AVGJØRELSEN ER TATT!

Hei alle sammen! Jeg får stadig spørsmål om dette med Noah og barnehage. “Hvorfor sender du ikke Noah i barnehage så du kan starte på utdanningen din?” og andre lurer rett og slett bare på når han skal starte i barnehagen, og når jeg skal begynne på skolen igjen.

Denne avgjørelsen tok jeg i vinter da jeg verken søkte skoleplass eller barnehageplass til meg selv eller Noah i år, så den er allerede tatt. 

Jeg har tatt valget om å bli hjemme med Noah til neste år, august 2018. Da er Noah nesten 2 år, og jeg skal begynne på skolen igjen. Jeg gleder meg, men samtidig gruer jeg meg. Jeg er veldig sikker på at jeg kommer til å takle å gå på skolen veldig bra med gode karakterer. Jeg gikk ut av ungdomsskolen med nærmere 5 i snitt, men det er jo 3 år siden nå – og enda ett år siden neste år, men jeg har en veldig god magefølelse på hvordan det kommer til å gå.

Valget om å gå hjemme med barna har kommet veldig naturlig for meg. Noen har som forventet stilt spørsmål omkring hvorfor jeg drøyer ut og starte på skolen, og svaret på det er ganske enkelt: Videregående går ingen steder, men barna vokser for hver dag som går. Jeg tror ikke jeg kommer til å sitte på gamlehjemmet og angre meg på å ha prioritert barna da de enda var så små. Noah er jo faktisk ikke mer enn 9 måneder gammel, og Leo var ikke mer enn 6 måneder da jeg begynte å få de samme spørsmålene angående utdanning.

Jeg kjenner definitivt på presset på å skaffe meg en utdannelse siden mange ser meg som en del av en gruppe mennesker som ofte ikke skaffer seg nettopp dette. Det gir meg egentlig bare enda mer motivasjon til å vise at dette klarer jeg, slik jeg har gjort med alt annet siden jeg fikk barna. Jeg kommer fra en familie der det å ikke skaffe seg utdannelse rett og slett ikke kommer på tale, og det er jeg veldig glad for.

Dessuten ønsker jeg ikke å sende Noah i barnehagen enda, jeg synes det er for tidlig og som hans mamma ville jeg aldri satt mitt eget behov for å ha han hjemme foran hva jeg trodde var til det beste for han. Jeg vet at han ikke hadde vært klar for det allerede nå, og når jeg ellers har mulighet til vente litt – så velger jeg å gjøre det. Jeg tror ikke folk flest vil angre på å ha prioritert barna sine, men det betyr heller ikke at jeg tror at alle må ta samme valg som meg for å gjøre det beste for sine barn. Barn kan være så ulike, og ha så forskjellige behov.

Så nå skal jeg ikke tenke på skole og utdanning en stund, og bare nyte permisjonen med min lille gutt jeg også, som alle andre mødre!

27 kommentarer
    1. Jeg leser 5 blogger ganske fast, 4 av dem har åpent kommentarfelt. Det kommer mange hyggelige tilbakemeldinger på de bloggene, men jeg blir skremt av hvor mye mobbing og trakassering det er, f.eks. slik som kommentaren 1757 over her. Lurer på hva slags liv mange har som kan få seg til og skrive så mye stygt i kommentarfeltene.

    2. Jeg er helt enig med deg Jessica! Barna er bare små en gang. Jobb og skole finnes der alltid! Jeg har selv vært hjemme litt på 3 år nå. Eldste sønnen min (3år) skall begynne klubb nå til høsten. 2x3timer i uken, det synnes jeg er passe =)

    3. Kjempebra valg! Men du skulle ikke startet med å ta etpar fag som privatist nå i høst/vår så du slipper så mange fag når du starter på vgs? Kan tenke meg det blir slitsomt med full skolegang samtidig som 2 unger og familieliv.

    4. Så bra! 🙂 Heilt enig med deg, hvis du har mulighet til å væra heime med ungane så er jo det kjempebra 🙂

    5. Forstår valget ditt godt! Men du virker så smart og oppegående at du kan ta vgs som privatist og starte nå om du vil, man trenger faktisk ikke ha elevstatus og gå på vgs! 🙂

    6. Forstår deg ang å ikke sende Noah i barnehagen denne høsten. Gutten min er like stor og skal få være hjemme ett år til sammen med meg. Men jeg skal ta noen studiepoeng på høgskolen, da jeg har permisjon fra fulltidsstudier, men skal være smart å ta noen fag nå så blir det lettere neste år igjen 😊 Er alenemamma til to, men skal bruke kveldene til å studere. Synes det er veldig greit å føle jeg utretter noe også for min egen del, sett vekk fra barna selvfølgelig 😉

    7. Hei!
      Vet ikke om du har tenkt på dette, men det kan jo være en idé å ta et par fag som privatist/nettstudier etter jul? Om du tar ett eller to fag vil jo dette gjøre arbeidsmengden mindre når du starter på “ordentlig” videregående 🙂 Det er ihvertfall slik jeg ville gjort det, og det finnes mange muligheter til å gjøre nettopp dette!

    8. Du er heldig som kan være hjemme et år til, og som de sier over, vær lur og ta noen fag som privatist, så studerer du når barna sover på kvelden så slipper du unna en del når du begynner på skolen igjen! Har tenkt og gjøre det selv, mangler 4 fag for og få studiekompetanse men har meldt meg på kveldsskole 🙂 så det blir full jobb, tvillinger på 4 år og studere på kvelden, men har aldri vært så motivert som nå 🙂

    9. Hva du fikk på ungdomsskolen er ingen indikator på hvordan du gjør det på videregående. Der får man nemlig ingenting gratis og må jobbe SELV for karakterene. Jeg gikk ut med nesten 6 i snitt fra ungdomsskolen og 5,5 fra vgs – men kjenner også de som har hatt 5 i snitt på ungdomsskolen og bare 4 i snitt på vgs. Uansett får du ha lykke til. Jeg synes ikke avgjørelsen din er smart, men jeg respekterer den og tror du vil få en utdannelse til slutt 🙂 Har du noe ønsker?

    10. Jeg skjønner virkelig avgjørelsen din! Jeg synes det er bra at du gjør det som passer deg og dine barn best uansett hva andre har å si om det. Og det er jo ikke sånn at du kaster bort et år ved å være hjemme med sønnen din! Tenker bare på alle dem som sitter hjemme hos foreldrene sine og spiller dataspill til de nærmer seg 30, for så å KANSKJE gå på vgs.
      Du er enda ung så det er ikke stress med skole helt enda 🙂
      Du gjør rette valget. Virkelig!

    11. Tror mange av de som kommenterer angående det med utdanning og når du skal sende guttene dine i bhg ikke har barn selv, og har peiling rett og slett. Tror man skal leite lenge etter en bhg som går med på å ta imot et barn som er under året. Barnet har ikke utviklet seg nok til å forstå at mamma og pappa kommer tilbake når de går ut døra engang. Min lille hadde akkurat fyllt året når han ble sendt i bhg. Jeg måtte starte på vgs igjen etter et års permisjon, og takker Gud den dag idag for at det gikk fint. Det er ingen selvfølge at barna tar det fint å begynne så tidlig. Beklager rotete kommentar, men rekner med du forstår! For du har tatt det beste valget du kunne tatt! Det er som du sier, utdanningen går ingen plass. Kos deg hjemme med Noah dette året! Mange klemmer

    12. Du velger riktig selvsagt. De som sier noe annet har enten ikke barn eller ikke råd til å være hjemme.

    13. Etter sommerferien er det såå mye jeg ikke har fått lest her! Driver å scroller nedover nå, men det tar jo aldri slutt på innleggene jeg ikke har lest😩 Jaja, får bare droppe noen innlegg og begynne på nytt😅

    14. Til deg over her som sier at det ikke fins barnehager som tar inn barn yngre enn ett år; du er sikret barnehageplass er barnet født før 1november året før, altså du har rett på plass er barnet kun 9mnd 😉

    15. Kjekt at du er hjemme lengre med mini 🙂 du jobber tross alt også med bloggen. Jeg forstår derimot ikke de som starter på skolen igjen etter to-tre uker med fødselspermisjon, det hadde jeg aldri klart !

    16. Til Monica:
      Det er feil. Ingen som har krav på plass fra 9 mnd. Barnet har krav på plass i hovedopptaket det året de fyller 1 år. Er barnet født i februar 2016, har ikke barnet krav på plass før august 2017. Du KAN få, men du har ikke krav på. Er barnet født 01. Oktober 2016, har barnet krav på plass innen oktober 2017.

    17. Ser flere her tipser om privatisteksamen og jeg slenger meg på den. Meld deg opp til et par “enkle” fag, som f.eks. samfunnsfag og religion, og les hjemme. Tenker ikke på Bjørknes eller Sonans, men rett og slett egenstudier hvor du kun møter opp til muntlig eksamen. Jeg gjorde det med noen fag etter vgs og fy søren så mye tid du sparer sammenlignet med å gå på skole. Alle prøver, innleveringer og ikke minst gruppearbeid slipper du å bruke tid på. Anbefales, i alle fall for de små fagene 🙂

    18. Helt enig med deg! Knallbra avgjørelse, tror ikke du lommer til å angre på den! 🙂 Slenger meg dog på tipsene over her om å ta enkle privatistfag. Om du tar skole lett så er det nesten mer stress med selve oppmøtekravet (særlig nå med fraværsgrensa) enn det er å bestå faget i seg selv. Personlig tok jeg to fag som privatist på VGs og leste meg opp til 5-er og 6-er på disse uten særlig mye jobb. Og det er helmaks å være studentmamma om man ikke må møte opp altså! Begynte på fjernstudier (høgskolenivå) når lillegutt var 6 uker, og det har gått helt fint 🙂 Uansett hva du ender opp med så ønsker jeg deg lykke til 🙂

    19. Det er også feil, Jessica. Barn som er født innen 1.november har krav på bhg plass fra august det året de fyller 1 år. Dvs at barnet mitt som er født i oktober 2016 har rett på plass fra august 2017. Men jeg er helt enig med deg, det er altfor tidlig syns jeg. Jeg skal ha kontantstøtte + jobbe redusert frem til august 2018 🙂 GLEDER meg til å tilbringe enda mer tid med barnet mitt <3

    20. Hahah, er jeg som er fjern!! Lov å skylde på ammetåka fortsatt? Jeg leste det du skrev 3-4 ganger, men måtte visst enda en gang til før jeg leste riktig! :p <3

    21. Anonym: Hahaha, vet du hva, det går så fint! <3 Jeg er enda i ammetåka selv, her for noen uker siden ringte faren til Fredrik og kjæresten til faren til Fredrik på, og jeg gikk spent og åpnet. De kom inn i gangen og skulle hente Leo for en trilletur. Etter de har dratt synes jeg liksom de virket litt rare.

      Innser da at jeg hadde gått ut i gangen i bare trusa og en genser, uten å legge merke til en eneste ting mens de var her. Jeg hadde til og med pakket til Leo mens de var her, tatt på Leo sko og så videre. Uten å legge merke til at jeg ikke hadde på meg bukse. Hahaha, herregud. Er det mulig!

    22. hahaha, uff! Så er det jo ekstra kleint når man ikke rekker å “forsvare” seg. De fikk vel litt å snakke om på veien! haha :p

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg