STAKKARS BARNA VÅRE!

Det er enkelte ting som er så vonde å skrive om, at jeg bare unngår dem helt til det er gått så langt at jeg ikke klarer å la være lenger. At enkelte mener at det er synd på barna våre og at de frykter for barna våre sin fremtid er det verste akkurat nå. Fredrik og jeg har ikke ord for hvor jævlig vi synes at det er at vilt fremmede mennesker kommer med slike utsagn om barna våre, men det er jo tydeligvis bare slik man skal finne seg i når man skriver mammablogg. Jeg vet ikke hva dere ville gjort, men dette finner jeg meg overhode ikke i.

Barn som lever under voldelige forhold – De er det synd på.

Barn som blir mishandlet fysisk og/eller psykisk- de kan vi frykte fremtiden for. 

Barn som vokser opp under omsorgssvikt i en eller annen form – De kan vi ha vondt av. Og sende gode tanker mens vi synes synd på dem. Det er en fornærmelse mot disse barna å fortelle meg at det er synd på mine barn.

Selvsagt kan det være synd på noens barn tross at de ikke blir mishandlet verken fysisk eller psykisk. Men Leo? Vi får skryt av helsesøster for jobben vi gjør med sønnen vår. Alle vi kjenner ser at sønnen vår ikke kunne hatt det bedre enn hos oss. Hvis noe hadde vært galt, hadde noen vi kjenner selvfølgelig grepet inn! På samme måte som at man griper inn hvis noe er galt uavhengig av alderen på foreldrene til barna. Barnas beste kommer først – Alltid!

Og babyen vår som ligger i magen min… Nei. Bare nei.. Skal jeg virkelig måtte forsvare mitt ufødte barn?


Hva er intensjonen? Jeg er overhode ikke en av de bloggerne som roper at vedkommende er sjalu hver gang jeg blir hetset eller kritisert, for det mener jeg ikke. Jeg tror ikke noen er misunnelig på at jeg ble mor tidlig og at jeg nå er gravid igjen i ung alder. Jeg tror ikke noen er sjalu på det, det er jo ikke akkurat en ønskesituasjon! Men likevel sitter jeg igjen som et stort spørsmålstegn. Hvorfor?

Jeg synes synd på noen. Og det er de som har syke barn som de ikke har muligheten til å hjelpe. De som har barn og som ikke har nok av midler til å klare å gi dem alt de trenger. De som har barn i fattige land, og som ikke har muligheten til å gi barna sine det de trenger for å ha det bra. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på kjærlighet, men det nødvendige utover det. Rent vann, mat, et trygt sted å bo, medisiner når barnet blir sykt. Jeg nevner i fleng.

For her sitter vi og blir kritisert for at det er synd på barna våre.

Og de mangler jo ingen verdens ting.

22 kommentarer
    1. dere virker som helt supre og mest omsorgsfulle foreldre som leo kunne hatt, den nye babyen kommer til å få det kjempebra hos dere!😄

    2. Syns det er trist når folk bare kan skrive slike ting uten å vite noe om dere og deres barn. Slik jeg ser fra bildene og ut i fra det du skriver på bloggen, så ser det hvertfall ikke ut som om Ler har det vondt, og så lenge helsesøster skryter av dere så er jo der bare positivt for dere også:)
      Nei Leo og den ufødte kommer til å få en fin fremtid med dere, det er jeg sikker på:)

    3. Jeg kjenner dere ikke og vet ikke hvordan Leo har det utenfor bloggen, men sån som det ser ut til, så ser han ut som et utrolig lykkelig barn, lykkelige barn har det ikke vondt og jeg er helt sikker på at han har en super duper bra barndom

    4. JuliaSofie: Jeg er så glad det ser slik ut for deg! Forhåpentligvis gjør det det for de fleste andre også! Vi står på og gjør vårt ytterste for barna våre, og det vil vi alltid gjøre <3

      Det er vi også sikre på!

    5. Du er virkelig en god mor! At folk kan sitte å si slike ting, blir jeg selv skikkelig frustrert over! Du gjør en glimrande jobb, å det skal du vite! Stå på! ❤️

    6. Jeg må virkelig bare få sagt det. Du er den ENESTE bloggeren jeg virkelig ser opp til og kjenner jeg blir stolt av. Du er 100% ærlig i alt du skriver og det virker som om du gjør alt for at barna dine skal få en fin oppvekst. Det jeg syns er så flott med din blogg er at du ikke trenger å legge ut nakenbilder eller skrive vulgære overskrifter for å få lesere. Jeg er innom bloggen din hver dag og vet at du skriver om noe spennende eller fint uansett hva overskriften din er. Du fortjener overhode ikke noe hets eller kritikk. Du virker som verdens beste mamma og jeg heier virkelig på deg og Fredrik. Masse lykke til med fremtiden, dette vet jeg at du klarer. STÅ PÅ!! Masse klemmer til dere

    7. På hvilken måte vil du si at det er til Leos beste å bli eksponert på denne måten? Kan du konkret svare på dette? Ikke kom med at innen han er så og så gammel så vil ikke dette ha noe å si, for det vet du ikke. Bildene og tekstene vil alltid ligge der, og det kan hende han skjemmes over å ha en mor som gjorde dette mot han.
      Så lenge du eksponerer han som du gjør og selger hans privatliv og barndom for klikk så er det synd i han, og da er du i flere sine øyne en upassende mor. Akkurat som alle de andre mødrene der ute som gjør det samme.

    8. Flott skrevet! Du er ikke bare en fantastisk skribent, men virker som en fantastisk mor. Det kommer godt frem at du bryr deg masse om barna dine, og Fredrik for den saks skyld. Du er også svært flink til å være ærlig og realistisk, og du virker utrolig jordnær i forhold til flest bloggere. Bloggen din er bare en fryd i hverdagen min altså! Nå har jeg bare et spørsmål- du og søsterene dine har alle navn som høres litt amerikanske ut, si meg er du av amerikansk eller engelsk arv?

    9. At jessica blogger om livet som mamma er vel på ingen måte skadelig for Leo.
      Vet ikke hvilken generasjon du er ifra som skriver over her eller hvordan du er oppvokst. Men tror nok denne lille gutten har det svært godt der han er uavhengig av om det deles et par bilder eller historier på nett i ny og ne, bilder og historier av barn har blitt delt i aviser og andre medier i alle år det har eksistert så for de som velger å gjøre det er det klart det vil komme reaksjoner av alle typer men at det vil være synd på han i senere tid for at moren har blogget på den måten hun har gjort det? Nei.
      For alt du vet vil han være helt likegyldig til det eller til og med være stolt av henne i fremtiden som gir andre unge jenter både lærdom og informasjon om hvordan dette livet faktisk fungerer, både gledene og sorgene ved det.
      Alle skal få komme med sin mening men formuler dere og oppfør dere som medmennesker for Guds skyld, blir satt ut over enkelte!
      Du er en flott jente jessica og du gjør en bra jobb <3 ikke la noen ta det fra deg!

    10. I hvilket sammenheng har barnets behandling og din alder i det hele tatt noe å si st barnet ditt blir behandlet dårlig!!
      Selv om hvor gammel eller ung man er så gjør man sitt beste for barnet man vil aldri at barnet skl ha det vondt!!
      Jessica du er sykt sterk det må jeg nesten bare si❤️

    11. ❤❤❤ jeg vet at du vet at du er den perfekte mor for Leo !!! Jeg håper du klarer å heve deg over denne hetsen, som disse menneskene kommer med. Jeg forstår at det blir utrolig personlig å sårt når de går på dine barn og deres evner. Heldigvis vet dere bedre … Håper dere kan le av disse tullingene, som overhodet ikke vet noe eller har innblikk I deres hverdag ❤❤ jeg beundrer dere å jobben dere legger ned !!!

    12. Det som er så teit med de som mener at du er en dårlig mor fordi du “eksponerer” Leo ved å poste bilder av han på bloggen. Hvem gjør ikke det??? tror nesten alle mødre poster bilder av barna sine på forskjellige sosiale medier! Blir ikke noe verre bare fordi det er på en blogg isteden for på instagram. For ikke å snakke om kjendiser, er alle kjendiser automatisk dårlige foreldre fordi de på et tidspunkt bestemte seg for at de ville være kjente og dermed også eksponerer barna sine til offentligheten??? Er det teiteste argumentet jeg vet om. For ikke snakke om at Karoline Berg Eriksen ser ut til å få meget lite hets fordi hun deler bilder av sitt barn??!?! rart?? eller er det fordi hun hadde levd en del år til før hun fikk baby??

    13. Er så enig med deg, Jessica, du fortjener IKKE å høre at det er synd på ungene dine. Jeg tror mange barn skulle ønske seg oppveksten som Leo har og Oscar kommer til å få.
      Leser bloggen din hver dag, og synes det er så gøy å lese om dere 🙂 Stå på!

    14. Sjalusi jessica, du er ei flott og omsorgsfull mamma😄 ikke gidd å bruk masse energi til å forsvare dere som foreldre😄 du og Fredrik vet hvor flotte foreldre dere er🌺

    15. Om du er 16 ????. Du er kanskje mer voksen enn de voksne , jeg digger bloggen din
      !!!! På Leo ser det veldig greit ut !! Og det kommer det til å gjøre for den fermtidige prinsen deres og 💙 dere er supre begge 2 , ingen kan synes synd på deres unger. Fordi di ser ikke hele livet deres og ikke hele livet til Leo utforbi bloggen men forsett men bloggen ❤️ Den e drit bra.dere er kjempe gode foreldre

    16. Synes det er veldig trist at folk skriver sånne ting uten å vite noe om dere og deres barn. Du er en fantastisk mamma, og utifra det jeg ser kunne ikke Leo hatt det bedre! Du er virkelig voksen, utrolig flink, og du kler mammarollen veldig godt!
      Jeg er like gammel som deg, og synes du er helt enestående i alt du gjør. Det er ingen tvil om at du elsker familien din, og ville gjort alt for dem! Det er heller ingen tvil om at lillebror kommer til å få det like fantastisk som Leo. Stå på videre Jessica! Du er et stort forbilde, og en FANTASTISK mamma!

    17. Nå følte jeg virkelig at jeg måtte kommentere! Som du sier er det jo så mange andre grunner enn alder til foreldrene som kan ha en påvirkning på barnas trivsel. At dere to får kritikk og at noen mener det er synd på barna deres? Bare vit at de fleste oppegående folk ser at dere er gode foreldre, at Leo har det bra og at babyen i magen har en mor som bryr seg om han. Som du sier er det så mange andre barn som ikke har det så bra. Og da kan ha foreldre som er både voksne og ressurssterke..
      Tror nok grunnen til at folk kommer med slike kommentarer er at de er litt sjalu på at dere faktisk klarer dere så bra når dere er så unge foreldre. Kanskje de er eldre foreldre som i teorien skulle klart seg bra, ut ifra hvordan vårt samfunn er bygget opp, du vet, ikke få barn før man er ferdig med utdannelse og fått seg fast jobb osv osv. Og så klarer de ikke helt å følge med på notene.
      Uansett, fortsett slik med den jobben dere gjør! For det klarer dere kjempe fint ♡

    18. Det Leo Ikke får er personvern, kan virke som en bagatell nå mens det ikke ser ut til å være er problem. Men hva skal dere gjøre når han er 6 år og begynner på skolen og dere får foreldre, lærere og andre barn å forholde dere til? Forsette å blogge om livet hans og risikere at noe kan skje med ham eller han ikke liker det? Det å beskytte et barn fra unødvendig eksponering og brudd på personvern er faktisk lovfestet i barnekonvensjonen. Bare noen refleksjoner om hvorfor noen kan oppleve dere som mindre bra foreldre, selv om jeg syns dere er fine folk 🙂

    19. Anonym: Hei!

      Er man en dårlig forelder av den ene grunnen av at man poster bilder av barna sine på Internett? Helt greit at man ikke er enige i den avgjørelsen som veldig mange foreldre tar med å eksponere barna sine på nett, men skal man klassifiseres som dårlig forelder av den grunn? Det er jo ikke ulovlig, og vi (Kanskje i motsetning til andre foreldre som eksponerer barna sine i sosiale medier) Har klare restriksjoner og retningslinjer på hva vi synes det er greit at blir postet av Leo, og hva som ikke er greit i det hele tatt.

      Jeg siterer et blogginnlegg jeg skrev om dette temaet for en stund tilbake:

      Heldigvis er det ikke slik at bare man skriver blogg, så MÅ man dele absolutt alt. Det er nettopp det som er så fint med å skrive blogg – man kan velge selv. Er det noe du helst ikke vil dele? OK, da deler du ikke det du ikke ønsker å dele og omvendt. Det er helt opp til en selv og selv om jeg poster bilder av sønnen min for offentligheten på sosiale medier, så betyr vel ikke det på noen måte at han ikke har et privatliv. Så sort hvitt går det vel egentlig ikke an å tenke.

      For privatliv har både samboeren min, sønnen min og jeg til tross for at jeg skriver en blogg. Ofte når jeg skriver om dagen min på bloggen deler jeg kanskje bare noen få prosentandeler av hva vi har gjort samme dag. Jeg deler aldri intim eller sensitiv informasjon om sønnen min, og det har vært uhyre viktig for meg å unngå.

      Og….

      Jeg holder meg slavisk til regler jeg har satt med hva jeg synes er greit å dele for offentligheten på sosiale medier av barnet mitt. Ingen nakenbilder. Ingen bilder av Leo slik dere ikke kunne sett ham på gaten. Ingen intim informasjon. Og ingen informasjon som jeg på noen måte tror eller føler det er sannsynlighet for at han kan ta skade for i ettertid.

      Det vil alltid være en liten sjanse for at Leo ikke likte at jeg postet babybilder av ham på mammabloggen min. Men når jeg følger restriksjonene jeg har satt, føler jeg at denne sjansen er satt til et minimum. Personlig ville jeg blitt utrolig glad om min mamma hadde hatt så mange flotte bilder av meg fra mitt første leveår som jeg hadde hatt muligheten til å se tilbake på hele livet mitt, men siden jeg ikke vet 100% sikkert at Leo vil like det like godt, er det viktig for meg å ha noen regler jeg forholder meg til når jeg skriver på bloggen min om ting som omhandler ham.

      Leo kan ikke velge å bli postet bilder av her inne. Men jeg føler selv jeg gjør det på en skånsom og fin måte.

      ——————————————————————————————————————————-

      Kjempekoselig at du synes vi virker som fine folk! Vi har, selv om kanskje ikke så mange har fått det med seg, gått uhyre mange runder her hjemme rundt eksponering, hva vi synes er greit, hvordan vi skal gjøre det, etc. 🙂

    20. Fint svar 🙂 men jeg snakker av erfaring. Har barn i ungdomskolealder som har en kamerat i klassen, hvor moren blogget en gang i tiden, hun var også i Vi Menn ved flere anledninger. Og som forelder så gjør det vondt å vite at den ungdommen blir snakket om og sett ned på pga det at moren skrev i bloggen sin. Men det handler vel kanskje om å gi seg i tide. Du er en moden og reflektert jente,
      og gjør virkelig så godt du kan om ikke mer, så bloggen din er faktisk intressang selv om du ikke hadde postet bilder av Leo.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg