HVIS JEG SKULLE BLI ALENEMAMMA

For en travel, men fin uke vi nå har lagt bak oss! Hver dag med barna er helt herlig, men jeg merker at de dagene Fredrik jobber ekstra og er hjemme halv syv på kvelden, at jeg kan kjenne meg takknemlig over å få han hjem. Jeg elsker å tilbringe så mye tid som mulig med barna, men det er menneskelig å bli sliten etter en lang dag. Selv jeg som er ung som visstnok skal ha ekstra energi, kan selvfølgelig også bli sliten.

Jeg har en innstilling som går på at jeg klarer alt jeg må, for det gjør man selv om det kanskje kan virke helt umulig i starten. Jeg vet at jeg hadde taklet å være alene med barna på fulltid også, selv om den tanken virker skremmende ettersom jeg aldri har bodd uten Fredrik sammen med Leo eller Noah. Jeg er jo vant til å dele det ansvaret som aleneforeldre har helt alene, og jeg er vant til en hverdag der vi deler på oppgavene og sover på skift i de travleste periodene på natten. Selv om Fredrik på de årene vi har hatt barna har vært både bortreist, jobbet ekstra overtid, eller vært på ferie, og jeg har fått en ørliten smakebit på hvordan det er å være alene – så har han jo heldigvis alltid kommet hjem igjen. Haha!


Å dele alle gledene med å få barn med noen er helt fantastisk. Helt fra når babyen sparker i magen, til den lille tar sine første ustødige skritt bortover parkettgulvet i stuen hjemme. Hvordan ville det vært uten Fredrik? Alt fra støtten jeg hadde da barna skulle bli født, til når han har bedt meg å gå og legge meg igjen når det egentlig er hans tur til å sove, til kolikk, flaskekoking om natten, den første latteren, og når vi har stått over vuggen og sett på den lille babyen vår ligge og sove.

Kanskje hadde det vært like fantastisk uansett om jeg hadde vært alene fra starten av med barna, og kanskje ikke. Det forandrer likevel ikke hvor ubeskrivelig takknemlig jeg er for at vi har hatt hverandre, både gjennom fantastiske, men også vanskelige stunder gjennom årene vi har fått barna!

15 kommentarer
    1. Du virker så reflektert, det er godt å se 🙂 Selv har jeg alltid vært 50% alene, så nå som jeg faktisk er alenemor er det egentlig enklere enn den gangen, haha. Men det er klart, det er noe ekstra godt ved det å ha noen å dele absolutt alt med <3

    2. Fikk ikke til å kommentere på ditt siste innlegg. Bare vær obs på at RFSU testene ikke er av de beste. Det tar som oftest lenger tid for at de blir positive framfor andre tester, som feks A1 og billigtester 🙂

    3. Jeg fikk heller ikke til å kommentere på det siste innlegget ditt. Skulle bare si at jeg synes bilde av Fredrik på slutten var veldig morsomt 🙂 skjønner at du blir paranoid:/ slitsomt :/

    4. Denne kommentaren er ment for innlegget “ser du det jeg ser?” (Fikk ikke lagt inn noen kommentar der 😕) Når hormonbasert prevensjon ikke virker på deg, og du sier du ikke ønsker å bli gravid på nåværende tidspunkt, hvorfor ikke bruke kobberspiral eller kondom? Du virker jo ellers som en smart og oppegående jente, du vet jo at ubeskyttet sex kan føre til graviditet!! Og Fredrik som står å jubler i bakgrunnen av en negativ graviditetstest, hvorfor kan ikke kan ta litt ansvar å slenge på en kondom? Det tar Max 10 sek… Å være foreldre er man livet ut…..

    5. Hei! Jeg har gjentatte ganger prøvd å sende deg e-mail, og jeg har rett e-mail adresse også… Hadde sotte pris på svar av deg!! Har sikker prøvd å fått kontakt me deg i 2 mnd 🙁

    6. Jeg syns du snakker så mye om en ny graviditet for tiden jeg. Er vel bare spørsmål om tid før det kommer en ny :p

    7. Ser du det jeg ser?: HVOR skriver jeg at jeg ikke bruker prevensjon??? Dette skjønte jeg ingenting av, siden jeg ikke skriver noe om det så antar du bare at jeg gir blaffen i prevensjon? Trodde virkelig jeg hadde gitt leserne mine et bedre inntrykk av meg selv enn det, nå ble jeg helt ærlig ganske skuffet!

    8. Men testen ser svakt positiv ut? Eller er det bare skyggen fra kanten?
      Ikke ment som kritikk men når jeg snur bilde så ser testen positiv ut, ser ut som en svak strek. Og RFSU’testene er de tregeste :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg