EN VIKTIG PÅMINNELSE!

Dette blogginnlegget ble først publisert i 2017

Hva tenker du når du ser unge butikkansatte? Advarer du barna dine med at de må gjøre det bra på skolen, så de ikke “ender opp i kassa på Kiwi?” Da har jeg noen ting jeg har lyst til å fortelle deg.

Jeg tenkte faktisk som deg en gang. En gang for lenge siden riktig nok, men likevel. Ikke minst var det før jeg innså noe veldig viktig.

Samboeren min jobber i butikk. Jeg er veldig stolt av han, som har tatt seg en utdannelse innenfor salgsfaget samtidig som vi har fått to barn veldig tidlig. Det har hatt sin pris, for han har ikke hatt mye fri, og han har virkelig stått på. Han har vært ferdig salgsmedarbeider med fagbrev i 2 år nå, han er glad i jobben sin, og han klager sjeldent. Aldri, faktisk. Han er flink og han er alltid høflig og glad. Det er en jobb som godt lar seg kombinere med familie, og det var noe som var viktig for han da han valgte den yrkesveien.

Men jeg vet at han kjenner på det av og til, når han får høre at han “må jo ta seg noen flere år på skolen!” og at “han kan jo ikke sitte i kassa resten av livet, han må jo finne seg en ordentlig jobb!” men hvis ingen sitter i kassa, hvem er det da som skal skanne dine varer når du er innom butikken på vei hjem fra din jobb?

Hvem er det som har bestemt at man må ha bachelor og mastergrad for å være vellykket her i livet? Er det ikke bra nok å ha tatt seg en utdannelse og trives med den jobben man har, selv om det ikke er som ingeniør eller lege? Hvis alle er leger og ingeniører, hvem skal da levere posten din? Hvem skal pakke ut varene så de blir tilgjengelige i butikkhyllene, så du får kjøpt middagen din?

Så kjære foreldre, lærere, eller dere som mener dere er viktigere og bedre enn de som jobber i butikk – Ikke true elevene deres, barna deres, eller andre unge med at de må «Passe seg for å ikke ende opp i kassa på Rema” Det å bruke enkelte yrkesgrupper som en trussel for hvor du kan ende opp i samfunnet, er ikke bare en kjip ting å gjøre mot alle som gjør en god jobb i de ulike serviceyrkene, men også generelt ødeleggende. Du må faktisk ikke ha en doktorgrad for å gjøre en viktig jobb!

Del gjerne videre!

17 kommentarer
    1. Helt enig! Virker i tilleg koselig og jobbe i butikk og møte og hjelpe folk og ikke bare sitte på et kontor hele arbeidsdagen. Jobber ikke selv i butikk men i et annet service yrke og syns det er fantastisk.

    2. Dette synes jeg var et veldig viktig og tankevekkende innlegg. Selvfølgelig må man ikke studere på universitetet/ ta lang utdanning for å være vellykket innenfor arbeidslivet. Utrolig viktig tema å reflektere over for veldig mange!

    3. Veldig enig med deg. Jeg var veldig på å ta bachler eller master. Men nå ser jeg meg godt med og få ta et fagbrev og andre fag som er relevant for hva jeg vil gjøre med mitt liv. Jeg strekker meg mer etter drømmen min.
      Master eller bachler kan komme når jeg er 40 om jeg vil. Så helt enig med deg! Og folk må tenkte seg over to ganger hva de sier.

    4. Selvsagt er det mye feilsnakk ute å går om butikkansatte. Men som mor selv vet jeg at innerst inne ønsker man bedre for barna sine enn det man er selv. Motivere de til å bli så bra de kan bli. Selv er jeg kokk.
      Mange bruker frykt for å få frem poenger. Dette er unødvendig. Men man ønsker det beste for sine barn og at de er fornøyd uansett hva de blir.
      Men slik har det vært i alle år. Og vil ikke at fokuset fra å ikke prate dritt om butikkarbeidere skal gå over til å prate dritt om velutdannede mennesker. For ser masse av det i hverdagen også. Uten at noen skriver blogg innlegg om det.

    5. Veldig enig og veldig bra skrevet!
      Jeg er 35 og har jobbet med salg siden jeg var 18 og elsker det.
      Skulle ønske i dag at jeg tok en utdanning siden det er så vanskelig å få seg jobb.
      Og jeg ønsker kanskje noe “bedre” for vesla. Slik at hun skal slippe å slite så mye som jeg gjør/har gjort.
      Men om ingen jobbet “i kassa på Rema” ville vi jo ikke fått mat på bordet ikke sant?
      Ha en fin dag😊

    6. D viktigste er altid at man trives med det man gjør, ikke nødvendigvis HVA. Viktig å ha en jobb/noe og gjøre, og spessielt viktig å troves med det man gjør, så kan andre få si hva de vill

    7. Kassa eller ei, den karen der e nok drid kule forde, og et forbilde for Leo og Noah uansitt!! Stå på seie nå eg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg