HAR JEG FIKSET PÅ UTSEENDET MITT?

Det er ofte mye snakk om at så mange bloggere fikser på utseendet sitt. Jeg har fått spørsmålet om jeg har endret på noe ved utseendet mitt så mange ganger nå at jeg følte at nå måtte jeg svare ordentlig på det i et eget blogginnlegg.

Enda hvor mange ganger jeg har sagt tidligere at jeg ikke har gjort noe, så hender det ofte at jeg blir beskyldt for det fordi nesa mi for eksempel ikke ser lik ut nå, som det den gjorde da jeg var 11 år. Det kalles ikke plastiske operasjoner, det kalles at utseendet endrer seg etter hvert som man blir eldre. Jeg ser ikke ut som det jeg gjorde da jeg var 10, gjør du?

Jeg har også fått høre at det ser ut som jeg har fylt noe i leppene mine siden de ikke ser ut som de gjorde da jeg startet bloggen, og det er jeg for øvrig helt enig i, men det er kun sminke. Jeg bruker sminke og jeg bruker mye selvbruning. Nå de to siste månedene har jeg også satt på meg vipper, slik at jeg ikke trenger så mye tid om morgenen til å ordne meg for dagen – tid til å sminke meg er det naturligvis ikke flust av når jeg har to små barn, så det er veldig befriende å alltid våkne med fine vipper. Men jeg har ikke “fikset” på utseendet mitt på noen som helst måte annet enn med hjelp av sminke, løsvipper og lignende. Jeg har heller ikke restylane, hair extensions eller annet. Heller ingen permanente endringer som å operere noe eller botox.

Når det kommer til om jeg synes bloggere burde fortelle leserne sine noe om de har operert noe ved seg selv eller gjort andre permanente endringer, så synes jeg det kan være et lite dillemma, selv om jeg på samme tid har en formening om saken. Det er en litt sånn “Damned if you don’t, damned if you do” situasjon. For om du er åpen om hva du har gjort, så kan du være med på å påvirke andre til å gjøre samme endringer som de ikke en gang har tenkt på tidligere. Det er ingen hemmelighet at mange blogglesere består av yngre jenter og at de av naturlige årsaker vil være lettere påvirkelige enn kanskje eldre jenter. Vi bloggere vet jo at vi har påvirkningskraft når vi for eksempel velger å fronte produkter vi liker og samtidig tjene penger på å komme med gode tilbud til leserne våre, så det burde jo ikke være vanskelig å forstå at den påvirkningskraften ikke forsvinner når vi skriver om andre ting.

Om man derimot ikke skriver om operasjonene eller endringene man har gjort, så kan man få andre til å tro at man ser ut som man gjør (når man egentlig har operert seg til utseendet sitt) fra naturens side, og at man dermed er med på å skape et uoppnåelig ideal.Og bare så det er sagt: Jeg mener ikke at bloggere har all skyld og alt ansvar. Det blir for enkelt å si. Men når man ut til mange tusen tenåringsjenter som ofte er lettere påvirkelig, så har man en del av ansvaret.

Jeg mener at opererer man noe med seg selv så har man ikke meldeplikt til leserne sine, man kan ligge lavt og ikke fronte det. Påvirkningskraft har du enten du liker det eller ei. Men da er det jo også  essensielt å ikke ha et massivt kroppsfokus i ettertid. 

Alle mennesker selvsagt fri til å gjøre hva de vil, og noen velger å operere seg og sprøyte inn botox og restylane for å bli fornøyde med seg selv. Greit det. Men det er lurt å huske på at det er lett å gi folk ideer når man fronter operasjoner. Jeg tror ikke alle trenger en operasjon eller litt botox for å bli fornøyde med seg selv. Noen trenger kanskje bare litt tid og noen år på å modnes.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg