DU KOM BRÅTT PÅ OSS

Når pappaen din tok dette bildet av meg og storebroren din ante vi ingenting. Men jeg var allerede gravid med deg, helt uten å vite det.


Broren din hadde akkurat blitt 10 måneder når du kom til. Ikke nok med at vi ikke hadde planer om å få enda en baby på mange, mange år (Eller om vi skulle ha enda en baby i det hele tatt, det var jo veldig ustabilt når pappaen din og jeg endelig hadde bestemt oss for å gi forholdet vårt en ny sjanse og gå 100% inn for det), men attpåtil så tett på broren din.. Jeg har ikke ord for sjokket jeg satt med og sjokket jeg enda av og til kjenner på. Det skulle jo ikke skje! 

Kanskje du aldri får lest det jeg skrev på bloggen min når jeg var gravid med deg. Kanskje du aldri får lest dette en gang, fordi ting og Internett er helt annerledes i fremtiden når du har lært deg å lese og skrive. Det vet jeg ikke noe om. Men det er uansett verdt det.

Du skal aldri tro at du ikke var ønsket, bare fordi du overhode ikke var planlagt. Uplanlagt er ikke ensbetydende med uønsket, selv om det var helt forferdelig tøft å se de to strekene på testen når jeg fant ut at du lå i magen min.

Og det vet jeg at du kommer til å vite. Fordi jeg skal oppdra deg til å bli et forståelsesfullt og reflektert menneske. Det er alt for enkelt å skrive om barneoppdragelse, de aller fleste vet at det ikke er så lett – Men jeg håper sterkt og inderlig at jeg klarer å oppdra deg til å bli det.

Jeg har hatt min andel av dårlig samvittighet. Dårlig samvittighet fordi jeg ikke gråt av glede når jeg fant ut om graviditeten, men av sjokk. Dårlig samvittighet fordi jeg har vært redd for at du og broren din skal lese bloggen min i fremtiden og føle at dere ikke var ønsket inn i mitt liv kun fordi jeg var totalt ærlig om at det var det største sjokket jeg kunne tenke meg når jeg fant ut at dere hadde blitt til. Begge gangene, like fullt.

Dårlig samvittighet for ditt, og dårlig samvittighet for datt.

Helt fra dagen jeg fikk mitt første barn har jeg aldri sett meg tilbake. Jeg har stått på, hver eneste dag, og det kommer jeg til å fortsette med helt til dere ikke trenger meg lenger. Og den dagen kommer forhåpentligvis aldri.

Det jeg vil frem til er egentlig at livet ikke kan planlegges. Man har ingen garantier for at ting skal skje eller ikke skje. Jeg har vært på mørke steder begge gangene jeg fant ut at livet mitt skulle forandres for alltid: Når jeg fant ut at jeg skulle bli mamma. Både første og andre gangen. Forferdelig mørke steder. Og det eneste lyset når ting var så mørkt som det var, det var dere. Guttene mine.

Dere er det beste som noen gang har skjedd meg. Og sånn kommer det alltid til å være, uansett hvor utfordrende det var å bli gravid med dere begge på daværende tidspunkt. Uansett om jeg aldri så for meg et liv med to barn i så ung alder.

Når man en dag ligger død i graven er alle helt like mye verdt, uansett om de har vært rike eller fattige i live. Uansett hvordan de har sett ut, og uansett hva de har jobbet som. Jeg tror at det eneste som skiller oss da, er valgene vi har tatt i livet. De få, viktige valgene. 

Og i mitt liv, valgte jeg dere. 

33 kommentarer
    1. Tusen takk for det siste avsnittet og den siste setningen!
      Jeg trengte virkelig å lese det nett nå..
      Er gravid med nr to. Blir 21 denne måneden og sliter med å tenke at jeg tar det riktige valget å beholde barnet. Jeg er alene og vil være det fram til nr 2 er 6 måneder gammel da barnefaren er bortreist på skole..
      Tusen takk for at du hjelper meg med dine vakre ord i en vanskelig tid for meg ❤❤

    2. Jessica, fantastiske fine og vakre deg. Dette var kanskje et av de vakreste innleggene du har skrevet, så ærlig og hjerterått. Jeg kan føle kjærligheten du har for dine to små gjennom ordene dine. Du er sterk, du er kjempesterk. Jeg beundrer deg og ser opp til deg, til tross for at du er yngre enn meg. Ønsker deg og dine alt godt i hele verden. Virkelig. I hele verden. Stor klem fra meg ❤️

    3. Wow! Veit ikke hva jeg skal si, men kom en tåre i øyekroken her. Så utrolig vakkert, intimt og fantastisk skrevet. Du er virkelig en drømmemamma! Er det noen mødre jeg ser opp til så er det deg. Du er så flink, god, reflektert og sikker på rollen din. Du står på hele dagen, dette innlegget er det fineste jeg har lest på lenge. <3

    4. Alle: wow, herlighet for en respons! Tusen uendelig takk. Det varmer noe enormt! Vet ikke helt hva jeg skal si egentlig, annet enn at jeg blir rørt av det dere skriver til meg.

      Sender dere en stor klem <3

    5. sa fantastisk bra skrevet!
      du er en fantastisk mor, jessica!
      digger deg og hvert eneste innlegg du skriver

    6. Jeg er ikke den som kommenterer blogger, men dette måtte jeg bare kommentere på. Et veldig fint innlegg, også var det en ting som virkelig rørte ved meg; det siste avsnittet ditt. Det var helt nydelig skrevet. Du virker som en veldig snill og reflektert jente. Og er veldig god å skrive for deg! Innleggene dine er “kjedelige” dagligdagse ting, men du får det til å virke interessant, skriveyrke passer virkelig for deg! Og du er ærlig, og virkelig forteller hvordan en hverdag med samboer, ett barn og et barn til på vei.
      Stå på videre med bloggen! Du er god!

    7. Herregud! For et vakkert innlegg! Jeg var på nippet til å gråte… Guud så flink du er til å skrive innlegg♡
      Du vil alt det beste for barna dine, det vet vi alle. Du har en fantastisk sønn og kjæreste; Det vil si du er fantastisk, jeg er så glad for at jeg begynte å lese din blogg♡Du er en sterk og modig dame, Jessica

    8. Du Jessica du!
      Fyfader aldri har jeg lest noe så nydelig, jeg kan ikke bare få det inn i meg at noen virkelig skriver så fint i den verdenen. Men husk en ting Jessica “Tar du feil valg, er det din feil hvis du angrer” og det er akkuratt det du gjør du tenker om og om igjen over samme ting sånn at du er helt sikker på at du tar det rette valget jeg er stolt av deg, det håper jeg samme med dine foreldre og søsken. Foreldrene dine bør seriøst være heldige som har oppdratt en en så nydelig jente så fantastisk! Husk alltid hvor mørkt du har det “valgene du tar er med på gjøre livet ditt, poistivt eller negativt overrasket” og jeg vet/håper at alle valgene du har tatt har vært positive til slutt selv om du har vært usikker før!
      Leo og Noah kommer til å bli noen fantastiske gutter i framtiden, det er jeg så sikker på siden de har jo noen så fantastiske foreldre!

    9. Takk for de siste orda♥
      Jeg vil bare si til deg dette:
      Laugh until it hurts
      Dream big
      Travel the world
      Watch a sunset
      Fall in love
      Take a risk
      Shake things up
      Dance
      Sing out loud
      Give with a HAPPY heart
      Be thankful
      BE YOU.
      Dette synest jeg beskriver teksten din og deg♥
      Lykke til videre med gutta dine♡♡♥
      ♥-lig hilsen I0

    10. Dette var et kjempekoselig innlegg <3 jeg tenker akkurat det samme - Mitt barn i magen var ikke planlagt, men absolutt ikke uønsket <3 Jeg håper lille leser dette en dag og forstår deg! God helg videre 🙂

    11. At du er kun 18 år,sku ein ikkje tru! Du skriver og ordlegger deg mykje betre enn kva eg kan gjera (i ein alder av 30) Du er virkelig tøff og eit flott forbilde for unge jenter. Morsrolla består du med glans!

    12. Guttene dine er super heldige! De har to foreldre som er fantastiske og elsker dem uten betingelser!
      Uansett om de får sjansen til å lese bloggen din eller ikke så er jeg sikker på at de kommer til å vite hvor mye de betyr for dere!

    13. Ser virkelig opp til deg, Jessica! Om jeg en dag blir mor, håper jeg å være så flink og god som deg! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg