SI I FRA TIL BARNET DITT, ELLERS GJØR JEG DET!

Det er ikke rent sjeldent jeg er ute sammen med barna på lekeplasser eller generelt typiske samlingssteder hvor det er et drøss med andre småbarnsforeldre og barn. Jeg synes det er kjempekoselig, og jeg er veldig glad i barn.

Jeg har dessverre lagt merke til en lei tendens blant foreldre på disse samlingsstedene hvor det er typisk at det er haugevis av barn og foreldre. Lekeland, lekeplasser, parker etc. Foreldre som rett og slett ikke ser ut til å bry seg om barna dere slår andre barn, sier uskikkelige ting og generelt er ugreie. Jeg er ikke rask til å dømme og jeg forstår at spesielt yngre barn kan oppføre seg dårlig noen ganger uten at det gjør at jeg tenker at barnet ikke eier oppdragelse. Jeg dømmer deg overhode ikke som forelder om barnet ditt oppfører seg litt dårlig. Men, det er et viktig men her! Man må for pokker si ifra til sitt eget barn når det oppfører seg slikt mot andre barn i offentligheten! Jeg er ingen perfekt mamma selv, men hvilke signaler sender du i så fall om du bare lar være å si fra? Sier ikke du i fra til barnet ditt, så kommer jeg til å gjøre det. På en høflig og ordentlig måte, riktig nok.

Jeg la nok en gang godt merke til det for noen dager siden da jeg var på et lite lekeland med barna, og jeg ble nesten litt sjokkert over hvordan andre barn fikk holde på med foreldrene sine som tilskuere.

Min egen gutt på 2,5 år slo ei jente da vi var på mini-lekeland på Mcdonalds på kjøpesenteret for noen uker tilbake. Først ble jeg sjokkert fordi jeg aldri trodde at han kom til å gjøre sånt mot fremmede, men jeg forstår at han er liten enda og fortsatt lærer. Jeg gav streng beskjed om at han måtte si unnskyld, hvilket han gjorde – og at hvis det skjedde igjen, så forklarte jeg han at vi måtte gå. Og gå måtte vi – slike handlinger får konsekvenser for mine barn. Jeg unnskyldte til og med på vegne av sønnen min til pappaen til jenta som sto i nærheten fordi jeg fikk så vondt av henne. Og da må jeg si at jeg stusser litt over at andre foreldre kan sitte og se på at deres barn gjør ting som dette mens de gjesper og fortsetter å lese avisen!

 Jeg har ikke for vane å legge meg bort i andre foreldres oppdragelsesmetoder, men jeg står ikke og ser på at andre barn slår mine barn eller er slemme med andre barn rundt mine. Jeg forstår at man som forelder kanskje ikke får med seg alt, men når du sitter i umiddelbar nærhet og likevel ikke løfter noe annet enn hånden din for å ta en slurk til av kaffen din – så må jeg innrømme at jeg som mamma som prøver å lære barna mine at slikt er uakseptabelt føler meg litt sjokkert og egentlig ganske sint!

Jeg skal ikke legge meg borti når du velger å legge barna dine, hvor mye lørdagsgodt de får, hvilke verdier du lærer dem til å ha eller andre valg du tar omkring oppdragelsen deres. Men vi er alle enige om at å slå andre barn og kalle andre stygge ting ikke er greit – så om barnet ditt gjør dette og du ikke sier ifra, så kommer jeg til å gjøre det.

23 kommentarer
    1. Amen! Kunne ikke vært mer enig! Har fått hakeslepp flere ganger av hva jeg har sett. Og det verste er ikke hva andre barn gjør for når de er små forstår de ikke alltid hva de gjør, men det som sjokkerer er foreldre som ikke følger med eller gir barnet konsekvenser. : Da blir det jo som at det barnet gjør er greit siden ingen korrigerer eller irettesetter det. Jeg har sagt ifra til andres barn før og gjør det igjen om det blir nødvendig.

    2. Helt enig!
      Jeg har og sagt i fra til både til andre barn og foreldre. Noen ganger må en faktisk gjøre det, og det kommer jeg nok, desverre, til å gjøre igjen. Ganske mange foreldre, som desverre, ikke tar sitt ansvar bevisst.

    3. For en stund siden skrev Anna samme innlegg – det kom i avisen også, ser hvor du får inspirasjon fra 🙂

    4. Anonym: Hei anonym!

      Når vi begge er bloggere i samme kategori (mammablogger) så skal det godt gjøres at man ikke skriver om samme tema en eller annen gang 😉 Spesielt siden vi også er småbarnsforeldre, og kanskje har lettere for å møte på samme utfordringer, å skrive om temaer som er høyst aktuelle for småbarnsforeldre. Det betyr for øvrig på ingen måte at jeg har hentet noe fra Annas blogg, og skal du først komme med en slik påstand bør du ha nok til å backe den opp.

      Jeg vet ikke hva slags blogginnlegg hun har skrevet eller når hun eventuelt har gjort det, men jeg håper at de som til stadighet skal påpeke at andre bloggere har skrevet om samme TEMA i kommentarfeltene til blogginnleggene mine snart kan ta seg en bolle og prøve å forstå hvor umulig det er å skrive en blogg uten å ta opp et tema som aldri har vært nevnt på noen annen blogg tidligere. Det er faktisk ikke mulig.

      (Sikter ikke spesielt til deg her, håper bare de som gjør dette kan prøve å forstå!)

    5. Det samme må vi voksne gjøre når små barn sparker steiner i nærhet av biler, og mor ikke bryr seg. Enkelte foreldre altså!

    6. HELT ENIG!!!
      Men, bare som en liten obs til deg ( sånn om du ikke la merke til det ❤️) så vær forsiktig med å legge ut bilder der andres barn er med i bildet, kan godt hende du har fått tillatelse eller noe sånt, eller kjenner jenta, men ville bare si ifra ❤️

    7. Hei! Jeg er helt enig med deg når det gjelder at vi voksne skal si i fra til egne barn (og andres om nødvendig)! Det gjør også jeg, men jeg er i tillegg mor til en gutt med atferdsvansker (mulig en ADHD.) Han kan, uten forvarsel, bli sint og slå andre barn. Hjemme hos oss er ikke det greit, selv om han har en vanske. Men poenget mitt er: selv om barn slår andre betyr ikke det at de har en dårlig oppdragelse hjemmefra eller at barnet er slemt. Alle barn er gode til tross for sine vansker.
      Nå var vel temaet for innlegget foreldre som ikke sier i fra, så min kommentar kommer litt på sidelinja! Men uansett viktig å ha det i bakhodet!

    8. Jeg er så enig , er blitt mamma for første gang selv, hun er snart bare 10 mnd men lærer allerede at vi ikke syns det er greit at hun lugger/kliper osv. Nå gjør hun bare sånt på oss da hun ikke er begynt i barnehage enda, men tenker at jo tidligere hun lærer jo bedre 🙂

    9. Anonym: Det er dattera til ei venninne av meg 🙂 Hun sendte meg disse bildene til å kunne bruke dem på bloggen etter en dag vi var ute med Leo og datteren hennes i fjor sommer 😉

      Kan du ikke spørre istedenfor å trekke konklusjoner? Synd du er så nedlatende mot andre mennesker ! 🙁

    10. ååå så godt å lese at den yngre garde kanskje starter med litt oppdragelse igjen, det trengs. Jeg er nok en av de strengeste mammaene i min “gjeng” men jeg tror og håper barna vil sette pris på det når de selv er voksne. Tommel opp.

    11. er så enig med deg. han er i huset var ekstrem en stund, så vi måtte gå mange ganger, men det jeg er mest sjokkert over skjedde i sommeren en 8-9 år gammel gutt sparket en ball i magen hans ( han er 4 ) og holdt på og le seg i hjel og når jeg sa fra at det ikke var greit ,kom faren til gutten og sa såpass bør en gutt tåle ellers er han en pyse, herlighet hva enkelte får seg og si

    12. En ting jeg lurer på, den jenta som er i bakgrunn er hun med dere eller er det bilde av ungen til en annen foreldre. Fordi hvis hun ikke er det, syns du det er greit og legge ut bilder av andre sitt barn uten tillatelse?
      Det er faktisk straffbart!

    13. Syntes man har rett til og si ifra selv om et barn har atferdsproblemer, på lik linje skal de lære at det ikke er greit og slå. Sier ikke foreldrene noe, så har man helt rett til å si ifra selv! 🙂

    14. S: Hei hei!

      Har allerede svart på en kommentar vedrørende dette litt lenger opp her: Det er dattera til ei venninne av meg 🙂 Hun sendte meg disse bildene til å kunne bruke dem på bloggen etter en dag vi var ute med Leo og datteren hennes i fjor sommer!

      Ville aldri lagt ut bilde av andres barn uten å ha spurt! Er alltid nøye med å spørre de rundt meg som har barn om jeg har tatt noen bilder hvor barna deres er med på bildene 🙂

    15. Jeg er helt enig med deg! Du er reflektert og virker moden og trygg i mammarollen selv om du er ung. Tommel opp👍Hilsen 36 år, småbarnsmamma og barnevernspedagog

    16. Så utrolig enig med deg!! Jeg har selv en sønn på 15 mnd som har en periode nå hvor han slår mye, jeg passer på hele tiden og snakker til han hver gang så han skal lære at dette ikke er greit. Selv var vi på et lite lekeland for bare 3 uker siden der en ganske stor gutt (4-5 år) tok fart og kasta sønnen min i bakken, der var det ingen mamma til stede, så da måtte jeg sifra at sånn gjøre man ikke mot andre barn. Synes det er viktig og følge med på barna sine på sånne steder, selvfølgelig overalt ellers også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg