DET GIKK JO BRA MED OSS!

Til tross for dette, har jeg utvilsomt kjent på følelsen av å føle meg som en hysterisk mamma. Som ikke har lyst til å ta med babyen min ut på kjøretur uten bakovervendt bilsete, som nektet å spise noe av maten som frarådes når man går gravid, og som ikke tør å dra på båttur med barna uten redningsvest. Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har fått høre fra generasjonene før min, som ler godt av «hysteriet» mitt mens de sier: “Da jeg var liten, satt vi i bilen uten belte mens pappa røyket mens han kjørte bilen. Og det gikk jo bra med oss!”

Og det gjør meg rett og slett forbanna. På 70-tallet ble det anbefalt for gravide å røyke! Jeg gjentar: Anbefalt! Bestemoren min røyket som en skorstein da hun var gravid med min mamma, men bare fordi det (heldigvis!) gikk bra med henne, så betyr jo ikke det at all forskning gjort på dette i ettertid er feilaktig, og at man dermed kan konkludere med at det er trygt å røyke når man er gravid.

Og det samme gjelder å sikre barn i bil med bakovervendt bilsete, å legge nyfødte på magen, og bruke redningsvest ute på selv den minste båtur, og så videre.

Følger vi ikke disse anbefalingene, så vil vi ikke bare ta valg som strider mot dokumentert forskning som går på tryggheten til barna våre – men alle barna som har måtte dø i forsøk på å finne ut av hva som er trygt og ikke for fremtidens mennesker, vil ha dødd forgjeves.

For ja, deg gikk det kanskje bra med – men forskingen lyver ikke. Du er én person. Tror du det gikk bra med alle?

Bilde: Skepsis Norge

Har du tenkt noe på hvorfor det ikke er noen her som kan fortelle at det ikke gikk bra med dem?

Enkelte ting var kanskje bedre før, men sikkerhet er virkelig ikke en av dem!

7 kommentarer
    1. Word!
      Det samme gjelder og for vaksiner. Til de som sier at den og den personen hadde meslinger og det gikk jo helt fint, det endrer ikke det faktum at i så mange andre tilfeller så gikk det ikke bra i det hele tatt! Så vær så snill folkens, vaksiner barna dine, bruk bilseter og bruk dem riktig, la babyen sove på ryggen, bruk hjelm, osv osv, det redder utrolig mange liv!

    2. Nå er det vel ingen som mener at vi skal gå tilbake til da biler kom uten bilbelter og hadde en trebenk som baksete eller at vi skal aktivt gå imot råd om hvordan barn burde sove i krybben bare på pur f.
      Skal selvfølgelig ta på ungene både redningsvest i båt, bilbelte i bil og hjelm når de sykler etc. Men det er jo ikke til å komme unna hvordan hele livet til ungene idag er organisert og overvåket av de voksne fra morgen til kveld.
      Det er jo neppe tilfeldig at psykisk sykdom blant barn og unge har eksplodert de senere år, det er jo naturligvis som en direkte konsekvens av hvordan samfunnet har utviklet seg. En ting er at flere overlever oppveksten idag, men de skal jo å ha en viss livskvalitet etterpå også. Hvis vi legger statistikken om selvmord blant barn og unge over disse tallene og ser på generell psykisk helse blant unge så ser ikke statistikken like imponerende ut.
      Og igjen det er ikke redningsvester og bilbeltebruk som fører til psykiske helseproblemer men heller overbeskyttelsen i den form at mange barn idag vokser opp som prinser og prinsesser og blir fortalt hvor spesielle de er og at de kan få og bli hva de vil i livet. De blir heller aldri stilt krav til eller får oppleve mestringsfølelse da alt blir gjort for dem.
      Det er selvfølgelig ikke bare foreldres feil men også teknologi og utviklingen av samfunnet på den fronten.
      her er en veldig god analyse av Simon Sinek om emnet:
      https://www.youtube.com/watch?v=As8XkJNaHbs

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg