NY VOGN TIL STOREBROR…

I og med at vi bestemte oss for å ha vognen vi hadde til Leo til Noah også, måtte vi ut på jakt etter ny vogn til Leo – Som han både kan ha i barnehagen, og som vi også kan bruke ellers. Leo er jo blitt mye mer glad i å gå selv nå, han orker til og med å gå langt om gangen, og han har ikke det enorme behovet for vogn lenger. Derfor så vi det som ganske unødvendig å skulle bruke masse penger på en søskenvogn vi ikke hadde store troen på at vi kom til å bruke mye.

For vi kom jo etter hvert frem til at det – At vi ikke skulle kjøpe søskenvogn. Jeg har snakket med ganske mange som har hatt to tette, og jeg har sett at det er veldig forskjellig fra familie til familie hva de føler behov for, og noe som er kjempenødvendig for noen, klarer andre seg fint uten. Fredrik henter og leverer Leo hver dag i barnehagen når jeg er hjemme med lillegutt, og ellers kom jeg ikke på noen situasjon hvor jeg så på det som nødvendig å måtte ha søskenvogn fordi begge barna være med meg alene ut. Om vi skulle merke at behovet melder seg, så kjøper vi jo selvfølgelig søskenvogn – Å ta lappen er også noe Fredrik jobber med, selv om det tar sin tid med jobb og hverdagen som går i ett, så vi tror det skal gå riktig så fint!

Her er den nye vognen til kommende storebror ♥


Vi valgte å gå for en Emmaljunga scooter 4 air. En flott og stødig vogn, som har solide hjul som tåler snø og ulendt terreng. Jeg husker det var en stor mangel på snømaking i nabolaget vårt i fjor vinter, så det var en stor nødvendighet for oss å ha vogn som kunne brukes i slikt terreng, i tillegg til å være god å trille på vanlig asfalt siden vi bor veldig sentralt. Den er også veldig enkel å legge sammen!

Foreløpig er vi kjempefornøyde, og vi gleder oss til å bruke den fremover til barnehagegutten vår ♥

23 kommentarer
    1. Helt sant at ulike familier har ulike behov 🙂 Anbefaler at dere kjøper at søskenbrett da. Husker vi brukte det da jeg selv var liten. Er veldig praktisk og tar liten plass. Kan jo fort hende at Fredrik en dag ikke har mulighet til å hente/levere Leo i barnehagen, og selv om Leo helt sikkert klarer å gå selv, er det jo ikke sikkert han vil gå akkuratt da, og da kan det være grei å ha et sånt i tilfelle 🙂
      Lurer forresten på om du har planer om å ta lappen? Ser at du “ofte” skriver at Fredrik holder på med den (dette har du sagt siden du gikk gravid med Leo, faktisk.. så begynner å lure på hva som tar sånn tid..), men hva gjør at du ikke prøver? Har full forståelse for at det ikke er så lett når man er gravid og har et barn fra før av, men alt er mulig om man bare prøver hardt nok tenker jeg 🙂 Det har jo ikke så mye å si for deg om Fredrik har lappen om det er du som vanligvis handler og drar til foreldrene dine alene 🙂 Det er overhodet ikke slemt ment, men etter å ha hørt at Fredrik holder på å ta lappen i ett og et halvt år lurer jeg litt på hvorfor du selv ikke prøver 🙂

    2. Vurderer å ha denne som barnehagevogn til storesøster på 13,5 mnd! Skal kjøpe bag til sportsvognen vi allerede har til lillesøster som kommer i oktober. Så må vi må ha en søskenvogn utenom ettersom storesøster ikke går enda, og det er veldig praktisk når vi skal noe ☺️ Så her blir det mye vogner, hihi.

    3. Anette: Hei Anette!

      Joda, men å kjøpe søskenvogn på bakgrunn av det synes jeg blr litt dumt når Fredrik har faste arbeidstimer og vi vet at han i utgangspunktet kan hente og levere Leo hver dag. Hvis vi ser at det av en eller annen grunn skulle utvikle seg til et problem så skal vi få kjøpt søskenvogn, men det er veldig lite som tilsier det per nå og da ser vi på det som unødvendig. 🙂

      Så vidt jeg husker sa jeg aldri at han holdt skikkelig på med lappen når jeg gikk gravid med Leo – Men at han hadde planer om å ta den, og at vi ikke stresset med det. Det som tar tid er øvelseskjøring som han må gjøre med foreldrene sine, som i likhet med Fredrik har jobb selv som tar mesteparten av tiden i hverdagen.

      Jeg starter ikke selv fordi jeg da måtte ha startet helt på nytt. Jeg har ikke en gang tatt trafikalt grunnkurs, ettersom jeg heller aldri tok eller hadde behov for mopedlappen når jeg var yngre. Fredrik har tatt alt dette ferdig, og mangler kun å øvelseskjøre (Dog en del!) før han kan ta teorien og oppkjøring. Dette har selvfølgelig tatt tid oppe i to svangerskap + flytting, og hadde det vært uhyre viktig for oss at han måtte ha tatt lappen – Så hadde vi selvsagt ordnet det allerede. Men som tidligere skrevet bor vi fryktelig sentralt og med fin gsngavstand til alt (så og si) Så vi har jo egentlig hele tiden tenkt at det bare er lurt å ha i tilfelle, hvert fall nå som vi snart får to små 🙂

      At jeg skulle begynt å ta lappen nå er derfor ganske uaktuelt! Men forstår godt st du lurte, så veldig fint at du spurte! Kan tenke meg det har vært flere som har lurt på det samme!

      Klem 🙂

    4. Åå! Den vognen er så bra! Vi har også en Scooter, men med sving hjul og jeg bare elsker den! Emmaljunga er det beste merket innom vogner synnes jeg.
      Håper dere blir fornøyde med Scootern!

    5. Det er helt forståelig 🙂
      Tror du missforstod litt hva jeg skrev da..sa at det er lurt å skaffe søskenbrett, ikke søskenvogn 🙂
      Søk det opp i google du, så ser du hva jeg mener 😉

    6. Ronja fra Finland: Godt å se at du er så fornøyd med den! Forhåpentligvis blir vi like fornøyde, vi er jo strålende fornøyd med den andre emmaljungaen så 😀

      Klem

    7. Vi har helt lik vogn, bare med svingende forhjul, og e skikkelig fornøyd. Hadde en vogn fra simo som ble alt for stor og tung å ta inn og ut av bil, noe vi ofte gjør. Mye bedre komfort også. Jeg vil anbefale bæresele/bæremeis istedenfor å kjøpe en ny søskenvogn. Da kan du/fredrik ha en på ryggen mens en sitter i vogn, i tillefelle det skjer at en av dere må ut med begge barna på en gang. Nå har ikke vi to små, men vet selv at jeg foretrekker å ha gutten på 1år i sele på ryggen istedenfor i vogn. Vi har tula baby-bæresele, men vet de finnes i toddler også. Den i baby størrelse varer veldig lenge, og når leo ikke passer til den lengre er det jo bare å bytte slik at babyen sitter i sela og leo i vogn. Men håper det ordner seg for dere uten å måtte kjøpe noe nytt utstyr 😀

    8. Hei! Veldig fin vogn, den er nok perfekt til det bruket:-)
      Men jeg bare lurer på hva deres tanker er i forhold til Leo og barnehagen. Skal han i barnehagen hver dag når du er hjemme? Og dersom F både skal levere før sin jobb, og hente etter jobben, blir det veldig lange dager for Leo i barnehagen, når dere har muligheten til å gjøre det annerledes.. Jeg jobber i bhg så vet hvordan det er, og Ja de har godt av å være i bhg, men når mamma er hjemme i permisjon, så er det utrulig godt for barnet å ha kortere dager! Dette er mine tanker,
      og jeg mener ingenting stygt mot dere, og selfølgelig er det dere som bestemmer hvordan dere vil gjøre det, men det er noe å tenke over:-)

    9. Hei!
      Jeg syns også det hadde vært gøy å vite dine tanker om Leo og barnehage. Tror jeg tenker litt motsatt av deg for her er det meg som leverer og henter storesøster stort sett hver dag mens jeg er i permisjon med minstemann. Syns det er sånn luksus at hun kan komme “seint” i barnehagen og slippe å være der før 8.. Men nå begynner kanskje Fredrik seint på jobb siden det er butikkjobb? Men da jobber han vel litt utover ettermiddagen?
      Kjempefin vogn forresten! Lurt å velge med fire hjul når du skal ha den som sovevogn i barnehagen!

    10. Kan jo bli lange dager på i barnehagen hvis Fredrik skal både levere og hente. Her i huset har jeg levert når jeg har hatt permisjon for å kunne få kortere dager. Nå når vi begge er i jobb, leverer den ene og den andre henter for å kunne oppnå kortere dager. Flott vogn dere har kjøpt til Leo.

    11. A: Hei! Tusen takk – Det håper vi at den er 🙂

      Jeg må se hvordan formen er etter keisersnittet og hva jeg orker, om den nye babyen er like rolig som Leo tror jeg det skal gå veldig fint å ha Leo hjemme fra barnehagen noen dager i uken! Fredrik slutter halv tre på jobb, er hjemme vanligvis 15:00 så fulle dager i barnehagen for Leo blir det nok uansett ikke.

      Fredrik har fri noen uker etter den nye babyen kommer til verden, og da blir det selvsagt enda enklere, så da kommer vi til å ville ha han mye hjemme med oss! Men som sagt, vi vet jo ikke om den nye babyen vil være veldig rolig, om han kommer til å sove mye om natten, eller om han i verste fall får kolikk. Derfor tenker jeg at det er lurt å ikke låse seg helt på noe enda, men å ta det litt som det kommer. Vi vil jo selvsagt ha så mye tid med Leo som overhode mulig <3

      Det er knappe 5 minutter å gå opp til barnehagen som er omtrent rett oppe i gaten her (Føler oss riktig så heldige som har SÅ nær avstand, det er virkelig helt supert!) Jeg skal kjøpe søskenbrett til vognen, og kan fint hente Leo tidlig i barnehagen om alt ligger til rette for det. Det er bare fint for oss å vite med sikkerhet at om lillebror mot formordning skal bli ufattelig krevende, så kan Fredrik hente og levere Leo uten at han får fulle dager. Men vi satser jo på at Noah blir like rolig som det Leo (Stort sett) var, og da kan jeg uten problemer hente Leo tidlig i barnehagen!

      Nei, herregud! Du trengte virkelig ikke å presisere det, jeg skjønner jo godt at dere lurer på ting og synes bare det er helt fint at dere spør 🙂

      Klem

    12. Hei. Jeg har samme vogn som deg og er super fornøyd. Har aldri tenkt å ha svingbar forhjul fordi det går ikke i snø eller andre utereng da stopper den opp hele tiden. Du har gjort det beste kjøpe. Den har kommet best i test år etter år.

    13. Merethe: Hei Merethe!

      Så utrolig fint å høre at du er så fornøyd! Får bare mer og mer troen på at vi skal bli fornøyde også 🙂 Det samme tenkte vi når vi kjøpte uten svingbare hjul!

      Tusen takk for at du la igjen en kommentar 🙂

    14. A: Åh, glemte helt å få med noe her! Er jo ikke sikkert vi kommer til å få behov for søskenbrett heller når barnehagen er så kort unna, men vil ha det som en liten trygghet i tilfelle. Skal investere i en god bæresæle til den lille også, slik at vi har alt i orden for at det skal være fullt mulig for meg å hente Leo tidligere i barnehagen – Så da håper vi bare at lillemann ikke får kolikk eller lignende. Mest sannsynlig kommer jo det til å gå helt fint da, men føler mye trygghet i at jeg vet at Fredrik kan hente og levere Leo om alt ikke går helt etter planen!

    15. Artig at folk alltid skal blande seg opp i Hva folk gjør hele tia. Når og hvor lenge Leo er i bhg har vel ingen andre enn foreldrene noe med uansett hva slags meninger eventuelle barnehageansatte skulle ha. Jeg jobber i bhg selv og har to tette. Min erfaring er at barna har absolutt godt av å Være i bhg og ha “sin plass” der ikke småsøsken skal kreve sin bit hele tia. Sin helt egen plass,med sine venner og lek og samspill! Lykke til, dette klarer dere med glans,ikke hør på mammapoliti og barnehageansatte som mener ditt og datt om hva dere gjør! Jeg heier på dere og du er utrolig reflektert og flott til å Være 18 år! Hurra!

    16. Til Julie over!
      Nå syntes jeg du overdriver veldig. Alle svarene J har fått har vært konstruktive og ikke minst, langt fra frekke eller kritiserende.
      Jessica har aldri hatt to barn før og det kan være godt å få tips og råd fra andre som enten jobber med barn eller har flere barn selv. Det har ingenting med alderen hennes å gjøre, eller hennes kvalifikasjoner som mor (jeg personlig syntes du er veldig flink med Leo, Jessica), men at det kan være godt å høre andre sine råd, erfaringer og meninger om ting man selv faktisk ikke har opplevd.
      Om Jessica ikke hadde tålt å få råd eller spørsmål ved sine valg hadde hun ikke startet en blogg, og spesielt ikke en mammablogg.
      Uansett. Utrolig fin vogn! Tenker på en sånn (jenta mi er bare 4 mnder, så det blir ikke på en stund) men syntes den er litt dyr. Vi kjøpte en ny Emmaljunga vogn til hun når hun ble født, men vi syntes den var tung og stor, og byttet fort til en mye billigere og “lettere” vogn. Men hver sin smak 🙂
      Så kan du fortelle om hvordan den du har kjøpt når du begynner å ta den ordentlig i bruk? 🙂 Er den verdt pengene mer enn en “billigvogn”?
      Ha en fortsatt fin kveld!

    17. Glem det jeg sa om prisen! Sjekket nå, og den var ganske rimelig!
      Syntes bare å huske at trillevognene kostet flesk 😛

    18. Hei,
      Siden Leo begynner i bhg ganske snart, kunne du hatt et innlegg hvor du skriver om ting dere har kjøpt inn til bhg start? Har en 2 åring som begynner i neste uke :O

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg