JEG HAR UNNGÅTT SPØRSMÅLENE

Hei dere! Tenkte å oppklare en sak her i dag. Jeg har jo fått en del spørsmål om når jeg skal tilbake på skolen, og helt ærlig har jeg unngått spørsmålene så godt jeg har kunne. Ikke fordi jeg ikke har hatt lyst til å svare, men fordi jeg ikke har visst hva jeg skulle svare.

Jeg skulle jo egentlig begynt nå i høst, og husker tilbake til februar i fjor når jeg søkte og hadde tidenes sommerfugler i magen. Vel, som dere vet ble jo brått skolestart byttet ut med termin. Og å starte på skolen når det var to måneder igjen til termin var det ikke så mye poeng i. 


Tiden fra når jeg var i permisjon med Leo ser jeg tilbake på med et stort smil. Det var så verdifullt, så herlig og fantastisk å ha muligheten til å gå hjemme med ham til han var 16 måneder gammel. Når jeg ser tilbake på det tror jeg at jeg ville ha ventet enda lenger om jeg hadde hatt muligheten, for jeg sitter igjen med følelsen av at det var for tidlig for Leo. Litt for tidlig.

Siden lillebrors ankomst ikke var langt unna, hadde jeg uansett ikke hatt mulighet til å vente noe særlig lenger med å sende ham i barnehagen. Nå nylig har jeg tatt et valg, og det er at Noah ikke skal i barnehagen til neste høst. Jeg velger å ikke sende Noah i barnehagen når han er under året. Det blir ikke riktig for meg. Jeg venter heller til han er nesten 2 år gammel, året etter.

Jeg snakket faktisk litt med pappa for en stund tilbake om akkurat dette. Burde jeg komme meg tilbake på skolebenken, eller bør jeg vente et år til? Jeg spurte pappa om råd etter å ha tenkt en del selv. Jeg har jobbet så utrolig hardt for å komme meg hit er jeg i dag, hvor jeg kan leve av skrivingen på bloggen. Jeg er fullstendig klar over at det ikke vil vare evig, men samtidig er jo Fredrik faktisk ferdig med sin utdannelse i august – og det er jo en stor trygghet. I tillegg føler jeg meg ganske trygg på at bloggen ikke blir borte i morgen.

Starter jeg på skolen har jeg blogg, skole, og to barn. Jeg vet at jeg kommer til å klare det, men jeg vet også at bloggen vil komme sist på prioriteringslisten og jeg er ikke helt klar for å gi opp dette når jeg har jobbet så hardt, og i tillegg jobber med noe jeg elsker – hjemmefra! Det er jo faktisk en mulighet ikke alle får.

Jeg har jo ikke akkurat valgt A4 livet hittil, og dette er jo kanskje også litt utenfor A4, det å gå hjemme med barnet til det er 2 år? Ikke vet jeg, men det får så være. Jeg har lært et og annet de siste årene av livet mitt, og det viktigste er nok at jeg ikke kan leve et liv hvor jeg setter hva andre synes i første rekke. 

Dette blir mest riktig for meg i den livssituasjonen jeg er i nå. Hadde det bare vært meg så hadde jeg uten tvil gått på skole. Jeg har jo selvfølgelig ambisjoner og mål når det kommer til utdanning som jeg vet at jeg en dag skal realisere. Men det er ikke lenger bare meg. Det er også to barn, to barn som fortjener en mamma som gjør det hun med sikkerhet tror er det beste for dem. Jeg forstår at jeg helt sikkert kan komme til å bli kritisert for valget jeg har tatt – og det er greit. Det hadde vært rart om jeg aldri hadde møtt på noen som var uenig med meg i noe i løpet av livet. Men hadde jeg på ett eller flere vis sett at det hadde vært uforsvarlig å gå hjemme med lille Noah, så hadde jeg selvfølgelig ikke valgt det. 

Det som veier absolutt tyngst for meg er at jeg aldri i verden får igjen de første leveårene til Noah dersom jeg velger dem vekk. Skolen kan vente, men Noah sine første leveår venter ikke!

Det var godt å få delt dette med dere. Håper dere har en veldig fin fredag, og at dere får en fin siste helg i 2016 ♥ 

30 kommentarer
    1. Jeg kan ikke forstå at noen kan kritisere deg for det valget du tar her. Ære være deg for at du vil ha gutten din hjemme lengst mulig.
      Uansett, du er fremdeles ung om to år, og jeg tror faktisk at du vil klare de mål du setter deg.

    2. Jeg er helt enig med deg, nyt småbarnstiden! Jeg har en jente på 8 mnd og hun skal være hjemme til hun blir 2,5 år. Vi er heldige som har muligheten til å være lenge sammen med våre barn. Jeg personlig kunne aldri sendt lillegull i bhg før hun ble 1 år, trist at samfunnet har lagt opp til at det er blitt normalen!
      Godt nyttår:)

    3. Helt enig med Trude, dette er ditt valg og det høres ut som du har tenkt grundig gjennom det:) Et tips jeg likevel vil gi deg er å prøve å ta et fag som privatist til neste år, da holder du skolen litt varm ( for det kan faktisk bli veldig uvant å lese skolebøker igjen) samtidig som du får noen fritimer det første året fordi du er ferdig med ett fag…kan være gode timer å ha til f.eks å lese så du slipper når du kommer hjem:)
      Kari

    4. Trude: Hei Trude. Det var utrolig fint å høre 🙂 Ja, om to år er jeg 20, og har jo fortsatt store deler av livet foran meg. Tror i likhet med deg at jeg vil nå målene mine.

      Hyggelig å høre fra deg. Håper du har hatt en fin jul!

    5. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg gjort det samme! Jeg gruer meg til å sende snuppa (også født i oktober) i bhg. Svigermor er ped-leder i bhg og trøster meg med at ofte 1åringer takler overgangen bedre enn 2åringer. Men syns likevel det er tidlig og skulle sårt ønske jeg kunne være hjemme lenger! Er veldig glad jeg tok den lengste permisjonen da 🙂 styrer hverdagene mine i stor grad selv i jobben min og kommer til å sørge for at snuppa får korte dager i bhg og at vi er hjemme noen dager også <3

    6. Heldige Noah <3 Dere er flotte foreldre som ser guttene og lar dem få være hjemme. Jeg jobber i bhg så jeg er så glad når dem får et ekstra år hjemme.Tenk å bodd nærmere dere så en kunne fått passet deres hjerteknusere.

    7. Jeg skjønner veldig godt valget ditt! Det er klart man setter barna først dersom man har mulighet økonomisk. Er godt og viktig valg 🙂

    8. Jeg støtter deg 100 % ! Tiden med ungene får du aldri igjen. Prøv å slapp godt av og nyt småbarnstiden. Utdanning kan du alltid ta etterhvert ! Min mor ble ferdig utdannet sosionom i en alder av 45 år. Så det er aldri forsent. Kos deg med guttene dine !

    9. Syns det var et veldig lurt valg! jeg jobber i barnehage, og blir bare glad når jeg hører at du vil holde han hjemme et ekstra år! Ser hvor tungt det kan være for en del av de bitte små trollene, som ikke engang er blitt 1 år enda, å plutselig skulle være borte fra mamma hver dag mandag til fredag! Veldig fornuftig å vente til han er nesten to år 🙂

    10. Støtter deg fult i denne besluttningen! Hadde garanter valgt det samme som deg, enten jeg hadde blogg eller ikke. Barnet kommer alltid først, uansett hvor gammelt dette barnet er.
      Du er en fantastisk mor Jessica!! Du er et stort forbilde form meg!

    11. Synes det høres ut som en veldig klok avgjørelse! 🙂 Skolen løper ingen vei, og du kan alltids ta utdanningen igjen senere, synes du prioriterer veldig riktig! God klem <3

    12. Jeg støtter deg fullt ut der 🙂 Jeg var selv hjemme med vesla til hun var over 3, det er de tre mest verdifulle årene i mitt liv <3 Nå går hun tre dager i uken, og øker muligens til fire til høsten - da er hun selv 4 år 🙂

    13. så bra du venter 1 år til, helt enig at barn under 1 år har ingenting og gjøre i bhg, fra 18 mnd og oppover synes jeg det er helt greit 🙂 sønnen min begynte når han var 19mnd og lærte utrolig mye,men så var det sånn at jeg måtte begynne og tjene penger igjen da det ble for lite med bare en inntekt, og bare noen et par mnd etterpå ble jeg alene,så er så innmari glad for jeg begynte og jobbe igjen,men støtter seg fullt ut på at Noah skal vente et år 🙂

    14. Jeg støtter deg 100% i ditt valg om å bli hjemme lengre (ikke det at det har noe å si, det viktigste er jo hva du og din familie føler er rett og er komfortable med!)
      Det eneste jeg vil si, som en slags greie med å vente med vgs, fordi jeg har venner som har gjort det, og gikk selv i klasse med tre som hadde ventet både ett og to år på å starte av forskjellige grunner. Det er at det er sjeldent lett å komme inn i en klasse som så mye eldre (kanskje enda verre når du har barn og er veldig moden i forhold til andre på din egen alder tilogmed), mest fordi det er så utrolig mange endringer som skjer iløpet av det året.
      Det er ikke meningen å være negativ eller å si et det er et dårlig valg i det hele tatt! det er jo mulig det kommer til å funke bra for deg, men jeg personlig tror kanskje ikke å starte på offentlig vgs i 1 klasse er noe som er ideelt.
      Noe du kunne ha gjort, er vel å gjøre det som privatist, eller tilogmed nettstudier (det er jo selvfølgelig kjempe vanskelig med tanke på å holde seg motivert og sånt, men er jo noen som klarer det).
      Du må jo selvfølgelig gjøre det du synes er rett og passer best for deg, men mine venner som har gjort dette har startet skoleåret med en positiv og imøtekommende attitude og blitt veldig skuffet av det de har opplevd dessverre

    15. Mottar du foreldrepenger i permisjonen? Du kan vel ikke motta dette OG fortsette i jobben med bloggen på samme tid. VillaPaprika har skrevet om dette nylig. Kanskje dette er relevant for din situasjon også. http://villapaprika.blogg.no/1481153564_drlig_prioritering.html Ellers kan du ikke kalle det permisjon i 2 år, men heller at du jobber med bloggen hjemmefra og går hjemme med barna.
      Bra at du har mulighet til og lyst til å være hjemmeværende til barna er større. Kan hende du også har Leo i barnehage bare på deltid slik at begge kan få tid med deg. Ellers blir det rart at Leo på 3 er i barnehagen, mens Noah på nesten 2 er så lenge hjemme med mamma.

    16. Hei!😊Jeg ville bare ønske deg ett godt nyttår, bloggen din er kjempebra. Jeg er innom hver dag og ser om det er noe nytt💕
      Du gjør en kjempebra jobb!! Er ikke så flink å kommentere, men har blitt veldig glad i denne fine bloggen. Stå på💖

    17. Godt valg! 🙂 personlig synes jeg ikke barn på ett år har noe som helst i en barnehage å gjøre. Finnes mye forskning på dette om at det øker stressnivået til barnet med betydelige store verdier.
      At du nå setter Noah foran deg selv synes jeg er veldig bra:-)

    18. Her skulle jeg gjerne ventet til hun var 2 år med barnehage. Men den økonomiske situasjonen gjør at jeg ser på aftenskole eller muligheten for 2 dager skole i uken
      Hun blir 9 mnd i august og synes det er allt for tidlig med barnehage

    19. Jeg studerer nå barnehagelærer på 2 året og valgte å sette utdanning på vent å være hjemme i 2 år med eldste , og 1,5 år med minste . De har begge vært veldig klar for barnehage og samtidig fått verdifull tid hjemme med meg og pappaen ! Nå jobber jeg 50% og studerer deltid. Jeg mener at å vente er god innvestering i ditt barns psykiske helse ! Utdanning kommer etterhvert det , barna er viktigst ☺️

    20. Jeg tenker at dette er en vurdering hver enkelt familie må ta individuelt.
      Jeg kunne aldri holdt min lille jente hjemme i over 2 år. Hun begynte i barnehagen da hun var 11,5 mnd og selv om det gjorde vondt i mammahjertet, har hun elsket det fra første stund. Hun elsker det sosiale, de andre barna, nye leker og massevis av fart og spenning. Utviklingen og lærekurven hennes har vært helt enorm siden hun begynte og jeg som mamma hadde aldri kunne tilbudt henne alt det hun får av utfordring og pedagogisk oppfølging som det hun får i barnehagen.
      Det er vår erfaring og jeg vet med sikkerhet at å holde henne hjemme så lenge som 2 år ikke hadde vært en god løsning. Men du skal ikke kritiseres for dine valg, så lenge de er tatt med hensyn til dine barn og ikke dine egne “mamma-behov”.

    21. Jeg jobbet i barnehage i praksis når jeg gikk 2 VGs, en dag startet det en gutt som ikke var fylt 1 år, og han gråt så mye. Til slutt måtte foreldrene ta han ut fra barnehagen. Kunne tydelig se at han ikke trivdes noe særlig.. så det at du holder Noah hjemme tror jeg er en god plan! 🙂 Godt Nyttår

    22. Anonym: Det har du helt rett i, anonym! Barn er veldig forskjellige, og har derfor ikke like behov. Noen barn er klare for bhg tidlig, andre ikke. Du er mammaen til jenta di og kjenner henne best, jeg er ikke i tvil om at en tidligere bhg start var det beste for henne slik du forklarer det her. Synes det var flott at du la igjen denne kommentaren. Selv begynte min mor å sende meg litt i barnehagen når jeg var 1 år, og jeg elsket det visst. 🙂

      Godt nyttår!

    23. Natalie: Nei, jeg mottar ikke permisjonspenger 🙂

      Det synes jeg ikke nødvendigvis blir rart. Leo elsker barnehagen og kunne ikke trivdes bedre enn han gjør. Han simpelthen elsker å være der og blir noen ganger sint når Fredrik kommer for å hente ham, for han vil ikke dra. Forutsatt at det fortsetter slik (som det har vært lenge nå) ville det ikke vært det beste for Leo å ta han helt ut av barnehagen. Det ville vært egoistisk av meg når jeg vet at han har det mye morsommere der 🙂

    24. Jeg syns at valget du har tatt er et fornuftig valg, der barna dine står i fokus og ikke deg selv. Men om jeg var deg ville jeg begynt å ta noen vgs-fag som privatist, bare for å komme i gang (om det er mulig)? Få unnagjort de enkle lesefagene du kan få gjort på egenhånd, som samfunnsfag, geografi, evt naturfag. Så får du gjort litt mens du er hjemme, og så blir det ikke like mye styr med skolen når du først skal komme i gang. Da får du mer fritimer første årene (i de fagene du allerede har tatt) og det blir meg overkommelig. Bare et lite tips 🙂
      Stå på, heier på deg!

    25. Det går nok bra, skal du se! Og det er jo lov å sende barn i barnehagen i januar også, forutsatt at det er ledig plass. Om dere skulle ønske det. Håper ikke du gir opp skole. Jeg tror du har mye å bidra med, skole og utdannelse vil gjøre deg godt. Lykke til!

    26. Forstår godt at du venter med og sende Noah i barnehagen! Er som du sier selv du får ikke baby tiden tilbake men skolen er der alltid! Så bare nyt tiden! Ønsker deg og din flotte familie et riktig godt nyttår 🙂

    27. Jeg kan ikke tenke meg en eneste person som kritiserer deg for å være hjemme lenge med ungene dine. Kanskje ikke alle forstår det, fordi di ikke klarer det selv, men det er jo bare fint desto lenger barna kan være hjemme. Det er trossalt hjemme hos foreldrene sine barna har det best og er tryggest 🙂
      Jeg har ei datter som er født to dager før Leo, og hun har ennå ikke startet i barnehagen. Jeg begynte å jobbe 50% da hun var 1,5 år, også har vi vært hjemme med henne litt hver. Det fungerer utmerket! Nå starter hun i barnehagen i februar, og det tror jeg blir stas for henne 🙂 nå kan vi jo fortelle henne at mamma kommer å henter deg igjen, og hun vil jo faktisk forstå det også. Tenker det skaper trygge barn, jeg 🙂
      Stå på og ta de valgene som er best for deg og din familie 🙂

    28. skjønner valget ditt veldig godt og hadde gjort det samme selv hvis jeg kunne. jenta mi startet i bhg i august når hun var 11 mnd gammel, tilvenninga gikk heldigivis som en drøm og hun trives veldig godt 🙂 men hadde jeg hatt økonomi til det hadde jeg nok hatt hun hjemme ett år til 🙂
      også må jeg bare si at du er så flink til å skrive, syns du har tatt bloggen til ett nytt nivå nå! begynte å lese bloggen din for ca 2 år siden når jeg ble gravid, men syns aldri du har skrevet så bra som nå i det siste!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg