TO HELT FORSKJELLIGE SVANGERSKAP!

Det var noen av dere som lurte på om jeg kunne skrive litt mer om forskjellen på svangerskapene mine, og sammenligne med dem. Det kan jeg selvfølgelig gjøre!


♥ Hvilke symptomer hadde jeg?

I juli 2014 fant jeg ut at jeg var gravid med Leo. Dette fant jeg ut av når jeg var omtrentlig 4 uker på vei. Jeg hadde da ingen spesielle gravid-symptomer, annet enn at jeg hadde ganske vondt nederst i magen (Ser jo nå i ettertid at dette er et symptom, men vondt nederst i magen kan jo være så mangt, og det siste jeg tenkte var graviditet!).

Dette svangerskapet, hadde jeg ingen symptomer – Og jeg fant det ut når jeg var nesten 9 uker på vei. Jeg fant ut av graviditeten når jeg tok en graviditetstest her hjemme, som jeg har tatt med jevne mellomrom helt siden Leo kom så overraskende på oss. Ikke at det gjorde meg mer forberedt på sjokket.

♥ Plager

Med Leo var det helt ekstremt. Jeg kastet opp fra uke 6 til det avtok sånn når jeg var ca halvveis i svangerskapet. Denne gangen? Ingen kvalme. Derimot bekkenløsning, som jeg har hatt litt sånn av og på i perioder. Jeg hadde også mye smerter nederst i magen sist, også disse avtok utover svangerskapet – Og det har jeg hatt veldig lite av denne gangen.


Babymagen

Har, som jeg har nevnt for dere tidligere, vært mindre dette svangerskapet enn den var med Leo. Nå har den riktig nok vokst mye i det siste, men er fortsatt en del mindre enn den var på samme tidspunkt sist med Leo. Jeg har en magefølelse på at denne babyen kommer til å veie litt mindre enn Leo, men ikke mye. Kanskje han kommer til å veie rundt 3700 gram? Leo var jo en stor og flott gutt med sine 3940 gram, og det er bare fint om babyen min blir enda større enn det også, – Noe jeg har inntrykk av at baby nummer to ofte blir. Men så har jo magen vært mindre hele svangerskapet tross helt lik vektoppgang som sist (13 kg opp hittil) så derfor har jeg en liten følelse på at han blir ørlite mindre enn det Leo var. Men så lenge han er frisk og fin, kan han gjerne veie 5000 gram for min del!

♥ Kroppslige forandringer

Det skjedde mye sist jeg gikk gravid. Jeg fikk et par strekkmerker øverst på det venstre låret mitt allerede i svangerskapsuke 12, og når jeg sto klar til å møte gutten vår på termin, hadde jeg også fått på puppene, bak på leggene mine (!!?) og bak på rumpa. Disse bleknet fort, og er knapt synlige i fullt dagslys nå – Og Gudene vet hvordan de bleknet slik på kort tid. Jeg har ikke fått noen nye strekkmerker hittil dette svangerskapet. Ellers la jeg jo på meg mye sist, og hittil har jeg lagt på meg eksakt det samme som jeg hadde på samme tidspunkt i graviditeten sist!

Generelt

Sist svangerskap var tøft både fysisk og psykisk – Og denne gangen har jeg bare kjent at det har vært utfordrende psykisk, med tanke på starten vi fikk på dette svangerskapet. Jeg føler jeg har hatt to HELT forskjellige svangerskap, hvert fall hittil! Denne gangen føler jeg meg så mye mer.. Opplagt? Men samtidig ikke. Jeg er jo trøtt når jeg våkner uansett pokker hvor mange timer jeg har sovet i sengen, men jeg har fortsatt mer energi. Jeg føler meg bedre, rett og slett – På alle måter. Utseendemessig følte jeg meg dårlig sist, denne gangen har jeg følt meg fin, og det er så godt.

Jeg velger å tro at jeg har fryktelig god karma, og at det er derfor jeg ikke er like dødskvalm med oppkast og hele pakka som jeg var sist. Det vet jeg ikke hvor lenge jeg hadde holdt ut med, spesielt nå som jeg har Leo som trenger meg 110% hver dag. Sånn sett føler jeg meg ekstremt heldig, selv om jeg selvfølgelig ville ha holdt ut med all verdens kvalme for den lille gutten i magen – Så ville hverdagen bli helt vilt utfordrende om jeg skulle bli like kvalm og dårlig dette svangerskapet, som det jeg var sist!


Klem! 

8 kommentarer
    1. jeg lengter sånn etter et par vlogger av deg! vet jo vi får se deg på tv-en om ikke så lenge, men det hadde vært så hyggelig med en: day in a life, eller morning/night routine eller noen hyggelige videoer vi kan ta en titt på av deg når vi ønsker!

    2. Hvor gammel er leo? Jeg er akuratt fullt 19år gammel å er gravid med mitt andre barn.. Men er ekstremt dårlig denne gangen også 😂har du noen tips mot morgebkvalme? Hvordan tror du leo reagerer ? Når har du termin? Å hvor stor aldersforskjell er det mellom idé når ungen blir født ? 😀håper på svar !! ❤

    3. Så artig innlegg 🙂
      Dette er bare en lufting av noen tanker, og de blir sånn halvveis formulert mens jeg skriver, bare så du vet det :p
      Tenker på det med energien din. Har nemlig opplevd flere som har fått en sånn “rar” energiboost på en måte selv om alt skulle tilsi at de burde vært dritslitne. Og de tilfellene har til felles at alle hadde veldig krevende liv, fysisk eller psykisk (eller begge). Så tror du at ditt ubevisste jeg eller kroppen din (eller hva man nå kaller det) holder deg gående rett og slett bare fordi du MÅ pga Leo? At du egentlig hadde trengt supermasse søvn og kanskje å ta mer hensyn til kroppen, men at det går bra likevel, nettopp fordi kroppen din vet så veldig godt hva du MÅ? Hvis du skjønte spm? 😛
      Det er bare lufting av tanker da. Bare følte for å dele dem 🙂

    4. Hvordan kan du ha gått så lenge uten å vite at du er gravid? Merket du ikke det når mensen ikke kom? Spør bare fordi jeg vet mange får “mensen” og tror derfor de ikke er gravide, og lurer på om det kanskje har skjedd med meg nå. Setter pris på svar! 🙂

    5. Anonym: Hei!

      Det er nøyaktig dette som skjedde med meg også. Jeg hadde det jeg trodde var mensen, som jeg i ettertid fikk vite at var blødninger under svangerskapet 🙂 Ellers hadde jeg nok merket noe, ja!

      Ha en super dag <3

    6. Er selv gravid med nr 2, 18 uker på vei 🙂 til tross for at jeg er 26 år syns jeg det er så inspirerende og gøy å lese bloggen din. Er innom flere ganger daglig for og se etter nye innlegg. Du virker som en utrolig flink mamma for leo,og gleder meg til å følge deg videre mot neste gutt 😀

    7. Takk for svar <3
      Kunne du laget et innlegg om dette? Skjønner om det blir for personlig, men er overraskende lite og lese om dette på nettet så hadde vært interessant å lese om din erfaring for de som er i samme båt! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg