GLEDEN OVER Å VENTE VÅRT ANDRE BARN!

Haha, her sitter jeg – 10 kg tyngre enn for 19 uker siden, vondt her og vondt der, drittvær utenfor de store vinduene våre i stuen her jeg sitter, og så trøtt at hvis jeg blunker for lenge er jeg helt sikker på at jeg sovner. Men vet dere hva? Jeg er så glad. Etter du har vært gjennom tøffe tider blir du mye flinkere til å sette ting i perspektiv og å klare å glede deg over de små gledene.

Fredrik fikk en minst like tøff start på denne graviditeten som jeg fikk, men likevel har han begynt å glede seg. Menn kjenner ikke samme tilknytning til babyen i magen som det mødrene gjør, og derfor forventet jeg ikke noe på lenge fra Fredrik. Min sjokk-periode har jo vært over en stund nå, jeg er kommet meg forbi det. Men så bærer jeg jo også babyen i magen, med alle følelser og gleder knyttet til det. Det gjør jo ikke Fredrik.

Når han kommer hjem fra jobb og noe av det første han spør om er om jeg har kjent mye liv i dag, da kjenner jeg at jeg blir så rørt og glad. For de fleste gravide par ville det kanskje bare være “hverdags”, men for meg symboliserer det mye. At han nå gleder seg over den nye babyen vår, vårt andre barn sammen, og at vi er kommet dit at sjokket blir mer og mer borte og at gleden overtar. Graviditeten var jo, som dere vet, ikke i nærheten av planlagt en gang – Og jeg husker hvor lang tid det tok sist før vi begge kjente at sjokket var mindre enn gleden. Det tok forståelig nok enda lenger tid for Fredrik enn det gjorde for meg.

Jeg skal likevel virkelig ikke lyve. Det er tungt å gå gravid «alene» og å føle at du gleder deg mye mer enn partneren. Men Fredrik har hatt det tøft han også, i likhet med meg, men på en annen måte. Jeg har forstått han veldig godt hele veien om at han har hatt behov for tid. Tid til å fordøye og akseptere, og samtidig også tid til å klare å se fordelene, men også ulempene som kommer til å følge med valget mitt.

Fredrik er en fantastisk pappa og kjæreste. Og jeg gleder meg så inderlig masse over at han klarer å glede seg over svangerskapet også, tross tøffe stunder.

Og så gleder jeg meg om mulig enda mer til å se gleden i øynene hans når Oscar kommer til verden i oktober. For den kommer til å være nøyaktig like stor som da han møtte storebroren hans.

10 kommentarer
    1. Gratulerer med prinsen! Anbefaler deg å melde deg inn i Ammegruppen på fb 🙂 Super gruppe!

    2. Innom å hilser på dere en tur. Leser stortsett alt du skriver her og kjente det var lenge siden jeg sa hei til dere.
      Ser at dere har hatt en fin nasjonaldag og en fin helg på Gjøvik. Regner med at alle synes det var stor stas med dere tre på besøk.
      Godt å høre at gleden over et barn til nå er så stor. Og tenker at Leo også blir glad når lillebror kommer. Dere er to flotte foreldre, unge men likevel så reflekterte og modne. Er så gøy å følge dere og bli litt kjent med dere gjennom din fine blogg. Ønsker dere alle tre en fantastisk uke. 😃

    3. Dere er heldige! Tenk å få så fine barn sammen.
      Dere burde prise dere selv lykkelige 🙂
      Hilsen ei som har prøvd lenge å få barn uten hell. Blir den største lykken i verden hvis det skulle skje meg/oss!

    4. Hei Jessica!
      Jeg har ingen å snakke med og trenger å snakke med noen med erfaringer. Jeg er livredd og aner ikke hva jeg skal gjøre. Ta gjerne kontakt om du vil, jeg har skrevet kommentarer på innleggene dine på facebook noen ganger, du finner meg der hvert fall.
      (Kan du eventuelt slette denne kommentaren etter du har lest den? Synes det blir så ekkelt om folk som kjenner meg skal lese at jeg er livredd…)

    5. Anonym: Les gjerne dette blogginnlegget: http://jessicaenerberg.blogg.no/1462279782_stopp.html

      Jeg kan jo sitere litt for deg om du vil:

      Kan ikke gutter ha langt hår? Det er spørsmålet jeg har stilt meg selv når vi har fått så mange kommentarer om håret hans. “Kan dere ikke få se til å klippe håret på den stakkars gutten?” og “Håret hans ser forferdelig ut, kom dere til frisøren!”

      Jeg vil bare ha en ting helt klart, og det er at det er ikke synd på Leo fordi han har lengde på håret sitt. Det blir bare for dumt å si.

      Jeg har lyst til å si ifra nå, disse kommentarene setter jeg ikke pris på i det hele tatt. Det er ikke noe koselig å sitte å lese at dere mener håret til sønnen min ser ut som et kråkereir, og at “Nå er det veldig på tide at dere bestiller en frisørtime!” Det bestemmer jo faktisk vi, som er foreldrene hans. Og det er selvfølgelig helt greit om du mener at håret til Leo ser ut som et kråkereir, men alvorlig talt, dette er en 13 måneder gammel gutt – Hold det for deg selv.

      God klem!

    6. Anonym: Litt vanskelig å holde håret hans plettfritt til en hver tid. Han er en liten gutt med masse energi, men vi steller håret hans mange ganger om dagen og gjør vitterlig så godt vi kan 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg