6-UKERS KONTROLL MED LILLEMANN

Hei alle sammen!

I dag er gutten vår 6 uker, og vi var derfor på 6-ukers kontroll med ham på helsestasjonen i dag. Vi var rimelig trøtte begge to ettersom det ble fryktelig sent i natt fordi han trengte massevis av trøst og kos. Men det gikk så fint så. Og gjett om han vokser! I dag veide han 6010 gram og var 59 centimeter lang. Tenk, han har lagt på seg 2 kg og vokst 8 centimeter siden fødsel! Han har med andre ord blitt god og rund, en stor gutt som blir vakrere for hver dag som går! Det var legesjekk også i dag, og ingen ser ut til å finne ut hva som kan være grunnen til all skrikingen hans, annet enn kolikksmerter. Jeg skulle egentlig ønske de fant en eller annen grunn til at han gråter så mye, og at det hadde vært noe annet enn kolikk. For om vi hadde funnet en årsak kunne vi jo ha hjulpet ham med å bli bra igjen ♥..

Han smilte skikkelig til meg i dag på helsestasjonen, og jeg blir helt på gråten hver gang! Det at han begynner å smile mer og mer nå og at han har lagt på seg så vanvittig fint de siste ukene er en god trøst oppe i alt. Det skal sies!


Nå kommer snart Fredrik og Leo hjem og jeg gleder meg som et lite barn til en koselig ettermiddag! Kjenner jeg savner Leo så mye når han er i barnehagen nå om dagen. Heldigvis er det ikke lenge igjen til verken desember eller jul, og dere kan tro jeg gleder meg til juleferien når vi alle fire skal være hjemme sammen igjen. Fredrik har spart to av ferieukene sine, og Leo skal ut av barnehagen i to uker for å tilbringe tid med oss. Det blir bra! Håper dere har hatt en fin mandag hittil, så snakkes vi senere ♥

11 kommentarer
    1. Personlig tror ikke jeg at det ikke er en grunn for at et barn har kolikksmerter. Jeg tror det ALLTID finnes en grunn. Kan være alt fra allergi, låsninger eller refluks som min lille har. Hun har stille refluks så det var ikke så lett å oppdage, men jeg tok henne med til alle terapeuter som finnes omtrent, og fikk til slutt tatt en prøve av syreinnholdet(?) i gulpen hennes som sammen med andre symptomer viste stille refluks. Men hadde jeg vært deg hadde jeg dratt inn mange instanser for å finne årsaken, for jeg vet så veldig godt hvordan det er å ha et barn med smerter. Vi prøvde blandt annet fotsoneterapi og manuelterapi, og også kiropraktor.
      Håper dere finner ut av det til slutt!

    2. Så stor han er blitt 🙂 Tiden har virkelig gått fort 🙂
      Her er det enda 4 uker igjen til termin, men det kan jo skje noe når som helst 🙂
      Kos dere masse sammen alle 4 <3

    3. Har dere prøvd Minifom? Fås kjøpt på apoteket. Det sprekker luftboblene de ikke får rapet opp, så de ikke får vondt når melken går gjennom systemet. Hjalp meg masse da jeg fant ut av det. Lille jenta mi skrek mye før det,men det hjalp betraktelig da vi gav det før hun spiste 🙂

    4. Hold ut kjære deg! Vår skrek i nøyaktig 5 uker sammenhengende før det ga seg. Det kunne være opp til 7 timer sammenhengende med konstant gråt/hyling. Kolikk er definert som 3 timer sammenhengende gråt, 3 dager uken i 3 uker eller mer. Har Noah dette har du som mor rett på sykemelding og Fredrik har rett på fri fra jobb for å avlaste deg! Nå vet jeg ikke hvordan det er i forhold til jobb/skole situasjonen du er i, men kan være greit å ta opp med fastlegen din neste gang du er der. Du kan også prøve laktase dråper som du kan tilsette melken på flaske før du gir han. Dette bryter opp laktosemolekylet og da er det i teorien lettere for de små å ta opp melken de får. Ønsker dere alt godt! Hilsen medisinstudenten.

    5. Flinke deg! <3 Jeg kan forestille meg hvordan det må være for dere når lille gullet gråter, men vit at han kjenner den kosen og nærheten som dere gir han. Det betyr mye for han selv om det kanskje ikke alltid virker slik når han gråter. <3
      Han er blitt en så stor og fin gutt! <3 Jeg sender lille Noah en god og varm klem og håper at han blir bedre veldig snart. 🙂
      Masse klemmer til dere alle og ønsker dere en kjempe fin mandag videre!

    6. Har dere sett på muligheten om han har stramt tungebånd? Er en nokså vanlig tilstand som har blitt tatt opp mer i mediene i det siste. Vet helsepersonell har rutinesjekk på dette ved fødsel, Nenset finnes også flere tilfeller hvor det ikke har blitt oppdaget før senere… Håper det ordner seg snart ihvertfall !:))

    7. Ville sjekket opp tungebånd! Det er ofte en årsak til kolikksmerter. Når de har stramt tungebånd blir det vanskeligere å få til vakuum og de svelger mer luft. Det har også symptomer som brystbetennelser. Og er arvelig. Hadde ikke du mye brystbetennelser forrige gang? Ville fått meg en time til øre nese hals for å få det sjekket. Også bli medlem i en gruppe på Facebook som heter norsk støttegruppe for stramt tunge/leppebånd. Der finnes det helsepersonell og mødre som har mye erfaring med dette som ofte kan det bedre enn norsk helsevesen.

    8. Hei! Som mamma til to små med mye magesmerter opp igjennom vet jeg hvordan du har det. Om du fortsatt ammer Noah ville jeg sjekket ut muligheten for at du kanskje har for mye melk. Slet veldig med det med minstejenta her og det resulterer i at de raser opp i vekt, og får mye luft og mye skriking pga for mye formelk. Anbefaler varmt ammehjelpen sin side hvor du kan lese om det. Sjekk også ut ammehjelpend side om blokkamming. Det er for å redusere melkeproduksjonen så den kan være mer i takt med den lilles behov.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg