UKENS SPØRSMÅL: LØNN, HALLOWEEN, BARN ++

Hvorfor skal det være så hemmelig hva man tjener som blogger? Er det ikke en jobb som dere kaller det? Jeg har ingen problemer med å fortelle folk hva jeg tjener? Har en følelse av at bloggere egentlig skammer seg litt over hvor godt de tjener på å ta selfies på badet og skrive om livet sitt…?? Mulig jeg tar feil!

– Jeg kan kun snakke for meg selv, og ikke andre bloggere. Blogging er fortsatt en jobb selv om man ikke nødvendigvis liker å fortelle om lønnen sin til Gud og hvermann. Det handler ikke om bloggyrket i seg selv for min del, jeg ville ikke likt å snakke om hva jeg hadde tjent uansett hva slags jobb jeg hadde hatt – fordi lønn og økonomi er noe jeg anser som privat. Jeg er heller ikke interessert i å vite hva andre tjener, så det går begge veier. Istedenfor å irritere seg grønn over at enkelte bloggere ikke liker å snakke om hva de tjener, kan man jo heller stille seg spørsmålet om hvorfor det er så forbanna viktig for en selv å vite hva andre ukjente mennesker tjener.

Kan du anbefale en måte for meg å få lillegull til å sove i egen seng? Orker heller ikke skriking.

– Jeg er ingen ekspert, men jeg kan selvfølgelig prøve å gi deg noen tips! Vi har vært veldig opptatte av å vente til Leo var klar for det, siden vi samsov med ham i 1,5 år. Vi merket at han våknet mye om natten, at han sov dårlig osv – så da merket vi at det var på tide. Du kjenner jo ditt barn best, så siden du stiller dette spørsmålet antar jeg at du tenker at det er på tide nå. Haha! Leo gråt og skrek bare vi nærmet oss sengen hans i starten, da han forsto at han kom til å måtte sove i den. Så vi prøvde å gjøre det vi kunne for at han skulle forbinde sengen med noe koselig, og ikke være redd for den. Vi gikk tidlig i seng med ham og leste bøker mens han satt/lå i sengen, sang favoritt-nattasangene hans og satt ved siden av sengen hans og holdt hånden hans helt til han sovnet om det var nødvendig.

Jeg må også innrømme at vi ofte har båret på både Leo og Noah og sunget for dem helt til de har sovnet i armene våre (Slapp av: Det høres kanskje utmattende ut, men det tar vanligvis ikke alt for lang tid med en veldig trøtt gutt i armene) og så lagt dem ned i sengene sine. Våkner de har vi kjørt samme prosedyre helt til de sovner. Noen vil kanskje mene vi gjør dem en bjørnetjeneste, men det har absolutt fungert hos oss. Etter hvert venner de seg jo til det selv om det er ukjent i starten å sove i egen seng. Noah har spesielt hatt en tendens til å våkne med en gang han er blitt lagt ned, og da har det hjulpet at det ikke er veldig kaldt i sengen han blir lagt ned i. At man for eksempel har varmet opp et teppe som ligger under barnet når man legger det ned. Det har hjulpet veldig her. Etter hvert går det enklere og enklere, den første startfasen er den jeg har opplevd som mest utfordrende (og mest slitsom!) Lykke til!

Hvorfor planlegger du å kjøpe Halloween kostyme til en 1 og 2-åring?

– Fordi jeg synes det er koselig å gjøre noe ut av tradisjoner jeg selv er oppvokst med, selv om barna ikke er så store enda. Jeg kjøper ikke noe fullt kostyme, men noe synes både Leo (Siden Noah er for liten til å skjønne så mye enda) og vi bare er gøyalt. I fjor var Leo en mini-batman med en pysj vi kjøpte på Cubus til 149,- og en maske til 20 kroner, så det er ikke det at det trenger å koste allverdens heller 🙂

// Halloween 2016 hos oss!

Hvor mange barn ønsker du deg totalt?

– 4 eller 5. Tror for øvrig ikke det blir aktuelt fordi jeg har hatt KS fra første barnet mitt (med tanke på hvor stor belastning det er for livmoren å bli skåret i hver gang barnet hentes ut) + At Fredrik aldri hadde gått med på det. I hvert fall ikke 2-3 barn til. Uansett tenker jeg at jeg er heldig som har fått oppleve å få to nydelige, friske barn og at det ikke er noe jeg tar for gitt at jeg blir gravid på nytt, om vi noen gang skulle begynne å prøve å få flere barn.

Hva slags klær bruker Leo i barnehagen nå, og hvor gammel er Leo nå?

– Leo bruker ull/merinoull under litt tykkere gensere og bukser nå på høsten og vinteren. Jeg har ikke noen spesielle anbefalinger direkte på barneklesmerker som vi bruker til Leo, her går det i litt av alt. Både veldig dyrt, billig og sånn midt på treet. Kan faktisk ikke si at jeg synes det er noe ekstraordinært med ulltøyet man betaler mye for, vi opplever at det meste fungerer greit likevel. Så lenge det holder han varm! Jeg kan komme med et lite inspirasjonsinnlegg med barnehagetøy om dere ønsker det. Leo blir 3 (!!) år i mars, og det er om ca 5 måneder nå. Så han er 2 år og 7 måneder nå 🙂

Processed with VSCO with hb1 preset

Har du planer for farsdagen (For Fredrik)? Hva skal du kjøpe i gave til han?

– Selvsagt har jeg begynt å planlegge litt. Dere kjenner jo meg 🙂 Jeg hadde tenkt til å bestille noe fra en internasjonal nettside, men jeg vet ikke om det rekker frem i tide nå. Farsdagen er den 12 november, for dere som kanskje ikke er like gira på sånt som jeg er. Haha! Jeg kan ikke røpe hva jeg skal kjøpe til Fredrik siden han leser bloggen min, men det er ikke sånn at vi er opptatt av at det må være så store gaver til slike merkedager. Jeg er mest opptatt av å gi en liten ting som kan være betydningsfullt for han.

Nå gleder jeg meg til å legge meg om ikke så alt for lenge, og til den nye uken starter i morgen. Håper dere gjør det samme!

10 kommentarer
    1. Så lenge du har hatt to ks så kan du vel bare få et barn til, og da blir det også planlagt ks 🙂 Dem kan vel bare ta tre ks på en person, og så lenge man har tatt to ks så må den tredje gangen være med ks , det har vel noe med arret å gjøre. Det blir jo veldig tynt etter vært. Etter min siste fødsel nå så ble det jo haste ks på grunn av en dramatisk fødsel, og jeg hadde også ks med han eldste å vanlig fødsel med han mellomste. Så nå fikk jeg faktisk beskjed om at dem ikke trodde det var så smart av meg å gå igjennom en fødsel til, fordi arret mitt hadde visst allerede blitt veldig tynt.

    2. Ang kommentaren til hun over: Tror det er veldig individuelt med hvor mange keisersnitt man kan ta. Har en venninne som har tatt 5 keisersnitt, men nå har legen sagt at det ikke går med flere

    3. Har du laget en plan for hvordan å forsørge ungene dine nå sol du har gått kraftig ned i plassering og lesere?
      Husker en gang du forsvarte det med at du aldri hadde vært under 30 plass på topplisten men nå er du jo det ca hver dag.
      Men det blir jo spennende Jessica!! 2 barn og kun fullført ungdomsskolen som skal finne jobb for å forsørge barna dine 🙂
      Du burde ta fag nå som økonomien er grei, dette varer jo ikke evig.

    4. Anonym: Først av alt: Du viser ganske tydelig at du ikke har forstått deg på hvordan blogg fungerer når du kun fokuserer på plasseringen, så jeg finner det litt vanskelig å tro at jeg skulle ha brukt dette argumentet som du påstår – som et arguement for at jeg har mange lesere. Plassering handler om hva nivået ligger på blant de andre bloggerne også, så man kan ha gode lesertall som ligger på ca det man har ligget på i alle årene som blogger, men likevel ligge på 10 plass den ene dagen, og 25 dagen etter. Skjønner?

      Så gått kraftig ned? Hva er det du snakker om? Har ligget på gjennomsnittlig 6000 lesere i flere år nå, sett bort i fra perioder hvor det alltids blir litt ekstra (blogginnlegg som er godt lest, graviditet, fødsel etc) er på 17 plass på blogg.no i dag, synes det er helt fint. Jeg har ingen ønske om å ligge øverst på den listen 🙂

      For øvrig blir jeg litt satt ut av den spydige tonen din. Pleier du å snakke slik til de rundt deg også? Hvordan opplever du i så fall at det blir tatt i mot?

      Jeg har ingen planer om å finne meg ny jobb før jeg er ferdig med utdannelsen min slik som planlagt. Jeg har mange tusen lesere og har hatt det over flere år, jeg tror nok ikke jeg trenger å bekymre meg over om at det skulle ta slutt i nær fremtid. Fredrik er for øvrig ferdig med sin utdannelse, for du har vel ikke glemt at jeg ikke er alene om å ha ansvaret for barna mine? Vi er ikke det spor bekymret, vi har det kjempefint og har ingen grunn til å bekymre oss. Så da trenger nok ikke du å gjøre det heller altså 🙂

    5. Det finnes mange barn som trenger et trygt og godt hjem her i Norge, i steden for å bo på institusjon. Jeg er sikker på at dere i fremtiden vil kunne gi flere av disse barna det gode og trygge hjemmet de trenger, dersom det å føde flere barn ikke er aktuelt ❤️
      Slike som den anonyme over, trenger nødvendigvis ikke et svar en gang, ofte er det nok for dem å bare få spy ut negative ting. Du er mye bedre enn det de sier, og jeg er temmelig sikker på at 5998 av de daglige leserne dine støtter deg og syns du gjør en god jobb. Stå på videre Jessica! Ikke la de negative knekke deg!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg