REDD FOR Å BLI GRAVID IGJEN

Leo og Noah sover ved siden av hverandre i sengen vår etter en lang dag. Med jevne mellomrom kan jeg se at minstemann smiler en del i søvne. Jeg kikker bort på dem. De er jo så små begge to, og jeg blir så lykkelig av å se dem sove ved siden av hverandre. Det er så rart, for de er jo så små – men jøye meg, de krever mye! De krever mye av oss begge to, som foreldre.

Det er flere som har lurt på om jeg ikke er veldig redd for å bli gravid igjen nå. Både i virkeligheten og på bloggen. Det begynner jo å bli noen uker siden fødselen. Og det er det klart jeg er! Helgen før Noah skulle komme til verden hadde vi faktisk besøk av en journalist fra VG her som skulle lage en sak om norske kvinner som hadde blitt gravide på prevensjon, og den stilte jeg mer enn gjerne opp på.

Jeg husker jeg snakket mye med journalisten om at dette er et tema som er ganske tabubelagt. Man blir liksom ikke trodd fordi alle antar at dersom man har brukt prevensjon, så er man “trygg”. Men slik er det ikke for alle, og åpenbart ikke for meg. Saken ble faktisk veldig interessant, og jeg tenkte å gjengi noe av den til dere her på bloggen:

“Ifølge Verdens helseorganisasjon skal p-piller i utgangspunktet være så trygge ved perfekt bruk at det bare skal oppstå 0,3 graviditeter per 100 brukere per år.

Men ikke all forskning bygger opp under dette.

– Enkelte studier har vist at ved typisk bruk blir ni av 100 kvinner gravide på p-pillen i løpet av et år. Hvis vi hypotetisk sett tenker oss at 5000 kvinner på 20 år bruker p-pillen i ett år, vil 450 av disse kvinnene bli ikke-planlagt gravide per år ved normal bruk av p-pillen.

Da Jessica Enerberg ble gravid som 16-åring, bestemte hun og kjæresten seg for å beholde barnet, og våren 2015 kom sønnen Leo til verden. Jessica byttet prevensjonsmiddel til minipillen, men var så redd for å bli gravid igjen at hun jevnlig tok graviditetstester de første månedene etter at sønnen var født.

– Etter hvert slappet jeg litt mer av, og siden testene gang på gang var negative, tenkte jeg at det ikke ville skje igjen.

Men det gjorde det. Vinteren 2016 oppdaget hun at hun på nytt var gravid.

– Det var et nytt, stort sjokk. Jeg opplevde at det var vanskelig å bli trodd på at jeg igjen hadde gravid med prevensjon, og ble møtt med mange fordommer. Mange mente at vi måtte ha vært uforsiktige, noe jeg vet vi ikke var.”

Foto: VG

Mamma spøker ofte litt med at hun spør om når neste lillebror eller søster kommer, og jeg rister på hodet og ler med henne. For hele greia er bare så absurd. Jeg føler meg overhode ikke trygg. Jeg vet at jeg ikke burde stille meg selv spørsmål som «hva hvis jeg blir gravid» men det er helt ærlig vanskelig å la være. Jeg er redd for at det skal skje igjen selv om jeg gjør det jeg kan. Mitt største ønske er at vi ved neste graviditet skal ha planlagt det lenge i forkant, og at det skal være et øyeblikk fullt av lykke å se den positive graviditetstesten – ikke et stort sjokk!

36 kommentarer
    1. Hva slags prevansjon prøver dere denne gangen?
      Bare interessert da debatten er oppe hos oss etter nummer tre 🙂

    2. Skjønner godt at du er redd for ny graviditet 🙂 Tar jevnlig tester selv om jeg ikke har blitt gravid på prevensjon selv… Etter KS nr 3 tilbys kvinnen forresten sterilisering fordi flere graviditeter etter dette gir stor risiko for komplikasjoner. Mener ikke at du skal tenke på det som et alternativ nå, altså 🙂 Skjønner at du ønsker flere barn 🙂

    3. Men du kan jo ikke sammenligne p-piller/minipillen med kondom? Det fungerer jo på to helt forskjellige måter! Og du ble vel kanskje tenke på at det i ditt tilfelle kan være lurt med “dobbelt opp”. Ellers anbefaler jeg hormonspiral. Selv om det er de som blir gravide på spiral også er i hvert fall feilbruk eliminert bort. Spiral og kondom burde være trygt 😀

    4. Monica: Ja, herregud! Det har du jo helt rett i. Jeg må jo være helt fjern her jeg sitter. Beklager! Tror virkelig ikke jeg tenkte klart når jeg kommenterte. :-S

      Har masse venninner som utelukkende har hatt dårlig erfaring med spiral, hørt drøssevis av skrekkhistorier, Så vet ikke helt om akkurat det er noe for meg. Når det er sagt finnes det jo skrekkhistorier om alt, da. Så jeg får nok snakke med legen min 🙂

    5. Dersom verken minipille eller p-pille (altså gestagen eller kombinasjonspille) fungerer for deg står du igjen med 3 alternativer.
      Nr. 1: sterilisering (uaktuelt hvis dere vil ha flere barn en gang).
      Nr. 2: kondom (kan bli tungvint i lengden, dessuten et av de mindre trygge alternativene)
      Nr. 3: kobberspiral (helt trygt, du blir garantert ikke gravid! Ulempen er kraftigere menstruasjonsblødninger, men det er kanskje verdt det?)
      Ikke hør på skrekkhistorier. Spiral er anbefalt prevensjonsmiddel til unge jenter, da det ikke gir rom for brukerfeil og fungerer helt til du selv velger å ta den ut/bytte den! Hadde aldri vært i tvil hvis jeg var deg (eller typen din!)
      Hilsen jordmorstudent Anette

    6. Jeg trodde at minipiller var mindre trygt enn p-piller? Da p-piller både hindrer eggløsning og vanskeliggjør at et evt befruktet egg fester seg, mens minipiller kun gjør sistnevnte? I tillegg til at minipiller har et lavere hormonnivå? Hormon- eller kobberspiral er nok tryggest for deg, så jeg vil absolutt anbefale deg å teste ut det. P-stav har jeg selv dårlig erfaring med, i tillegg til at det er samme virkning som minipiller, så det er vel mest sannsynlig ikke noe for deg heller. Jeg vil i utgangspunktet anbefale deg å gå til en gynekolog, og ikke til fastlegen. Da får du bedre råd tilpasset din situasjon.

    7. Jeg ble gravid på yasminelle i fjor, så 10 uker etter fødselen satte jeg inn Pstav. Hatt det i 1 mnd ca, og er utrolig fornøyd 🙂 Spiral var uaktuelt for meg(venninners anbefalinger).

    8. Snakk med legen du eventuelt en gynekolog eller jordmor. Men ikke hør på hva alle andre sier, folk er forskjellig og det finnes ikke en eneste prevansjons metode som er 100 %. Det er barn som har kommet ut med spiralen i hånda og jeg gikk i klasse med ei som fikk på p-sprøyte og samtidig ble vennina til lærern gravid med kobberspiral. (Og ingen av disse har bruker feil)

    9. Kan selv ikke bruke minipiller, og fikk derfor beskjed av gynekolog at jeg ikke burde sette inn p-stav. Men alt er jo individuelt så tror du burde snakke med legen din eller gynekolog 🙂

    10. Veldig viktig tema du tar opp! For prevensjon er ikke i alle tilfeller sikkert! Selv ble jeg gravid med bruk av kondom, vi brukte det riktig, men antakeligvis har det vært en feil ved det som vi ikke oppdaget. Men jeg tenkte jo at jeg var “sikker” fordi vi hadde brukt prevensjon. Jeg må si jeg blir nysgjerrig på hva jordmor/ helsesøster mener du burde gjøre for å unngå å bli gravid igjen da! For meg har det jo fungert med p-piller:) Men skjønner veldig godt om du synes at det blir for privat å dele også:)

    11. For meg har spiral funket bra, for det kan man amme med 😉 men man kan bli gravid på det og da.. men med det og minipille burde jo sjansene være små ☺

    12. Ida: Jeg skjønner ikke helt tonen din, jeg har jo ikke gitt utrykk for at jeg ikke skal gjøre det? Jeg skriver jo bare at jeg synes det er skummelt om det skulle skje igjen når jeg to ganger har brukt prevensjon riktig. Jeg skal selvfølgelig gjøre alt jeg kan fremover for å unngå graviditet, men det har jeg jo gjort de to siste gangene også og likevel har jeg endt opp gravid. Er bare litt skummelt at man ikke kan føle seg bortimot “trygg” 🙂

    13. P-stav. Den sitter i armen, og kan bli der inntil 5 år. Enklere blir det ikke. Tviler på at P-piller er noe for deg. Ettersom du har blitt uplanlagt gravid 2 ganger så burde du jo virkelig sikre deg. Og da er det ikke så mange alternativer. Enten spiral eller p-stav.

    14. Nå må dere som kommenterer huske at dette er fullt og helt Jessica sitt valg. Det hjelper ikke på at dere er dømmende og skriver som om at hun et dum i hodet!
      Jeg ble også gravid på p-piller da jeg var 16, og byttet til p-stav etter fødsel. Har hatt den i 2 år og er kjempefornøyd.

    15. Det er jo forskjell på mini og p-piller da de virker på ulike måter. Mini-piller har man mindre slingringsmon på å ta tablettene, men felles for begge er at de krever en viss grad av nøyaktighet når det kommer til å ta pillene. Dette er desverre ikke like enkelt for alle. Dermed vil tallene på perfekt bruk og typisk bruk være forskjellig. Altså hvis du husker å ta pillene til riktig tidspunkt er piller veldig trygt, husker du ikke det er det kanskje lurt å velge noe annet. Anbefaler p-stav eller hormonspiral jeg. Litt pes å få de på plass, men så varer de jo lenge når det først er gjort 😛

    16. Ble gravid med dattra mi 1 uke etter p sprøyta mi hadde gått ut, fordi jeg glemte å ta ny.. Er veldig glad for det nå da 🙂 har gått på p stav i 2 år nå og er veldig fornøyd ^^

    17. Redd for å bli gravid igjen? Vet ikke helt om jeg tror på deg. Ikke kan du bruke piller, som forøvrig er bortimot 100% sikker når de brukes rett, men ingen dom blir gravid pga slurv vil innrømme det. Spiral er skummelt, fryktelig vanskelig å slurve med i allefall. Hva med p-stav? Eller har venninnene dine skrekkhistorier der og? Redd er du for å føde, så da tenker jeg at du får vokse opp og la være å ha deg, den metoden er i allefall 100% sikker 😉

    18. Anonym: Jøss, så hyggelig du var da.

      Det finnes da andre alternativer om man ser bort i fra både spiral og pilleprevensjon – Så jeg finner nok en prevensjonsmetode som fungerer og passer for meg i samråd med legen min likevel altså 🙂

      “Ingen som blir gravid pga slurv vil innrømme det” Her tror jeg du bommer litt. Har lest titt og ofte om yngre mødre som er blitt gravide fordi de glemte litt p-piller her og der, og innrømmer at de kanskje kunne vært mer nøye. Dette har for øvrig ingenting med meg og gjøre, du som har lest bloggen min lenge vet jo at jeg ikke har problemer med å ta selvkritikk og innrømme feil. Jeg står for det jeg gjør, og hadde gjort det også om jeg hadde slurvet med prevensjon. Men når det ikke er tilfellet kommer jeg ikke til å lyve å si at jeg har slurvet, når jeg simpelthen ikke har gjort det. Det er vel forståelig?

      Om jeg skulle bli gravid igjen så trenger du ikke tenke på at jeg har fødselsangst (Hvilket er noe annet enn å være “Redd”. Angst og redsel er to vidt forskjellige ting). Tredje keisersnitt blir innvilget automatisk fordi livmoren har større risiko for å revne (livmorruptur) om man føder naturlig. Dette er på grunn av at livmoren trolig ikke vil tåle de kraftige riene.

      Nyt tirsdagen, det er hyggelig å se at du fortsatt følger bloggen min:-)

    19. Anbefaler virkelig spiral. Har hatt både hormonspiral og kobberspiral. Med hormonspiral mistet jeg mensen helt (etter å ha hatt kontinuerlig mens i ca fire uker), noe som var deilig. Jeg tok ut spiralen for å bli gravid, noe vi ble ganske fort. Jeg reagerer imidlertid på hormon-prevensjon, så etter fødselen valgte jeg å prøve kobberspiral. Bortsett fra litt større blødninger enn normalt ved mensen, syns jeg det har vært det beste jeg har prøvd. Med spiral slipper man å tenke på noe som helst.
      Jeg har nå tatt ut spiralen og er gravid med nr to. Legen min sa det har kommet en ny kobberspiral som er mye mindre og derfor gir færre bivirkninger. Den må settes inn av gynekolog. Det har jeg tenkt til å prøve etter babyen er ute 🙂
      Hvis du får plager etter å ha satt inn spiral, er det bare å gå til legen å ta den ut igjen. Det er absolutt verdt et forsøk, spør du meg! Du ba vel egentlig ikke om råd, men jeg klarte ikke dy meg 🙂 Lykke til med valget!

    20. Som læraren min sa nor vi hadde sex undervisning den sikreste prevensjonen er og ta ein sukkerbit mellon knea og presse på sukkerbiten 😂😂

    21. Jeg tåler ikke hormonprevasjon. Denne gangen har jeg gått for kobberspiral som er litt annerledes enn den normale T spiralen. Den jeg skal sette nå i februar heter “gynefix” og er helt uten bivirkninger. 🙂

    22. Hei,
      Kjenner mange som har blitt gravide på minipillen, det er jo ikke så mye hormoner så ikke uavnlig. Anbefaler hormonspiral, (finnes også en minihorminspiral) uansett mye sikrere og færre hormoner for den virker mer lokalt 🙂

    23. Jeg startet først med minipillen, men fikk så mye mellomblødninger at jeg til slutt byttet til p-piller, men jeg byttet også fordi minipillen er mindre tryggere enn p-piller i prosent, haha, burde kanskje ikke regne så mye med det men jeg er veldig paranoid. Jeg og typen er ganske redde for at jeg skal bli gravid så vi har det alltid sånn at han ikke skal komme inni meg, noe dere kanskje kan prøve ut? Vet ikke om det funker for alle, men har funket for oss, er 18 år, startet med p-pillen når jeg var 16.. har vært noen ganger hvor han har kommet inni meg og jeg har vært så redd nettopp fordi at det har kommet ut at det er mange som har blitt gravid på p-piller selv om de har vært flinke med å ta pillene…. Skal nå bytte over til p-stav, ettersom at det har vært mindre antall gravide på p-stav enn p-piller, kanskje du burde prøve dette ut? Snakk med legen eventuelt hva de anbefaler 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg