“TENK OM HAN BLIR HOMO!”

Det er så mye snakk om alt det små jenter må vokse opp med i dagens samfunn. Men i dag vil jeg si noe om hva små gutter må vokse opp med.

For jeg opplever nemlig at det er veldig lite spillerom hva angår kjønnsrammene våre når det kommer til gutter. Jenter derimot? Vil du være en liten prinsessejente, så er det helt greit. Vil du være en liten guttejente, så er det også helt toppers. Men gutter? De blir så og si begrenset til å være små tøffe gutter. For gutter kan da ikke leke med dukker, snikprøve sminken til mamma, eller få lov til å kle seg i rosa? Disse frasene mottas gjerne med advarsel fra fremmede eller bekjente og avsluttes med setningen: “For tenk om han blir homo!”

For ja.. Tenk om en av mine små gutter skulle vise seg å være homofile. Hva da? Ja, det ville jo forandret sånn ca.. Ingen verdens ting!

Jeg elsker ikke klærne guttene mine har på seg eller det faktum at størstemann elsker å leke med biler og traktorer. Jeg elsker det mennesket de er. Om det skulle vise seg å være homofil, heterofil, bifil, transseksuell – det er virkelig ikke av betydning! Jeg har aldri forstått meg på de som kaster ut barna sine i tenårene når barnet over lang tid har oppdaget at det ikke er jente slik det ble født som, men en gutt. 

Kjære mamma som har et transseksuelt barn som du har kastet ut. Husker du ikke at du satt spent og gravid på legekontoret når du skulle ta ultralyd, mens du klemte din kjære hardt i hånden fordi du var nervøs? Kjønnet betydde ingenting, sa du. Du ville bare ha et friskt barn. Jeg har et spørsmål til deg. Når sluttet det å være det viktigste?

Små barn bryr seg dessuten ikke om “gutteting” og “jenteting”. Ikke i utgangspunktet, ikke før de blir oppdratt med holdninger som går på nettopp dette. For barn ser ikke farger som “gutte og jentefarger” de ser bare farger, lek og moro.

I oppveksten til barna mine så skal mine gutter få lov til å kle seg i de klærne de vil, måtte det være rosa eller blått, eller begge deler. I oppveksten skal de få leke med sminke, dukker, biler, lego, og hva enn de vil leke med. Fordi begge sønnene mine er den de er, og den de er, er god nok. Uansett. Ingen rosa leker, rosa blinkesko eller legning kan forandre på det. Og det vil jeg ikke ha skryt for å mene. Hvorfor? Fordi du aldri ville skrytt til en jentemamma som lot datteren sin bruke blå blinkesko og leke med blå leker. Derfor.

2-åringen min har sett meg sminke meg en del ganger nå, og i dag tidlig var han nok en gang oppe i sminkebagen min. Han hadde bommet litt med leppestiften i ansiktet sitt, men kom i en rasende fart bort til meg for å forsøke igjen på mammaen sin. “Tenk om han blir homo!” er det sikkert noen som tenker. Vel, jeg håper ikke det kommer som en stor overraskelse på særlig mange at man ikke blir homo av å sminke seg. Men sånn uavhengig av det – Hva så?! Hva så om et av barna mine skulle vise seg å være homofile? Er barna mine lykkelige, så er jeg lykkelig. Så enkelt er det faktisk!

49 kommentarer
    1. Bra skrevet😊 jeg har også en sønn på 2 år, han vil gjerne ha på øyeskygge med glitter, og elsker å kle seg ut med prinsessekjoler. Han har sett meg amme lillesøster og vil også gjerne få by på litt melk fra sin egen pupp som både jeg og lillesøster må smake på😅 besteforeldre og oldeforeldre rynker på nesen av dette, for tenk om dette er tidlig tegn på at han kan være homo. I mitt stille sinn ber jeg de reise dit pepperen gror, uvitende mennesker. Men det holder jeg for meg selv, jeg vil ikke underholde dumskap med å gi de svar. Jeg er så stolt av gutten min og det spiller absolutt ingen rolle hvem kjønn han kommer til å elske. Det eneste som betyr noe for meg er at han er lykkelig og lever det livet han ønsker å leve.

    2. Åå – takk for at du skrev dette! Jeg har en sønn på halvannet, som selvfølgelig stort sett bare tar i mot det han får .. jeg arver både rosa og blått, kjøper de morsomme fargene i butikken og lar han leke med det han vil 🙂 Han elsker farger, og bryr seg da ikke en skvett om det er en liten blond jente eller brunhåre gutt på ballen sin.. men jeg har fått kommentarer på at jeg “dytter han i feil retning” og at han i alle fall er heldig som har en pappa og bestefar som elsker motor og bråk som kan “tøffe han opp”. Hvorfor skal det være enten eller? Kan han ikke bare få lov til å være en liten glad gutt på snart 2 år uten bekymringer og fordommer som liker begge deler?

    3. herregud som jeg elsket kommentaren din om mammaen som satt og ventet på legekontoret og sa at kjønn ikke betydde noe <3 <3 <3 fordi det er så utrolig sant! De aller fleste sier jo akkurat dette - sikkert også de som senere har kastet ut barna sine for å være annerledes. Tusen takk for at du satte så utrolig fint ord på det!

    4. Godt skrevet. De to siste årene har vi hatt en niese som har stått frem som bifil, og jeg har en bror som har stått frem som transeksuel, som nå er i prosessen med å gå fra Andre til Anna. Han var redd for at vi ikke ville ha noe med ho å gjøre, men som jeg sa: Det er jo personen jeg elsker, ikke kjønnet. Jeg har 4 barn. Han på 7 kunne alt om sminke da han var liten, etter å ha vært mye sammen med storesøster som er 14 år eldre. Nå har ho flyttet men han på 3 elsker å være med når ho sminker seg. De har ofte sminket seg med hennes hjelp, men kan ikke si jeg er noe bekymret for at de skal bli homofile. Jenta elsket å være med å mekke på biler. Ho har da ikke blitt lespisk av den grunn 😊

    5. Jeg er så enig Jessica! Jeg har desverre en mann som mener at gutter ikke kan gå i rosa og leke med “jenteleker”. At jenta vår leker med “gutteleker” er visst helt greit. Vi var i butikken en dag og gutten våres fant seg en dukke med rosa klær som han tydelig ville ha. Mannen tok den fra han og lokka han med en dukke med lilla klær istedenfor. Men da mistet guttungen interessen. Jeg sa til mannen at jeg synes det var helt på trynet og at han måtte jo få lov til å velge selv hva han ville ha, men da sa mannen at han egentlig ikke ville ha dukke siden han plutselig ikke var interessert lenger. Guttungen er kun 1,5år og for meg så spiller det ingen rolle hva han leker med. I tillegg har han ei søster på snart 4 som er ekstremt glad i prinsesser og dukker og alt det så selvfølgelig vil han også leke med det. Jenta leker også med “gutteleker” og er veldig glad i spiderman og hulken og sånt og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være så forskjell. Jeg har hørt fra mannen flere ganger at minstemann trenger jo ikke bli homo. Og jeg blir like forbanna hver gang og fatter ikke hvor “mannen” min har fått dette synet fra…
      Oi, dette ble mer personlig og litt bittert ovenfor mannen, men jeg er bare så enig med deg og ble så engasjert 😊

    6. Nei dette er ikke noe du får skryt for og mene . Værtfall ikke fra meg 🙂 kan være at jeg er litt ” gammeldags ” men jeg mener at blått er til gutt og rosa til jente . Om en mamma kler opp sønnen sin i rosa , tar på han negl lakk å lar han sminke seg så mener jeg ( bemerk JEG MENER ) at det heller bidrar til å gjøre barnet kjønnsforvirret i stede for å Tro ungen er ” homo” samme gjelder jenter selvsagt . Skulle nesten Tro at foreldre som fører den trenden ønsker at barna sine er homo/ lesbe.
      Men i Norge så er d ytringsfrihet da, så vi trenger ikke mene det samme eller kalle ihjel hverandre for forskjellige meninger . For dette er som sakt min mening om denne saken .

    7. Benita-
      Min mening om det du skrev, du er uvitende. Man BLIR ikke homo av klærne man har på. Har du noen gang hørt om noen som ble det? Godt ikke du ble kledd i blått når du var liten da, tenk om du hadde blitt lesbisk😂

    8. Amen! Endelig får noen sagt det. Selv er jeg vokst opp med en familie full av hat mot hele LGBT miljøet, og er derfor i skapet, hjemme. Men ute eller på jobb er jeg fri og Frank 🙂 synd det skal være sånn, og jeg er 22…

    9. En viktig sak du tar opp her! Er desverre mange som forsatt tror at gutter blir homofile av å leke med dukker feks.. Det handler jo forsåvidt ikke om at gutter MÅ leke med dukker eller at jenter MÅ leke med biler, men det handler om at alle barn skal få samme mulighet til leke med det de ønsker, at feks dukker og biler er like tilgjengelig for alle. At vi har en praksis der ingen rynker på nesa hvis en gutt vil kle seg ut som en prinsesse, men at vi lar barna leke og bruke fantasien sin. For på den måten får vi barn som er trygge på seg selv og som er inkluderende mot andre..

    10. Benita: inntil 1914 var rosa gutte fargen, mens lyseblå. Skjønt nå handler ikke legninger om hvilke farge kidsa har på klærne i barnehagen, det handler om hvilket kjønn de blir tiltrukket til.
      Over til mammasom16: dette er et flott innlegg. Vettskremte søndagsskoletanter kan ta seg en hvetebolle i nattverden.
      Ha en formidabel dag alle sammen 😊

    11. Jeg jobber i barnehage med småbarn og hos oss får
      guttene lov til å gå med kjole, like mye som jentene og synes det er SÅ stas å vise seg frem å danse rundt med kjolene på.
      De leker også like mye med dukker som jentene gjør og det blir diskusjoner om dukkevognene rett som det er.
      Husker selv at jeg elsket å leke med “gutteleker” da jeg var liten. Blant annet Mc Mus figurer og Ninja Turtles og rosa likte jeg ikke før for noen få år siden.
      Innlegget ditt er så superviktig og liker godt det du skriver om da kjønnet ikke er det viktige så lenge barnet er friskt. Er så hjerteskjærende med alle de som blir kastet på dør og utstøtt av sitt eget kjøtt og blod fordi de er homofile/lesbiske/transkjønnet at det ikke finnes ord!💔

    12. Utrolig flott skrevet og er 100% enig med deg :). Jeg selv er bifil, og sto faktisk frem for bare litt over 1 år siden nettopp fordi mange er så veldig negative til folk som er annderles,ser jo bare det på enkelte her,men vettu jeg fikk bare støtte og folk var glade på mine vegner, er trist at det har blitt sånn idag at det er så vanskelig og være seg selv pga andres meninger..
      og jeg har selv en gutt på 4 og halvt år, han er veldig gutte gutt, elsker biler, Lego, sykle, Fotball og slike ting, og aldri brydd seg om dukker,men hvis han er homo så vil jeg elske han over alt på denne ord uansett, er personen jeg elsker uavhening av hvem han elsker, akkurat som du skriver.
      Han elsket en periode Frost og Elsa og jeg kjøpte frost og Elsa til han selvom han er gutt, og han har brukt Rosa noen ganger, er forsatt veldig gutte gutt for det,er så trist at noen voksene er så negativ og jeg tenker at ingenting er bare for jenter eller bare for gutter,men det er for alle.
      Dette ble langt. ha en flott dag

    13. Så utrolig bra skrevet 👍 som du leste tankene mine om blått til gutt og rosa til jente. Favoritt pysjen vår er batman til jente 😅 hun har noe rosa, men mye blått og andre farger en rosa. Selv om hun er jente må hun ikke være rosa fra top til tå 👿 bestemor mener hun skulle hatt mer rosa .men har skjønt at om vi skal bruke det hun strikker kan hun ikke strikke alt i sukkersøtt rosa

    14. Herlig! Jeg jobber selv i barnehage, hvor alle som vil får lov til å leke med de vil, er så morsomt å se guttene ha på seg kjole, kjørt, og være helt inni rolleleken med fantasien med dukker og klær, og selvfølgelig av og til sammen med jentene 🙂

    15. Flott skrevet!! Skulle ønske alle var like oppegående som deg! Jeg var hos legen med toåringen min her en dag, og da han fikk velge premie valgte han en fin ring med blomster på, og jeg satte den på fingeren hans for han, og han var superstolt! Og når vi kom hjem viste faren sønnen sin tydelig hvor godt han likte ringen hans og skrøyt av hvor fin den var! Og dette er en gutt som tilfeldigvis er helt bilfrelst, så det var bare gøy for oss å se at han var så interessert i noe annet også 😀 Har jo ikke noe å si hva de liker og ikke, de må få utforske. Er uansett ikke noe vi foreldre kan gjøre for å påvirke om de skal bli homofile eller ikke (eller noe annet), og det har da vel heller ikke noe å si om de blir det, vi elsker jo barna våre uansett! <3

    16. Så fantastisk å lese Jessica! Har selv fått det slengt i trynet; ” tenk om han blir homofil.” Ja, tenk om han blir det, da håper jeg han tør å si det til oss når han selv måtte finne det ut og jeg håper han finner en gutt som gjør han lykkelig. sønnen min på 4 år får gå med neglelakk, prøve litt sminke, leke med dukker og dukkevogn, låne kjole av søstra si og han ELSKER rosa, Alle tingene han vil ha skal være rosa. Det er IKKE de tingene som avgjør om min sønn blir homofil eller ikke. Så lenge min sønn er lykkelig og har det bra, spiller legningen absolutt ingen rolle.

    17. KRISTIN :
      Hvor i kommentaren min står det at man blir homo av fargen på klærne ? Om dette var din oppfatning så må du lese innlegget
      Mitt en gang til eller 5 , for det kan ikke jeg se at jeg har skrevet ?? JEG MENER , at vis du lar en gutt gå med Elsa kjole og rosa neglakk så blir de heller fort kjønsforvirret 😉 ikke at man blir homo / lesbr ut i fra
      Farge på klær.

    18. DANIEL OLSEN :
      Om du leser kommentaren min engang til så var det ikke akkurat blå/ rosa fargen som var hoved poenget mitt her. Jeg
      Mener at når jeg ser en mamma kle guttungen sin opp i rosa
      Prinsesse kjole å krone , rød neglakk å lar han få bruke sminke så tror JEG at barnet blir mer forvirret enn trygg på seg selv 😂
      Må også få legge til at jeg har Ingenting i mot verken homo eller lesber for all del. De skader ingen å gjør ikke meg noe . Men å se en guttunge kommer utkledd som en prinsesse er bare for komisk i mine øyne 😂 Da blir det netmest som om mor enten ønsker at ungen er homo eller at han skulle vært jente 😂

    19. Til Benita over her:
      Greit nok at du har rett til egen mening, det er jeg helt enig i at du har. Samtidig har jeg (og hvem som helst andre) også rett til å være uenig, og har like mye rett til å uttrykke den:
      Du skriver du synes at “å se en guttunge kommer utkledd som en prinsesse er bare for komisk i mine øyne 😂 Da blir det netmest som om mor enten ønsker at ungen er homo eller at han skulle vært jente 😂”. Men her sliter jeg litt med å henge med på hva du egentlig mener? Såvidt jeg har skjønt har hverken Jessica eller noen andre kommentatorer her gitt uttrykk for at de ønsker å tvinge et lite barn til å kle seg i kjoler og bruke sminke? Det er snakk om å la barn få være barn og få leke som de vil. Hvis et barn SELV ønsker å leke med f.eks. dukker, så bør de få lov til det, det er det jeg ser folk skrive her. Du skjønner vell at det er de mødrene som gisper i frykt og på liv og død skal “manne opp” sine små barn som “ønsker” at barna skal være på en viss måte?
      Og du kan selvsagt få “tro” hva du vil om hva som gjør et barn usikker på seg selv. Men jeg kan med rimelig sikkerhet fortelle deg at å oppdra barn til å tro at de bare får lov å utvikle seg på en spesifikk måte skaper mye mer usikkerhet. Det her er ikke noe jeg finner på, altså. Visste du at det er en større antall av menn som begår selvmord iforhold til kvinner? Selv om den fullstendige årsaken ikke er helt klargjort enda, har det blitt vist en klar sammenheng med det at menn som oftest blir oppdratt til å holde følelser inne og blir lært opp til at de skal være “tøffe” og “manne seg opp”. Det er ikke like akseptert i samfunnet for gutter å være åpne om hvordan de føler seg slik det er for jenter. Og dette er psykisk skadelig. Menn og gutter er mennesker de også, ikke machomachiner som bare får lov til å leke med biler, kle seg i blått og aldri skal gråte.
      Dessuten stusser jeg litt på at du hang deg opp i Daniel Olsen sin kommentar ang. blå og rosa. Her er det likevel poenget ditt som blir feil. Blå og rosa er “gutte- og jentefarger” ikke fordi de av naturen er det, det er slik samfunnet har bestemt. Det fantes en tid der gutter både gikk med kjole, sminket seg, og gikk i høye hæler, uten at dette antydet til homofili eller at de var transkjønnede, det var fullstendig sosialt akseptabelt på den tiden. Ikke bare det: det var forventet! Spesielt av menn med høy status i samfunnet. Tro det eller lei: Dette med hva det er lov å gjøre hvis du er gutt eller jente er ikke et universets faktum, det har faktisk vi mennesker funnet på helt selv. Og vi forandrer reglene hele tiden.
      Ikke så lenge siden det var helt uakseptabelt for jenter å gå med bukse og leke med “gutteleker” heller. Men tenker du ikke synes det “bare er komisk” når du ser en jentunge kledd som spiderman? For da er det vell ikke nærmest som om moren ønsker at ungen er lesbisk eller at hun skulle vært gutt? 🙂

    20. Til S over her :
      For det første så har ikke jeg nevnt noe som helst om jessica . Syns hun er en super mamma å så vidt jeg vet så er ikke barna helles homo eller utkledd som prinsesse .
      Selvsakt skal andre få lov til å mene stikk motsatt av mine syn , men når du har så sterke meninger så er det kanskje en fordel å bruke navnet ditt ? Går ut i fra at du står for det du sier og at du heller ikke heter S?
      Har ikke noe interesse av å ” forsvare ” meg på hvorfor jeg mener det jeg mener , kan hende jeg er litt gammeldags av meg , for samfunnet blir jo være værre og værre 🙊 Er heller ikke ute etter og lage noen diskusjon og respekter fullt og helt at du ikke har det samme synet som meg . Jeg hadde ikke kledd ut sønnen min som Elsa selv om du kansje hadde gjort det med din sønn 🙂 men nå er det jammen godt at vi alle er forskjellige , vis ikke hadde det nok blitt veldig kjedelig i lengden . Og som jeg forklarte tidligere så har jeg ingenting i mot homoer, det har jeg både i familien og som venner, siden du ville kverulere på mine synspunkt så var d kanskje greit og gjenta det så ikke d ble misforstått 🙂
      Og jeg hektet meg heller ikke opp i kommentaren fra
      Daniel , jeg svarte på en kommentar han skrev til meg 🙂 om du leser kommentaren hans en gang til så ser du han nevner navnet mitt 😉 er ren høflighet og svare når folk skriver til deg . Sånn at du ikke tror at jeg hentet meg opp i Din kommentar også 😂🙊
      Ønsker deg en god natt vidre …

    21. Benita: Poenget er at man ikke skal få barnet sitt å føle seg “rar” fordi han liker det han liker. Hvis sønnen min vill ha en kjole så får han det. Det er ikke sånn att jeg skulle kle han i kjole, men hvis han ber meg om det så skall han få gå i kjole. Sønnen min skall ikke føle han liker feil ting pga han liker å trille dukkevogn og går kledd i leggings og en rosa skjorte med bilde av en is på. Sønnen min skall få lov å utforske seg selv og på den måten bli den beste versionen av seg selv.
      Hva tror du det bidrar til om jeg skulle neke han å leke med dukkevogn? Tror du han skulle bli manligere i lengden? Dessuten så vet små barn (sønnen min er 3år) ikke engang forskjell på kjøn, så hvorfor må vi tvinge det på dem? De kommer uansett å lære seg det med tiden.

    22. Jeg kommenterer vanligvis aldri på blogginnlegg, men dette innlegget syntes jeg var sykt bra skrevet, med så mye bra poeng. Sønnene dine er heldige<3

    23. Takk.
      Dette skulle flere i min omgangskrets lest. Jeg har en sønn, eller jeg har to, men den yngste på 11 elsker rosa, han danser ballett på et parti med 15 jenter, har neglelakk og langt hår. Men, han spiller også fotball og er beintøff. Den ene fotballtreningen må han gå litt tidligere fra for å rekke dans og da er det særlig fedre som hver gang må kommentere dette. Jeg blir så eitrende forbanna på det. For det forandrer INGENTING.

    24. Ranja fra Findland :
      Ser godt at du vil la sønnen din gå i kjole om han ønsker deg selv om d ikke er noe jeg ville gjort 🙂
      Godt vi er forskjellige .

    25. Jeg ville ikke hatt bilder av at sønnen min hadde på seg jenteklær og lekte med dukker, og det må jeg få lov til å mene. Han er ikke gammel nok til å ta en beslutning omkring legning, og derfor mener jeg han bør få de forutsetninger som er normale for gutter. Sier som benita; godt vi er forskjellige!

    26. Anonym
      Alle er gamle nok til å ta en beslutning omrking legning. Hvis ikke, hvorfor presser vi på dem fra en ung alder hvilket kjønn de er og hvem de kommer til å bli sammen med når de er eldre? “Når du blir stor og får en fin jente i livet ditt”, til “Å du kommer ikke til å synes gutter er ekle når du blir eldre” og sånt. Hvis vi kan bestemme det for dem hvorfor kan ikke de bestemme det selv?
      Og hva hvis det var en fase da. Og de tok feil. Tror du virkelig de kommer til å fortelle deg “Vet du hva? Jeg synes det var dritt av deg å la meg få utforske min identitet mamma/pappa? >:(“

    27. Gratulerer med å skrive selvinnlysende ting som enhver med en halv hjerne kan tenke seg til selv.
      Har du hørt om feminisme? Det er nettop det det handler om.

    28. PC, hun er hvertfall grammatisk korrekt.
      Benita, syns synd på barna dine. Forresten, du som var anonym der? Haha.
      S og O, nice. 🙂

      1. Så utrolig flott skrevet💕💕 Heldige de er som har en så flott mor som deg😊 nylig begynt å følge deg og må si jeg blir utrolig imponert hvordan du skriver osv. Ha en flott helg. Klem💕

    29. Så utrolig flott skrevet💕💕 Heldige de er som har en så flott mor som deg😊 nylig begynt å følge deg og må si jeg blir utrolig imponert hvordan du skriver osv. Ha en flott helg. Klem💕

    30. Veldig fint innlegg, synes det er dumt at noen bryr seg om at gutter går i rosa, at en jente er med på fotball, at en jente klatrer. For en stund siden så jeg noen som dro sønnen sin vekk fra de lekene han hadde lyst på, som inneholdt en Barbie… Ærlig talt la ungene dine få leke med hva de vil. Ok kanskje guttungen din kommer hjem med en guttekjæreste også? Det er ikke akkurat det værste som kan hende deg. Har lest artikkler om barn som har tatt sine egne liv fordi foreldrene sier at de ikke kan ha en kjæreste av samme kjønn.. Hva har verden blitt til.. Hvis alle skal bli kastet ut av sine egne hjem fordi de har en kjæreste av samme kjønn hva skal de gjøre? Det er jo ikke alle som har eldre søsken, tanter, onkler, besteforeldre eller venner som kommer til å tolerere de..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg