Å FÅ TO TETTE BARN!

Leo var jo som dere vet rundt 9 måneder når jeg ble gravid igjen, selv om det skulle vise seg å gå ytterligere to måneder før jeg fant ut av det og han var blitt 11 måneder gammel allerede. Helt siden jeg gikk gravid og visste at jeg kom til å få to tette gutter har det kommet mange spørsmål om hvilke fordeler jeg ser at det har, og hvilke ulemper jeg ser. For slik er det jo med alt i livet. Fordeler og ulemper. Med valgene du tar også “You win some, and you lose some” – er det ikke det man sier? Og nå i tiden etter Noah ble født har jeg fått spørsmål fra andre mødre som vurderer det samme, og som lurer på hvordan jeg opplever det hittil. 


Mellom guttene mine er det 18 måneder og ca to uker, og jeg hadde aldri i mitt liv sett for meg at jeg skulle få to tette barn – men nå som jeg har det ser jeg mange fordeler med det, og er selvfølgelig sjeleglad for at det ble akkurat slik ♥

De av dere som har fulgt meg lenge vet jo at det ikke var noen plan å få to barn så tett i alder. En fordel med å vente er jo at det første barnet får litt mer tid til å være alenebarn, og litt mer tid til å ha foreldrene for seg selv og til å være i fokus alene. Selv om jeg ikke akkurat tror det er skadelig for Leo at han ikke fikk mer enn 18 måneder med full oppmerksomhet fra foreldrene sine. Hehe! Noen eksperter har jo til og med gått ut med at de mener det bør være så og så mange år mellom søsken for at det skal være optimalt og for at begge barna skal være sett og for at moren skal ta seg godt nok av dem, men vår situasjon er absolutt optimal selv om Leo og Noah kun er 2 uker fra å kunne kalle seg pseudotvillinger.

Selvfølgelig får ikke størstemann den fulle oppmerksomheten som han fikk tidligere, men han er sett og får likevel rikelig med oppmerksomhet – så vi har ikke dårlig samvittighet. 

Ellers blir det vel også ansett som en fordel at vi vil bli ferdige med den travleste småbarnsfasen tidligere enn de som venter med å få nummer to – selv om jeg må innrømme at det kan være både en fordel og en ulempe, alt ettersom hvordan man ser det. Jeg synes babytiden er en utrolig flott, men travel tid – og det er ikke noe jeg “venter” på å bli ferdig med. 

Men så er det jo til tider krevende. Begge skal ha sitt, og størstemann er jo høyt og lavt til en hver tid. Siden han ikke er så stor enda han heller, og til tross for at han skjønner utrolig mye av det vi gir han beskjed om, så skjønner han jo ikke alt, og er i tillegg til det godt inne i 2-års trassen. Det i kombinasjon med en ny baby er ikke alltid like enkelt!

Når det kommer til de som lurer på om to tette er noe for dem, så tror jeg det kommer mye an på din personlighet også. Jeg liker det travelt og hektisk, og Fredrik og jeg er begge ganske hjemmekjære. Det tror jeg er en fordel.

Jeg kan jo ikke akkurat utnevne meg som noen ekspert på noen som helst måte da minstemann enda kun er 6 uker gammel. Mye kommer sikker til å forandre seg de neste månedene, kanskje til og med bare de neste ukene! Jeg husker jeg leste om en mamma i en reportasje som sa at to tette barn ville gjort henne steingal, og da måtte jeg le litt. For jeg husker så godt at jeg tenkte nøyaktig det samme selv, like før jeg ble gravid igjen! Det ER så travelt som alle sier at det er, men gjett om det er verdt det da ♥

8 kommentarer
    1. Jeg har også to tette barn:) en jente på 22 mnd og en jente på 8 mnd. Det er akkurat 13 mnd og 3 uker mellom dem. Det er veldig tett, men jeg angrer ikke et sekund! Det som var mest krevende syns jeg var å gå gravid med nr to da jeg hadde nr en fremdeles hjemme I mamma permisjon. Kroppen ble veldig sliten og jeg følte at jeg ikke strakk helt til. Men nå.som begge er her så går det overaskende bra! Var liksom forberedt på at det skulle Være så mye verre siden alle sa der, men det går utrolig bra😄 Lykke til til deg og dine videre!

    2. Bare et tips; les gjennom innleggene og rett opp feil med da og når. Er ok at det skjer en gang innimellom, men ikke i hvert innlegg. Synes jo det et gøy å lese bloggen din og følger mye med, så trolig derfor jeg legger merke til det 🙂 Ellers må jeg si du/dere gjør en super jobb!

    3. Og for å svare på innlegget. To tette er supert. Broren min er to år yngre enn meg og for mamma var det en fordel da vi var gode lekekamerater 🙂

    4. jeg har 3 tett barn jeg også.jeg fikk tvillingene da størstmann var bare 1år og 5mnd. Det er mye arbeid men jeg er så glad at det ble sånn.størstemann har noen å leke med. lykke til . Du klarer dette. du er flink

    5. Jeg har 15 måneder mellom mine gutter. Og syns det letteste var babytiden og frem til småen var omtrent 2. Siden da har det vært veldig lite kos og moro mellom de. Det er stort sett en evig krangel og en konkurranse. De er 11 og 12 nå. Trøster meg med at andre som har kranglefanter sier det gir seg i 18årsalder.
      For det er faktisk ikke alltid slik at søsken blir bestevenner og alltid har noen å leke med.

    6. så vakre de er 🙂 min tante har 4 tette hun 🙂 elsde barnet hennes var 11mnd, da fkk hun trillinger 🙂 idag er de 22 og 23 og veldig godt søskenforhold 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg