KAN IKKE HUSKE SIST!

I morgen er det torsdag allerede, og Leo har planer om å være borte fra oss noen timer på ettermiddagen for å tilbringe litt tid med farmoren sin! Fredrik og jeg kommer nok til å føle at vi brått er blitt sendt på ferie når vi kun har ett barn å passe på. Haha! Jeg snakket med Fredrik om det i stad, og ingen av oss kan faktisk huske sist vi hadde barnefri over natten, og jeg husker knapt sist gang Leo var borte fra oss mer enn et par timer ute på tur. Vi har jo som kjent ikke akkurat veldig hyppige episoder med barnepass, noe vi har tatt et valg om selv. Våre barn, vårt hovedansvar. 


Før jeg delte her på bloggen etter vi hadde fått Leo at vi selvfølgelig ikke hadde mye barnevakt, var det akkurat som at folk forventet at vi hadde mye hjelp. At mange forventet at vi ikke var i stand til å ta det selv, og vi hørte ofte at “Men dere får vel veldig mye hjelp?” når vi kom i snakk om Leo og at vi bodde for oss selv med ham.

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å ta i mot hjelp – vi er jo så heldige som har et bredt nettverk rundt oss av familie som mer enn gjerne stiller opp for oss om vi skulle trenge det, men når vi har valgt å sette barn til verden, så synes vi at det ansvaret skal ligge på oss – ikke på de rundt oss. 

Jeg ser selvsagt ingenting galt i å ha barnepass en gang i blant, men å “sette av” barna hos besteforeldre eller annen nær familie store deler av tiden er overhode ikke noe vi kunne ha funnet på å gjøre. Det kunne ikke falt oss inn!

Barna er jo den største gleden i livet vårt, og selv om det kan være deilig å ha litt fri en gang i blant – så savner vi Leo i det han er ute av dørene her hjemme. Da snakker vi om han, vi lurer på hva han gjør, og smiler litt for oss selv når vi tar oss i å komme på ting han gjør som vi ler godt av.

Nå er begge herlighetene i seng, og vi skal prøve å få tatt igjen litt tapt kjærestetid før Noah våkner for å få litt mat igjen ♥ Håper dere har en fin kveld!

17 kommentarer
    1. Kjære Jessica! husk på at det er lov å ha litt barnevakt(fri) Guttene har en veldig flott, moden og reflektert mamma❤️ men kan nok være en fordel at Leo er litt uten dere også☺️

    2. Kristina: Så hyggelig å høre <3 Det betyr veldig mye at du synes det!

      Hehe, at det er en fordel at han er litt uten oss av og til har du nok helt rett i. Vi håper han koser seg masse hos farmoren sin i morgen 🙂

    3. Hei, så fine bilder av noen hærlige gutter!
      Syntes det er utrolig bra at du selv vil ha hovedansvaret for dine egne barn, noe som du har. Men om du snur litt på situasjonen så har jo barna godt av å være litt hos andre også (tanter, onkler og besteforeldre) for da knytter de god kontakt med de også. Jeg selv har alltid likt å være hos min mormor og overnatte der fordi det er koselig, og jeg trives i hennes nærvær. Venter selv min førstefødt sønn nå i desember, og tenker litt som deg at jeg skal stå for det meste selv, men for at ungen ikke alltid skal bare være knyttet til meg, skal den få være med både farmor, mormor og tanter osv også (ikke rett etter fødsel altså, men når den blir større 🙂 )
      Håper du sjønte hva jeg mente her, er ikke kritikk til din barneoppdragelse for jeg ser veldig opp til deg altså! 🙂

    4. Serine: Hei Serine! 🙂 Er helt enig med deg i dette! Derfor passer vi på at begge guttene får tid med familiene våre, men da vi er gjerne med 🙂 De har jo selvfølgelig tid alene med dem også, men ikke like ofte som når vi er med. For vi ønsker jo selvfølgelig at de også skal få et tett bånd til besteforeldre, tanter og onkler <3

    5. Du har et godt fokus, men husk på at det er mange mødre og fedre som jobber til sent på kveld og noen også i helger. I slike tilfeller er barnevakt bare nødvendig. Du har selvsagt en jobb med bloggen, men du kan allikevel styre dagen litt mer selv og da være mer tilstede for guttene dine 😉

    6. madelen: Selvfølgelig! Og jeg ser overhode ikke ned på andre foreldre som tar valg som er annerledes enn de valgene vi tar, det vil jeg virkelig bare ha sagt altså 🙂

    7. Vi er som dere! Jeg er 19 og har en liten på snart 2,5 år 😉 han har ikke vert på overnatting enda 🙂 vårt barn er vårt ansvar 🙂

    8. Jeg bruker en del barnevakt fordi både jeg og samboer er ofte på jobb til langt ut på kvelden og da er det enkleste at de bare sover der 🙂 barna har godt av å sove hos andre også, ikke bare mamma og pappa 🙂 men selvfølgelig ikke nyfødt da 😉

    9. Jeg har 4 søsken og den første gangen pappa og mamma var helt alene var eldstemann 17 og yngste 3. Vi var riktig nok på overnatting en gang her og der. Men aldri alle samtidig.

    10. Dette er tro det eller ei ikke et angrep på deg eller en skjult hat kommentar. Fordi jeg synes du fremstiller deg selv som en utrolig god mor i samarbeid med en veldig god pappa. Barna ser både trygge og gode ut. Hva vet jeg, det er i hvertfall det jeg ser utad.
      Når det er sagt kommer meningen min. Ikke konstruktiv krittikk eller kritikk i det hele tatt men meningen min, for det er vel derfor vi har utviklet et samfunn med direkte tale og kommunikasjon gjennom feks blogg og kommentar felt.
      Jeg har selv vært i den situasjonen hvor jeg ble mor og også alenemor 19 år gammel. Og nr to kom da jeg var 23 år også da alene. Jeg tenkte som deg mitt valg, mine barn og mitt ansvar. Etter 9 mnd som alenemor for to holdt jeg på å gå på veggen. Det er kun så mye et menneske kan klare. Jeg har i ettertid innrømt ovenfor meg selv at jeg hadde den meningen for å gjøre opp for den dårlige samvittigheten av å ha født barn inn i et alenemors liv med dårlig økomomi og null utdannelse. var det noe jeg SKULLE gjøre rett så var det å i hvertfall ta fult ansvar og aldri vike fra morsrollen slik at barna skulle lide noe nød. Det er et egoistisk valg spør du meg og ikke til barnas beste.
      Det virker som du tar en slags stolthet over det hele med å ikke ha barnevakt? Hva er det å være stolt av? Ja det er et valg dere har tatt, men det bør ikke fremstilles som noe å være mer stolt av enn å HA barnevakt? Jeg har etter 11 år som alenemor og barnehageansatt kommet frem til at det er de som har barna sine helt selv hele tiden som gir rom for en skjevutvikling hos barna. Disse barna sliter med tilknytningsproblematikk i bhg og skole og seperasjons angst fra foreldere. Det er jo ikke en bra ting? Jo visst skal mor og far være en trygg base, heia de gode foreldrene dere er, men barna skal da ikke bare være hos dere resten av livet? Man bør hele tiden tenke på barnas beste med å se på “hvor skal dem i livet”? I mammas armer eller ut i den store verden? Hvordan kan man på best mulig måte ruste dem for det? Å aldri ha barnevakt? Eller la de kjenne på å mestre på egenhånd hos andre en trygge gode mamma? Å begynne med det når de er 3-4 og 5 er bare dumt, for da har de allerede knyttet seg til vaner i livet. Viste du at de første 6 årene til et barn er da vi legger hele grunnmuren for resten av livet?
      Ja for meg var det ekstremt vondt å gi ansvaret til noen andre. Det var et nederlag og spørre om hjelp. En kamp å sette av tid til meg selv. Hvorfor skulle jeg det når jeg hadde valgt å bli mor?
      Men når jeg ser tilbake og på det faktum at jeg måtte gi etter og ta i mot hjelp og arrangere at mine barn var borte hver 3 helg hos min mor på overnatting. PÅ tvang for min del har kun skapt gode sider ved døtrene mine og meg.
      Det var definitivt værre for meg enn for dem. Men ja noen ganger har de ytret at de heller vil være hjemme, og da ser man ann situsjonen. Men i ettertid ser jeg at det har skapt trygge, sosiale og uredde jenter. og jeg er en mor med en frihelg å se frem til hvor jeg rett og slett henter inn krefter, for det trenger man.
      Jeg vet du ikke er alenemor. Men som ansatt i barnehage fremnakker jeg det å ta seg tid til seg selv og sende barna bort fordi jeg ser alt for mange foreldre som presser og presser vekk dette med å ta i mot hjelp og virkelig? Det er de som sliter mest med dynamikken i familien og de barna som har størst vanskeligheter med å sosialiseres inn i samfunnet de MÅ INN i på et tidspunkt uansett.
      Det er forskjell mellom å skape en trygg barndom med en mor og far som er til stede og en trygg mase og det å være overbeskyttende og foreldre med en alt for stor stolthet over sitt arbeid og faktisk bremser utviklingen for et godt grunnlag for det mennesket barnet skal bli
      senk skuldrene og slapp av. I hvertfall ikke snakk om det osm om det er noe å være stolt av, det er medvirkende til å skape et press på andre mødre som kanskje faktisk blir sliten……………

    11. Du får det til å høres ut som at å ha barnevakt gjør en til ansvarsløse foreldre? Jeg er alenemor og har 100% ansvar og omsorg for barnet mitt. Men var veldig ivrige besteforeldre som gjerne vil se henne hver eneste dag, og maser om å få passe. Skal jeg da si nei bare for at hun er mitt hovedansvar? Hun er jo mitt hovedansvar selvom andre har henne nå og da. Det er forskjell på barnevakt hver helg og barnevakt en gang i blant. Jeg trenger barnefri iblant. For å være med venninner, for å sove ut etter en tung natt eller bare slappe av. Jeg føler meg ikke ansvarsløs av den grunn. Jeg blir en bedre mamma av det. Jeg får mer overskudd. Men jeg er vokst opp i en veldig sammenspleiset familie. Mulig ikke alle andre har samme syn på det.

    12. Ingrid: Synes du virkelig at jeg får det til å høres slik ut altså? Da må jeg ha gjort en særdeles dårlig jobb med å formulere meg i dette blogginnlegget. Jeg skal prøve å forklare deg så godt jeg kan 🙂

      Vi er ikke helt fanatiske og nekter besteforeldre eller andre mennesker i livene våre å passe for eksempel Leo dersom de har et ønske om det. Da misforsto du hva jeg skrev. Vi synes det er veldig koselig at de ønsker det, men vi vil ta mesteparten av ansvaret selv fordi vi selv valgte å sette barn til verden, og fordi det er en greie (Fordom?) at unge foreldre setter av barna sine hos besteforeldre eller andre. Dette var vi veldig tydelige på helt fra vi fikk Leo at vi ikke skulle gjøre. Det er en stor forskjell på det å sette av barna hos andre for å ha mest mulig fri selv, og det å ha barnepass etter for eksempel en tøff natt slik du viser til.

      Jeg er også oppvokst i en veldig sammensveiset familie. Men det kunne fortsatt ikke falt meg inn å legge hovedansvaret for våre barn over på noen andre i familien 🙂

      Bare for å gjøre det HELT klart: Man er ikke ansvarsløs fordi man har barnepass av og til 🙂

    13. Hovedomsorgen og ansvaret blir ikke svekket på noen som helst måte tross barnepass og overnatting. Skulle likt sett hvordan mine foreldre hadde reagert om ikke mine barn kunne være der, over natta, helga eller i ferie. Vet at ikke alle har den muligheten av forskjellige årsaker. Ser på meg selv som svært heldig og privilegert som har både barn og foreldre som digger være sammen, og ekstra stas uten mamma og pappa på slep. Alt til sin tid selvsagt. Kan komme en tid da det settes stor pris på, dere er fortsatt rimelig nybakte foreldre og barnepass er ikke det første man tenker på. Lykke til og kos deg så lenge du kan med gutta dine.

    14. Jeg hadde blitt dypt ulykkelig om jeg ikke fikk låne barnebarn både på overnatting, ferier og hverdager. Har aldri sett på det som om foreldrene ikke tar ansvar, jeg gjør det med den største glede og selvfølge. Vet hva det gjør med et forhold å ha litt fri, og etter min mening bør alle foreldre unne seg det. Slappe av og nyte hverandre mens barna har det helt fantastisk med andre i fam. Det er ikke det samme at mor og far er med, vil ha dem for oss selv så ofte vi kan – og heldigvis setter alle parter dette veldig høyt. Takknemlig for at vi får så tette bånd.

    15. Unni: Det forstår jeg kjempegodt, og bare for å være helt tydelig på det så nekter vi selvfølgelig ikke familiemedlemmer å ha noen timer med Leo dersom de har et ønske om det 🙂 Selvsagt ikke!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg