MINE FAVORITTER…

Som gravid småbarnsmamma vet jeg hvor enkelt det kan være å ty til lettvinte løsninger når det kommer til middag. Jeg spiser mye sunn mat, og jeg unner meg noen glass brus og popcorn i helgene hvis jeg har lyst på det, noen ganger er jeg så gærn at jeg spiser litt sjokolade også! – Men jeg vil jo gjerne gi babyen det aller beste utgangspunktet han kan få, og da vet jeg hvor viktig det er å spise sunt og å få i meg alt han trenger av næring.


Dette er ikke ment som et stikk til dere gravide som er så dårlige og kvalme at dere ikke klarer å spise noe annet enn pringles, potetgull eller love hearts. Jeg har vært der selv, og det var så vondt når andre gravide bare måtte påpeke hvor sunt de spiste hver eneste dag, og jeg bare var stolt over å ha fått i meg litt pringles og cola uten at det kom i retur. Så selvfølgelig, er du dårlig skal du ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke får i deg sunn og næringsrik mat, hver dag eller i det hele tatt. Det er ikke din feil, og du kan ikke noe for det. Jeg husker jeg selv var så oppgitt over at jeg kun fikk i meg pringles mange, mange av de første ukene i svangerskapet med Leo, men som jordmoren min sa: Pringles er bedre enn ingenting i det hele tatt. Og sånn må man faktisk se på det hvis man er så dårlig!





Her har dere en titt i kjøleskapet vårt! Nå har jeg nylig ryddet og vasket ut av det, så det ble ganske tomt i forhold til hvordan det vanligvis ser ut. Vi har egentlig aldri pepsi eller annen brus tilgjengelig her hjemme på hverdager, men Fredrik hadde fått av faren sin ettersom han hadde vært i Sverige!

Her har dere mine favoritt middager som går raskt å lage og som i tillegg er gode og sunne:

Laks med pasta ♥ Fullkornspasta eller pasta laget av speltmel (Fås kjøpt på Meny) kokes i lettsaltet vann etter anvisning på pakken. Kok eller stek laksen, og kok erter. Når alt er ferdigkokt og evt stekt, blander du pastaen inn i ertene sammen med en boks lett creme fraiche, grovkvernet pepper, laksen, og eventuelt litt revet parmesan for ekstra smak. Tar aldri mer enn 15 minutter å lage for meg!

Fylte paprika ♥ med fetaost (eller geitost), spinat, og små biter av kyllingfilet. Skjær av toppen på paprikaen, og grav ut innholdet med en skje. Skjær opp kyllingfilet i små terninger eller strimler, og stek de i pannen til de har fått en liten stekeskorpe med litt hvitløk. Fyll den tomme paprikaen med spinat og fetaost (Eller geitost) og biter av kyllingfilet, før du krydrer den og setter den i ovnen på 175 grader til du ser den er ferdig. Nytes alene eller med potetbåter som tilbehør.

Hjemmelaget BLT sandwich ♥ Stek favorittbrødet ditt i smør i stekepannen, før du steker to mindre kyllingfileter i pannen. Stek også eventuelt bacon eller kalkunbacon i ovn. Skjær opp avokado, rødløk, og tomat, og sett det sammen mellom brødet sammen med de stekte kyllingfiletene og baconet. Tilsett gjerne også ruccola, salt og pepper, og parmesan (Eller annen ost) på toppen, og nyt!

Speltlompe pizza ♥ Med ruccola, mozzarella, og evt spekeskinke. Speltlomper smøres med en blanding av tomatpure, sukkerfri ketchup, og oregano. Toppes med mozarella og stekes i ovn på 200 grader til den er gylden og ser ferdig ut. Tilsett deretter fersk ruccola og evt spekeskinke og server. Her kan man variere fyllet etter akkurat hva man vil ha, eller hva man har tilgjengelig i kjøleskapet. (Jeg liker versjonen med ruccola, mozzarella, litt parmesan, og cherry-tomater)

Blomkål suppe ♥ Kok blomkål i mindre buketter i lettsaltet vann. Samtidig steker du litt vårløk. Hell av det meste av vannet med blomkålen, og bruk stavmikser til å mose sammen den kokte blomkålen og litt av kokevannet, samt den stekte vårløken. Kok opp med matfløte, litt hønsebuljong, salt og pepper, og server gjerne med grovbrød og godt smør til.

Nå er det egentlig natta på meg her, jeg er dødssliten og lillegutt i magen har akkurat gjort et iherdig forsøk på å sparke seg ut. Han mislyktes heldigvis 🙂 God klem!

11 kommentarer
    1. Liker sånne innlegg!! Da blir vi litt mer kjent med deg 🙂 Sånn som at du tar bilder av kjøleskapet liksom 🙂

    2. Å, herlig med litt inspirasjon! Jeg går så tom for idéer for hva jeg skal lage, men nå skal jeg prøve et par av disse. Jeg så forresten at du ikke hadde lagt dette inn i kategorien “Oppskrifter”. Det er jo ikke akkurat oppskrifter, men kunne du kanskje ha lagt den inn der? Så er det lettere å finne tilbake til innlegget 🙂

    3. Under graviditeten får man så mange tips. Mamma ble bedt om å holde seg unna sukker 100 prosent. Det gjorde hun med meg og også med broren min to år etter 😉

    4. Til deg over her som mener Leo ikke kan spise skyr.Barn under 3 år skal ikke ha vanlig skyr pga kunstig søtning, men de kan trygt spise skyr mini fordi de et ikke tilsatt kunstig søtning, men inneholder sukker. Så med andre ord så kan Jessica gi Leo skyr Mini 🙂 Ha en fin dag Jessica 🙂 ❤️

    5. Hei! Jeg har et lite tips til blomkålsuppen, kok heller blomkålen i den fløten eller melken du skal mose blomkålen på. Da holder du på all næringen i grønnsaken i stedenfor å helle den ut 😊

    6. Hei! Hvor er blusen din fra? Digger patternet!
      Så ryddig kjøleskap, skulle ønske jeg også hadde det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg