JEG ER SÅ HELDIG!

Lekene ligger strødd utover stuegulvet vårt. Biler, biler og atter biler. Typiske “gutteleker”, selv om jeg hater å i det hele tatt bruke det ordet, da jeg synes at alle slags leker bør kunne brukes av begge kjønn. Skuffene med klær til mine to små herligheter er fulle av blått tøy. Blått, hvitt, grått og beige. Haha, hadde det ikke vært for at “alle” tror at barna mine er jenter om jeg noen ganger finner på å bruke andre farger, så hadde de hatt alle mulige slags farger på klærne sine. Når de blir store nok får de selvfølgelig bestemme selv hva slags farger de vil ha på klærne sine, måtte det være rosa, gult, eller hvitt. Jeg er så utrolig stolt av å ha to nydelige gutter, og vil at alle skal se at de er gutter – så inntil det bruker jeg stort sett det som anses som guttefarger.

 Jeg husker fremdeles hva jeg så for meg da jeg var liten. Hvilken type familie jeg ønsket meg. Den typiske A-4 familien. En mamma, en pappa, en jente, og en gutt.
Men en jente og en gutt ble det ikke, til tross for at det er flest jenter på min side av familien. Jeg har to søstre, og min mamma har en søster. Jeg har tre kusiner. På Fredrik sin side er det derimot helt motsatt. Han har en bror, og på hans side av familien er det en del gutter. Jeg husker da vi hadde fått Leo og jeg ble gravid på nytt, at det nesten ble forventet at den nye babyen skulle være jente.

“Ja, nå får vi håpe dere får ei jente da!”

“Nå kommer vel endelig jenta!”

“Nå som dere har gutt får dere vel ei jente?”

Det føltes nesten ut som et slags press. Jeg vet ikke om det bare er small talk eller hva det er for noe, men jeg opplevde det som rart. Det er jo ikke akkurat sånn at man har noen kontroll over hva slags kjønn barnet i magen får.

Når vi da fikk den herlige beskjeden om at vi ventet gutt enda en gang, så sa de samme menneskene at jaja, da vi fikk vi håpe at jenta kom neste gang da. Ikke at vi hadde startet å i det hele tatt tenke på en nummer 3! Jeg har snakket med flere andre som opplever eller har opplevd noe av det samme, og noen av dem som har erfart det motsatte, at andre spør om når gutten kommer – fordi de selv har en eller flere jenter.

Selv hadde jeg en magefølelse på at lille Noah var ei jente før vi fikk vite kjønnet hans, men det var aldri noe jeg hadde mye fokus på, for meg var det helt fjernt å ha fokus på det. Jeg sier overhode ikke at det er galt å ønske seg et spesifikt kjønn, for jeg kan kun snakke for meg selv. Og slik jeg føler det, er jo på ingen måte noen slags fasit. Men for meg var tankene helt andre steder.

I og med at vi fikk ekstra-oppfølging underveis i svangerskapet fordi de fant noen uskyldige, riktig nok, forhøyede verdier på den lille skatten vår i magen min, var jeg heller mye bekymret for om han var helt frisk, og redd for at han måtte komme til å opereres rett etter fødselen. Sjansen var nokså liten, men likevel tilstede, og jeg var like fullt bekymret. Jeg tenkte også mye på de som sliter med å i det hele tatt bli gravide og å få ett barn, og at jeg blir gravid flere ganger uten å i det hele tatt prøve – og urettferdigheten av det. At jeg følte meg heldig, som fikk enda et barn, enda hvor uplanlagt det hele var.

Jeg vet ikke hvordan det er å være jentemamma, og det gjør meg ingenting om jeg aldri får oppleve det. Bare det å bli mamma i seg selv er den største gaven som finnes, og jeg har fått oppleve det hele to ganger. Det er mer enn jeg noen gang kunne ha ønsket meg!

17 kommentarer
    1. Sånn sier folk bare for og ha noe og si, og for og være litt morsom, ikke for og være frekk 🙂 må ikke ta alt så seriøst hele tiden 🙂

    2. Hører også det hele tiden, at vi må få jente neste gang! Og ikke minst mas om å få neste siden vår gutt er så stor 🙁 Det slapp jo dere unna med to tette i alle fall 🙂
      Husker en gang du skrev et innlegg om at du ønsket deg jente neste gang, det var modig gjort og fint at du skrev om et tema som er tabu! Og fint at du tar opp motsatt side av saken nå 🙂
      Håper selv vi er så heldige å få en liten skatt til snart, gutt/jente er velkommen like mye og ingen preferanse 😉

    3. Fint bilde av guttene 🙂
      Er innlegget inspirert av “nyheten” om at Chrissy Teigen og John Legend valgte kjønn på første barnet, og har tenkt å velge det motsatte på neste? 🙂

    4. Du skriver så godt, det er så koselig å lese bloggen din.
      Guttene er heldig som fikk nettopp deg som mamma💙💙
      Ønsker dere alt vel og håper dere tar de rette valgene fremover for dere selv og guttene🙂 Ønsker deg ei god ny uke😘

    5. Det er jo mannen som bestemmer kjønnet på babyen, så da er det ganske så logisk at det ble gutter om det er flest gutter på hans side 🙂
      – Nydelige gutter har du! <3
      Statistikk sier også at om man har fått et barn fra før som er gutt/jente, så er sannsynligheten for at det blir det samme kjønnet en gang til større (om det er samme far, da det er sædcellen som "avigir" kjønnet på babyen).
      Må bare legge til at jeg synes du er ei fantastisk mor 🙂

    6. Mormor til fire søte små: Setter så utrolig stor pris på at du synes det! Kjempehyggelig å høre 🙂

      Ønsker deg alt vel også. Kos deg med barnebarna! Ei god ny uke ønskes deg også. Takk for alle fine ord <3

    7. Pappaen som bestemme kjønnet. Men selv om dere har fått to gutta e det jo ingen garanti for at det blir gutt ved en evt. neste gang 🙂 finst dei som har fått tre gutta og plutselig ei jente, men då har pappaen gjerne størst sjanse for å produsere gutta. Har en bekjent som fikk 6 jenter – so der tror jeg de innså at det ikke ville komme noen gutt 😉

    8. Man vet jo aldri. Er jo de gutter som velger å operere seg til jente. Ikke at jeg sier det skjer her, men det blir jo mer og mer vanlig! Men du er jo ung og det kan hende flere barn venter i fremtiden 🙂

    9. Jeg kjente også på “presset” med å få en gutt, da vi har en jente fra før. Vi fikk en gutt og mange kommenterer at vi har vært heldige som har fått en av hver. Jeg pleier å svare at vi ikke er heldige som har fått en av hver, men vi er heldige som har fått to barn og at de er friske.

    10. Jeg fikk høre akkurat det samme da vi skulle ha gutt nr 2. Det var noe jeg opplevde som vondt, har alltid hatt ett lite ønske om jente. Men som du sier så er vi jo utrolig heldige som får lov til å være mamma. Mine to gutter er verdens nydeligste og herligste, og til tider blir jeg litt misunnelig på pappaen til guttene mine, fordi det er tydelig at de ser veldig opp til han på en annen måte enn hva de gjør til meg. Nå er jeg er så heldig at jeg er gravid med nummer 3, har akkurat fått vite at det er en liten jente denne gang, jeg lyger om jeg sier at jeg ikke er litt lettet, fordi nå får jeg oppleve begge verdener. Selv om det viktigste er at babyen er frisk.

    11. Helt enig med deg❤ Det viktigste er at de er friske. Har selv erfart en uplanlagt graviditet, og tenkte ikke noe på at ting kunne gå galt. Men når vi ville planlegge ett søsken til tuppa vår, var det plutselig ikke så lett SA etter SA, så nå har vi gitt litt opp for en stund. Overlykkelig for den ene vi har, men det er likevel veldig vondt når folk spør HELE tiden når neste mann kommer og man ikke får det til. Lykke til dere er flinke❤

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg