PLUTSELIG SNUDD PÅ HODET

Vel, på tide med et skikkelig ærlig blogginnlegg. Synes jeg skylder dere såpass. Dessuten vil jeg ikke legge skjul på hvordan livet som tobarnsmamma er akkurat nå, for det er fantastisk, men det er også beintøft.

Jeg nevnte det jo i en bisetning her inne i går. Noah har tendenser til kolikk. Jeg sier “tendenser” fordi en vanlig definisjon på kolikk er at et friskt barn gråter tre eller flere timer hver dag, minst tre ganger i uken i en periode på minst tre uker, og dette startet nå i løpet av de siste dagene, så det er for tidlig å si noe sikkert. Vi vet ikke om det stopper eller om det fortsetter over en lengre tidsperiode, og håper selvfølgelig inderlig på førstnevnte. Det er jo rimelig kjent at kolikk gjerne viser seg når barnet er fra 2 til 4 uker gammelt, så vi har holdt pusten fra han var 2 uker gammel og håpet på det beste. Jeg vet ikke hvorfor vi har tenkt så mye på dette og vært så redd for at han skal få det ettersom Leo aldri hadde kolikk, men det har vel kanskje noe med at vi vet at Fredrik hadde det når han var baby, og at vi derfor har vært litt ekstra OBS med begge guttene.

For å være helt ærlig ble tilværelsen her hjemme snudd på hodet ganske plutselig. Han har vært rolig helt fra han ble født, han har sovet masse, og vært en veldig tilfreds og rolig baby. Plutselig brukte han en hel kveld på å skrike, og vi tenkte at det sikkert var at jeg hadde spist eller fått meg i noe man ikke skal spise når man ammer, slik at han fikk vondt i magen denne kvelden. Ja da, dette er ikke noe å ta på vei for. Et engangstilfelle. Men så fortsatte det neste kvelden. Og neste. Og neste. Og ja, dere skjønner tegningen. Jeg skal innrømme det, vi gruer oss litt til kveldene nå fordi det føles til tider utmattende og ikke minst grusomt vondt å se han slik. Spesielt når han er helt utrøstelig. Han vekker gjerne Leo også i løpet av kvelden, noe som er uunngåelig da veggene i leiligheten naturligvis ikke er lydtette. Oppe i det hele har jeg i tillegg fått brystbetennelse med feber og hele pakka. Så man kan si det har vært noen krevende netter og kvelder.


Men jeg ser faktisk ikke mørkt på livet av den grunn. Det gjør jeg i grunn sjeldent. 

Akkurat nå tar vi dag for dag, kveld for kveld, og håper på bedring. Jeg skal også undersøke det å få time hos kiropraktor for å utelukke låsninger, selv om vi er så og si bombesikre på at det er magevondt/kolikksmerter han nå har. Jeg skal prøve å kutte melk fra kosten min i tilfelle det er melkeintoleranse han har, og om det ikke bedrer seg, så tar vi det derfra. Dag for dag. Det tror jeg er viktig.

For jeg kan ikke gå helt i kjelleren av den grunn når jeg har to barn, det hadde jeg aldri latt skje. Leo hadde aldri i verden fortjent det. Dette skal gå fint, og vi har fokus på det positive. Sent på ettermiddagen i går når Noah sovnet for en halvtimes tid sa Fredrik “Ja ja, og vi som trodde vi fikk lite kjærestetid tidligere” og så lo vi. Vi gjør alt vi kan for å se lyst på det, for uansett hva og hvor ille det eventuelt skulle bli – så er det ikke evig.

Og akkurat det kan jeg innrømme at jeg er fryktelig glad for ♥

27 kommentarer
    1. En liten trøst er at det blir bedre, sakte men sikkert, selv om det ikke føles slik nå. Man må bare stå i det mens det står på. Det er beintøft, og kjærestetiden kommer tilbake den også 🙂

    2. Hei! Er du åpen for et lite tips fra en nybakt trebarnsmor? Nå vet jeg ikke hvordan denne griningen utarter seg hos dere, men hos oss, og andre jeg kjenner, begynte den sinnsyke kveldsgrininga rundt syv-åtte på kvelden. Jeg var så fortvilt at jeg trodde jeg skulle slå hodet mitt gjennom veggen…. Vi var hjemme på besøk hos min mor på besøk da tulla var rundt åtte uker, og mamma spurte om hun fikk legge henne. Joda, lykke til, tenkte jeg. Hun bare hyler uansett… Mamma stelte snuppa i syvtiden, før grininga i det hele tatt hadde begynt, og tok henne med seg opp, mens jeg gjemte meg i motsatt ende av huset fordi jeg ikke orket å høre gråten…. Etter et kvarter tenkte jeg at jeg fikk gå og sjekke ståa, og jammen sov jenta, og sov til nesten midnatt før hun våknet for mat. Det jeg ikke hadde skjønt var at hun hadde begynt å utvikle en naturlig døgnrytme, og at hun rett og slett var sliten, mett av inntrykk og dødsstrøtt. Dette var med førstemann, og historien har gjentatt seg med de andre to ungene mine også. Andremann begynte plutselig å være akutt kveldstrøtt da han var 5 uker, og sistemann begynte da hun var syv uker. Du snakker om å få kveldene tilbake! Nå legger minstemann på tre måneder seg mellom halv syv og syv, og det er såååå deilig. Mange jeg har snakket med har fått samme aha-opplevelse som meg, så jeg håper det kan funke for dere også! 🙂 klem

    3. dere fortjener skryt! for en god holdning og stort pågangsmot dere har! ja, det er tøft, men det er viktig å ikke knekke sammen. fortsett å være like sterke som dere er, flinke er dere. dere gjør en kjempejobb.

    4. Du fortjener stooor skryt for holdningen du har! Jeg er riktig imponert over den personen du er, sånne skulle det vært flere av! 🙂 Du virker som en utrolig god mor, og den positive holdningen din rører meg. Du skriver ærlig om hvordan morsrollen faktisk er. De fleste mammabloggere virker som de bare har en helt rosenrød hverdag, uten noen problemer. Jeg syns du får godt frem hvordan det egentlig er å ha små barn!
      Så takk for at du deler hvordan en vanlig hverdag er, å ikke legger lokk som gjør at andre tenker de har vanskelige barn, når barnet egentlig er helt normalt.
      Stor respekt til deg!

    5. Hei! Vil bare tipse om sykdommen refluks. Begge barna mine fikk påvist “kolikk” (hadde selv kolikk som nyfødt), men det gikk nesten to år før eldstemann ble “normal”. Da minsten kom og hadde samme type skriking og symptomer, aksepterte vi ikke at lege på lege sa det var kolikk, og med tiden fann vi ut at begge barna hadde gastroøsofageal refluks.
      Leg gjerne mer om denne sykdommen for å sammenligne det med Noah! 🙂 tar med noe fra wikipedia som beskriver ganske greit hvordan mine to hadde det:
      Irritabilitet og smerte; noen ganger plutselig skriking mens barnet sover. Konstant eller plutselig gråt eller kolikkaktige symptomer.
      Dårlige søvnvaner; typisk “går opp i bro” med ryggen og nakken under eller etter mating
      Nekter å spise, eller spiser ofte (og lite) for å dempe halsbrannen <- spesielt denne var tydelig, da de ønsker å spise heeletiden

    6. Når vår hadde kolikk kjøpte vi minifom, det anbefales! Hjalp etter to døgn ❤ Ellers så hjalp det å ta en tur til kiropraktor, han viste meg hvordan jeg skulle skyve luften ut. Og det hjalp veldig!! Dere er flinke:) Hilsen mamma til baby 9mnd og en på vei ❤

    7. Hei! kjenner igjen følelsen! Jeg fikk barn nr 2, ei jente, dagen etter deg 🙂 11 okt. Vår lille jente har kolikk! Grusomt å høre på 🙁 men vi har begynt å gå til manuellterapeut, for det viser seg at hun er stiv i både nakke og bekken, så behandlingene hjelper heldigvis litt 🙂 storebror hadde også kolikk.. jeg sier bare, hold ut, ta en dag om gangen, det går heldigvis over til slutt 🙂

    8. Uff, så vondt :-/ Et bittelite tips: oppsøk manuellterapeut framfor kiropraktor. De kan så mye mer, spesielt med små barn og babyer. I tillegg er det gratis. Håper dere finner ut av hva det kan være.

    9. Huff, jeg føler med dere 🙁 man føler seg utrolig hjelpesløs i en slik situasjon. Den lille er åpenbart svært plaget, men ingenting hjelper 🙁 min lille hadde kolikk fra han var 3-4 uker til han var 3,5 mnd! Det som hjalp her var Minifom, kiropraktor og manuellterapeut. Han sov mye bedre og mer sammenhengende ettehvert – helt til det løsnet! Lykke til uansett hva dere prøver, det går seg jo alltid til <3

    10. Dere er kjæmpe flinke foreldre, er litt tøft å være kjærester i småbarns tiden. Iunder småbarnstiden, vær flinke å nyte den tiden dere har i sammen. Ikkenoe godt med brystbetennelse viktig at du får tømt brystene godt.jeg ammet sønnen min kunne jeg ikke drikke brus og ikke kaffe, kunne ikke spise sitrusfrukter

    11. Det er nok ikke kolikk. Kolikk er faktisk utrolig sjeldent, som oftest er det en annen grunn, Det er veldig lett å slenge ut kolikk kortet hvis du har et urolig barn. Men sannheten er at de aller fleste nyfødte er veldig urolig om kvelden. Dette er fordi melken kommer veldig mye tregere om kvelden, men er til gjengjeld feter og mer mettende. Dette er slik at babyer skal spise seg opp for natten. Det er veldig mye amming i begynnelsen, men det går seg til etterhvert når melkeproduksjonen din stabiliserer seg. Jeg kunne sitte 3-4 timer sammenhengende å amme, med en urolig og til tider illsint baby, men det gikk seg til etterhvert og nå sovner han som oftest i syv tiden uten en lyd. Hold ut! Dere er kjempe flink 🙂 Anbefaler denne artikkelen på det sterkeste! https://ammehjelpen.no/artikkel/100/kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

    12. Hei! Vi sleit med kolikk på jenta vår! Redningen var kiropraktoren Torp i Porsgrunn, og etter tre behandlinger var hun som en ny jente 🙂 Han er landskjent, og jeg vet at folk reiser langveisfra for å få behandling hos han!

    13. Åå, ikkje gå til kiropraktor. Ingen forskning viser til at det fungerer. Reis heller til manuellterapeut eller liknande. Les deg isåfall godt opp om kiropraktor før du reiser, så du ikkje får ein overraskelse.

    14. Hei,
      Ser det er flere her som anbefaler minifom, men vi testet også ut Semperdråper som man får kjøpt reseptfritt på apotek, inneholder en spesiell type melkesyrebakterie som visst nok skal gjøre ting pittelitt lettere for de små.
      Slenger meg på kommentarer over, dere har et fantastisk pågangsmot!

    15. Ganske viktig med godt med klær på når man er ute i ammeperiodene. Så i en av de siste innleggene at du kun hadde på deg tights og ingen votter. Bare et tips, men det er veldig viktig for å minske sjansen for brystbetennelse. :-)Man skal egentlig ikke ta ned i fryseboksen en gang, så fort gjort er det! Håper du blir fort bra! Hilsen ei som vet hvor vondt det er.. 😊

    16. Har en sønn på 15 mnd, jeg anbefaler virkelig Semper dråper fra apoteket. Var hs som anbefalte oss det og det er for babyer. Hjelper på magen!
      Min har også stille refluks så han hadde mye smerter når han lå stille.
      Også anbefaler jeg å gå til manuellterapeut som jobber med babyer. Hjalp utrolig godt. De små har ofte stivhet og låsninger som kan gi sånn her uro. Og det er ekstra vanlig ved keisersnitt eller sugekopp:) lykke til:)

    17. Hei, har du forsøkt å kutte ut løk? Jeg vet, det er løk i nesten alt man spiser, men vesla mi sluttet helt med mageproblemer da jeg kuttet det ut. Kuttet også ut melk da hun var allergisk mot det, men det bør du gjøre i samsvar med lege da det er endel vitaminer du må ta når du kutter det ut. Lykke til😊

    18. Hei Jessica!
      Jeg ville bare gi deg et lite tips. Jeg har en liten datter som på samme alder som Noah plutselig begynte å bli ganske urolig. Jeg tenkte også tanken på om det var kolikk, men da jeg snakket med noen venninner av meg ble jeg fortalt om babyens utvilklingsprang. Du har kanskje hørt om dette før, men på denne tabellen kan du se i hvilken alder/uker babyen er i et utviklingssprang (under en sky) og dermed kan være langt mer urolig, klengete, sove dårligere osv. For min del og de fleste jeg kjenner som har fulgt med på denne tabellen, stemmer det utrolig bra! Jeg sier bare dette fordi det hjalp meg veldig å ha en “knagg” å henge det på når min datter fikk disse urolige periodene. Det føltes litt mer betryggende å vite at det var en grunn. Du kan se tabellen her: http://www.babyverden.no/Baby/Oppdragelse/Dette-er-babyens-10-vanskeligste-perioder/ eller laste ned en fantastisk app som heter The Wonder Weeks hvor du kan lese utdypende om hvert utviklingstrinn samt få tips og råd.
      Bare en velmenende råd fra meg:-)!
      Lykke til videre med dine søte små:-)

    19. Synes det er flott du er så ærlig, sender deg og Fredrik mange gode klemmer, og håper det bedrer seg for Noah snart! <3

    20. Alle: Herregud, altså. Tusen hjertelig takk for alle råd og tips! Og ikke minst alle fine ord og for all forståelsen og omtanken. Etter så mange anbefalinger skal jeg på apoteket for å få tak i miniform, og ordne time hos manuellterapeut. I tillegg skal jeg selvfølgelig sjekke ut linker og diverse som dere har tipset om.

      God klem

    21. Vi begynte med minifom samtidig som vi var noen ganger hos kiropraktor med vår baby, og det hjalp masse! Og jeg hatet også at folk spurte om hun var snill…. Alle babyer er jo snille!! 🙂 Jeg følge også at det å kutte ut sjokolade (som var det eneste jeg fikk tid til å putte i meg mellom all bæringen) hjalp. Lykke til! 🙂

    22. Har en sønn med samme issues som deg, er noen uker eldre. Etter en tur til manuellterapeut fikk vi en ny unge! Balderklinikken i Oslo. Lykke til, det er drithardt når det står på. <3

    23. Enda et tips er rett og slett å ringe en ammehjelper, det er helt gratis 🙂 Ikke uvanlig med brystbetennelse om baby er urolig og kanskje ikke drikker så mye som ellers.
      Ammehjelpen er lavterskeltilbud og alle ammehjelpere har ammeerfaring og gir forskningsbaserte råd. Kolikk er en fellesbetegnelse på uforklarlig gråt. Ofte er det umodne tarmer. Vi hadde kolikklignende tilstander en uke han spiste ekstra mye. Ellers er håper jeg dere har godt bæretøy så ikke armene faller av. Særlig om det er refluks, evt stille refluks, er det ubehagelig å ligge ned.
      Det finnes noe på helsekost som heter lecitin som hindrer at melkefettet klumper seg. Det virker forebyggende så greit å ta så det ikke blir verre eller når du har frøset litt.
      Jeg husker ikke hva det var men noe du skrev her inne fikk meg til å tenke på stramt tungebånd. Kolikk og reflukslignende symptomer kan skyldes stramt tungebånd, da svelger de ofte mye luft, og mor får lett brystbetennelse (bland annet). Dessverre er det ikke alle leger og HS som har RIKTIG kunnskap om det. Om du lurer på noe er det bare å sende meg en mail. Det finnes en egen Facebookside om dette også. Du kan sende pm til en admin det om du ønsker være anonym. De er veldig engasjerte og omsorgsfulle <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg