FYLLEFERIE MED BARNA

I går opplevde jeg noe som gjorde at jeg fikk litt grøsninger nedover ryggen.

Jeg er på lekeplassen her på det særs barne-og familievennlige hotellet vi er på i Mallorca. 98% av gjestene her er småbarnsfamilier, de resterende 2% er pensjonister. Hotellet vårt har til og med “family” i navnet sitt, så det sier i grunn sitt.

Jeg har allerede lagt merke til at barn ikke er noen stopper for å dra med seg flere øl fra all inclusive-baren og bort til bassengene og solsengene. Gjerne før klokken 12 på formiddagen. Jeg ville ikke gjort det selv, men jeg dømmer ingen av den grunn bare så det er sagt. Folk må ta sine egne valg, det er ferie og jeg skjønner greia. Jeg er veldig glad for at jeg er såpass bevisst på at jeg vet at det ikke nødvendigvis er noen fasit på alle spørsmålene, valgene og utfordringene man møter i livet, både som forelder men også som menneske. Man må ta de valgene man selv føler er mest riktig, og man skal alltid vise respekt for valgene andre tar så fremt de ikke er åpenbart til skade for noen.

Likevel sitter jeg igjen med noen spørsmål og en uggen følelse i hele kroppen etter opplevelsen i går. For da Leo leker og ler på lekeplassen, samtidig som jeg og min mamma sitter på benkene ved siden av og følger med, heier når han skal klatre, og forteller hvor flink han er når han sklir – og Noah ligger sovende i vognen sin – så kommer det en annen mamma inn på lekeplassen. Hun sjangler som bare det, og det er ikke akkurat vanskelig å se at hun rett og slett er drita full. Hun ramler bokstavelig talt ned på en stol, og forsvinner ut fra lekeplassen noen minutter etterpå etter litt mer sjangling og nesten-snubling. Jeg vil ikke virke belærende, for er det en ting jeg virkelig ikke er – så er det det. Men den vonde klumpen i magen kommer likevel gradvis, og spørsmålene like så. 

Er det sånn det skal være? Fylleferie med barna?

Jeg går meg en liten tur rundt på hotellet og synet møter meg flere ganger. Det sitter familier og små barn ved flere av bordene, og flere foreldre er rett og slett fulle!

Er dette greit? Jeg synes ikke dette er greit!

Om noen vil ta seg et glass vin når de er på ferie, så skal jeg absolutt ikke rette noen pekefingre mot noen. Ei heller om du velger å ta to glass. Eller tre. Du er et voksen menneske og burde klare å ta disse avgjørelsene helt uten innblanding fra andre, og jeg skal ikke legge meg borti det.

Men å drikke seg overstadig beruset på ferie med barna dine slik at du snubler inn på lekeplassen klokken halv ni om kvelden, det burde vel man som en ansvarlig voksen- og omsorgsperson gjøre det man kan for å unngå?

Jeg drikker ikke på ferie med barna. Det er min avgjørelse og den står jeg ved. 

Jeg tenker som så:

Hvor mye koster det meg å ikke drikke når jeg er på ferie med barna?

Ikke spesielt mye, gitt!

Det handler ikke om at jeg blir full av å ta et glass vin, det handler om prinsippet. Hvorfor må man drikke vin, øl eller i det hele tatt for å kose seg på ferie? Det virker som at det er mange der ute som ikke kan kose seg og slappe av uten å drikke, og det synes jeg i så fall er litt trist! Mange stiller spørsmål omkring hvordan jeg skal klare å lære barna mine til å ha et sunt forhold til alkohol om jeg ikke viser at jeg drikker rundt dem og at det gjøres med omhu.

Jeg sitter kun og lurer på hvorfor jeg på død og liv må introdusere barna mine for alkohol når de er 2,5 år og 10 måneder gamle? Og MÅ det skje på ferie? Kan det ikke vente til de er eldre, og til de er i trygge omgivelser som de kjenner godt? Vil ikke det være mye bedre kontra å gjøre det på familieferie på et helt nytt og ukjent sted?

Det skal være lov og kose seg i ferien sin, og man skal få ta egne valg. Jeg har full forståelse for at alle ikke velger som meg. 

Du merker kanskje ikke så mye forskjell på 3 og 4 glass vin, men hvordan vet du om barnet ditt gjør det?

28 kommentarer
    1. Jeg bare lurer på om du gjorde noe når du ble vitne til flere fulle foreldre?
      For vi fleste er vel enige om hvor skadelig og ikke minst utrygt det er for barn å være sammen med fulle omsorgspersoner, men gjør vi noe med det? Tør vi å gripe inn?

    2. Da syns jeg du burde sagt ifra! Høres helt vanvittig ut og det er våres ansvar som voksne og si ifra om at slike forhold ikke er greit. Vi leser om det i avisen hvert eneste år, og det kommer aldri til og forandre seg, men man kan iallefall prøve og mulig hun hadde husker det dagen etter, at en totalt fremmed kom bort og reagerte, og at hun ikke gjør det samme resten av ferien.

    3. Vi har alle et ansvar..Ser man noe som ikke stemmer i forhold til barn,så har man meldeplikt. Kanskje vanskelig å få gjort noe der du er nå. Men man har faktisk et ansvar om å melde i fra når man ser ting som ikke stemmer. Det er det som er så skrmmende idag (hinter ikke til deg),men at mange velger å ikke melde i fra,later som de ikke ser osv. Men sånn skal det ikke være. Vi må gjøre det hvis man får en magefølelse på at noe ikke stemmer. Heller en gang for mye enn en gang for lite🌸

    4. Heidi: Absolutt! Helt enig med deg 🙂 Her var hun ikke jeg så sjanglende med barna sine, så å gå frem til henne og si ifra når hun var full så jeg ikke helt hvor ville føre hen. Tror ikke det hadde hatt noen hensikt. Hadde barna vært med hadde jeg uten tvil sagt i fra! Det hadde jeg ikke nølt med ett sekund!

      På de andre bordene hvor det satt familier hvor flere foreldre var fulle, så var det også andre voksenpersoner til stede. Hvorvidt alle rundt bordet var fulle tror jeg nok ikke. Og da ville jeg nok bare fått den “pass dine egne saker” fra de som ikke var beruset, selv om det ikke gjør situasjonen med at for eksempel begge foreldrene er fulle, men besteforeldrene er edru noe bedre. Det handler om drikkevaner rundt barna og hva som er greit og ikke, og i mine øyne er det ikke OK å være full rundt barn.

      Klem

    5. Mamma som 16 – Ble mamma som 16-åring: Jeg vil bare legge til noe til kommentaren min. Flesteparten av alle på hotellet her har drinker, øl og vin stående på bordet utover kvelden. Både jeg og mamma er veldig overrasket over hvor mye alkohol som inntas rundt egne og andres barn, så skulle jeg sagt i fra til alle vet jeg ikke helt hvor jeg skulle begynt.

      Dette handler som sagt om drikkevaner rundt barn og det var derfor det ble vinklingen på blogginnlegget. Vi må ha et økt fokus på dette og bli mer bevisste. Man skal være en ansvarlig omsorgsperson også på ferie, og da må man vite selv hvor grensen går uten at jeg skal ta på meg oppgaven å gå rundt til andre foreldre og fortelle dem hvor mye de kan drikke.

    6. det er overhode ikke greit. det er ikke sånn det skal være. barn og alkohol hører ikke sammen. hvis foreldre ikke kan reise på ferie med barn uten å drikke, kan de holde seg hjemme. dette var vondt å lese. stakkars barn

    7. Jeg er en mamma på 33år, har to små gutter på 4 og 2 år. Jeg har vokst opp i ett alkoholfritt hjem, har aldri vært nysgjerrig på alkohol, og liker rett og slett ikke smaken i det hele tatt. Barna mine kommer også til å vokse opp i ett alkoholfritt hjem, så får de ta valget selv når de er myndige. Men håper de tar gode valg. Så det er absolutt ikke sånn at alle barn blir såååå nysgjerrige på alkohol, hvis de ikke er vant til å se det hjemme. Jeg tror heller det er motsatt.

    8. Jeg har vokst opp i den møkka der så jeg drikker aldri m barn. Klarer man ikke la være det burde man f få ett tupp i ræva . Min sønn har aldri sett meg drikke noe som helst med alkohol i og slik skal det fortsette . For jeg har ikke ett normalt forhold til alkohol og vil nok aldri få det. Takler ikke fulle folk da jeg er edru selv engang . Så glad jeg ikke var der for tror helt ærlig jeg ikke hadde klart holde munnen lukket 🙂

    9. Jeg er SÅ enig! Men jeg innrømmer gladelig at jeg dømmer foreldre som er synlig beruset rundt barna sine. Det har jeg ingen problemer med å innrømme. Har selv vokst opp med alkoholmisbruk i nær familie og hvis noen tror at et barn ikke legger merke til om mor eller far har tatt seg 3 drinker så tro om igjen. Det er vanvittig egoistisk å drikke og samtidig skulle ta vare på barn. Og hvis man ikke klarer å være 2 uker på ferie uten å bli snydens så har man et problem!

    10. Jeg er helt enig i at man ikke skal drikke seg beruset sammen med barna sine. Men hun du skriver om nå var åpenbart alene. Jeg kan godt dra på familieferie med et vennepar for eksempel, så går vi ut en kveld hver i løpet av ferien hvor det andre paret tar seg av ungene. Ingen problem og barna ser ikke fulle foreldre.

    11. veldig trist :/ barna skal være i fokus på ferie, kan jo ta seg et par -3 øl eller vin etter barnet/barna er lagt med ikke mens de er våken, aldri skjønt vitsen med og drikke seg drita med barn til stede, drikker sjelden,men drikker av og til men aldri nær guttungen, og hvis jeg gjør det blir det kun en cider eller et lite glass rødvin 🙂

    12. Du kan varsle reiseselskapet. De kan igjen varsle barnevernet her hjemme slik at barna kan bli hentet….

    13. MARI Hva hadde du sagt om noen hadde kommet og henntet dine barn, om noen har påstått at du var full sammen med barna dine, eller enda værre at noen har sagt at dem ikke har det greit hjemme hos deg. Hvordan kan du dømme at et barn skal bli henntet fra sin familie. Onskapsfullt kaller jeg det. Hun skriver at det kommer inn en person på lekeplassen som er overstadig, hvordan vet hun at hun er en mamma, hun skriver ingen ting om at denne mammaen har et barn på lekeplassen eller om denne såkaldte mammaen skulle hennte sin unge. Etter fasaden forsvannt denne såkaldte mammaen bort fra plassen. Hvordan vet hun at dette er en mamma?

    14. Ut ifra hva du skriver så var hun der uten barn. Ang. alkohol og barn så har jeg ingenting til overs for de som drikker store mengder med barn til stedet. Et glass øl til mat er greit. Men 3-4 glass vin så væremåte og oppførsel endres radikalt er IKKE greit. Vi drikker så og si aldri her, og de få gangene det skjer så er det snakk om et glass eller en øl på kvelden når barna sover. Var på besøk hos noen som drakk mer enn de burde med barn til stedet. Sønnen min som da var 2 år ble redd når han merket at de voksne forandret oppførsel og ble voldsomme i væremåte. Glemmer det aldri og jeg sa klart ifra om hva jeg mente. Det har ikke gjentatt seg i ettertid. Men det er ikke bare bare å si ifra til fremmede som i din situasjon. Om hun hadde hatt med seg barn hadde det kanskje vært lurt å gripe inn og si ifra.

    15. Synes absolutt det ikke er greit når foreldre blir synlig beruset, vi var i syden, og ene dagen tok bf seg ett par glass øl til middag osv, mens kg var edru, neste dag byttet vi på. Synes det er Ok så lenge man ikke blir veldig synlig beruset, og en av foreldrene er helt edru. Vi hadde heldigvis barnepass med også også, så jeg kunne fint ta meg en øl til middagen 🙂 men synes ikke noe om sånn så du beskriver, rett å slett trist 🙁

    16. Jeg har vært der selv. Mammaen tok sønnen vår ned til bassenget. Og så ramla jeg fyllesjuk og full ned til bassenget. Folk la merke til det, og det gjorde jeg også. Fruen ga meg et par blikk. Jeg forlot stedet.
      Skjemmes. Datteren merket ikke noe, men jeg skjemmes….

    17. To fulle foreldre på ferie med barn er ikke greit. Et spørsmål bare, når du reiser på ferie er det kun for barna da? Det blir et kjipt samliv etter hvert som årene går.

    18. Helt enig! Jeg drikker aldri når jeg er på ferie med sønnen min. Vi er på et fremmed sted, hvor han har bare meg. Hvordan blir det da for ham om jeg er helt indisponert? Det sier seg selv at det blir en skummel ferie for ham. At andre foreldre driter i det, ble tydelig da vi gikk i all inclusive-baren og jeg bestilte brus til oss begge. “Cola? To cola? Cola til deg også? Bare det?” spurte bartenderen vantro.

    19. Og ta seg en øl eller to iløpet av en dag på ferie med barn syntes jeg er helt innafor.
      Men og drikke seg full , det er overhodet ikke greit. Man er i ett fremmed land , og når man reiser med barn reiser man jo på deres premisser. Ett barn som opplever slik må jo føle på veldig utrygghet , ikke minst att man tør .. Kidnapping , drukning etc. Voknse skal være tilstedeværende og ta ansvar , det er det minste man må kunne forvente.
      Jeg tar meg gjerne selv en øl eller ett glass vin på ferie , men derfra til og bli full er jo særdeles stor.
      Nå har vi reist masse på flotte store all inklusive resorter tilrettelagt for barn , og jeg har heldigvis aldri sett eller opplevd slikt. Jeg ser voksne som er tilstede og tar ansvar for barna , så jeg tror ikke det du så er normalen. Reiseselskap vil jo også kunne få med seg.
      Jeg ser som sagt voksne som tar seg en pils , men har ikke sett noen med barn beruset.
      Håper det gikk bra med barnet og att det var andre som kunne følge det opp .. Hvis ikke er jo situasjonen potensielt kjempe farlig ….

    20. Beklager for å si det, men det er en pain in the ass å lese hva du skriver. Settningsoppbyggingen, grammatikken og språkbruken er så dårlig at jeg vil drepe meg selv. Hvis du skal blogge burde du gå ferdig vgs for norsken din er på barneskolenivå

    21. Det er normalt å reagere som du gjør
      Jeg blir sint og lei meg
      Stakkars barn
      Det er lov å si ifra dette handler om barn som kanskje trenger hjelp

    22. Både enig og uenig. Halv 9 på kvelden hadde vi lagt barna. Ønsket vi vin eller øl koste vi oss med det etter barna hadde lagt seg. Selvfølgelig på hotellrommet.

    23. Dette er både trist og svært provoserende å lese. Du er hverken dømmende eller belærende, vi har faktisk en plikt til å si i fra når barn ikke har det bra, og INGEN barn har det bra, uansett alder, når foreldre, voksenpersoner som har ansvar for dem er fulle. Hadde dette skjedd på en camping i Norge hadde noen ringt inn bekymringsmelding og barnevernet hadde blitt koblet inn. Rart at vi tillater oss å bli så ansvarsløse bare vi tar fly noen timer, og sola varmer litt mer. Jeg hadde ihvertfall sagt i fra, først til hotell ledelsen, bedt dem tatt affære og snakket med vedkommende foreldre. Jeg har også sagt følgende til ledelsen der: Jeg valgte dette hotellet nettopp for å unngå sydens fyllekalas, men ramler midt oppi det, og det smerter meg så helvetes mye å se i øynene til disse ungene for dem er både utrygge og redde, så skal dere beholde gjestene deres, få ett godt rykte bør dere ta ansvar å få bort foreldrefylla.Vil diise voksne absolutt drikke så reis alene mens ungene er trygt forankret til rusfrie voksne.

    24. Enig! Akkurat som andre foreldre på død og liv skal introdusere godteri og junk, rett og slett gift det også, t barna sine. De aner ikke hva det er men foreldre mååå gi det. Respekter kroppene deres!

    25. Vi var på ferie med mange fra familie. Et par hadde en liten gutt som da var ca 3 år og broren til kona var der og han var ca 10.
      Begge ungene ble passelig redd for hun var skammelig full. Hadde det ikke vært for at vi alt jar kranglet dem det ved drikking så hadde jeg nok tatt tak. Var veldig ubehagelig. Var så alt for mange som var fulle. Vi drikker ikke ved barn til stede. Kan ta et glass men ikke mer. Må være til mat.

    26. Jeg er oppvokst med alkoholisme i nær relasjon. Alle ferieturer med denne personen ble litt ødelagt pga alkoholen. Sånn skulle jeg i hvertfall aldri bli, men jeg har blitt alt det jeg aldri skulle bli. Barn observerer og risikoen er at det unormale blir normalen i deres liv.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg