DET NÆRMER SEG NÅ..

Herregud, nå er det under en måned igjen til barnehagestart. Denne sommeren har hittil flydd forbi, enda det er en stund igjen! Tenk det, en måned til jeg kommer til å være alene hjemme på dagtid.. Det kommer til å bli så uvant! Samtidig blir det godt å få ladet opp før lillebrors ankomst, for det kommer jeg nok til å trenge.

I den anledning har jeg i hvert fall samlet opp og kjøpt inn det Leo trenger til han begynner i barnehagen. Mellom kjøpene har jeg jo av og til funnet litt til babyen også, og det er altså så merkelig å gå fra å kjøpe størrelse 86, som jeg kjøper til Leo, for å så gå helt ned på nyfødtavdelingen og se på størrelse 50 og 56! 

Så det er altså blitt en del nytt til barnehagestart på Leo nå, men vi hadde også en del fra før! Mye fint og mykt tøy som han kan leke så mye han bare orker i med de andre barna, både ute og inne ♥

Hettegensere ♥

Strikkegenser ♥ Strikkejakke ♥​

Regntøy ♥ Utebukse ♥

Bukser ♥

Heldress i mykt bomullsstoff ♥ Støvler ♥

Ulltøy til vinter/høst ♥ Ull-undertøy ♥

Tursekk ♥ Barnehagesekk ♥

Sokker med anti-slip ♥ Strømpebukser med anti slip ♥

I tillegg har vi selvsagt en hel haug med basis-klær. Både kortermede og langermede bodyer i bomull og merinoull, gode sko, sandaler, og flere bukser, jakker, og gensere! Jeg mangler å få kjøpt inn kuldekrem når vinteren nærmer seg, samt salver og bleier han skal ha i barnehagen. 

Det begynner virkelig å gå opp for meg hvordan den nye hverdagen skal være med to små. En stor gutt i barnehagen, og en liten som vi kan nyte nyfødt og baby-tiden med til det kjedsommelige og enda litt til, for denne gangen vet jeg hvor utrolig fort den tiden går!

Klem

29 kommentarer
    1. Såå mye fint! Tror Leo kommer til å kose seg masse! Fin og spennende tid fremover 🙂 Ønsker dere en fin dag videre <3

    2. Det blir artig for han å begynne i barnehage og være sammens med de andre barna. Bare husk å merk alt han skal ha med seg i barnehagen, om det er sokker, smokker, matboks eller sko alt må merkes. Jobber selv i barnehage og tru meg det er så mye enklere for oss og dere som er foreldrene om tingene er merket. Er lett og forveksle tingene da det kan være alt fra 10-30 unger per avdeling og mange har like ting 🙂

    3. Et lite tips fra ei med mange år i barnehagen, hettegensere er litt klumpete under yttertøyet når høsten og vinteren kommer. Ull under og fleece/tykkere ull utenpå på kalde dager. Mykt og godt bomullstøy på varmere dager 😄😄 Lykke til med barnehagestart, det kommer til å gå fint 👍👍

    4. Oi, så flink og organisert du er! Nå må jeg virkelig få fart på ting her hjemme også kjenner jeg, under en måned her også! Blir spennende 🙂

    5. Off topic – men jeg har bare tenkt mye på hun 14 år gamle jenta som du skrev om tidligere, som var gravid og foreldrene truet med å kaste henne ut om hun beholdt barnet (om jeg husker riktig), lurte bare på hvordan ting ordnet seg for henne, og om det går bedre med henne nå, og visst du fortsatt har kontakt med henne, og hun synes det er greit at du deler, kunne du ha oppdatert oss om hvordan det går med henne? 🙂 Forstår selvfølgelig om hun ikke vil at du skal dele! Klem <3

    6. Veldig bra at du sender Leo i barnehagen selv om du skal være hjemme- det har han så utrolig godt av! Du kommer til å se hvor mye han utvikler seg nesten med engang han begynner- gled deg 🙂

    7. Hei, det blir spennende med barnehage. Et lite tips er å ikke kjøpe så mye klær med hette på, i barnehagen hvor jeg jobber får ikke barna lov å ha klær med hette pga kvelningsfare. Ha en fin sommer

    8. Veldig mye fint 😊 Men vil også si at barnehager il unngå hettegensere, kan hekte seg fast osv. Hvis man skal ha hette ønsker de fleste barnehager hette festet med knapper, hvis de hekter da så faller hetta av 😊

    9. Til vinterbruk er det bare til å hamstre inn ull undertøy. Det er det du leverer ungen i hver dag, også kler de på mere når de skal ut. Så slipper de skifte på alle ungene!

    10. Et lite tips fra en som er mamma selv og har jobbet i Bhg i 10 år, hettegensere burde du unngå. Ikke Pga at det kan bli klumpete, men fordi det kan være fare for kvelning. Hetter som henger seg fast i trær, kvister, lekeapparater osv kan barna fort bli kvelt av. Hetter på regntøy og dresser burde du sjekke er med knapper. Er hetten festet med knapper vil disse løsne med en gang barnet henges etter hetten. Noen vil sikkert kommentere på dette at deres barn har brukt hetter og det har aldri skjedd ulykker, nei og godt er det. Men mange av oss har også kjørt bil i mange år uten å komme utfor en dødsulykke, men vi bruker vel bilbelte forde? 😉 (liten digresjon)
      Uansett, jeg har vært i “gamet” i mange år og har hørt om de merkeligste ulykker og som forelder selv, ønsker man ikke å tilsette farer.
      Lykke til med Bhg start! 🙂

    11. Selvfølgelig enig i dette med kvelning, det gjelder jo både hetter og snorer. Nytt yttertøy nå har heldigvis stort sett hetter med knapper da, da løsner de jo. Ellers ser det jo ut som du har stålkontroll og velger gode og praktiske klær. Masse flott til de små 👍👍

    12. Trine: Så utrolig flott at dere sier i fra, dette hadde jo ikke tenkt på i det hele tatt! 😀 Må undersøke litt og finne tykke gensere istedenfor jeg da 🙂

      klem

    13. Så mye fint Leo har fått! Nå begynner guttene mine også snart i barnehagen i august. Kjenner jeg gruer meg til å levere fra meg yngstegutten på snart 13 måneder. Ikke bare bare med barnehagestart for verken foreldrene eller barna alltid, men det går heldigvis stort sett bra med tilvenning for de fleste barn. Det blir nok fint for Leo å bli kjent med flere barn på sin egen alder. Lykke til med barnehagestarten i august <3

    14. Jeg tror at Leo vil få en super start i barnehagen. De første dagene er alltid vanskelige for foreldre og barna. Jeg har jobbet i barnehage med Leo sin alder, sett mange barnehagestarter.
      Jeg tror og håper at han kommer til å trives masse med de andre barna, å så mye bra klær du har kjøpt til han, de som jobber der er nøye på at barna skal ha riktig klær til været.
      Lykke til, til dere alle med barnehagegutt. Han har blitt så stor!

    15. Anbefaler også en god parkdress 😊 De har fått det inn på Knerten og Karoline nå, og de er supergode. Lurt å være tidlig ute med det, for det blir fort utsolgt

    16. Masse nydelig til gutta. Blir spennende å høre hvordan det går med både mor og barn til bhg start. Selv var jeg høygravid da min 1åeibg startet i bhg nå i vinter.
      Forresten, hettegenser i bhg er ikke å anbefale grunnet større fare for kveling. Jeg tenkte ikke over det selv da jeg shoppet klær til bhg men ble gjort oppmerksom på det 😊. Bhg vår vil at vi unngår det.

    17. Så mye fint du har kjøpt 🙂 Jeg jobber selv i barnehage, og hos oss ønsker vi ikke strømpebukse med antiskli på vinteren. Antiskli leder kulde, og barna blir fortere kalde på fotene da. (Spesielt om han skal sove ute i vogn) Lykke til med den spennende tiden <3

    18. Så mye fint tøy! 🙂 Har selv en datter som begynte i barnehage for noen mnd. siden, og jeg har også sendt henne avgårde i kjempefin joggedress fra gullkorn design. Ikke så fin lenger da hun kom hjem, og de hadde hatt tomatsuppe til lunch! 🙁 Hun er stort sett nedsausa i matrester og sand hver eneste dag faktisk! Haha.. Så hvitt og “merkeklær” sparer vi nå til helgene. Også har hun istedet fått en del “barnehagetøy” som det ikke er så farlig med.. 🙂

    19. Veldig fine klær, men som flere nevner ovenfor er ikke alt veldig praktiske barnehageklær. I de fleste barnehager jeg kjenner til bruker barna innesko. Da er det egentlig bare stress med antiskli. Det er ikke så greit å ha det oppi sko. Vil også anbefale deg å kjøpe en heldress. Softshelldressene til Nameit er kjempepopulære. Hvis du liker ull og Leo tåler det, anbefaler jeg det til høsten/vinteren. Er veldig godt fornøyd med ulla fra Nameit. Generelt alt fra Nameit. Hahah..

    20. Monica: Hei Monica!

      Det var vel hettegenserene det var noen nevnte, så de blir absolutt ikke med i barnehagen, men får heller være kosetøy her hjemme <3 Ellers var vel det andre OK? Jeg bare spør jeg altså, for flere av dere har nok mye mer peiling på hva som er praktisk eller ikke enn det jeg har, jeg er jo helt ny på dette området og alt som har med barnehagestart å gjøre! Hehe 🙂

      Ja, heldress står fortsatt på innkjøpslista! Tusen takk for tips, da skal jeg innom nameit en tur for å kikke! Tidligere har jeg vært så misfornøyd med tøy derfra pga størrelsene er så merkelige, men jeg var kanskje bare uheldig?

      Klem!

    21. Så fin blogg du har, er fast leser hver dag og elsker den. Veldig fine klær du har kjøpt til Leo, men vil bare anbefale deg å unngå hettegenser til barn i barnehagen. Da det dessverre finnes noen skrekkhistorier ved at barn har lekt seg og hengt seg fast i trær osv med hetten.. Bare en liten ting å tenke på, jobber selv i barnehage. I tillegg kan hettegenser bli litt ekkelt å ha på under uteklærne🙂

    22. Tror du tar veldig gode valg for ungene dine jeg, man kan ikke henge seg opp i alle mulige ting som kan være et problem da. Da kan man jo ikke gjøre noen ting tilslutt. Klærne her ser jo herlige ut, tipp topp 👍👍 Heldige barn som har foreldre med rett fokus, og alt under kontroll 👍👍 Nydelig barnerom forresten 👬

    23. Jeg syns joggebuksene du har kjøpt så kjempeherlige ut! Jeg tenker mest mulig myke klær uten mye dilldall. Har aldri vært plaget av at barna ødelegger klærne i barnehagen med flekker o.l. Det skjer i hvert fall like ofte hjemme 😂
      Jeg syns egentlig Nameit er ganske normal på størrelsene. Noe er kanskje smalnere enn h&m feks… Har en gutt (han er tredjemann da..) som er født samme år som Leo, men sent i oktober. Men han var 74cm på 6månederskontrollen og bruker allerede 80/86 i klær 🙂

    24. Så at noen over her har skrevet at du bør unngå sokker med antiskli, pga. at barna må bruke innesko i barnehagen. Det bør absolutt ikke være tilfellet. I barnehagen jeg jobber i, får barna gjerne gå med innesko, men har de lyst til å gå uten, så får de selvfølgelig gå uten. Ikke behagelig for verken barn eller voksne å gå med sko hele dagen, så det er mange barnehager som har det slik at innesko er valgfritt 🙂 lykke til med barnehagestart 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg