HÅPER VI KAN VENTE MED BARN NUMMER TRE!

Jeg har fått en del spørsmål om dette, så nå tenkte jeg å skrive litt om det i et eget blogginnlegg. Selv om det er litt personlig! For det er det jo. Men jeg har jo selv valgt å dele så mye som jeg har: At jeg også dette svangerskapet ble gravid til tross for riktig bruk av prevensjon – og da må man jo regne med at det kan komme til å dukke opp spørsmål omkring dette i ettertid. For hva skal vi gjøre etter jeg har fått babyen nå, når jeg allerede har blitt gravid på prevensjon to ganger?

Det er ikke «bare bare» å få en baby, og det er absolutt ikke noe jeg på noen som helst måte “tar lett på”. Barnet skal vokse opp, og barnet skal følges opp. Ordentlig!

Barnet skal ha et trygt og godt hjem, gode fremtidsutsikter, og gode rammer rundt seg. Dette høres kanskje litt hardt ut, men kjærlighet er jo ikke alltid nok. Jeg er sikker på at de aller, aller fleste (Oppegående) foreldre elsker barna sine til døden – Uavhengig av hvor gamle de er og hvor de kommer fra. Men det å ha kjærlighet for barnet sitt er ikke synonymt med å være en god omsorgsperson. Rusmisbrukere som ikke får til å gi opp livsstilen sin som misbrukere elsker nok barna sine like høyt som jeg gjør – men det er ikke dermed sagt at de er de beste omsorgspersonene for sine barn. For Guds skyld, misforstå meg ikke – det aller viktigste er kjærlighet. Men barn trenger mer enn bare det!

Det er viktig å kjenne sine begrensninger. Slik er man en ansvarlig forelder. To barn er nok i første omgang for oss, og jeg skal gjøre alt jeg kan for at jeg ikke blir gravid på en veldig god stund etter at babyen er kommet. Nummer tre vil nok kanskje bli et tema om noen år, eller kanskje aldri. Jeg kan godt tenke meg et nytt barn i fremtiden etter å ha fått mine to små, og etter at de har vokst til – Men det vil jeg ikke si noe mer om før vi har fått kjenne på hvordan det er å følge opp to små, og ikke minst før jeg har fullført videregående (!) 

Selvfølgelig må jeg gjøre det jeg kan for at vi ikke skal ha et nytt barn med det første, og det samme må Fredrik. Og selvsagt har jeg tenkt på at jeg ikke kan bruke hormon-prevensjon da kroppen min tydeligvis ikke har virkning av dette i det hele tatt. Det er noe vi bare må forholde oss til, og vi håper virkelig (!) for all del at en eventuelt neste graviditet skal ha vært planlagt fra vår side på forhånd ♥

9 kommentarer
    1. Har aldri tålt hormonprevensjon jeg heller, men satte inn hormonspiral etter nr 2, og har bank i bordet ingen bivirkninger. Og jeg har prøvd ALT tidligere. Anbefales

    2. Du kan jo få satt inn kobberspiral som jeg mener ikke har noen hormoner men som fungerer på en måte som at den fanger opp/hindrer sæden i å kunne befrukte et egg.

    3. Du kan prøve med kobberspiral? 🙂 Den er uten hormoner, og er like trygg som hormonell prevensjon. Jeg fikk satt inn det etter å ha prøvd alt annet, tålte virkelig ikke hormoner. Men den har fungert veldig bra! 🙂

    4. Tror du har sakt at du går på cerazette? Og den er jo en minipille som MÅ tas på samme tidspunkt hver dag… Så tror nok du kan bruke en vanelig p pille med to hormoner:) ellers kan du jo ta p stav, du kan jo også sjekke hormonene dine hos legen😊

    5. Anonym: Hei!

      Andre gangen ble jeg gravid på cerazette, første gangen på vanlige p-piller… Kan man det altså? Da skal jeg snakke med legen min og få sjekket det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg