FOR SENT Å ANGRE NÅ!

Jeg vet ikke om dere har fått det med dere, men de siste dagene har TV2.no meldt om en app med en eller flere servere med nakenbilder av tusenvis av norske jenter. Jeg sto faktisk og lagde middag i går mens det gikk på nyhetene og Fredrik ba meg om å komme ut til stuen for å se hva som var på nyhetene, og da var det snakk om denne appen. 

I formiddag fikk jeg tilgang på den skjulte serveren med alle bildene på appen, og jeg ble helt overveldet og fikk helt ærlig sjokk av hvor mye som lå der. Mye tyder på at det er blitt utrolig vanlig å sende lettkledde bilder til andre, men det gir selvsagt ikke den parten som mottar bildene rett til å dele bildene videre. Det er nakenbilder og til og med videoer, og bildene inne på appen er fordelt på fylker, og så publiserer disse syke menneskene nakenbilder av jentene etter hvilket fylke de kommer fra. Jentene som er avbildet eller filmet står oppført med fullt navn!! Det finnes ikke sperrer for hva som blir lagt ut, og det er så mye grovt at jeg er egentlig enda litt satt ut, og jeg har trolig ikke sett en brøkdel av det som ligger tilgjengelig der en gang. I tillegg til at bildene som blir lagt ut er fordelt på fylker, er det også en egen server hvor man kan etterspørre nakenbilder av jenter ved å skrive deres fulle navn og/eller linke til facebook-profilen deres, hvorpå de som har bilder av denne personen publiserer bilde av vedkommende under.

Nakenbilder av kjendiser, bloggere, men aller mest av vanlige norske tenåringsjenter, mange av dem vet nok mest sannsynlig ikke at det er blitt lagt ut noe av dem.

Mitt navn var etterspurt flere ganger, utrolig nok. Det finnes ikke bilder av meg naken, men det dukket likevel opp et bilde av meg som var blitt publisert i dag, et bilde jeg tidligere har publisert her på bloggen av meg i en badedrakt fra i fjor. Det var mange av leserne mine som raskt ga meg beskjed om dette. Jeg har jo som dere vet sluttet å publisere bilder av kroppen min, og angrer så fryktelig på at jeg i det hele tatt la ut bildet på bloggen i utgangspunktet. Ville ALDRI i verden gjort det om jeg fikk muligheten til å skru tiden tilbake. Men det er dessverre for sent for meg å angre på det nå.

Jeg ble egentlig veldig lei meg av hele denne appen med alle bildene. Jentene som er avbildet og filmet har også et liv og en familie. De er ikke objekter. Hva om det var din lillesøster som det ble publisert bilder av?

Mange har gått hardt ut mot jentene som har sendt nakenbilder og sagt at “de får skylde seg selv”, som har sendt ut nakenbilder i første omgang. Offeret har aldri skylden! Det er oppsiktsvekkende at så mange får seg til å si at jentene har skylden selv, de har vel ikke sagt ja til at bildene skal bli delt med Gud og hvermann fordi de for eksempel velger å sende et bilde av seg selv i fortrolighet til en kjæreste? Ja, jeg er enig i at man burde opplyses om risikoen ved å dele et nakenbilde, men nei, jeg tror ikke alle jentene som har sendt slike bilder er dumme jenter. Press kan også være årsak til hvorfor man sender bilder. Alt bunner i hovedsak i mangel på respekt for andre mennesker. Jeg tror nemlig neppe at noen av jentene ville ha synes at dette var greit om de fikk muligheten til å velge om bildene skulle deles videre eller ikke.

Det virker dessverre som om at de som publiserer bilder og informasjon der inne er fryktelig umodne og ikke helt klarer å se konsekvensen av egne handlinger, og det er alltid lurt å huske på at i det du sender bilder til noen, uansett hva slags type bilder det er, uansett om det er av deg eller noen andre, så er bildet ute av din kontroll!

42 kommentarer
    1. Men hvordan får man tilgang til denne siden? Fikk en liten klump i magen og skulle gjerne ha sjekket om det ligger noe der av meg også… fysøren så ekkelt..

    2. Synes ikke bildet er for drøyt, men trist uansett at du angret og at folk nå sprer bildet av deg! Og sikkert forferdelig trist for mange kvinner. Også redselen ved å finne noe av seg selv. Men er jo slettes ikke lett når det stort sett er kåte griser som får mulighet til å logge seg inn. Ikke bra 🙁

    3. Verre med nakenbildet,men er jentene sitt problem at di sende ut bilder i dte hele tatt og jentene kan jo bare publisere guttas bilder og ,dei og sende av seg

    4. Jeg er helt i sjokk! Heldigvis er bilde av deg uskyldig, selv om det er helt sykt at noen lagrer og legger ut sånt..
      Vet dette ikke har noe med innlegget ditt å gjøre, men hadde blitt veldig glad om du hadde fortalt meg hvor du har kjøpt det fine badetøyet? Jeg har litt mammakropp, og har lenge vært ute etter noe som dekker litt mer enn en bikini. Hvor har du kjøpt den?
      Ha en fin dag <3

    5. Har du mulighet til å gi tilgang?? Jeg er livredd for at det ligger noe av meg, og finner ikke ut hvordan man får tilgang!

    6. Appen heter vel discord har jeg hørt, men tror man trenger invitasjon for å få tilgang.. er det noen snille som har mulighet til å sende invitasjon? Utrolig bekymret for at det ligger noe av meg nå..

    7. Folk er sååå fæle!!! 🙁
      Dette er også grunnen til at jeg ikke legger ut bilder av datra mi. Folk kan jo gjøre hva de vil med dem 🙁

    8. Uff, så utrolig fælt at folk sprer slike bilder av jenter! 🙁 Bra du tar det opp temaet! Vil anbefale alle som ønsker å sende nakenbilde til noen, selv om det er kjæresten eller noen de stoler på, å ikke inkludere ansiktet i bildet, da kan ingen vite hvem bildet er av selv om det kommer på avveie! Det er jo alltids en sjanse for at mobilen din blir stjålet eller hacket og noen kan få tilgang til bildet på den måten, det trenger ikke nødvendigvis være mottakeren som sprer det selv. Men det er jo selvfølgelig aldri jenta sin skyld uansett, kan bare være viktig å huske på! <3

    9. Jwg har opprettet bruker, men kommer ikke inn! Kanskje du kunne ha sendt en slik “invite url” eller noe slik? Fikk helt vondt inni meg av dette..

    10. Om du har tilgang, kunne du lagt ut link-invite (ikke kun passord). Livredd for at det skal være noe av meg der, og må vite det! ::(

    11. Hei Jessica.
      Jeg anbefaler deg sterkt å ikke dele linken! Husk at dette er en offentlig blogg, og jo flere som får linken – jo verre blir det.
      Det er også folk som vil inn for å “være med” på delingen.
      Jeg skjønner at jenter er redd og frustrerte, men dette gjør det bare verre! Alle kan gå inn på bloggen din, og bare man googler Discord kode/tilgang elns så kommer man inn hit. Tenk på det før du deler tilgangen!!

    12. Lær dere jenter at alt av bilder dere deler med andre, kan bli brukt imot dere selv ved senere anledning.Lær deg og stole kun på deg selv….Trodde unge nå til dags var mere opplyst og visste at sånne bilder sendes ikke,selv til en kjæreste…Så ta ansvar jenter,ikke bare skyld på andre…

    13. Helene: Ja, det er helt sant at noen kan bruke dette til å se på og dele flere bilder, MEN(!) det er også viktig å tenke på de jentene som er avbildet på den siden. Dersom Jessica deler linken kan det føre til at flere jenter finner bilder av seg selv og venner/bekjente som de igjen kan varsle. Forhåpentligvis politianmelder de alle sammen dette, og dess fler politiannmeldelser, dess mer alvorlig tar politiet det. Så, Jessica. Fint om du deler linken (ser du har delt kode, men den funker visst ikke) da dette (som jeg allerede har sagt) kan føre til at flere jenter finner bilder av seg selv –> flere politiannmelder det –> større sjangs for at appen blir slettet. Ja, det er en offentlig blogg, men flertallet av leserene dine (tror jeg) er jenter. Har ingen tro på at du kan forverre dette. Fint at du opplyser 🙂

    14. Kan du sende en ny kode for å komme inn? vil så gjerne sjekke om jeg eller noen jeg kjenner er der..

    15. Alle: Hei dere! Har fått uendelig mange spørsmål omkring dette nå. Kan ikke dere som vil ha en kode for å komme inn sende meg melding på Facebook-siden min? Da kan jeg sende en til dere der. Den aller største serveren med flest bilder er utilgjengelig akkurat nå, men jeg har kode for en server.

    16. Forstår ikke helt hvordan appen funker. Kan du ikke skrive litt mer om den så alle som vil kan forsøke og komme seg inn på den? 🙂

    17. Hvordan får jeg tilgang til denne appen..
      kan du ikke legge ut en ny kode, prøvde den du har lagt ut tidligere men den var utløpt.
      kjenner jeg blir helt svett, nesten så det er best å ikke vite.

    18. Er enig til at dette er forferdelig, og at folk som sprer nakenbilder på nettet burde vært tatt og fått streng straff.
      Men ikke heng ut appen for å være problemet, Discord er et program/app på linje med skype, som brukes til feks gaming. Anbefaler virkelig å rapportere det inn på appen siden det strider mot reglemanget dems, slik at de kan ta de ned.

    19. Til dere som skal ha kode, den koden jessica sitter med er gammelt. Etter tv2 gikk ut med nyheten og flere kom seg inn vis gamle koden, har de gått tilbake til VIP rom med ny kode og kun folk som var der tidligere har tilgang.

    20. når man legger ut slike bilder på nettet, er man jo dum, hva faen forventer dere ? Herregud, vel fortjent sier jeg bare.

    21. Hallo!
      Det finnes nok av menner som manipulerer og truer jenter til å få bilder. Så det å si “at det er jenter sin egen feil”
      Fy skam dere. Mange som ikke er sterke nok til å kunne motstå et slikt press fra slemme kjærester.
      Tenk på alle de jentene som er i et forhold med menner som behandler de som dritt og mishandler dem psykisk og eller fysisk. Ja, hvis det hadde vert så enkelt Så hadde jo de ikke vert sammen med disse mennene som nettop manipulerer dem.
      Her er det mennene som har skylden uten tvil. Det er ikke greit og vil aldri bli okei.

    22. Til de som lurer på om en eks kjæreste har delt bilder av dem, så kan man nok regne med at ja det er faktum.
      Jeg spurte eksen min via tekstmelding om han har gjort det.
      Han svarte med at “Nej, det ville jo bare vert tåpelig”
      Legg merke til at han ikke svarte på spørsmålet,
      men istede forsøkte å overbevise meg om at det han sa var sannheten.
      Dette er en god indikasjon på at en person lyger.

    23. Hei!
      Kan du skrive litt hvordan man kommer inn?
      Appen er vel discord, men hva heter kanalen? 🙁
      Og hva er koden?

    24. En viktig sak du tar opp. Mangen som har blitt offer her. Umoralen er stor i det norske samfunn. På tide å ta kontroll over egen kropp, respektere seg selv og sette grenser for eget liv.Kroppen er ikke en bruk å kast gjennstand for andre personer i samfunnet.Livet ditt er en gave fra Gud.Feile valg i ung alder for konsekvenser seinere i livet. Mangen unge trenger å bli opplyst og veiledet i livet.Mye sex press og angre piller. Holde seg til en partner er gammeldags, men så mye tryggere. Smart telefoner er laget for å samle og lagre informasjon. Overvåking og kontroll kalles det. Tar opp lignende saker om ungommer på bloggen min.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg