DERFOR POSTET JEG LETTKLEDDE BILDER

Herregud så mye tyn jeg fikk da jeg i forrige uke postet bilde av meg selv fra da Leo var 4 måneder gammel og man kunne se litt av magen min – det var for øvrig mange varmegrader og jeg gikk i shorts og magetopp. Ikke ble det mindre rabalder da jeg postet bilder av meg selv fra 2013, i et blogginnlegg om en samtale mellom Fredrik og meg. På ett av disse bildene kunne man vel så vidt skimte magen min – og siden jeg tidligere har gått hardt ut mot mødre som ved tidligere anledninger har publisert bilder av kroppene sine poserende på barselavdelingen etter å ha nylig fått barn – så er jeg visst vanvittig dobbeltmoralsk. Forstå det den som kan, for det gjør virkelig ikke jeg.

At jeg går hardt ut mot mødre som poserer i undertøy få dager etter fødsel og publiserer bilder av dette på sosiale medier, og med det bidrar til et økt fokus på kropp blant nybakte mødre og gravide, er ikke det samme som at jeg forbyr og hater alle som skulle lagt ut bilde av seg lettkledd. Jeg stiller spørsmål omkring hvor det behovet for bekreftelse kommer fra, men jeg hater ikke. Ikke er jeg sjalu heller. For det går faktisk an å stille seg kritisk til noe uten å være sjalu, jeg tenker egentlig at det er sunt å være litt kritisk.

Det å fjerne det ekstreme fokuset på å være “fit” bokstavelig talt rett etter å ha satt barn til verden er noe jeg virkelig er engasjert i, for jeg vet hvor sårbar man er når man akkurat har fått barn. Jeg vet at det at mange mamma eller livsstil-bloggere har et stort fokus på kropp etter graviditet og fødsel påvirker mødre der ute, enten man som blogger vil innse det eller ei. Og spør du meg er det en helt sinnssykt ting å ha fokus på når du akkurat har fått møte babyen din. Babyen ligger i bakgrunnen mens mamma poserer i undertøy foran speilet for å vise seg frem på sosiale medier, liksom. 

Når det er sagt går det faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg mener ikke at vi skal gjemme bort kroppene våre, at bloggere skal tulle seg inn i ullpledd på stranden når de er på ferie fordi de er livredde for å poste bilder av kroppene sine, og at vi aldri skal snakke om kropp, jeg mener bare at jeg ikke tror at å dele bilder av kroppen sin rett etter man har fått barn egentlig bidrar med noe som helst som er positivt.

Når det kommer til det at jeg har blitt kalt dobbeltmoralsk på grunn av de nevnte bildene: Kan et bilde hvor man kan skimte deler av magen min tatt for 3 år tilbake i tid uansett sammenlignes med at nybakte mødre poster helfigur-bilder av kroppene sine hvor de viser seg frem rett etter å ha fått barn? Er det virkelig å være dobbeltmoralsk, og er det sammenlignbart?

Nå har jeg vært 2 år i denne bransjen, og det er ikke rart bloggen min har tatt den retningen den har gjort – med at jeg nesten ikke tør å dele egne meninger lenger. Uansett hva man mener, så er det noen som mener det er feil og at du er dobbeltmoralsk og hyklersk. Legger du ut bilder av deg selv lettkledd? Grusomt. Tar du avstand fra å legge ut lettkledde bilder av deg selv? Ja, da er du hyklersk bare man ser så mye som en centimeter av en arm på et bilde du publiserer i en senere anledning. Grusomt det også. Damned if you dont, damned if you do.

Jeg tror dette skremmer mange fra å tørre å ytre meningene sine, for man kan faktisk ha flere tanker i hodet samtidig til tross for at man har tatt et standpunkt som man står ved. Det betyr ikke at man er dobbeltmoralsk, det betyr bare at man evner å se nyanser og at det ene ikke nødvendigvis utelukker det andre.

8 kommentarer
    1. Bra skrevet! Synes ikke det er noe dobbeltmoral i dette. Kropp er helt naturlig, og kan helt fint vises frem. Men presset med å ha fin kropp rett etter man har født blir helt feil. Man kan si at noen er “heldige” med kroppen etter de har født, og noen “uheldige”, jeg mener alle som har gått gjennom et svangerskap og satt et lite mirakel til verden er heldige! Dette er viktig å se forskjellen på å vise frem en helt naturlig kropp – liten eller stor, enn å vise frem en kropp som nettopp har født. Nybakte mammaer fulle av hormoner, og usikkerhet skal ikke trenge å være bekymra over kroppen sin! Stå på, du er kjempe flink!

    2. Anonym: Dumt du synes det! Det er vanskelig å tilfredsstille alle, og det er også vanskelig for meg å bestemme hvordan dere skal tolke alt jeg skriver. Selv om jeg absolutt ikke skal legge skjul på at jeg har det tøft om dagen pga situasjonen med Fredrik, så føler jeg at jeg fremstår positiv, at jeg smiler og har fokus på å se fremover, og at jeg prøver å gjøre så godt jeg bare kan tross omstendighetene 🙂

    3. Jeg har inntrykk av at det er greit å legge ut bilde av kroppen sin etter fødsel, dersom man har noen kilo ekstra. Ikke omvendt, for gud forby at man har flat mage etter fødsel! Vel, jeg var en av de “heldige”. Jeg hadde et bevisst, sunt kosthold hele svangerskapet og la ikke på meg særlig mye. Misforstå meg rett, men jeg tror mange gravide legger på seg mye fordi de spiser usunt, rett og slett. Mye søtsaker pga cravings f.eks. I tillegg har man jo en unnskyldning for å spise det (tenker man), for man er jo gravid. Og da kommer kiloene fort!
      Er helt enig med deg i at det er feil å posere i undertøy kort tid etter fødsel, men når det er sagt så er det jo opp til hver enkelt. Jeg syns ikke man skal bli hyllet noe mer for å legge ut bilder av en overvektig kropp.
      Og en annen ting – hvis man ser bort ifra det kroppspresset du snakker om mtp. fødsel. Hva med kroppspress utenom? Det er jo ikke noe bedre, og jeg tror du vet godt at lettkledde bilder bidrar til å øke det

    4. Jeg har fullt og helt forståelse for det du skriver her, men jeg forstår ikke det at du prøver å tvinge leserne til å mene det samme som deg. Noen vil stille spørsmål ved dine avgjørelser og synspunkter og sånn er det bare – slutt å være så hårsår og kom deg videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg