VONDT I HJERTET MITT

Hei dere. Nå går bursdagen til Leo mot slutten, og vi har hatt en fantastisk dag med ham. Vi har lekt masse, Leo har fått mange fine gaver, men viktigst av alt masse kjærlighet, kos og vi har skapt gode minner. Han har vært så glad og fornøyd, og det er ingenting som betyr noe mer for meg som mamma enn å se akkurat det. Han sovnet rett og slett på et blunk da han ble lagt i sengen sin, like etter lillebror. Så han var nok ganske sliten etter dagen også, og etter alle morsomheter.

Til tross for at det har vært en så fin dag, kan jeg likevel si at det har gjort vondt i hjertet mitt i dag – etter terrorangrepet i London ble kjent. Det gjør fysisk vondt, det stakk i brystet mitt da det dukket opp på nyhetene, og tårene sitter litt løst når jeg kjenner hvor urettferdig verden er. Tidligere i dag da Leo var i barnehagen, dukket det opp en artikkel i feeden min på Facebook. En tobarnsmamma som var på vei til å hente barna sine på skolen, var en av de drepte etter terrorangrepet. Hva skal man egentlig si til noe sånt? Jeg blir helt tom for ord, for det er ingen ord som er dekkende nok. Ordene kan aldri måle seg med følelsene man sitter med.


Oftere og oftere blir jeg påminnet om hvor lite som skal til for å endre alt. Livet er så utrolig skjørt, bare det å være vitne til det er så vondt. Jeg kan ikke en gang forestille meg hvordan etterlatte og berørte må føle det. Men vondt gjør det, så vondt at det konstant ligger i bakhodet, selv når man ikke en gang er involvert selv.

I dag har jeg kjent på mye glede på grunn av Leo sin fødselsdag. Smilet hans har fått meg til å smile. Men tankene har vært der, for jeg har også kjent på en helt enorm følelse av urettferdighet, og hatt en forferdelig klump i magen. For i England så er det to barn som har en mamma som aldri kommer hjem igjen.

11 kommentarer
    1. Gratulerer med den søte lille gutten din!<3 Og det som har skjedd er helt forferdelig. Livet er rett og slett skummelt. Vi skal være glade for at vi bor i Norge, men vi vet aldri hva som kan skje her eller, så det er viktig å ta godt vare på de som er rundt oss!

    2. Det som skjedde i London er selvfølgelig trist ja, men jeg FORSTÅR ikke hvorfor terrorangrepene i Europa får så sinnsykt mye mer oppmerksomhet enn når det skjer i feks Syria. Syria bombes hver eneste dag, og sivile mennesker rammes. Hvor mange barn har ikke blitt drept der nå? Får det like mye oppmerksomhet i media? Nope! Det er helt tragisk, at folk blir helt hysteriske når det skjer noe i Europa, og det står “Pray for London, pray for Paris” osv OVERALT, men ikke et eneste ord om Syria. Kvalmt!

    3. Så hyggelig av deg og legge igjen en kommentar om at du synes det er kvalmt at europeere bryr seg mer enn europeere enn andre folk i verden på et innlegg hun skriver at hun er trist fordi noen har dødd. Synes det er kvalmt at folk skal legge seg opp i hvem andre skal synes synd på.

    4. Fint innlegg. Du skriver bra. Utrolig trist med London terror ja (og fint når bloggere iblant nevner det som skjer ute i verden/nyhetene også.) Og på etterskudd Gratulerer med Leos bursdag. Klem

    5. Til Anonym over meg: Jeg tror at terrorangrep i Europa får mer oppmerksomhet fordi det er såpass nært. Da blir det plutselig så veldig mye mer “virkelig”.. Trist, men jeg tror det er mye av grunnen.
      Det å dra opp Syria er vel for så vidt greit, men likevel blir jeg litt oppgitt. Det er like trist, selvom det ikke får så mye oppmerksomhet. Men da det tok helt av i Syria? Det var overalt. På nyhetene, aviser og noe folk snakket om. Problemet nå er at det har vart såpass lenge som det har gjort. Vi er alle klar over hva som skjer der. Vi er klar over at folk blir bomba hver dag, at barn og voksne blir drept og at det er et helvete. Men så har det seg sånn at vi ikke kan skrive om Syria hele tiden, nettopp fordi det ikke er en endring der borte. Det er fortsatt like jævlig der som det var når alt starta, og det blir ikke noe nytt å skrive om. Det som har skjedd i Paris og London er nytt. Jeg foreslår at du kanskje burde lese litt mer i aviser, for hver eneste gang det skjer noe nytt der kommer det i avisa. Som sagt er ikke bombing og drap der noe nytt, så det hadde blitt de samme artiklene hver dag. Det har også blitt lagd film om Syria, som jeg tror fortsatt ligger ute på Netflix. “The white helmets” tror jeg den heter. Du burde sjekke den ut! Jeg tror nok Syria får mer oppmerksomhet enn du får med deg.

    6. Jeg vil også gi et par eksempler på hva som har blitt lagt ut om Syria.
      Denne uka gjenopptas fredsforhandlinger for Syria i Geneve.
      Den 24 år gamle tjetsjeneren som er kjent skyldig i deltakelse i IS og for å ha inngått terrorforbund ønskes dømt i 7,5 års fengsel.
      Evakuering av flere 100 sivile og opprørere startet lørdag fra det siste opprørskontrollerte området i Homs i Syria.
      Altså, jeg kan jo bare fortsette da..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg