VÅR STØRSTE GAVE!

I dag fikk jeg med god hjelp av oldemoren til Leo hentet pakken min på postkontoret, som vi har ventet spent på! I den befant det seg litt nytt til både Noah og Leo. Et fint liggeunderlag av typen sakko-sekk, og det første settet med sengesett til lillebror, samt en liten badeleke. Til Leo fikk vi lampen som han skal ha på rommet sitt, og den har jeg allerede plassert så fint på rommet hans!

Lillebror kommer til å være den største gaven vi har fått siden vi fikk møte vår førstefødte i mars 2015. Det er det ingen tvil om! Og vi kunne ikke drømt om noen mer perfekte gave enn våre to små. Jeg vet at lillebror kommer til å få mye oppmerksomhet når han kommer til verden, og at venner og familie gjerne vil komme å hilse på vår nyfødte gutt, og kanskje til og med kjøpe gaver til ham. Derfor har jeg nå fått tips om å kjøpe en gave til Leo som er fra lillebror, som han skal få når han besøker Fredrik, meg og lillebror på sykehuset for aller første gang. Jeg synes egentlig det høres ut som en skikkelig god ide! Vi ønsker at Leo skal føle at han er sett og at han får mye oppmerksomhet han også, og vi vil aldri at han skal føle seg glemt selv når den nye babyen kommer til verden og inn i familien vår. Ingen foreldre vil vel det når andremann kommer til verden. En gave er jo selvsagt ikke alt som skal til for å få han til å føle seg inkludert i forbindelse med at Noah blir født (Det er jo ganske innlysende), men jeg synes virkelig det er et fint første skritt i riktig retning, og ikke minst en utrolig koselig tanke.

Fredrik og jeg skal gjøre alt vi kan for å gi Leo ekstra oppmerksomhet i tiden rundt når han skal bli storebror. Jeg skjønner godt at det kan oppstå søskensjalusi når mamma og pappa plutselig skal passe på en annen liten gutt også, hele tiden, hele døgnet. En mamma og pappa som Leo har hatt for seg selv hele livet sitt! En nyfødt krever ekstremt mye, og jeg vil være veldig bevisst på at Leo hele tiden skal føle seg sett og inkludert selv om han da ikke lenger er den eneste lille gutten i livet vårt.

Det siste jeg vil er at Leo skal forbinde det å bli storebror med noe negativt. Enten det er på grunn av sjalusi eller annet. Man kan selvfølgelig ikke styre alt, heller ikke følelsene til da 1,5 år gamle Leo, men vi skal virkelig gjøre så godt vi bare kan! Leo fortjener den beste starten på det å bli storebror som han kan få. 


 ♥ Vi er i hvert fall fryktelig trygge på en ting, og det er at Leo kommer til å bli veldig, veldig glad i sin bror – Akkurat slik vi kommer til å være i dem begge to.

17 kommentarer
    1. Hvordan taklet du første graviditet? Noen råd til ei på 19 som har nettopp funnet ut at hun er gravid og halve familien er i mot det… hilsen ei som føler seg helt aleine..

    2. Jessica, jeg blir stadig så imponert over deg. Og stolt, selvom jeg ikke en gang kjenner deg. Du ordlegger deg så innmari bra, du fremstår reflektert og klok, det lyser godhet av deg og jeg kan se og føle ut fra bilder og tekst, at du er den aller beste moren både Leo og Noah kan få. Du er en så fin, åpen og ærlig person. Er redd for at jeg gjentar meg selv i hver kommentar jeg legger igjen, men det får bare gå. Du kan nok ikke styre følelsene til Leo rundt det å bli storebror, som for så vidt er en ganske drastisk livsendring for en så liten gutt, ikke vet han ordene til å uttrykke hva han tenker heller. Men jeg, kun som tilskuer gjennom bloggen din, er ikke bekymret for verken deg, Leo, Noah eller hvordan dere takler det. Jeg er sikker på at med alle forbeholdene dine, klokheten og godheten din, så kommer dette til å gå veldig bra. Jeg har ingen barn selv, og er kun et par år eldre enn deg, men jeg har vokst opp som eldst i en stor søskenflokk og ut fra egne erfaringer, så hjalp det veldig for den nest yngste å bli inkludert i stell, mating og andre ting som kommer med når en får en nyfødt i hus. Han var like gammel som Leo er når Noah kommer, og inkluderingen i babystell var nok en stor faktor til at søskensjalusien omtrent ble ikke-eksisterende. Du er en fin person, Jessica, og du har en veldig, veldig fin sønn. Ønsker dere alt godt. Klem.

    3. Anonym: Hei du! Hvis du vil, så kan du sende meg en mail på [email protected] hvis du trenger noen å snakke med, jeg prioriterer slike samtaler fordi jeg vet hvor innmari mye verdt det hadde vært for meg når jeg satt i samme situasjon for snart to år siden. Du må gjerne bare kommentere her også altså, det er ikke det! Men tenkte hvis det var ting du ikke ville dele offentlig i kommentarfeltet mitt, så har du i hvert fall muligheten 🙂

      Jeg sto i det helt alene (Følte jeg) Jeg hadde jo familie som støttet meg, men de var mange timers kjøretur unna. Her i Larvik hvor jeg bodde sto jeg fryktelig alene, med veldig få som mente at å beholde var det rette for meg, selv om jeg kjente at det var det riktige selv.

      Du må nesten finne ut hva du klarer å leve med og ikke. Og tro meg, jeg vet at det er lettere sagt enn gjort. Det er forferdelig tøft å skulle ta et slikt valg, og det blir ikke akkurat lettere når deler av familien har sterke meninger også. Bosted, økonomi, utdanning er jo noen viktige nøkkelord å reflektere rundt hvis du tenker å beholde babyen, noe du selv fullt og helt må kjenne på om du vil eller ikke. Hvis du kjenner at det blir feil å beholde, men synes det er tøft å skulle gå gjennom en abort hvor du føler deg veldig alene, så kan det være et godt tips å ta kontakt med Amathea (Google dem, så finner du nummer og kontaktinfo) eller eventuelt en psykolog.

      Og vær så snill, la deg ikke påvirke av andre – Uansett om du lander på å beholde eller ei. Dette valget er det DU som skal leve med resten av livet, og ikke “alle andre”. God klem sendes, dette kommer du deg gjennom, det vet jeg! Du er sterk 🙂

    4. Hedda: Satt så utrolig stor pris på denne kommentaren, Hedda!! At du tar deg tid til å skrive til meg i det hele tatt, det gjør meg så fryktelig glad 🙂

      Jeg blir like ydmyk og takknemlig hver gang – Det skal du virkelig vite! Også blir jeg litt… målløs? Vet ikke helt hva jeg skal si en gang, eller hvilke ord jeg skal bruke for å takke deg. Ufattelig og sinnssykt koselig å lese, jeg er heldig som har lesere som deg som setter så pris på bloggen og det jeg skriver. Jeg er forferdelig takknemlig, du skulle virkelig bare ha visst 🙂

      Ønsker deg alt godt også. Ha en fantastisk sommer <3 Klem

    5. Dette vet du sikkert, men en god ide er å la Leo få bli med på bleieskift, klesskift, hente lillebror når han våkner osv, rett og slett inkludere han i ting 🙂 Bare et tips :)))

    6. Hvor er de to bildene på kommoden til Leo fra?
      Har sett de før og finner de ikke noen steder når jeg har tenkt til å kjøpe de!

    7. Er vell første gang jeg kommenterer her, tross for at jeg har lest bloggen din lenge. Jeg bare følte at i dag måtte jeg. Rett før jeg leste dette hadde meg å samboer en samtale om at vi ønsker en lillebror til vår sønn på snart 1 år. Vi har så lyst til å berike familien med et medlem til, og gi sønnen vår en bror eller søster. Det å vokse opp med tette søsken er en fantastisk ting for barn. Så jeg unner både dere og leo en liten lillebror! Jeg er 21 år, har nå fått lærlingplass, men ønsker så veldig en liten til i den lille familien vår. Føler bare alle forventer av meg at jeg SKAL vente og MÅ vente siden utdanning er viktigst i dems øyne. Jeg vet helt ærlig ikke helt hvordan jeg skal takle det. Men å lese din blogg gir meg så motivasjon til å ville gjøre det jeg føler er best for meg og min familie. Føler bare alle venner og alt trekker seg bort når man blir gravid. Mine venner er jo i en helt annen livs situasjon enn meg der festing og studering er så og si alt. Takk for at du er så åpen og ærlig om så masse her på bloggen din. Du gir meg motivasjon!! Rart å si, men føler meg ikke helt aleine pga bloggen din. Jeg er evig takknemlig for å ha lest bloggen din fra start. Graviditeten og i etter tid har blitt så mye enklere! Du virker som en fantastisk mamma som vil alle rundt deg godt. Lykke til med alt sammen. Du er mitt store forbilde!!

    8. Veit det er mange som gir storesøsken en gave fra det nye søskenet når de møtes første gang. Veit ikke om leo kanskje blir for liten til å forstå det men 🙂

    9. Hei! Et lite tips som har fungert veldig fint hos oss, er at når vi fikk besøk den første tiden, satt de seg ned å snakket med storesøster først, og deretter spurte de om det var greit at de fikk hilse på lillesøster. Fikk de nei, måtte de vente til storesøster var villig til å vise henne frem. Da var det mye mer stas å vie henne frem, og det var ikke sjalusi det hele tatt, for da var det hun som “bestemte” når babyen fikk oppmerksomheten.
      Masse lykke til 😊

    10. Det er kjempelurt!:) og veldig gode tips her i kommentarfeltet også:) vi gjorde mye av det samme, og hadde god nytte av det. I tillegg var vi litt bevisste på å f.eks si til lillesøster at hun ikke måtte “slå” storebror, – selvom hun egentlig bare viftet ubevisst med armene og kom borti ham. Dette var et forsøk på at storebror ikke skulle føle at lillesøster fikk gjøre ting mot ham, som han ikke fikk gjøre mot henne!

    11. Fint innlegg! Et lite tips til å inkludere Leo enda mer i dette med å få en ny baby, er å si til folk for eksempel “Nå har Leo blitt storebror!” istedenfor “Nå er vi blitt foreldre!” osv. Slik at det handler om han også, og ikke bare mammaen og pappaen. Da vil han nok føle seg mer sett og få litt ekstra med oppmerksomhet:-)

    12. Nei jeg er 110% sikker på at jeg skal beholde. Og jeg har barnefaren sin støtte siden han og jeg er forlovet. Men det er bare så vanskelig når andre i familien sier jeg ødelegger ungdomstiden min .. at jeg blir bundet opp for resten av livet.. men de kunne kanskje ikke spurt meg om dette var det jeg faktisk ville.. fordi graviditeten var planlagt … og vi kunne ikke vært mere glade for å skulle bli foreldre.. er bare vanskelig fordi det er allerede noen som er i mot forlovelsen våres og når vi da skal fortelle om ett lite uskyldig barn… så vet jeg ikke hvordan jeg skal takle at de skal snakke om abort
      Fordi vi vet at de kommer til å være i mot dette barnet …. uff… er så mye…. hilsen 19 åring

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg