DEN STØRSTE GLEDEN

God kveld til dere! Her har dagen vår gått i ett som vanlig, og jeg hadde virkelig ikke takket nei til noen ekstra timer i døgnet. Haha! Vi har likevel hatt en veldig fin dag sammen med barna, som virkelig har hatt tidenes tirsdag med masse lek og kos. Det er ingen bedre følelse enn å se at barna har det så bra som de mulig kan ha det. Barna har virkelig vært noen store mammadalter da de var små (Noah er for øvrig enda ganske liten da) men når de er blitt litt eldre, så merker jeg virkelig at de får et så godt forhold til Fredrik også. Noen ganger er det bare så fantastisk å sitte i sofaen i joggeklær og uten sminke, og kikke bort på barna som koser seg med pappaen sin mens de ler og smiler – og bare se på dem å tenke at de faktisk er 50% meg og 50% den personen jeg elsker i en egen, liten, unik person.

Jeg snakket med Fredrik om sommerferien litt tidligere i dag, og han forteller meg at han selvsagt som vanlig har krav på 5 uker med ferie i år også. For meg som for øyeblikket er hjemmeværende, og har vært det siden slutten av 2014 på grunn av begge graviditetene med barna, synes jeg det virker som så utrolig lite fri..? Det er jo gjerne bare fordi jeg går hjemme hele året da, ikke vet jeg.

Av og til føler jeg kanskje bare at livet handler om å jobbe, og at alt vi gjør er å utdanne oss, og så jobbe helt til livet nesten er over. Og at når man er ung, så har man gjerne ikke tid og økonomi til å gjøre alt man har lyst til selv om man har masse energi – og når man blir eldre og er ferdig med arbeidslivet, så har kanskje en større andel av oss både tid og god økonomi, men gjerne ikke samme energi. Jeg vet ikke. Jeg tenker bare litt høyt nå – det er faktisk lenge siden jeg bare har tenkt, for å så få skrevet det rett ned. At livet på en måte sirkulerer rundt jobb og skole, fordi man må jo ha penger hvis man skal overleve – og sånn er det jo bare blitt. Samtidig tenker jeg på at det kanskje av og til kan få oss til å glemme hva livet virkelig handler om.

17 kommentarer
    1. Det er ingen vanlige yrkesaktive som har mer enn 5 uker ferie i løpet av ferieåret. Bortsett fra de som hat fylt 60 år, de har en ekstra ferieuke, Såkalt “seniluke” som er dem vel unt.

    2. Skriver under på Trude sin kommentar☝, men må presisere at flertallet tar bare ut 4 uker. Den siste uken er ubetalt.

    3. Trude: Oi, ser nå at måten jeg har formulert meg på kanskje fikk det til å se ut som at Fredrik mente at han “bare” fikk 5 uker ferie! Det var ikke sånn ment. Dette vet han jo godt og er fornøyd med det:-)

    4. Anette : den siste ferieuka er betalt hvis du jobber i kommunen.
      Jessica : hvordan går det med deg og Fredrik?

    5. Bli lærer, da har du masse avspasering (ferie). Langt på vei kan jeg være enig i at livet består av jobb. Men, de som har en jobb de trives med (gjerne etter et interessant studie) har ofte en følelse av mestring, bekreftelse og kanskje selvrealisering. Jeg tror det er usunt å tenke at livet kun skal bestå av familie og barn. Det er viktig å ha sitt eget liv i tillegg til å være del av en familie. Man skal jo ikke leve gjennom sine barn…

    6. Normen er vel 4 uker ferie i året betalt, mens offentlige ansatte har en 5. uke. Nei, det høres kanskje ikke mye ut, men for mange kvinner er dette med selvrealisering og følelse av mestring av noe annet enn husmorrollen viktig. Ja, jeg elsker å være mamma og kunne ønske jeg hadde flere timer i døgnet med barna mine, men samtidig ville jeg ikke vært arbeidsledig/ikke hatt mulighet for å jobbe. Da tror jeg at jeg hadde blitt ulykkelig som mamma også. Skal sies at jeg trives på arbeidsplassen min og har den “perfekte” jobben i mine øyne.
      Hvorfor har ikke Fredrik krav på pappaperm egentlig ?

    7. Jeg hadde nok vært en dårlig(ere) mor dersom jeg ikke i tillegg kunne fokusere på arbeidet mitt. Det gir jo en form for identitet. Samtidig tror jeg det er viktig at barna ser at foreldrene er selvstendige individer. Barna ønsker nok ikke å være midtpunkt bestandig. Der tror jeg noen foreldre feiler. For en slitsom rolle vi da tillegger våre barn. Et slikt ansvar skal de ikke bære. At de voksne i familien bruker tid med egne venner, gjerne sammen med barna altså, tror jeg er like viktig. Barn behøver å se at foreldrene har mer å by på enn å være tilskuere til deres liv.

    8. Jeg hadde nok vært en dårlig(ere) mor dersom jeg ikke i tillegg kunne fokusere på arbeidet mitt. Det gir jo en form for identitet. Samtidig tror jeg det er viktig at barna ser at foreldrene er selvstendige individer. Barna ønsker nok ikke å være midtpunkt bestandig. Der tror jeg noen foreldre feiler. For en slitsom rolle vi da tillegger våre barn. Et slikt ansvar skal de ikke bære. At de voksne i familien bruker tid med egne venner, gjerne sammen med barna altså, tror jeg er like viktig. Barn behøver å se at foreldrene har mer å by på enn å være tilskuere til deres liv.

    9. Far har ikke rett på pappapermisjon hvis mor ikke har jobbet nok før fødsel til å ha rett på mammapermisjon(betalt). Dessverre, for på den måten går det ut over far at mor ikke jobber. Men jeg trodde bloggere betalte skatt? Så om du Jessica betaler skatt er det jo merkelig at ikke Fredrik får pappaperm….:/ men vet om folk som har vært i lignende situasjon der far har fått permisjon uten lønn fra jobb, mens mor har gått ut i jobb i mens. Men det er jo gitt at fars arbeidsgiver er villig til å gi ulønnet permisjon.

    10. KRISTIN: Hei!

      Jeg jobber og hadde jobbet i lang tid før jeg ble gravid også, betaler skatt gjør jeg selvfølgelig også. Skulle jeg få permisjonspenger måtte jeg ha lagt ned bloggen (får ikke jobbe under permisjon) og det er ikke aktuelt og har ikke vært aktuelt heller. Dermed måtte jeg motta engangstønad, og siden jeg ikke da har krav på permisjonspenger, får ikke Fredrik pappapermisjon. Ganske dritt situasjon i grunn.. Og likestillingen vår har tydeligvis ikke kommet så langt når fars permisjon avhenger av mors rett til permisjonspenger…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg