TOK JEG ABORT SOM 13-ÅRING?

God kveld dere!

Som om det ikke var “ille nok” at jeg fikk første barnet mitt da jeg var 16, så fikk jeg høre i dag at jeg hadde tatt abort som 13-åring. At graviditeten med Leo var den andre gangen jeg ble gravid, men at jeg ikke ville ta abort igjen, så derfor beholdt jeg den gangen jeg ble gravid med Leo. Jeg har skrevet tidligere at jeg ikke har tatt abort før, men jeg tror helt ærlig ikke at de som er ute etter å finne noe å “ta meg på” er interessert i å høre eller få vite om sannheten, så det blir jo som å snakke til døve ører. Haha!

Jeg har for øvrig vært gravid 3 ganger. Men personlig har jeg aldri tatt en frivillig abort, selv om jeg ikke ser noe galt i det (så lenge det ikke blir brukt som et prevensjonsmiddel) Som dere da sikkert skjønner så har jeg hatt en spontanabort. Jeg visste ikke at jeg hadde vært gravid før jeg fant ut at graviditeten var “over” og kroppen hadde ryddet opp selv. Det går helt fint for meg å innrømme dette, og det er ikke noe problem for meg å være åpen om det nå i ettertid. Det er jo også ganske vanlig. Men jeg synes det var litt merkelig trist i starten, uten at jeg egentlig vet hvorfor. Kanskje fordi jeg begynte å tenke “hva om”. Dette var selvfølgelig ikke da jeg var 13 år, bare så det også er oppklart.

Jeg vet ikke om jeg hadde vært i stand til å ta vare på et barn da jeg var 13. Når jeg tenker tilbake på den tiden så var jeg fryktelig umoden, og jeg er glad jeg ikke måtte ta stilling til det valget på den tiden. Og det kom jo fort nok likevel. Haha!


Klem

12 kommentarer
    1. Abort kan ikke brukes som prevensjonsmiddel. Prevensjon forhindrer graviditet. Abort terminerer graviditet. Usedvanlig viktig forskjell.
      Ei er det heller noens sak hvor ofte man tar abort. Man kan ikke kreve abort som en rettighet og i ettertid innføre kvoteringer utifra egen bekvemmelighet.
      Man er enten for retten til valget eller ikke. Hvorfor og hvor mange ganger noen tar dette valget har vi ikke noe med. Det er ikke vi som skal leve med det.

    2. Syns det er så kjekt å lese bloggen din nå som jeg er gravid og venter ei lita jente i august! Er bare 18 selv, men føler meg absolutt ikke for ung til å bli mamma, selv om det ikke var helt etter planen 🙂 Du er et godt eksempel på at man ikke trenger å være 30 år, gift, mastergrad, hus, stasjonsvogn, et par hunder og la oss ikke glemme den hytta på fjellet for å være en god mor- slik jeg føler samfunnet presenterer det idag. Så lenge du har hjerterom kommer du langt! Syns alltid du skriver så reflektert og modent rundt mange viktige tema, nei jeg syns rett og slett du er ei kjempe tøff dame! Heldige Leo og Noah som har deg som mamma, de vil få en fin oppvekst 🙂

    3. Med all respekt, har du vurdert noe sikrere prevensjonsmidler? Det virker jo som om du har lett for å bli gravid ( heldigvis 😊) , men en ikke-planlagt graviditet medfører jo som regel mye hodebry.
      Spiral for eksempel er jo en veldig sikker, og ikke minst enkel type prevensjon.

    4. Blir jo nesten bekymret selv for å bli gravid når du har blitt det 3 ganger på prevensjonsmidler! Tar ikke kroppen din opp hormonene, eller har du slurvet med pillene eller lignende?

    5. Anonym: Legene jeg snakket med i forrige svangerskap konkluderte med at kroppen min ikke har virkning av det, altså vanskelig for å ta opp hormonene ja. Er ganske nervepirrende selv må jeg innrømme, men da blir man på den lyse siden veldig bevisst og tar alle forhåndsregler man kan:-)

    6. Hvorfor ikke bruke kobberspiral? Synes neste det er rart at legen din ikke har anbefalt dette? Forstyrrer ikke hormonene i kroppen, da det uke er hormonbasert, noe som er bra. Og om kroppen din ikke reagerer optimalt med hormonell prevensjon så er jo dette et ypperlig valg? Hatt det selv nå i 10år, og helt fantastisk. Byttes bare ut hvert 5.år eller når man vil bli gravid 😉

    7. Hei!Jeg har selv blitt gravid på pilla (uten å slurve),så vet at det går ann. Men..jeg begynte jo ikke på samme pilla igjen når jeg skulle begynne på prevansjon igjen.Så hva var grunnen til at du begynte på samme når du visste at den ikke vikret på kroppen din?Jeg mener ikke at noen har noe med det,men siden du har nevnt det før tenkte jeg det var greit å spørre. Regner ikke med legrn anbefalte samme pilla på nytt etter graviditet? 🤔😊

    8. Heidi: Hei Heidi!

      Svaret på det er ganske enkelt: Jeg begynte ikke på samme pille 🙂 Da jeg ble gravid med Leo gikk jeg på en type p-pille. Hadde et navn som startet på L eller C tror jeg, og ble tatt av markedet like etter (trolig fordi jeg ikke var den eneste som opplevde å bli gravid, uten at jeg kan si med 100% sikkerhet at det var grunnen).

      Så da jeg var ferdig med svangerskapet med Leo så gikk jeg til legen og fikk Cerazette, som er en minipille. De ulike legene jeg snakket med mente at det ikke var noe som skulle tilsi at denne ikke skulle fungere selv om jeg hadde blitt gravid på p-pillen som ble tatt av markedet 🙂

    9. Jeg har hørt flere som er blitt gravid på cerazette, rett og slett fordi du må ta den så pinlig nøyaktig for at den skal funke. En time forskjell fra dag til dag kan faktisk være nok til at den ikke har effekt. Og når man har barn er det ikke alltid sånn at man kan løpe fra en hver situasjon for å ta pillen. Den eneste grunnen til at den blir anbefalt av så mange leger etter man har født er at den er ammevennlig og har lite hormoner. Men når du har blitt gravid 3 ganger på p-piller hva er grunnen til at du ikke prøver et annet prevensjonsmiddel?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg