SVANGERSKAPS OPPDATERING UKE 30

Jeg er 30 uker på vei og har 74% av svangerskapet fullført. Babyen vår er ca 37 centimeter lang og veier nå omkring 1500 gram!

Kan dere tro at det allerede er gått fem uker siden sist svangerskaps-oppdatering jeg hadde her på bloggen? Og det er faktisk hele 15 uker siden jeg delte den første svangerskaps-oppdateringen til dere her inne. Les den HER, og se hvor mye som har skjedd!  

♥ Termin: 18 oktober 2016. Men nå får jeg veldig snart datoen på keisersnittet i posten, og det blir vanligvis satt 7-10 dager før termin.

♥ På vei: 30+0 uker. Jeg har med det gått gravid i 30 fulle uker, og er inne i svangerskapsuke 31!

♥ Igjen til termin: 10 uker.

♥ Kjønn: En velskapt gutt!

♥ Navn: Noah J. Enerberg

♥ Aktivitet innenfra: Mye romsteringer, og han er veldig flink til å gi fra seg spark og bevegelser med jevne mellomrom slik at jeg ikke rekker å bli så bekymret. Men han er en rolig liten gutt, mye roligere enn hva Leo var når han lå i magen min!

♥ Babyenes søvnmønster: Sover mye på dagtid og morgenen, våken på natten og kvelden. 

♥ Leie: Hodeleie

♥ Vann i kroppen/hevelser: Enda ingenting. Har faktisk ikke hatt noe hele sommeren heller. Hurra!

♥ Søvn: Jeg sover vel egentlig stort sett OK. Ofte dårlig, men ikke så dårlig at jeg ikke kan leve med det.

♥ Humør: Litt småstresset, veldig bekymret, og veldig lykkelig!

♥ Utstyr: Alt utstyret er bestilt eller allerede i hus. Jeg postet en utstyrsliste her på bloggen på en stund tilbake, og den kan dere lese HER!

♥ Utstyr som mangler: Ingenting vi mangler å kjøpe.

♥ Vektøkning: ca 15 kg. Vektoppgangen min hadde plutselig stoppet opp nå? Veldig merkelig.

♥ Neste kontroll: Jeg har svangerskapskontroll 19 august hos jordmor. Og ultralyd på sykehuset torsdag 11 august!

♥ Melk i brystene: Litt.

♥ Plager: Hvor skal jeg begynne…. Haha, neida! Har funnet ut at jeg blir veldig lett kvalm om jeg sover mindre enn 4 timer. Ellers sliter jeg med bekkenet om dagen, men det er i varierende grad fra dag til dag. Noen dager kan jeg knapt gå uten at det kjennes ut som at det låser seg fullstendig og jeg bare vil sette meg ned å gråte, andre dager kjenner jeg det litt men klarer fint å bevege meg og å gå turer.

♥ Strekkmerker: Har ikke fått noen nye, men de jeg fikk bak på leggene sist svangerskap har blitt mer synlige igjen. Bak på leggene… Jeg skjønner ikke at det går an, og trodde faktisk ikke at det var mulig. Har ledd godt av det, for å si det sånn! Men de gjør meg ingen verdens ting, det er det som må til for at vi får skatten vår!

♥ Kynnere: JA. Og nå kan de bli ganske vonde, også. 

♥ Barnerom: Babyen skal samsove med oss lenge, og når han ikke gjør det kommer han til å sove i vuggen eller sengen sin. Vi må se hvordan vi gjør det med at guttene skal dele soverom når den tid kommer, og om de eventuelt skal bytte soverom med oss slik at de får mer plass.

♥ Om fødselen: Sliter fortsatt en del med mareritt om fødselen, selv om jeg har fått innvilget keisersnitt for mange uker siden. Vondt og slitsomt!

♥ Sulten: Ikke noe mer enn vanlig. Koser meg med tre måltider om dagen: Frokost, middag, og kveldsmat. Spiser gjerne nøtter og frukt utenom måltidene. Eventuelt tunfisk og skyr.

♥ Dilla på: Herregud… Det er flaut å si det, men jeg har hatt dilla på Melange de siste månedene og jeg spiser det rett fra pakka. Med spiseskje.

♥ Høygravid: 4 uker og 4 dager til jeg er høygravid.


♥ Utålmodig: Jeg kjenner meg ikke utålmodig enda, men er veldig spent på hvordan han ser ut, hvordan den første tiden blir, og gleder meg veldig over dagene som går nå i svangerskapet.

♥ Hode festet: Ja, og det merkes..!

♥ Sykehusbaggen: Har jeg faktisk begynt å kjøpe inn til! Men jeg stresser ikke, selv om jeg gjerne vil ha den ferdigpakket innen noen få uker frem i tid nå. Gleder meg så til å dele tips med dere og å vise dere hva jeg skal ha i fødebagen, jeg lærte mye om hva jeg trengte og ikke hadde behov for etter sist sykehusopphold med Leo!

♥ Tungt: Altså.. Ikke direkte tungt, men det merkes at babyen og magen vokser mye nå. Det er vanskeligere å snu seg i sengen om kvelden, og jeg takker veldig gjerne ja når Fredrik tilbyr seg å hjelpe meg opp av sofaen!

Snart to måneder igjen, dere – Nyt lørdagen deres i dag!

16 kommentarer
    1. Hvordan merker du at hodet er festa?
      Min baby lå med hodet ned på forrige kontroll, men var ikke festa. Lurer på hvordan du kjenner det selv?:)

    2. Marianne: Har over tid hatt voldsomt nedpress, og når jeg var på sjekk på sykehust sist sa legen at hodet lå veldig langt ned – Og jeg kjenner igjen følelsen fra sist gang med Leo når hodet hans festet seg 🙂 Var omkring uke 30 det også, om jeg husker rett!

      klem

    3. Ifølge jordmødre og leger fester hodet seg ca 4 uker før fødsel på første barn. På neste barn fester normalt ikke hodet seg før fødsel og vannet har gått. Men det har sikkert skjedd noe nytt på 17 år….

    4. Så koselig med svangerskaps oppdatering igjen! Føles som om du nettopp annonserte at du var gravid, og nå er det ikke lenge til Noah er her, tiden går så fort! Ønsker deg alt vel i de siste månedene av svangerskapet! <3
      Hva er det som har skjedd med armen din der du har blåmerke? :O

    5. Med nr 2 fester hodet seg veldig sjelden før fødselen faktisk er i gang. Dette for at bekkenet er utvidet fra nr 1 og det er bedre plass sa jordmor til meg forrige uke. Man kan tro og føle at det er festet. Sist skrev jordmor at hodet var festet fra uke 30 (nr1) men ul viste 5 uker senere at det ikke var det, men lå bare langt ned. Så til og med jordmødre kan ta feil ang dette 😉

    6. tenkt så fort det har gått 🙂 herlige bilder :), min festet hode i uke 32, og ja som du sier det merkes utrolig godt

    7. Er det lov å spørre hvorfor dere har ditt etternavn som det siste? 😊 Bare lurer, her har vi valgt pappaen sitt sist 😊

    8. Hei! Vil bare påpeke en liten sak.. Hvis du er 30+0 er du i uke 30. Og du er i uke 30 til 30+6. Når du har gått gravid i 31 uker, er du i uke 31. Ser flere gjør denne feilen (blant annet fotballfrue), men i Norge snakker vi kun om fullgåtte uker. Spør gjerne jordmoren din, eller på sykehuset hvis du ikke tror meg. Hilsen jordmora 🙂

    9. ^ men når man f.eks er 0+4, da er man vel i uke 1? På samme måte som at f.eks 2016 er i det 21. århundre, og år 62 er i 1. århundre? (har ikke peiling, men synes dette gir mening?)

    10. Karoline: Hei Karoline! Selvfølgelig er det lov å spørre om det! 🙂

      Vi ble vel bare omsider enige om det.. Etter litt diskusjon, haha! Jeg ville veldig gjerne at de skulle ha mitt etternavn fordi det var en sjanse for at etternavnet mitt (Enerberg) kunne dø ut. Det var veldig viktig for min familie. Så derfor ble det veldig viktig for meg også 🙂

    11. Hei! Vi har også valgt mitt etternavn som det siste etternavnet til den kommende babyen her (faktisk eneste etternavn) Dette av samme grunn for at mitt etternavn holder på å dø ut, og dårlige rykter innenfor hans.. Vi ble hvertfall veldig fort enige om dette 🙂
      Kan jeg spørre hva den J. står for eller er det privat? 🙂
      Ha en fin dag videre hvertfall! <3

    12. Hei:)
      Man skal ikke spise tunfisk når man går gravid:)
      Er jo herrens mye regler, så umulig å følge alt 😛
      Jeg gaflet bla spekeskinke til uke 20 da jeg fant ut at ikke det var bra 😛

    13. Katrine: Tunfisk på boks, altså 🙂 Det skulle jeg kanskje presisert! Jeg sjekket på matportalen og der sto det at det var trygt, så håper jeg ikke er blitt feilinformert :-O

      Klem

    14. Ikke for å være kjip. Og jeg beklager at jeg holder meg anonym. Men jeg reagerte bare litt på at du skriver under kjønn: en velskapt gutt. At barnet er velskapt vet man strengt tatt ikke før barnet er kommet ut. Kommer så klart an på hva man legger i velskapt. Jeg ventet selv tilsynelatende en “velskapt” sønn. Da han ble født hadde han down syndrom. Dette til tross for tre ultraøyder. Synes det er så skummelt at man går offentlg ut å bruker ordet velskapt. Min sønn er forøvrig helt nydelig å i mine øyne helt perfekt. Men kjenner bare ett stikk når folk er så skråsikker på at slt skal være så perfekt.
      Ikke ment som stygt altså. Føler nesten bare for å verne om for jeg vet hvor vanskelig et slikt sjokk kan være.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg