele, og den skulle jeg ta før jeg skulle dra tilbake på sykehuset dagen etter jeg hadde tatt den. Pillen ble aldri tatt, og det er naturligvis grunnen til at jeg fant den igjen. Nederst i den veska som har ligget bakerst under pulten min helt siden da.

Det var vondt å finne den igjen. Jeg brøt sammen. Den pillen symboliserte plutselig så mye. Jeg ville bare kaste den langt til helvete vekk. Til helvete vekk med alt det vonde. Med alt det jeg nok en gang måtte gå gjennom, helt alene. Jeg satt plutselig midt oppe i det igjen, akkurat som at jeg ble kastet to måneder tilbake i tid. Jeg følte meg trøtt igjen, jeg følte at jeg ville sove – For når jeg sov var det ingen press. Da var det ingen som fortalte meg hva jeg burde gjøre. Da var det ingen som sa at jeg måtte bare ta abort så kom jeg meg over det etter hvert. Ingen stemmer, bare stillhet.

Jeg ble like skuffet hver gang jeg våknet, for da skjønte jeg at jeg ikke hadde hatt mareritt. At ikke hele graviditeten bare var et mareritt. For jeg lyver ikke når jeg sier at det var et ønske store deler av tiden rett etter jeg hadde funnet ut om den lille i magen. Brutalt, kanskje. Ærlig, ja.

Det er først når jeg sitter her nå, snart 19 uker på vei, at jeg skjønner hvor tøft det har vært. Jeg tror ikke jeg klarte å fatte det 100% når jeg sto i det, jeg tror ikke det var mulig for meg. 


Redigert: Jeg ser nå at pillen jeg trodde jeg skulle svelge, egentlig skulle føres inn i skjeden – Dette husket jeg ikke når jeg skrev dette blogginnlegget (Naturlig nok, det handlet om den vonde tiden, og ikke om hvordan abortpillen jeg egentlig skulle ha tatt – skulle bli tatt) Men her har dere i hvert fall bevis for at jeg fikk med meg denne pillen hjem, sammen med papirer. Jeg ba om medisinsk abort, og det var sikkert derfor jeg husket det som om det var det jeg skulle ha. Jeg ser nå at jeg skulle ha kirurgisk, og her ser dere at pillen og arkene ble med meg hjem, akkurat slik jeg fortalte dere.

Igjen; Jeg beklager veldig at jeg ikke husket at pillen ikke skulle svelges, jeg regner med det hadde en del å si for hvorfor så mange av dere reagerte på at jeg hadde fått med den hjem. Som jeg allerede har skrevet var det ikke akkurat hvordan pillen skulle bli tatt som var i fokus for meg når jeg skrev dette blogginnlegget, ei heller er jeg noen ekspert på abort eller sykepleier, og det har jeg heller aldri trodd eller påstått. Men jeg legger meg selvfølgelig fullstendig flat for at jeg ikke husket bedre og for at jeg var skråsikker på at det var en tablett som jeg egentlig skulle svelge, når det ikke var det.
 

Er det en ting jeg har lært, så er det at du ikke kommer deg langt i livet med å prøve å tilfredsstille alle andre. Det har jeg prøvd, og jeg holdt på å gjøre noe jeg vet jeg hadde angret på resten av livet mitt. For er det verdt det? Å gå hele livet og angre på noe du vet du ikke skulle ha gjort, bare for å sørge for at du tilfredsstiller alle andre?

Jeg vet ikke med dere, men jeg lever ikke for «alle andre». 

Jeg har klart å bearbeide mye av den vonde tiden nå. Nok en gang. Etter å ha vært gjennom dette føler jeg at ingenting noen gang kan få meg til å tvile igjen. At ingenting kan få meg til å gå så i kjelleren som det jeg har gjort i starten av mine to svangerskap. Det er ingen som kan bestemme over meg og hva jeg føler er rett.

Jeg gråt når jeg fant ut om graviditeten, og jeg gråt når jeg sakte men sikkert bestemte meg for at den lille i magen skulle få vokse frem, og å en dag få møte den lille familien sin.

Men i dag? I dag smiler jeg.

Endelig.

25 kommentarer
    1. Utrolig sterkt innlegg! Du har virkelig bein i nesa!
      Men, over til noe annet.. Har du fått vite om du skal være med i “kjære mamma” eller ikke? Jeg så det nettopp på tv, og om ikke jeg tar helt feil sa du at du kanskje skulle være med? 🙂

    2. Du er så sterk! Og jeg elsker at du er så åpen og ærlig med leserene dine! Har så lyst å klemme deg når jeg hører hvordan du har hatt det! Jeg ser virkelig opp til deg, du er helt rå!❤️ Stå på Jessica, jeg heier på deg😘

    3. Trodde man måtte ta den pillen på sykehuset, at man ikke fikk den med seg hjem. Det for å sikre at den blir tatt lenge nok før neste pille, og for at den ikke skal havne i andres hender… Så rart du fikk den med deg hjem.

    4. Herlighet Jessica! Jeg sitter igjen med tårer i øyenkroken! Fy søren for ei dame du har blitt! Jeg ser virkelig opp til deg!

    5. Skjønner det er sårt,men må bare spørre. Jeg har selv tatt medisinsk abort og måtte ta pilla på sykehuset i Tønsberg. Var ikke snakk om å få lov å ta den med hjem. Dette er jo for å “sikre” at ting går riktig for seg. Man skal jo tilbake for å sette de resterende tablettene to dager etter også,så hvis du da ikke tar den første når du skal kan aborten risikerer å ikke bli gjennomført på rett måte og man kan risikere graviditet utenfor livmor eller ett sterkt skadet barn som ikke lever svært lenge etter en fødsel.

    6. Utrolig sterkt innlegg
      Du er modig og flott at du ikke tok abort
      Hvis eg skulle ta abort så hadde eg gjort det hvis barnet viste seg å bli født med hjerneskade eller annen skade for at barnet ikke skulle få ett dårlig liv når den vokste opp og bli utsatt for mobbing også videre…
      Alle vil jo at andre skal ha det bra og eg mener at alle fortjener å få ett trygt og godt hjem fra de er født av med gode omgivelser rundt og utvikle seg bra for seg selv og andre
      Vi alle heier på deg Jessica
      Du er nydelig og har en fantastisk nydelig skjønn sønn Leo <3

    7. Andrea: Altså, jeg bare videreformidler det jeg fikk beskjed om av helsepersonell på sykehuset. Jeg fikk med meg pillen hjem og beskjed om å ta den. Kan hende hun ikke sa jeg skulle ta den der fordi hun merket at jeg var usikker (?) eller at hun var redd jeg egentlig ikke ville gjennomføre det. Vi snakket jo en stund sammen.

      klem

    8. Veldig merkelig at du fikk med deg pillen hjem. Det er overhodet ikke lov og legen er pålagt og se at du svelger den, samt at du skal bli sittende ca 30 min etter den er tatt for å forsikre at man ikke kaster den opp eller blir dårlig av den. Så dette kan ikke stemme Jessica.

    9. Anonym: Hvorfor i alle dager skulle jeg lyve om det? De satte opp time til abort dagen etter og da måtte jeg svelge pillen hvis jeg skulle på den, og den pillen fikk jeg med meg hjem. Den pillen svelget jeg aldri og jeg dro heller aldri på abort-timen, åpenbart.

    10. Da har legen gjort en grov feil. Og er det ikke litt tilfeldig at det stadig vekk skjer slike utrolige ting meg deg? Blir gravid på pillen 2 ganger (ja jeg vet det kan skje, men at det skjer to ganger…) og så får du med deg en abortpille HJEM, noe som er ulovlig og det vet enhver lege. Men igjen skjer det vist deg og det kan du bevise. Er det rart jeg syns det er merkelig?
      Jeg har selv tatt medisinsk abort. Og den pillen som avslutter livet til fosteret skal taes under oppsyn av lege. Og når pillen er svelget skal man sitte på venterommet i minimum 30 min. Dette er for å tilse at man ikke kaster opp, eller blir dårlig/reagerer allergisk osv. Det at man får med seg piller hjem kan stemme det, men ALDRI den pillen som ender alt liv. De pillene man eventuelt kan få med hjem er de pillene som setter igang selve aborten. Altså pillene du skal stikke opp i skjeden og som setter igang prosessen som gjør at fostere støtes ut. Disse pillene kan du få med hjem fordi det er valgfritt å utføre selve aborten på sykehus eller hjemme. Men jeg gjentar meg selv, pille nr 1 taes sammen med legen. Uten unntak.

    11. En ting til, du får ikke time til abort dagen etter pillen er tatt. Det skal gå 48 timer. Det burde du vel vite?

    12. Anonym: Jeg gidder ikke diskutere når jeg har bevis liggende her. Kan gjerne sende deg bilde (Og du må gjerne være anonym også, om du vil) og til og med video av pillen og det som står på arket. Dermed er det ingenting å diskutere. Send meg snap på mammasom16, så viser jeg med glede for jeg finner meg faktisk ikke i å bli beskyldt for å lyve når jeg sitter på bevis. Hvorfor i alle dager skulle jeg lyve om det?! Hva tjener jeg på det?

      Det har nå i hvert fall skjedd, uavhengig av om jeg har blitt gravid to ganger tidligere på prevensjon (Hva har det med saken å gjøre, her var det jo snakk om at jeg egentlig hadde plan om å ta abort?)

      Jeg kan til og med gjerne redigere dette blogginnlegget og ta bilde av alt sammen istedenfor, for å poste bildet i blogginnlegget, om du vil? Null problem!

    13. Jeg har flere venninner som har fått med seg denne pillen hjem, så alle kan slutte å beskylde Jessica for å lyve hele tiden når hun prøver å fortelle en sterk historie!!!
      Stå på, fine du <3 godt å se du er glad!

    14. Det er ingen som lyger om noe sånt. Syns det er rimelig frekt av folk å påstå det når Jessica skriver en åpent innlegg om noe så vondt. Hva skulle Jessica tjene på å lyge om det? Flere Klikk? Alle som har lest bloggen ei stund skjønner at Jessica ikke gjør sånt.

    15. Det er vel bare å lage et innlegg og legge ut bilde av abortpillen, så slipper du at folk tviler. Har en venninne (sykepleier) som jobber på sykehus. Hun sier at den første pillen skal tas på sykehus pga komplikasjoner som kan oppstå. Pille nr to, den som starter utstøtelsen av fosteret kan man velge om man vil ta hjemme eller på sykehus. Den legen som sendte deg hjem for å ta pille nr en har ikke fulgt regelverket, så jeg skjønner at folk lurer. Men, som sagt, er bare å legge ut et bilde i et nytt innlegg.

    16. Det dere skriver om at man må sitte på venterommet i 30 min stemte ikke for min del.
      Jeg satt på venterommet til en sykepleier kom og ga meg pillen, svelget den og gikk med en gang.
      To dager senere reiste jeg tilbake for å hente de to tablettene som skal settes i skjeden.
      Ikke vær så påståelige og beskyld noen for å lyve.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg