NÅ ER DET NOK!

Det har gått alt for langt nå, og jeg er så lei! I dag har jeg satt en skikkelig stopper for meg selv når det kommer til å spise sukker. Jeg blir helt skremmende avhengig, og klarer ikke å begrense meg. Det er faktisk litt flaut å innrømme, men vi kan ikke en gang ha noe sukkerholdig i skapene hjemme her, for jeg spiser opp alt. Haha! Fredrik har begynt med å gjemme sjokoladene sine fra meg, så det sier jo sitt. Ironisk nok har jeg gått ned litt mer i vekt enn jeg personlig synes jeg kler i det siste. Litt rart – etter graviditeten med Leo slet jeg med å gå ned 15 kg og klarte det etter et halvt år, nå sliter jeg med det motsatte. Jeg har en bmi som tilsier at jeg nesten er undervektig nå, og det vil jeg ikke ha.

Nå som jeg først skriver litt om kosthold og helse, tenkte jeg at jeg kunne si noe om treningen min også – som jeg har fått ganske mange spørsmål om siden Noah ble født. Jeg har kuttet ut å jogge og løpe så mye nå, ettersom jeg egentlig beveger meg nok i massevis i hverdagen, og fordi jeg ikke ønsker å gå ned mer i vekt. Jeg trener for øvrig fortsatt styrke, og da synes jeg det er kjempegøy å kunne trene litt med barna. Jeg trener mest med Noah, siden Leo er i barnehagen på dagtid når jeg trener. Men det er gøy å kunne trene litt med Leo også siden han er blitt så tung, og samtidig ler mens jeg trener med han. Haha! Han synes det er så morsomt, så det er jo litt motiverende også.

Noen andre småbarnsmødre har spurt om tips til trening når de ikke får dratt ut om kveldene på grunn av barna. Men det er det som er så fint, du trenger ikke dra noen steder. Jeg har aldri vært på et treningssenter. Å trene hjemme fungerer godt nok, men det er klart du må være fokusert og ikke minst også motivert om du ønsker å få utbytte av det. Jeg har flere øvelser jeg gjør som er blitt favoritter hos meg, men oftest finner jeg trene-hjemme videoer på youtube. Det er heller ikke sånn at du nødvendigvis MÅ ha så mye utstyr i starten heller, og har du små barn kan du som meg også trene med dem. Mer om trening kan jeg skrive i et eget blogginnlegg om dere vil det!

Jeg er i hvert fall nød til å kutte ut sukker fremover, så i dag har jeg kjøpt meg sukker-erstatning igjen. Det er jo helt genialt! Likevel kommer nok suget etter sjokolade til å melde seg rimelig snart. Og iskrem. Og kaker, kjeks, godteri og brus. Jeg har spist så mye dritt i det siste at jeg blir helt gal av å tenke på det, og jeg gleder meg veldig til å spise sunt fremover igjen. Den første tiden uten sukker er alltid verst, etter hvert går det seg forhåpenligvis til..

Noe særlig mer kroppsfokus fremover blir det heller ikke om dere ønsker å lese mer om trening. Selv om jeg enda får spørsmål om jeg kan legge ut bilder av kroppen min. Jeg forstår ikke hvorfor noen er så opphengt i å se andres kropp, men det er nå meg. Når det er sagt husker jeg så godt at jeg målte magen min da jeg var høygravid med Leo ca 3 uker før han skulle bli født. Omkretsen rundt magen min målte jeg til 110 cm. For lille meg som er 1.59 cm høy så hadde jeg rimelig stor mage, noe jeg bare synes er veldig koselig! Men i ettertid er det også litt gøy å være vitne til hvordan kroppen omstiller seg fullstendig, og hvordan magen etter et svangerskap har den egenskapen at den kan trekke seg helt tilbake. Det er virkelig helt fantastisk hvordan kvinnekroppen er laget!

10 kommentarer
    1. Åhh.. Hehe! Har slitt med dette selv 🙂 Etter at jeg fikk jenta mi i juli har jeg hatt et enormt sukkeraug- spesielt etter solo og pops, ble så ille at jeg bare måtte kutte ut i en uke for å vende det av meg 🙂 Lykke til hvertfall !! 🙂

    2. Man kan gå ned masse når man ammer. Vet ikke om du gjør det nå da:) Men det kan nok være grunnen til at det var vanskeligere å gå bed de 15 kg første gang. Mener å huske at du ammet litt i starten da 🙂 Jeg erfarte hvertfall dette selv. Med nr 1 ammet jeg ikke lenge ( fikk det ikke til) og det tok lang tid å komme tilbake til vekten. Mens med nr ammet jeg, og raste ned i vekt.

    3. Sjekk stoffskiftet ditt hvis du går ned i vekt til tross for stort kaloriinntak. Ved høyt stoffskifte taper man vekt.

    4. Er nok smart å kutte ned på sukkert ja, og heller spise mer karbohydrater og masse proteiner. Det vil hjelpe på både treningen og det ¨å øke i vekt+ muskelmasse 🙂

    5. Husk at sukkeret går over i morsmelken, så enda begrunne til å kutte det ut. Hvilke øvelser gjør du på mage? Synes å huske at du har snakket om at du har delte magemuskler?

    6. Jeg vil ha eget innlegg med trening med baby/barn!
      Har ei på 2 mnd og vil begynne å trene litt etterhvert hjemme med henne 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg