VÅR HEMMELIGHET.

Det uforventede bruddet vårt i høst har ført til at jeg ofte har fått høre litt av hvert. Jeg delte ikke 5% av det som skjedde en gang, men bruddet kom som et sjokk på meg, noe jeg også var fullstendig ærlig om.

Jeg har hatt mange runder med blogglesere som har ment at jeg kommer til å dele hvorfor det ble slutt den gang, en eller annen gang i fremtiden. Jeg har sagt i fra utallige ganger at det ikke kommer til å skje, og det står jeg fortsatt ved.  Det er vår hemmelighet. Vårt privatliv, som vi ikke ønsker å dele med alle og enhver. Alt egner seg ikke på en offentlig blogg, og vi ønsker å beholde privatlivet vårt. Jeg husker jeg fikk klar beskjed om at jeg kom til å dele grunnen til bruddet en dag fordi det ville gi lesere på bloggen min, og dermed også gjøre at jeg kunne tjene penger på det. Altså? Privatlivet mitt er ikke til salgs. 

Ja, vi hadde et tungt brudd. Å ha en knekk i forholdet når man er 16 og 18 år gamle og blir foreldre tilsier ikke nødvendigvis at man har et tynt forhold i mine øyne. Ville du klart det? Jobbe deg gjennom et tungt brudd som 17-åring med samboeren din på 18? Jeg kan vel si det sånn at jeg tror de færreste hadde klart å komme seg gjennom det vi har klart å komme oss gjennom.

Men kanskje er det en grunn til at ting skjer. Kanskje ikke. Det er bare så godt å skrive ut. Dette er ferdig nå, det er ikke en epoke av livet mitt jeg ønsker å skrive mer om heretter. Alt som skal være sagt, er blitt sagt nå.

Det viktigste er uansett ikke hva som skjedde for 8 måneder siden, men hva som skjer nå. Det var et helvete, men det endte godt – Og det er det som er viktig. Det er det jeg ønsker å fokusere på, og jeg håper dere kan fokusere på det samme. 


37 kommentarer
    1. Stå på videre, dere er alle nydelige sammen og jeg håper dere kommer til å holde sammen resten av livene deres! Gleder meg hver dag til å lese bloggen din og ser veldig opp til deg, selvom jeg faktisk er ett år eldre enn deg. Ønsker dere alt godt videre❤️

    2. Anonym: Så herlig å høre <3 Det kan jeg gjøre! Skal virkelig ta bloggen opp et hakk nå fremover, og sette strengere krav til meg selv. Skal ha bedre bilder og bedre innhold!

      Klem

    3. Anonym: Tusen takk snille du <3 Det håper vi også at vi gjør, men man vet aldri hva som skjer i fremtiden!

      Det gjør meg veldig glad å vite at du gleder deg til å lese bloggen hver dag! Det gjør meg så motivert til å gjøre en bra jobb med den <3 Ønsker deg alt godt også! Ha en super kveld!

    4. Skjønner ikke hva folk graver og spør etter! Det er ditt privatliv og jeg skjønner om du ikke vil dele det. Jeg elsker at du er så åpen og ærlig med leserene dine, men samtidig klarer å holde noe privat! Jeg digger deg❤️

    5. Leo og gutten i magen kunne ikke hatt noen bedre foreldre enn dere!😍 Digger deg og bloggen din,og du skriver så utrolig bra!

    6. Bare fordi man er blogger, trenger man ikke å brette ut hele privat livet sitt, det er derfor det heter privatliv, enkelt skjønner det bare ikke!
      Og du er heldig som har en kjæreste som er der for deg <3, ikke alle som er like heldige!
      ha en fin kveld <3 😉

    7. Helt enig, privatliv er ikke til salgs!!
      Du er vireklig en av de få som greide deg gjennom dette, hadde det vært noen andre så hadde de sittet alene nå med sin baby! Jeg synes virkelig du er sterk som bare det og jeg sier bare STÅ PÅ!!
      Du har et liv der du snart har 3 gutter som betyr hele verden for deg og da tror jeg ikke du bryr deg så mye om folk som sier at håper det skjer det eller det med dere videre❤️

    8. Hold det for dere selv og deres nærmeste, er jo helt sykt at dere har klart det! Fin familie er dere ihvertfall, uansett hvordan ting er<3

    9. At du ikke ønsker å dele årsak til brudd er fullt forståelig. Det er en privat og intim affære man skal få holde for seg selv, men å mene at “Jeg kan vel si det sånn at jeg tror de færreste hadde klart å komme seg gjennom det vi har klart å komme oss gjennom.” har jeg ingen tro på.
      Det dere har vært igjennom er unik for nettopp dere, men det er mange her i verden som har vært igjennom den samme runden i sin egen “boble.” Nå kan jeg bare spekulere i hva dere har vært igjennom , og dersom mine spekulasjoner er korrekte så er det mange, meg selv i mixen, som har vært igjennom samme greia og kommet ut på andre siden . (både med og uten barn) Ikke undervurder styrken som bor i oss alle, uavhengig av alder eller lengde på forhold.
      Men igjen, selv som blogger har man rett på å holde noen kort tettere til brystet enn andre – og ingen skal få kreve svar enn så nysgjerrig man er.

    10. martinsen: Hei!

      Når jeg skrev “Jeg kan vel si det sånn at jeg tror de færreste hadde klart å komme seg gjennom det vi har klart å komme oss gjennom.” Så mente jeg også med tanke på alderen vår. Jeg beklager om det ikke kom tydelig nok frem.

      Er ellers fullstendig enig med deg! Jeg vet ikke hva du tror har skjedd, men jeg tror fåtallet av dere hadde klart å gjette dere frem til hva som har skjedd og hva som var grunnen til bruddet.

      Ha en herlig kveld videre, setter stor pris på at du la igjen en kommentar 🙂

    11. Du er heldig som har en gutt som stiller opp for dine barn og ønsker de. Går nå gravid I 5 mnd og da jeg fortalte barnefaren at jeg var gravid stakk han. Og han er like gammel som fredrik. Jeg beundrer at dere klarer dere så bra og at han stiller opp så mye for barna som han gjør! 🙂

    12. Er du ikke lei av å skrive om bruddet? Get over it! Det har hvertfall vi lesere. Du er du som tar det opp igjen og igjen og igjen og igjen….. ZzzZZzz. Jeez

    13. Anonym: Ut i fra responsen jeg har fått på dette blogginnlegget, både her i kommentarfeltet og på innboksen på facebook, så fikk jeg ikke inntrykket om at folk var lei av å lese om det 🙂 Men så skriver jeg jo også tydelig i dette blogginnlegget at alt som skulle bli sagt, er nå sagt – Og deretter at jeg ikke ønsker å skrive noe mer om det. Så det kommer jo ingen flere blogginnlegg om det nå 🙂

      Veldig fint om du kan ha en hyggelig tone i kommentarene dine selv om du ikke likte blogginnlegget. Hva med å heller komme med forslag om innlegg du vil se eller se mer av, i kommentarer under blogginnlegg du ikke liker så godt?

      GOd klem!

    14. Hei I kvelden.
      Nå synes jeg Jessica skal få fred ang dette bruddet hu og Fredrik hadde. Vi blogg lesere har ingenting med hva som skjedde mellom dem.
      Jeg synes virkelig dere er utrolig voksne og flinke aldre tatt I betraktning.
      Selv om Jessica deler mye med oss lesere så synes jeg dere lesere burde spare dere for spm ang bruddet. Fredrik og Jessica har Vært serken og bevist at dem er sterke og jobbet seg sammen igjen.Jwg tar av meg hatten for dere to!!!!
      Så nå synes jeg den flott familien kan få fred ang bruddet. Dem er utrolig voksne for aldre og har jobbet sammen igjen for å få detta til å funke.
      Folk over 30 år hadde ikke klart det dere har klart Fredrik og Jessica.
      Jeg er selv 45 år og følger bloggen hver eneste dag enda jeg kunne Vært Mamman deres og bestemor til Leo skjønninger
      Sier det igjen dagen er ikke den samme uten Jessica og den lille familien.Jwg har blitt utrolig glad I dere alle tre snart 4. Gleder meg masse til fortsettelsen.
      STÅ PÅ DERE!!!Skulle så gjerne gitt deg en klem. …men kanskje jeg kan gjøre noe annet hihihi tar kontakt med deg.
      DEN VARMESTE KLEMMEN TIL DERE ALLE 3″4″

    15. Vet du hva, dette må jeg bare få sagt. Jeg er selv ei jente på 20 år, men det merkes virkelig godt at du er så utrolig mye mer reflektert enn flere av mine jevnaldrende. Utrolig flott blogg, du er fantastisk! Lykke til med bebis nr 2!

    16. Du er vanvittig reflektert og moden for alderen. Det du og Fredrik har fått til med den fine gutten deres – bravo og hatten av! 16 og 18 år gamle! Det står det enorm respekt av – at dere tok dere tid til å roe ned og ikke gjøre noe forhastet etter bruddet – men jobbet dere gjennom det og alltid hadde de beste intensjoner for Leo med dere. Det er ikke mange 40 åringer som klarer det heller, så her skal dere ta imot all ros dere kan få!
      Selv var vi 18 og 21 da vi fikk første og fikk også høre en ganske mange ganger at vi var så unge at forholdet mest sannsynlig ville ryke og at vi ikke var modne nok til å takle et barn sammen. Jaja, 10 år senere, gutten vår har fått søsken, vi har tatt høyere utdanning begge to, har jobb, hus og bil. Ikke la noen fortelle dere at “dere ikke klarer” – dere har allerede vist dere som et sterkt par som virkelig har tatt foreldrerollen på alvor og som tar modne avgjørelser.
      Stå på!
      Hilsen 28 år gammel “fan” 🙂

    17. Når jeg skrev “Jeg kan vel si det sånn at jeg tror de færreste hadde klart å komme seg gjennom det vi har klart å komme oss gjennom.” Så mente jeg også med tanke på alderen vår. Jeg beklager om det ikke kom tydelig nok frem.
      Bare et spørsmål her, hvorfor er det greit at du bruker alderen din mot “oss”? Mens ingen har lov til å bruke alderen din mot deg?

    18. Hei! Aldri kommentert her før tror jeg. Men fulgt deg lenge, siden vi gikk gravid samtidig i første svangerskap. Min datter er født 4 mars, derfor spennende å følge deg og Leo.
      Ville bare si at her lignet Leo VELDIG på deg, det er noe som varmer mammahjertet å høre, spesielt når du gjerne har hørt så mange ganger at han ligner på pappaen 🙂

    19. Anonym: Bruker alderen mot dere? Jeg tror egentlig du misforstår nå altså. Kan godt hende jeg ikke fikk det tydelig nok frem i blogginnlegget, og da beklager jeg i så fall det veldig!

      Det jeg mente var at jeg tror de færreste hadde klart å komme seg gjennom det vi har klart å komme oss gjennom, spesielt med tanke på alderen vår. At vi som 17 og 19 år har klart å komme oss gjennom noe vi ikke tror at 17 og 19-åringer ofte kommer ut av sammen, med barn i tillegg.

      Jeg skjønte ikke helt spørsmålet. Kan du forklare litt nærmere? Jeg bruker jo ikke alderen mot “dere”? Jeg skriver jo bare at fordi vi er så unge så er det jo større sjanse for at ting ikke går veien, men likevel har vi klart å komme oss gjennom et så tungt brudd.

    20. Sara: Hei Sara!

      Tusen hjertelig takk for fine ord! Jeg er ekstremt glad for at Fredrik og jeg valgte å “skynde oss sakte” og å bare ta ting som de kom. Det var en tøff periode, men når jeg ser tilbake på det nå kan jeg ikke se annet enn at det gjorde forholdet vårt veldig sterkt. Det betyr veldig mye å møte så mye støtte og ros! Vi har virkelig jobbet, og er stolte av at vi klarte dette sammen for gutten vår, og for oss selv.

      Det høres veldig kjent ut, ja! Utrolig morsomt å høre at dere har holdt ut sammen så lenge og hva dere har fått til med tanke på høyere utdanning og alt. Helt supert! Veldig glad på deres vegne. Det skal jammen meg du også har ros for!

      Jeg håper selvfølgelig at Fredrik og jeg holder sammen i fremtiden, og at vi klarer å håndtere alle utfordringer som vi kommer til å møte på veien.

      Igjen, tusen, tusen takk! 🙂

    21. Jeg stusser også litt på dette med at du punkterer i innlegget at du tviler på at andre i deres situasjon som såååå unge klarer å komme seg gjennom et brudd.. Når du skal rose dere selv med forskjellig trekker du veldig fort opp dette med at dere er så unge og klarer alt så bra, mens når noen kommenterer alderen deres kritisk i forhold til noe så har alderen plutselig ingenting å si?

    22. Kaia Pedersen: Det er jo to vidt forskjellige ting? Når det kommer til det å være foreldre har ikke alder så mye og si, mener jeg.

      Men det er vel ikke akkurat til å stikke under en stol at et par som blir gravide i 30-årene har vesentlig større sjanse for å klare å holde sammen, enn det et par på 16 og 18 år har.

    23. Skjønner godt at du ikke vil dele alt med hele verden! Folk må slutte å mase om sånne private ting! Dere er i hvert fall veldig sterke som kom dere gjennom det! Leo kan være stolt av sine sterke foreldre! <3

    24. Personlig mener jeg at alder har mye mer å si når det kommer til p være foreldre enn det å takle et brudd. Når det er sagt sier jeg ikke at jeg mener dere er dårlige foreldre! Jeg skjønne bare ikke hvorfor det er lettere for eldre par å komme seg gjennom et brudd enn for tenåringer?

    25. Til Kaia Pedersen:
      Nå føler jeg du henger deg litt for mye opp i små-detaljer og beskrivelser her. Kanskje du ikke mener det slik, men det er ihvertfall slik det kommer frem for meg.
      Du skriver:
      “Jeg skjønne bare ikke hvorfor det er lettere for eldre par å komme seg gjennom et brudd enn for tenåringer?”
      Vell, det kan være flere grunner. Tenåringer er ikke fult utviklet, kan være hormonelle, og de første forholdene man har er sjeldent de som varer livet ut eller gjennom vanskelige tider. Mange ting kommer med erfaring, noe tenåringer har ikke så mye av det ettersom de er nettopp det: tenåringer. Eldre mennesker er som regel ferdig utviklet, og har kanskje mye erfaring fra før iforhold til det å være i et forhold og det å takle vanskelige situasjoner. Dermed er det mer sannsynlig at eldre par takler store vanskeligheter eller brudd bedre enn tenåringspar.
      Dette er selvfølgelig ikke tilfellet 100% for alle mennesker, noe blogginlegget over her prøver å vise:
      To unge mennesker, eller tenåringer, som har fått barn uten å planlegge og måttet gå gjennom vanskelige situasjoner de fleste på deres alder slipper, har klart å takle det på en moden måte og klart å jobbe gjennom problemene deres og holde sammen tross hva som har hendt dem.
      Det fleste unge er kanskje ikke istand til å ha et barn slik som eldre er, men selvfølgelig finnes det unntak. Jeg mener Jessica har vist veldig tydelig at hun har taklet morsrollen minst like bra som eldre mødre kan ha gjort. Og det er jo heller ingen garanti at alle eldre mennekser er modne eller reflekterte nok til å holde på hverken forhold eller barn.
      Men det som er generelt vanlig for alle mennesker er jo ikke hva blogginlegget handler om, det handler om Jessica og hvordan HUN har taklet ting på tross av, eller i noen tilfeller på grunn av, sin alder.
      Synes Jessica har all rett til å være stolt over hva hun har klart. Og det har alle andre som har klart å komme seg gjennom noe vanskelig også, uavhengig av alder. 🙂

    26. S: Jeg svarer jo bare Jessica på hennes innlegg og kommentar, og dermed henger man seg opp i detaljer? Det er mange unge foreldre som klarer seg fint, til tross for alderen. Jessica og Fredrik er helt sikkert en av de, og jeg eller andre har ingen grunn til å tro at Leo ikke har det bra.
      Men du poengterer likevel selv veldig godt mitt poeng, i ditt svar: Tenåringer er ikke fult utviklet, kan være hormonelle, og de første forholdene man har er sjeldent de som varer livet ut eller gjennom vanskelige tider. Mange ting kommer med erfaring, noe tenåringer har ikke så mye av det ettersom de er nettopp det: tenåringer.
      Og det er nettopp det jeg stusset over, og ikke klarer å skjønne er hvordan dere mener at alder (og erfaring) ikke har noen verdens ting å si når det gjelder å oppdra ett barn, men at det har veldig masse å si på om man kommer seg gjennom et brudd eller ikke. Alle par er selvfølgelig forskjellig, både som ung og voksen – og det er dermed ikke en fasit på verken barneoppdragelse, samliv eller brudd.
      Og ja. Blogginnlegget handlet om hvordan HUN/DEM taklet det. Men utsagnet “Jeg kan vel si det sånn at jeg tror de færreste hadde klart å komme seg gjennom det vi har klart å komme oss gjennom”. Så trekker jo hun inn det som er generelt for andre.
      De har selvfølgelig all rett til å være stolt både av å ha kommet seg gjennom et brudd, men også av jobben som forelder:) Spørsmålene eller kritikken er likavel på måten Jessica flere ganger trekker fram at alderen blir brukt mot henne i forhold til kritikk, mens hun gjerne trekker fram og bruker den lave alderen sin selv når det gjelder egen ros. Det er jo hun selv som hele tiden trekker fram av hun bare var 16/17..

    27. Kaia Pedersen: Tror kanskje vi misforstår hverandre litt her, kanskje jeg ikke helt forstår hva du prøver å si?
      Jeg er faktisk enig med deg om at alder kan ha veldig mye å si når det gjelder det å oppdra et barn (dette er nok et punkt jeg er uenig med Jessica over). Eldre folk er nok, GENERELT, mer utrustet til å oppdra et barn, med tanke på de punktene jeg la ut i mitt forrige kommentar: tenåringer er ikke fult utviklet, kan være hormonelle, mangler som regel erfaring med å takle så “store” eller “seriøse” ting.
      Det betyr selvsagt ikke at unntak ikke finnes. Det kan være ekstremt modne tenåringer og og det kan finnes svært barnslige/dårlig utrustede voksne. Men, til vanlig, vil folk være mer modne når de er voskne iforhold til når de er yngre. Alle er jo forskjellig, og det finnes ingen fasit som du sier, så jeg synes ikke noen skal “bruke” alder mot andre (nå mener jeg ikke deg personlig altså, bare folk generelt).
      Men i dette tilfellet vil jeg påstå at Jessica er et godt eksempel på et slikt unntak, til tross for alderen har hun taklet både barneoppdragelse og et stort brudd mellom henne og kjæresten.
      Jessica har jo flere ganger poengtert at hun ikke ønsker eller synes noe om at hun blir dømmet pga alderen, fordi det er jo ikke noe selvfølge at hun vil feile bare fordi hun er ung/tenåring. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du mener hun motsier seg selv eller er hyklersk i dette blogginnlegget, hun sier “Se! Jeg har klart det tross alderen min”, og det er jo på linje med hva hun har sagt før.
      Og det er derfor jeg mener du henger deg opp i detaljer, ala “Du sier du ikke liker å ta opp alder så hvorfor nevner du alder her da??”, når det hun sier henger helt på greip med hva hun har sagt før. Hun liker ikke at folk bruker alderen mot henne, fordi hun vil vise at hun kan klare ting tross alderen hennes, og det viser hun her.
      Så ja, kan hende jeg misforstår deg, men jeg forstår fortsatt ikke hva “problemet” er.

    28. S: Der fikk du sagt det på en veldig god måte.

      Vil for øvrig korrigere dere litt, jeg mener ikke at alle unge foreldre er egnet til å være gode foreldre, slik er det jo heller ikke med eldre foreldre. Og jeg er ikke uenig i at eldre mennesker Generelt sett er mer utrustet til å bli en god forelder, enn hva en tenåring er. Men at man uavhengig av alder, eller hvor man kommer fra, ikke skal bli ansett eller dømt som en dårlig forelder ene og alene på grunn av alderen sin 🙂

    29. Jessica:
      Åja! Men isåfall er jeg helt enig med deg. Til tross for at noe kan være sant generelt, bør det aldri brukes til å diskrimere mot andre. Man bør heller dømme utifra en persons handlinger, ikke utifra hva man tror selv basert på hva som er gjennomsnitt eller noe sånt.

    30. Er relativt få i kommentarfeltet ditt som virker å “dømme” dere eller bare antar at dere er dårlige foreldre ene og alene fordi dere er unge foreldre. Og var egentlig ikke det dette handlet om..
      Spørsmålene og kritikken her var derimot rettet mot utsagnet om at brudd virker å være så mye tyngre å når man er ung, men at for eksempel å oppdra ett barn når man er ung gir derimot ingen ekstra utfordringer? Men vi har forskjellige meninger, og det er jo helt greit. Men det ser ut som vi 3 svarer og diskuterer forskjellige ting ser det ut som, så tenker vi kan stoppe diskusjonen der i dag 🙂
      Dere er nok veldig flinke foreldre, som har oppnådd mye fint til å være unge.

    31. Kaia Pedersen: Det er ingen her som har sagt at det ikke byr på noen ekstra utfordringer å få barn tidlig, vel? Det er vel akkurat det jeg har hatt fokus på hele veien. At man møter mye motstand i form av abortpress, at mange (Riktig nok ikke vi) kan få litt vanskeligheter med å få økonomien til å gå opp, og at det blir vanskeligere (Dog ikke umulig) å få tatt seg en utdannelse.

      Bare fordi du ikke kan se at folk dømmer meg i kommentarfeltet, er ikke det ensbetydende med at det ikke skjer. Jeg har fått min dose av å bli kritisert usaklig fordi jeg er ung mamma, både i virkeligheten og på andre sosiale medier. Men jeg er helt enig med deg, stort sett her i kommentarfeltene er det ikke mye hets og dømmende utsagn – Selv om det dukker opp fra tid til annen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg