STAKKARS BARN SOM HAR SLIKE NAVN!

Jeg er jo som dere vet ung mamma, og med det har det fulgt med en del fordommer. Det har jeg skrevet ganske mye om helt siden jeg startet bloggen min, men i dag skal jeg altså skrive om navnevalg.

Når jeg gikk gravid med Leo, var jeg nok litt usikker og redd. Jeg hadde nesten akkurat fylt 16 år, og plutselig skulle samboeren min og jeg snart bestemme navn til sønnen vår. Et så stort ansvar og ikke minst et så stort valg, som kom til å følge sønnen vår resten av livet. Jeg må innrømme at jeg i starten var litt redd for hva folk ville mene om navnet vi valgte, for jeg husker noen sa til meg at jeg «måtte for all del styre unna white trash og billige ung-mor navn» og allerede der kjente jeg på fordommene. Det kom i grunn ganske overraskende på. At det til og med fantes fordommer mot hva noen velger å kalle barna sine!

Jeg ristet det av meg, og Fredrik og jeg valgte et navn totalt uavhengig av hva vi trodde andre skulle mene om det. For hvorfor skal man egentlig ta “alle andres” mening i betraktning når man skal velge navn til barnet sitt? Det var jo vårt barn, ikke “alle andres” 

Vi endte på Leo. Kort, enkelt, og veldig fint – Synes vi. Internasjonalt var det også, og ikke et topp 10 navn, men heller ikke et navn få hadde hørt om tidligere, så det var ikke helt “ukjent”.. Vi elsket det, og det gjør vi fortsatt.

Dere som utbryter “Stakkars barn som må leve med et slikt navn!” Når dere hører om foreldre som kaller barna sine noe annerledes – Hvorfor skal alle andre foreldre ta hensyn til hva dere mener er finest? Er ikke det viktigste egentlig at foreldrene synes navnet de har valgt til sitt barn er fint? Ville verden vært et bedre sted om absolutt alle valgte å kalle barna sine navn som Martin, Ole, og Anne? 

Eller er det muligens bare et skikkelig luksusproblem vi har her i Norge – At vi kan sitte å irritere oss over hva andre mennesker velger å kalle barna sine, og skape fordommer mot den gruppen mennesker som velger navn som er annerledes istedenfor det tradisjonelle og vanlige?

Er det egentlig kanskje like greit at vi er forskjellige, og at vi med det også har forskjellig smak? Vi liker forskjellige navn, og sånn er det bare. Vi kan forby alle mennesker i hele verden å kalle barna sine veldig spesielle og annerledes navn, men det ville jo ikke forandret det faktum at vi er forskjellige og at foreldrene som egentlig ville ha kalt barna sine disse navnene – Fortsatt hadde synes at de navnene var finest.

Hva andre kaller barna sine, er ikke ditt valg. Og så er det jo fantastisk at vi i Norge har ytringsfrihet og hele den pakka der, men det er ingen unnskyldning for å være ufin og respektløs mot andre foreldre fordi de valgte et annerledes navn enn hva du ville gjort.

“Men herregud, stakkars barn, de kommer jo til å bli mobbet!” 

Det er ikke ditt ansvar at andre barn (Eller voksne) Ikke har lært seg at man ikke skal mobbe. Vi skal ikke trenge å måtte se helt like ut og å hete det samme absolutt alle sammen i frykt for å skille oss ut, og med det bli mobbet. Nei, vi skal alle sammen ha lært at man ikke skal mobbe. 

Kall barnet ditt Chanel for min del.

Eller Bjørn, Ola, Angelica-sofie, Julian, eller Leander.

Og jeg lærte en gang noe viktig av mine foreldre: Du kan ikke forandre andre mennesker. Men du kan forandre deg selv – Og har du ikke noe pent å si, så er det lov å stille seg selv spørsmålet om man trenger å si noe i det hele tatt. Liker du ikke navnet Matheo? Helt i orden – Da kan du jo bare la være å kalle ditt barn det, og heller fokusere på å finne et navn du liker!


Hilsen hormonbomba som har sett seg mett på fordommer som bunner i navnevalg.

31 kommentarer
    1. Vår lille gutt heter Timian, og for oss er det et perfekt navn! Uavhengig av hva andre måtte mene 🙂

    2. At folk i det hele tatt bryr seg, det forstår jeg ikke. Merkelig. Og leo er jo et så fint og tøft navn for en gutt. Min heter Leander, og er veldig fornøyd. Folk henger seg opp i de merkligste ting.

    3. Gutten min skal ha et skikkelig spesielt navn som bare 4 andre i Norge har. Det er kort og enkelt og like uvanlig i de fleste land. Synes det er å fint og spesielt❤️

    4. Leo er et stilig navn<3
      Hvis guttene skulle hatt dobbeltnavn, hva ville du valgt?
      Leo ....?
      Noah ....?

    5. Navn er jo smak og behag da! Er mange navn jeg synes er helt forferdelige, mens andre liker. Kan ikke helt se hvordan noen kan kritisere navnet til Leo, det er jo så enkelt! Lett å uttale, huske og skrive. Passer jo til barn som voksen – bare tenk på DiCaprio, som alltid blir kalt Leo 😀

    6. Spot on Jessica!
      Navnevalg er så utrolig vanskelig, synes jeg! Og merker at man blir påvirket av andre mennesker rundt, at man liksom må ta “hensyn” for at navnet skal bli likt av flest mulig.. Det er på en måte dumt. Derfor har det blitt sånn at alle navn hos kommende barn i familien blir holdt hemmelig til barnet er født:) har blitt en morsom tradisjon! og kanskje er det lettere å velge når man ser bebyen også! Spennende er det hvertfall<33 lurer på hvilket navn vi velger til gutten vår tilslutt 😀

    7. Fordommer mot navn er en ting, men du kan faktisk nektes å bruke visse navn.
      Et barn i Sverige har foreldrene tatt navne valget til domstolen fordi de vil kalle barnet Q og i Norge har for eksempel Musa blitt avvist.

    8. Som barne og ungdomsarbeider gjennom 6 år (og praksis og lærlingetid før det) har jeg opplevd å bli kjent med barn med både de veldig tradisjonelle navnene men også barn med de litt mindre tradisjonelle navnene. Og det har fått meg til å innse for lenge siden hvor fantastisk vakkert det er med disse utradisjonelle navnene ikke ALLE har!
      Da jeg gikk på barneskolen var det en til som het det samme som meg (Jeanette) og selv om vi ikke gikk i samme klasse ble det forvirring om det ble ropt etter en av oss i gangene. På ungdomsskolen var Henrik ett veldig vanlig navn hvor 3-4 gutter på samme trinn (!) het dette. Og på videregående het 5-6 (!) jenter på samme trinn Ida og i noen av timene var flere av dem i samme grupper, da måtte fort første bokstaven i etternavnet til ved opprop osv…
      Dette er jo i og seg selv bevis på at det er unikt og fint med utradisjonelle navn!:)
      (Og før noen andre kanskje tror jeg har noe i mot “vanlige” navn så har jeg altså ikke det) Beklager lang kommentar:)

    9. Det er stygt av folk å si det. Men samtidig kan man få lov å tenke det men ikke si høyt synes jeg da.
      Og det er faktisk iblant overdrevent med rare navn, ikke det at det er galt. Men selv jeg som egentlig har et veldig alminnelig navn, har blitt “ertet” litt for det. Og da kan man jo tenke slemme barn som kan mobbe med navn. Men dette gir jo SELVSAGT ingen en grunn til å snakke ned på valget av navn som foreldre har tatt.
      Synes faktisk vi bør venne oss til merkelige navn. Jeg elsker selv engelske navn mye som uttales som norske eller bare som de er. Eller noen navn som stammer fra litt sånn Amira, Talia, Karima osv osv 😍

    10. Jeg heter violeta, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med navnet mitt. Jeg elsker det. Jeg er halvt argentinsk
      Ingen jeg kjenner, kjenner fler som heter violeta. Alle bryter ut i ekstase når de får høre navnet mitt. Jeg vet at ungen min skal få et spesielt og eksotisk navn, uten å engang tenke tanken på hva norske damer i 50 årene synes om det

    11. Leo er et utrolig fint navn, har en i familien min som heter de som er 7 år! og jeg elsker det namne, hadde klart kalt et av mine barn det, om han ikke het det! Noah, har eg også tenkt på sjøl! så du skal uten tvil vær fornøyd med dine navnevalg! så ikke la andre tråkke på deg, du e ei fantastisk mor!!! stå på, du e nok mange sitt forbilde! <3 <3

    12. Leo er utrolig pent :). og du skriver igjen så bra :). mange mente at jeg ALDRI måtte kalle sønnen min Emil Mathias for det heter jo alle, ja mange heter Emil og Mathias,men bare rundt 50 som har de navnene sammen og vi bruker begge 🙂 vi elsket det navnet

    13. Leo er ett nydelig navn. Du har en fantastisk blogg. Jeg leser den hver dag ikke slutt. Klarer meg så vidt en dag. Uten bloggen din😍 Leo er så søøt.😚

    14. Så utrulig bra skrevet, å jeg er helt enig deg 🙂
      Det er da virkelig ikke andre som skal bestemme navnet på barna våre, de bør virkelig tenke seg om opp til 3 ganger før de sier noe 🙂

    15. Bra innlegg! Har aldri skjønt andres behov for å kommentere negativt om andres navnevalg. Godt man har forskjellig smak, ellers hadde det blitt så kjedelig. Både Leo og Noah synes jeg er fine, og unike navn, men samtidig er det navn som nesten alle gjenkjenner. Eldstegutten min gikk i barnehage med en gutt på 5 år som heter Noah, det var en koselig gutt 🙂

    16. Har funnet opp navn selv til jeg får barn ! Ingen heter det, så for noen blir det kansje rart, men jeg elsker det! Og det er nydelig også!
      D er ikke noe noen trenger og blande seg i, hva andre kaller barna sine. Jeg bryr meg ikke om noen heter per eller chrisander liksom haha

    17. Så bra skrevet. Vi har navn på barna våre som kanskje ikke alle synes er fine. Men vi synes det, og det er det som er det viktigste. Ha en fin dag 🙂

    18. Jeg har en gutt som heter Leander og venter et barn til, men vet ikkje skjønnet før i slutten av måneden.
      Om det er gutt vurderer vi Leon, om det er jente vurderer vi Linnea. Jeg prøver å finne navn som jeg ikke har forbindelser med og som jeg faktisk liker.
      Leo og Leon har vært en av mine favoritt navn siden forrige svangerskap! 🙂

    19. Så bra skrevet! Kunne ikke vært mer enig! Den eneste grunnen til noen barn blir mobbet for sine spesielle navn, er fordi barna har hørt foreldrene snakke om hvor rart/stygt det og det navnet er. Kommer til å velge spesielle navn til alle mine barn. Min frykt er at de ender opp med topplistenavn, da det hadde vært dødskjedelig! Hilsen mammaen til Lilje

    20. Jeg heter Anemone, og har blitt oppkalt etter en blomst. Jeg liker godt navnet mitt men blir litt lei av å til av å måtte få kommentarer når jeg hilser på folk som ikke har hørt det før,tror jeg er utenlandsk osv. Jeg er helt norsk, men av og til kunne jeg ønske at navnet mitt var bare “Anne” eller “Mona” sånn at jeg slipper kommentarer når jeg hilser på folk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg