UKENS SPØRSMÅL: PRØVE Å FÅ BARN, LYVER JEG PÅ BLOGGEN? ++

Hei Jessica! Jeg håper på respons. Jeg og mannen min ønsker veldig gjerne å få barn nå. Vi har vært sammen i fem år til neste år. Vi ønsker å prøve snart. Problemet mitt er at jeg akkurat har begynt i ny jobb og har først og fremst vikariat til februar og blir nok forlenget. Jeg lurer på om det er dumt å plutselig bli gravid når jeg nylig har begynt? Har jobbet 100% i over et år nå. Så inntekt blir nok ingen problem da. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Har så lyst på en liten en. Ja, er ferdig med utdanning og skole og alt. Noen tips?

– Hei flotte deg! Jeg så at noen allerede hadde svart deg i kommentarfeltet, men jeg vil likevel svare deg jeg også selv om jeg var veldig enig med vedkommende. Som vedkommende også skrev, så kan det ta tid å bli gravid. Det vanlige er nok ikke å være så “fruktbar” (haha?) som det jeg er, selv om det er negative sider med det også. Jeg tenker at når alt kommer til alt så må du tenke på deg selv og dere, og jeg ville ikke utsatt prøvingen fordi du er i ny jobb. Som sagt, hvem vet hvor lang tid det kan ta? Dessuten er et svangerskap også 9 måneder langt. Jeg skjønner tankegangen din, men når dere har et sterkt ønske om barn så tenker jeg ikke at du skal ha dårlig samvittighet for det ovenfor sjefen. Når det er sagt så er det jo fint å kunne være åpen om det med sjefen om dere har en god tone. Jeg sier følg magefølelsen og masse lykke til!

Hvor er de sky knottene fra som du har på den hvite kommoden?

– Den hvite barnekommoden er Leo sin, og knottene har jeg kjøpt på Etsy.com 🙂

Har du vurdert å følge sunn fornuft plakaten?

– Jeg følger vel egentlig den uten å ha signert den, føler jeg. Ikke legger jeg ut masse bilder hvor kropp er i fokus, ikke er jeg bastant når jeg snakker om mat, jeg har også vanskelig for å skrive om treningen min i det hele tatt her på bloggen, selv om den er en stor del av hverdagen min. Er redd for å påvirke i negativ retning og veldig bevisst føler jeg selv. Men her er jeg veldig mottakelig for kritikk. Det eneste jeg kanskje synes blir litt dumt med plakaten er at det menes at man skal presisere at man har forsynt seg flere ganger selv om man ikke har det. Det kommer nok ikke jeg til å gjøre dersom jeg faktisk ikke har gjort det.

Jeg elsker for øvrig mat og spiser svære porsjoner. Det ser ikke så veldig fint ut når hele tallerkenen er så full at den nesten renner over (hvilket den faktisk er når jeg spiser, haha) så derfor tar jeg gjerne bilde av mer normale porsjoner fordi det enkelt og greit ser mer delikat ut. Når det er sagt har jeg faktisk lagt merke til hvor vanvittig små porsjoner enkelte bloggere har, og da ler jeg bare mens jeg tenker at jeg nok hadde sittet igjen sulten dersom jeg hadde vært på middagsbesøk hos dem. Haha! 

Kunne du snakket litt om politikk om hvor du står eller hva som er viktig, for du skal jo stemme snart og burde ha satt deg litt inn i ting?

– Jeg har satt meg som mål og lese en del mer enn hva jeg allerede har gjort før valget nå til høsten. Jeg tror nok ikke jeg er enig 100% med noen av partiene,  og jeg er veldig sikker på at jeg ikke kommer til å stemme FRP.

Har du ikke vennninner? Virker som du aldri er ute på ting med dem i så fall.

 Jeg har mange gode venninner, og jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke inkluderer dem mer i bloggen. Men uansett så kommer ikke alt som skjer i livet mitt ut på bloggen, jeg har kanskje bare ville hatt de fleste venninnene mine for meg selv som en del av privatlivet mitt, hvis det gir mening. Jeg er ute på ting både med og uten venninner, men det er klart at det ikke blir like ofte som de aller fleste på mine alder på grunn av barna mine som jeg alltid setter først 🙂

Gjør du noe spesielt for å få så fint og langt hår? Hårkur?

– Så hyggelig spørsmål. Jeg gjør faktisk ingenting med det. Jeg bruker for øvrig ikke balsam og har ikke gjort det på flere år etter at jeg leste at det slet veldig på håret. Sluttet også å rette håret mitt for to år siden nå, og det har nok utgjort en del forskjell.

Du er så pen! Jeg lurer bare på en ting? Hvordan kommer du på å skrive blogginnlegg, har du råd?

– Tusen takk for det, så koselig av deg! Vet dere hva, noen dager kan jeg slite veldig med å finne ut hva jeg skal skrive. Jeg anser meg selv som kreativ, men så kjenner jeg også på en del press fordi jeg vet at mange kommer til å lese det jeg skriver og at det gjør at jeg føler at det jeg skriver det_må_ være bra. Hvis jeg skal gi et råd så må det nok bli at du ikke begynner å stresse med at du ikke finner noe å skrive om, og at du heller leser blader/andre blogger for å få litt inspirasjon. Vet det er lettere sagt enn gjort!

Det er vel ingen i verden som klarer å ta pillen på nøyaktig samme tid hver eneste dag i flere år? Jeg er en person som er utrolig nøye av meg på slikt, og selv om jeg ikke ønsker å bli gravid så hender det mer enn sjeldent at jeg roter med pillene, noe kommer i veien, man har dem plutselig ikke tilgjengelig, osv. Det er veldig veldig lett for. Og jeg husker å ha lest at du gikk på Cerazette da du ble gravid med Leo og? Jeg gikk til helsesøster litt bekymret for om de var mindre sikre enn andre i og med at dette ikke er den man får utskrevet gratis, men en man må betale for.

Det er ikke lett å innrømme at man har klusset til med tidene, men noen kropper reagerer mye kjappere på endret tidspunkt å ha tatt pillen. Alle mennesker jeg har snakket med om dette i helsevesenet har sagt at det går så og si ikke an å bli gravid med mindre man klusser opp, og at prosenten som blir gravid på pillen faktisk på et tidspunkt har klusset noe til, tror det hjelper for unge som er blitt gravide å se at det går an å gjøre feil, og ikke føle at det kun er greit om man gjorde alt på nøyaktig det tidspunktet det må bli gjort, hvis ikke er det “din feil” på en måte. Det er jo ikke din feil selv om du klusset en gang med en pille.

Først av alt, jeg ville aldri løyet til dere eller på bloggen i det hele tatt, og det må dere vite. For det andre: Jeg har aldri skrevet at jeg ble gravid med Leo på Cerazette. Dette stemmer heller ikke. Jeg gikk på en helt annen type p-pille med Leo som ble tatt av markedet like etter, dette har jeg også nevnt tidligere. Dere som har fulgt bloggen min lenge vet nok at jeg ikke har noen store problemer med å innrømme det dersom jeg gjør noen feil. Jeg tar gjerne selvkritikk og innrømmer egne feil om jeg har gjort noen, det er tross alt menneskelig å gjøre feil. Men jeg kommer ikke til å innrømme feil jeg ikke har begått.

Jeg vet ikke hva formålet med disse spørsmålene er lenger når jeg har svart så mange ganger at jeg ikke har gjort noen brukerfeil med prevensjonen jeg har gått på, og at de alltid har blitt tatt til samme tid fordi jeg har hatt alarm på mobiltelefonen min. Jeg har snakket med mange i helsevesenet på grunn av dette, samt det at jeg har gått gravid to ganger på to år fordi prevensjonen har sviktet. Det er blitt konkludert med at kroppen min ikke har virkning av hormonbasert prevensjon eller at kroppen min har vanskelig for å ta det opp. Deriblant også p-piller og minipiller, som jo begge er hormonbasert. At det i utgangspunktet er sjeldent å bli gravid på minipiller eller P-piller ser jeg selvsagt ikke bort i fra – det er en grunn til at de er en av prevensjonsmetodene som blir benyttet i dagens samfunn, ergo er de i utgangspunktet trygge. Det betyr for øvrig ikke at det er umulig å bli gravid ved riktig bruk, for per i dag eksisterer det ikke prevensjonsmidler som er 100% sikre.

Du sier du er utrolig nøye med minipillene, og jeg vil bare understreke at dette overhode ikke er stygt ment: Men du er jo ikke nøye om det hender “mer enn sjeldent” at du glemmer det eller av en eller annen grunn ikke tar pillene til samme tid hver dag.

Ønsker dere alle sammen en fin kveld, vi snakkes litt senere i dag ♥

4 kommentarer
    1. Det er egentlig sjampo og ikke balsam som sliter på håret. Det finnes oen som bare vasker med balsam. Se på før og etter bildene det er skikkelig forskjell

    2. Bruker aldri å kommentere blogginnlegg. Men nå måtte jeg bare komme med min egen erfaring angående p piller! Har gått på det i 12 år, alltid vært flink å ta, aldri glemt eller hoppet over en tablett. (Har ikke gått på samme merket i 12 år,men igrunn ikke relevant). Opplevde selv å bli gravid i fjor, og sitter nå med et nyfødt barn, et lite under og mirakel som trosset p-pillene <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg