VI MÅ SNAKKE OM DETTE!

“Fin mamma” Leo har løpt bort fra lekene sine på stuegulvet, og sitter plutselig rett ved siden av meg i sofaen mens han stryker på hodet mitt. “Snille, gode Leo” svarer jeg.

 

Vanligvis sier Leo mye koselig til både meg og pappaen sin, men jeg tror dette er første gang jeg har fått høre et synonym til “pen” av min 2 år gamle sønn. Er det lov å si at jeg ble litt overrasket?

Ikke misforstå, for jeg vet at barn gjerne gjør som du gjør, og ikke som du sier. Dermed begynte jeg å lure på om jeg kanskje har rost han mye for å være så fin og pen i det siste. For det er han, men det er jo viktig å tenke på hvilke signaler man sender barna sine om det er det man blir rost opp i skyene for.

Jeg har siden han ble født vært opptatt av å fortelle og rose han for hvilken omsorgsfull, godhjertet og herlig gutt han er. Istedenfor å bare gå rundt å fortelle ham hvor fin eller nydelig han er, selv om han selvfølgelig er det også. Det er ingenting jeg heller ønsker enn å lykkes med å oppdra både han og lillebroren hans med gode og ikke minst sunne verdier. Det er jo det man ønsker for barna sine, fordi man vet hvor viktig det er selv.

Jeg ønsker også å lære ham til å ikke bli så utseende-fiksert, og jeg mener overhode ikke at man ikke kan bli oppdratt med gode verdier til tross for at man kun blir rost for hvor fin eller pen man er, men vi kan jo ikke forvente at barn ikke skal være utseende-fikserte dersom vi bruker hele barndommen deres på å fortelle dem hvor vakre og nydelige de er.

10 kommentarer
    1. Jeg er veldig enig i det du sier. Du burde vurdere en karriere i pedagogikk (nærmere bestemt pedagogisk-psykologisk tjeneste.) Jeg selv har selv slitt med spiseforstyrrelser i flere år som en følge av (ikke eneste grunn altså!) at jeg fikk mye komplimenter for utseende som yngre, og da jeg fikk flere kvinnelige former så så jeg på meg selv som feit. Altså, man kan ikke som forelder forutsi en hver konsekvens av en hver kommentar eller holdning, men barn og unge er sårbare, og kan ta til seg ting på en annen måte enn de er ment.
      Jeg syns du gjør en veldig god jobb, som har et så bevisst forhold til denne typen ting. Stå på videre, jeg beundrer din innsats i å forme dine barn til å ha sunne holdninger til både seg selv og andre ❤️

    2. Bøye meg i støvet. Du verka så reflektert. Mykje meir reflektert enn vaksne damer i 30-40 års alderen som høglytt sitt å diskutera kor tjukk eller kor fæl nabodama er på håret. Ungar lære seg ikkje å kommentere utsjånad av seg sjølv. Har sjølv venninner som ikkje tenker over kva dei seier når barna er der, og barna blir deretter. Så har eg venninner som har lært ungane sine at har du ikkje noko fint og sei, så seier vi det ikkje. Blir like satt ut og glad kvar gong eg møter desse ungane som alltid har eit komplemang på lur. Så fin jakke du har, så snill du er. Osv. så det er godt og lese at du som ung mor reflekterer over dette. Både ovanfor samfunnet men og ovanfor å ikkje skape fokus på utsjånad hjå eigne barn. Du burde verkeleg vurdere å jobbe med barn eller helse, trur du hadde passa inn der 🙂

    3. Er det ikke anstrengende for han å sove slik? Kan umulig være bra. Ellers bra og reflekterende innlegg.

    4. Liker temaet veldig godt. Men jeg er faktisk litt uenig, jeg som barn fikk høre av alle rundt meg at jeg var perfekt som jeg var, vakker med nydelige blonde krøller og fregner. Jeg var favoritten. Når jeg kom i den alderen at de fleste begynner å tenke litt mer over utseende, gjorde ikke jeg det. Jeg skjønte ikke hvorfor alle begynte med sminke, eller begynte å trene i en alder av 13. Jeg var jo perfekt som jeg var, så hvorfor skulle jeg gjøre noe av dette for å “forbedre” meg?
      Jeg tror at hvis du roser barn opp i skyene, vil de ikke tvile på seg selv når de blir eldre, og derfor ikke føle noen trang til å endre på seg selv.
      F.eks så har jeg ikke likt leppene mine i senere alder, men jeg har så mange venninner som har ønsket dem selv fordi de er fyldige. Så har jeg men tiden begynt å innse at de er fine og fyldige selv. Blir du rost for noe du er usikker på, vil du bli trygg på det etterhvert. De fleste som får høre ofte at de har pent hår, er som regel veldig fornøyde med håret sitt.
      Jeg skal rose hver eneste del av barna mine, slik at de ikke har noen grunn til å tenke negativt om seg selv

    5. min sier også mye at jeg er søt, synes ikke det gjør så mye jeg,men så klart håper han liker alle slags jenter eller gutter når den tiden kommer 🙂

    6. Neimen herregud da – får ikke barna lov å bruke ord som “fin” heller nå? Skal man luke ut alle beskrivende ord for utseende fordi det skaper press, liksom, til og med fra sin egen sønn? Jesus. Om det er noen trøst tror jeg barn over hele kloden bruker slike ord om mammaen sin, enten moren ER fin eller ikke. Betingelsesløs kjærlighet kalles det, ikke kroppspress…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg