BILDER AV KROPPEN MIN?

Er det ett spørsmål jeg har fått mye siden jeg fikk mitt andre barn, så er det “Kan du vise bilder av kroppen din?” sammen med “Har du gått ned alt du gikk opp i svangerskapet?” og videre oppfølgingspørsmål om kropp, og om den forandrer seg mye etter to graviditeter.

Jeg husker spørsmålene fra tiden etter Leo hadde kommet til verden også. Forskjellen er imidlertid at jeg på det tidspunktet valgte å poste en del bilder av kroppen min. Både når det var en uke siden fødsel, og noen måneder senere – når jeg hadde “fått kroppen min tilbake” om man kan si det sånn. Det er tydelig at kroppen etter endt svangerskap er noe som mange er betydelig opptatt av, og kanskje er det ikke så rart heller, med tanke på kroppsfokuset i dagens samfunn.

Men tankene mine har nok forandret seg en del etter sist svangerskap.

Jeg tror jeg innså det for alvor når jeg gikk på butikken med Noah når han var omkring to uker gammel. Jeg hadde på meg en av de gamle buksene mine som overraskende nok passet, og en tettsittende genser. Jeg tenkte ikke noe videre over det, kropp hadde jeg ikke en gang viet en tanke enda da barna tok all min tid og de var det eneste jeg hadde ordentlig fokus på. I løpet av handleturen kom jeg i snakk med en dame som spurte om hun kunne få se den lille nyfødte som lå i vognen sin. Selvfølgelig, sa jeg. Hun spurte deretter hvor gammel han var, hvorpå jeg svarte som sant var at han var litt over to uker gammel. “Og så har du ikke mage lenger i det hele tatt? Wow, så flink du har vært!” utbryter hun.

Mange ville kanskje bare følt seg bra etter å ha fått en slik kommentar, og jeg tror på ingen måte at damen mente det noe annet enn godt, men jeg fikk en skikkelig dårlig smak i munnen. Flink? Jeg hadde ikke vært flink, jeg hadde ligget på sofaen og spist sjokolade fordi ammingen gjorde at jeg fikk et søtsug ut av denne verden helt siden vi kom hjem fra sykehuset. Flaks og gener – ja, kanskje. Men flink? Overhode ikke. Det er mye man kan kontrollere – men hvordan kroppen ser ut etter man har født barn – det kan ikke alle kontrollere. Enda hvor mye de spiser sunt og trener. Verden er ikke sort hvitt.

Jeg blir faktisk blir oppriktig lei meg når jeg tenker på alt nybakte mødre må lese og se på nett. Jeg vet med meg selv at jeg er fryktelig til å sammenligne meg selv med andre, selv om jeg vet at jeg ikke burde. Og jeg tror ikke jeg er den eneste som har som vane å gjøre det. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvilket press gravide og nybakte mødre må kjenne på når de leser blogger og ser bilder i media. Alle har et ansvar her, synes jeg.

Jeg har kastet badevekten og har ingen planer om å poste noen bilder av meg halvnaken i fremtiden her selv om det blir etterspurt. Jeg vil ikke skrive om vekt og klesstørrelser. Vi trenger bloggere som ikke bidrar til det ekstreme kroppsfokuset.

Så da vet dere det ♥

Klem

26 kommentarer
    1. Fint fokus 🙂 Synes faktisk du ser enda flottere ut nå med noen kilo ekstra faktisk 🙂
      (Men flott innsats du hadde gjort etter første svangerskap da du postet bilde også altså!)

    2. Du er en så reflektert og flott jente, jeg blir virkelig imponert over hvor positiv du er!
      Du virker som en herlig mamma, stå på! 🙂
      Hilsen en mamma som også har en nyfødt som skriker utrøstelig store deler av døgnet.

    3. Fantastisk!! Selv raste jeg ned i vekt etter fødsel, etter 3 uker veide jeg 4 kg mindre enn jeg gjorde før graviditeten! Dette var nokk pga dårlig matlyst og at all fokus var på babyen, så jeg glemte faktisk å spise. Men jeg er langt i fra fornøyd med kroppen min. Men bå bryr jeg meg ikke i det hele tatt, kroppen har vært gjennom mye! Alle er forskjellige 🙂 synest det er domt at det skal være fokus på hvordan kroppen ser ut, viktigere å ha fokus på den nydlige babyene vi har bært frem 😉

    4. Fantastisk bra skrevet 🙂
      Er første gangs gravid å gruer meg litt til hva som skjer med kroppen etter fødsel å om mange blir å kommentere kroppen min. Jeg syns egentlig ikke noen har noe med om hvordan min kropp ser ut, for det er tross alt min kropp å ikke deres.

    5. Gud som du har vokst med mammarollen jessica. Glemmer at du er 17år. Du skriver i tillegg utrolig bra. Heiet på deg helt fra du vurderte å starte blogg og da du diskuterte en evt blogg på barn i magen.

    6. Linn: Så koselig å høre at du synes det, Linn! Utrolig hyggelig 🙂 Og morsomt at du har fulgt med helt siden jeg var på barn i magen og vurderte blogg. Wow!

    7. Du er et veldig bra forbilde! Et godt og bevisst valg! Selv har jeg aldri fått magen tilbake etter to tette svangerskap, men det ser jeg ikke på som veldig viktig akkurat nå 🙂

    8. Etter svangerskapet med jentungen min for snart to år siden gikk jeg ned 15 kg men fikk ikke flat mage selvom. Men som jeg sier om folk spør om jeg er gravid nå pga størrelsen på magen er det at det er jeg ikke, men magen min blir ikke mindre uansett hvor hardt jeg prøver. Jeg har prøvd all mulig trening men det hjalp kun ved at jeg ble smalere i ansiktet så jeg ser på magen min som et lite minne fra tiden jeg gikk gravid og er stolt over den ❤️ Man er dem man er uansett hvordan kroppen ser ut så flott at du blir litt blanke i dem som vil at du skal legge ut bilde av kroppen din også videre! Du bør være stolt av deg selv ❤️ Klem ❤️

    9. Synes det er flott at du tar opp dette problemet. Likevel synes jeg ikke du får det helt til.. Du sier du ikke vil poste bilde av kroppen din eller snakke om vekt og størrelse, men det er jo det du gjør når du forteller at du passer inn i gamle klær etter to uker. Skjønner at det sikkert ikke er ment slik, men oppfattet det litt som såkalt “snikskryt”.
      Det er ikke bare bilder som er med på å skape kropspress, men også alle som bare “helt tilfeldig” nevner at de var tilbake i gamle klær kort tid etter fødselen.
      Fint at du fokuserer på det viktige etter en fødsel- nemlig barnet og ikke kroppen.

    10. Hedda: Tenkte faktisk på at jeg kom til å få høre dette i kommentarfeltet før jeg postet blogginnlegget, og det var ikke “helt tilfeldig” slik du antyder siden det er såpass vesentlig for episoden jeg forteller og som innlegget i stor grad også handler om.

      Kan før ivrig tilføye at det garantert er mange klær som ikke passer i klesskapet mitt, men at det gidder jeg ikke å meg bryet med å sjekke en gang fordi dett ikke spiller noen rolle for meg nå. Gutten min på 6 uker og storebror på snart 2, de har jeg fokuset mitt på.

    11. Du er så bra! Nå skal det sies at jeg ikke er så veldig interessert i hvordan kroppen din ser ut, graviditet eller ei, du er uansett nydelig fin, men så bra at du står opp og forteller oss hva du mener om at folk etterlyser bilder av kroppen din! Håper verden endrer seg sakte men sikkert takket være sånne som deg. Jeg er gravid selv og nå som det begynner å nærme seg slutten har jeg for første gang i mitt liv begynt å kjenne et kroppspress komme snikende, og at mange jeg møter er VELDIG interessert i kroppen min på en ganske ekkel måte. Har begynt å grue meg litt til tiden etter at ungen er ute for da skal folk liksom følge opp og se hvordan kroppen min klarte seg gjennom graviditeten… Det føles allerede så trist for jeg skal for faen ha en baby! Det er jo det største og fineste av alt.. Så sinnsykt mye viktigere at jeg har laget et nytt liv enn hvorvidt lårene mine blir tynne igjen på en uke eller 20! Nyt tiden med begge barna dine. Og drit i han banke-naboen også, forresten!

    12. Så utrolig bra skrevet. Får virkelig stor respekt for deg! Håper at en del av de bloggerne som er en del eldre enn deg vil gjøre det samme!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg