BAK FASADEN

I dag kunne jeg selvfølgelig bare logget inn på bloggen og skrevet om den ryddige leiligheten vår. Hvordan det holder på å bli skikkelig fint her, hvordan vi endelig er i gang med å få opp gardiner, lysekroner, og bilder på veggene. Jeg kunne fortalt om og vist frem det nye jeg har kjøpt inn til babyen i magen, og lagt med noen bilder av Leo med et gigantisk smil om munnen på i samme blogginnlegg.

Men vet dere hva? Da ville jeg ikke vært ærlig.

Det er tøft å være mamma. Nei – Det er tøft å være mamma og gravid. Det er tøft å i det hele tatt være en forelder. Og akkurat det har vi kjent på de siste to nettene.

Jeg sitter her med den varme kaffen min og heller den nedpå så jeg nesten får brannsår i kjeften av det. Jeg har på meg en rosa morgenkåpe med hjerter på som jeg fikk av Fredrik til jul det samme året vi ble kjærester. Jeg sitter i sofaen og ser rundt meg, og jeg ser ikke ting helt klart, fordi øynene mine er helt tåkelagt fordi jeg er så trøtt. 

Jeg enset at noe kanskje kunne være på fære allerede når gutten vår overhode ikke virket trøtt en halv time før fast leggetid i går kveld.Tenkte ikke så mye mer over det, annet enn at det kanskje kunne hende at han sovnet bittelitt senere enn vanlig. Muligens fordi han ikke hadde fått utløp for all energien sin tidligere på dagen, det er uvisst. Vi synes egentlig at dagen hadde vært akkurat som de pleier å være.

Jeg skal gi dere kortversjonen: Timene gikk, og gutten vår, han var like våken. Klokken bikket tolv (!) og han begynte å hyle. Ustanselig. Men alt var fint, det var absolutt ingenting som skulle tilsi at han ikke skulle sove om natten som vanlig. Han hadde ny bleie (Ikke pysj, for det var det for varmt til, men vi satte på en svak og lydløs vifte på rommet vårt for å gjøre det litt kaldere og mer behagelig for oss alle) Han hadde spist en god porsjon grøt, fått melk på flasken sin, pusset tennene, og han viste null tegn til at han kunne være syk, ingen feber.. Ingenting så ut til å være galt.

Han holder på til klokken halv fem. Gråter non stop, sovner i 3 timer når klokken er halv fem, før det rundt åtte tiden er ny runde. Han hyler ustanselig i 3 timer til, før han lukker øynene og sovner. Vi skjønte i ettertid at det er jekslene hans som kommer frem, og at dette muligens er grunnen til den konstante hylingen i timevis.

For å si det sånn, det er når man er blitt foreldre at man skjønner hvorfor mangel på søvn har blitt brukt som torturmetode.

Det er garantert helt vanvittig mange mennesker som har det «verre» enn oss. Som har barn som aldri sover, eller som har barn som hyler hver eneste natt. Det er vi fullstendig klar over. Men dette er ikke noen konkurranse om hvem som har det mest slitsomt, eller hvem som har det “verst”. Jeg er ikke ute etter å konkurrere med andre foreldre om hvem som har det mest slitsomt, eller hvem som har barn som sover minst og hyler mest. For jeg kan fortsatt synes at to søvnløse netter på rad er slitsomt selv om det finnes mødre der ute som alltid har søvnløse netter.

Jeg klarer meg uansett jeg. Det gjør Fredrik også. Uansett hvor mange søvnløse netter det blir, eller ikke blir – Fremover. Og det er ikke synd på oss, det er heller ikke hvorfor jeg skriver dette blogginnlegget. Men fordi jeg tror at det kan være veldig godt at dere ser litt bak fasaden også.  Det er tøft å være foreldre. Noen ganger mer enn andre. 


Når jeg er ferdig med å skrive dette innlegget skal jeg ikke legge meg ned på sofaen og sippe over at jeg er trøtt og sliten. Jeg skal ut på butikken, kjøpe god lunsj til oss, komme hjem til guttene mine, finne frem noen ekstra leker til Leo, og sørge for at denne dagen blir så bra som den mulig kan bli. For det skylder jeg dem, og det skylder jeg meg selv!

13 kommentarer
    1. Synes det er flott du deler hva som foregår bak fasaden, og er så ærlig som du er! Det er en av grunnene til at du er min favoritt blogg som jeg leser – at du er så ærlig og åpen! Jeg sender deg en stoooor klem, og håper både du Fredrik, og Leo får en bedre natt i natt. Du er god som gull Jessica <3

    2. Flott innlegg! Liker så godt de ærlige innleggene, der man ser hva som skjer bak blogg fasaden. Jeg lurte på om du ville skrive et innlegg om barneting som du har kjøpt på ebay? Så du skrev såvidt om det en gang 🙂

    3. Kanskje gi Leo Paracet supp til natten, så slipper han smertene. På dagtid lar barn seg avlede, men til natten er d vanskeligere.

    4. Det finnes bare en blogger som virkelig er ekte i denne verden. Det er deg. Alltid elsket måten du skriver på og hva du skriver! ❤️ Jeg elsker at du ikke bruker overskrift lureri bare for å trekke til lesere, og at du ikke skriver hva du hadde på brødskiva i går eller bare legger ut perfekte redigerte bilder. Du er virkelig bra forbilde! Ikke bare for andre mammaer (både unge og eldre) men også for andre. Jeg sitter å noterer alt du skriver om mammarollen og annet om livet med barn osv i en usynlig notatbok i hodet mitt. Skal jeg bruke gode råd fra andre når jeg får mitt første barn blir det deg!
      Følte bare for å si det for du er så flink og fantastisk blogger, mamma og sikkert kjæreste og venninne. Alle burde hatt en som deg i livet sitt. Det har jo vi leserne dine, får jo et godt innblikk hver dag. Du er i hvertfall et forbilde for meg på mange måter ✨

    5. Vet hvordan det er! Har hatt dårlige netter siden dag en med min lille<3❤️ han er 10 mnd nå, og har hatt en mnd nå der det har vært verre en vanlig, så jeg sitter nok å sutrer litt på sofaen over hvor trøtt jeg er innimellom...dessverre... Har ikke sovet en hel natt på 10 mnd! Men ingen situasjon er lik, og alle har "rett" til å være sliten, selv om de bare får to netter med dårlig søvn, om ikke er det kanskje verre når kroppen er vant til å sove lenge sammenhengene, og plutselig så får du ikke det. Jeg er overrasket over hvor lite søvn jeg egentlig trenger, men i desperasjon har jeg faktisk skrevet et status på face som nesten var ordrett likt ditt avsnitt om søvnmangel som tortur 😝 sender deg en god klem, og sier, som så veldig mange har sagt til meg; det blir bedre! (Jeg venter fremdeles)

    6. All medfølelse til dere alle 3 her. Det er vondt å ikke vite hva som er galt, både fra Leo sin side og dere. Og det er så vondt å ikke få sove, og så skal man fungere bra dagen etter likevel. Har heldigvis et barn som aldri har hatt noen store søvnproblemer, men såklart opplever man noen (mange) slitsomme tak som forelder likevel. Og det er lov å klage på det. For det finnes ikke gøy.
      Så stor klem til dere! Håper det går over snart! Har dere prøvd ibux? Tenker bare på at det jo kan hjelpe på tannsmerter hos voksne.

    7. Anonym: Tusen hjertelig takk for en fantastisk oppløftende og fin kommentar! Dette var virkelig en fryd å lese, det betyr så ufattelig mye for meg – Du skulle bare ha visst!

      Blir helt vanvittig ydmyk her jeg sitter. <3 Tusen, tusen takk! Ha en fantastisk kveld!

    8. Du har heilt sikkert tenkt på det, men prøv å gi han ibux (Nurofen) mikstur, smaker godt og er utrolig effektiv både på smerter og feber. Har ein gut som har hyppig feber, smerter og feberkramper -då er det ibux som gjer susen. Han liker den så godt at han alltid vil ha meir 😆😍

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg