BARNEBURSDAGEN SOM INGEN KOM I

Jeg går en liten tur med babyen min i vognen som er på nippet til å sove, når jeg like ved sentrum må stoppe opp for å rette på noe på vognen min. Rett ved siden av står ei jente og det som ser ut som mammaen hennes. Mammaen til jenta og jenta står og snakker sammen, og man kan se at hun er på nippet til å gråte.

“Mamma, hvorfor kom det ingen i bursdagen min?”

Hjertet mitt synker. Bare så det er sagt: Jeg har ikke for vane å overhøre andres samtaler, men siden hun sto så nærme var det vanskelig å la være å høre hva hun sa. Mammaen til jenta setter seg ned på huk og forteller henne optimistisk at de heller kan ordne et nytt bursdagsselskap til helgen igjen.

Da sier jenta “Men tenk om det ikke kommer noen da heller” gråtkvalt.

Jeg er egentlig på vei til å gå for å fortsette turen min når jeg innser at jeg bare ikke klarer å gå fra denne situasjonen. Jeg stopper opp, snur og setter meg på huk foran den gråtende jenta.

“Hei du! Vet du hva? Jeg har kjempelyst til å komme i bursdagen din” Det bare glipper ut av meg. Glemmer litt at det kanskje er sprøtt av meg å si til en fremmed jente, men pokker heller. Vær et medmenneske.

Jenta ble så glad. Jeg hilser på mammaen hennes, spør jenta hvor gammel hun blir, og om hun hadde gledet seg lenge til bursdagen sin. Vi sto en stund og snakket. Hun fikk se litt på babyen min som sov i vognen sin, og ble veldig glad for å høre at jeg hadde lyst til å komme i bursdagen hennes når ingen av vennene hennes dukket opp.

Denne jenta fyller 8 år denne uken, og ingen kom i bursdagen hennes i går.

Bildet hentet: https://unsplash.com/search/photos/

Unnskyld meg, men hva i helvete? Jeg sitter og gråter når jeg skriver dette blogginnlegget fordi jeg er så rasende!

Jeg har de siste årene fått med meg sakene i media om barn som skal feire bursdag og at ingen dukker opp, men jeg trodde helt ærlig at det hørte sjeldenhetene til. Det har jeg fått oppleve i dag at dessverre ikke er tilfellet. 15 stykker ble invitert, og ingen dukket opp. En liten jente som hadde gledet seg til bursdagen sin og pyntet til selskap måtte sitte alene i bursdagsselskapet sitt på Halloween. Dette kan ikke vi som foreldre akseptere!

Det er kanskje ikke ditt barn det gjelder. Eller ditt barnebarn, eller din nevø. Men det er noens barn. Det er noens barnebarn, og det er noens nevø. Vi kan ikke tenke at dette ikke angår oss bare fordi det ikke skjer alle av oss.

Jeg kjenner til tidsklemma. Jeg har to små barn og lever i tidsklemma sjæl. Jeg skjønner at det er lett for foreldre med en hektisk hverdag å tenke at “vi har ikke tid til dette”, men barnebursdager er noe alle bør velge å prioritere! Man skal virkelig ikke kimse av hvor viktig et slikt selskap er for et spent lite bursdagsbarn.

Og om barnet ditt mot all formodning ikke kan komme i Hanne, Lucas eller Henrik sitt bursdagsselskap, så gir man for pokker beskjed så fort man finner ut av det. Et bursdagsselskap er med stor sannsynlighet organisert på forhånd med bursdagsinvitasjoner og det hele, så her finnes det ikke unnskyldninger.

Da jeg var liten var det stor stas å bli bedt i bursdag, og jeg gledet meg fra det jeg fikk invitasjonen og helt til dagen var kommet. De andre barna jeg kjente gjorde det samme. Hva har skjedd? Er det foreldre som tenker at selv om de ikke sender barna sine avgårde til Hanne, Lucas eller Henrik sitt bursdagsselskap – så er det sikkert noen som gjør det? For om alle tenker sånn er det hvert fall ikke rart at ingen dukker opp!

Ingen barn skal måtte feire bursdagsselskapet sitt alene!

39 kommentarer
    1. skikkelig klump i magen… tenker, hvor er foreldrene til barna? så lenge de bare er rundt 8 år, bør jo invitasjoner osv følges opp av foreldrene.. grusomt at det faktisk er sånn. det er mobbing av den verste sort. det er jo også en selvfølge å si ifra om man ikke kommer.. nei æsj.. blir så sur.

    2. Det er utrolig skuffende at dette er realiteten i dag. Likt med å være den eneste som ikke blir invitert i et bursdagsselskap. Foreldre må skjønne at mobbing er noe som læres hjemme.

    3. Ånei herregud hjertet KNUSER når jeg hører slike historier! Fy søren! Her har absolutt ALLE foreldre et ansvar, man sier ifra hvis man ikke kan komme i en barnebursdag! Årh mamma hjertet knuser virkelig.. årh <3

    4. Er helt jævelig at barn skal oppleve sånt. Er samme når man aldri blir invitert i bursdag. Noe som skjede ofte når jeg var liten. Kjenner nå at jeg har lyst til og gi denne lille jenta en klem og gave. Tida klemma som vi voksene har skal ikke gå utover barna!!!

    5. Husker da jeg var mindre også, gikk i 2.klasse tror jeg! Ei jente i klassen hadde invitert HELE klassen på 32stk i bursdagen sin. Jeg var den eneste av oss 32 som dukket opp, og fikk høre av mange klassekamerater dagen etter at jeg var rar osv som kom i bursdagen hennes når de andre vennene mine ikke kom. Hun som feiret bursdagen var litt “utenfor” eller hva jeg skal si, men jeg som du sa: gledet meg alltid fra jeg fikk invitasjonen – til selve dagen. Til og med til hun “rare”, fordi jeg så ikke på henne som noe annereledes enn oss andre i klassen. Jeg blir forbanna av tanken på dette idag, men det var jo ikke noe jeg tenke på som 7åring. Jeg og hu jenta hadde en kjempefin feiring av henne uansett 🙂 fått mange takk av mammaen hennes i ettertid som vi ble større. Jeg er nå 19 år!

    6. Hei kan ikke du sende meg navn adresse osv på Mail skal jeg sende en gave i posten ? Hun fortjener en oppmuntring fra en hemmelig venn 🙂

    7. Håper virkelig at det vil komme noen barn i den neste gebursdagen hennes, eller at moren evt kan ringe til foreldrene i klassen slik at noen kommer. En på 8 år skal ikke måtte oppleve dette!
      Kjempe flott at du snudde deg rundt og sa at du ville komme❤

    8. Hjerteskjærende – og takk til deg som snartenkt sa at du ville komme! Er det mulig å være så tette som foreldre. Fy f…………. klem <3

    9. Fikk helt vondt av og lese.
      Her må barna gå i selskap de blir invitert til. Skal en del til før de slipper. Må være sykdom eller fks reise som allerede er betaøt .
      Hadde ei i klassen til jentungen som aldri kom i selskaper fordi st de skulle på hyttå, hver gang. Så hun var som regel den eneste som gikk glipp av selskaper, tenker det kan også være trist når jentene i klassen kansje snakker om selskapet som var i helga.

    10. Arranger et arrangement for jenta hvor alle som vil komme får komme. Om jeg hadde hatt mulighet hadde jeg kommet ned å feiret sammen med jenta. Stor klem ❤️

    11. Off, jeg gråter bare jeg tenker på hvor lenge hun må ha gått å gledet seg, pyntet hjemme, kanskje bestemt hva de skulle spise og hva de skulle leke. Hun satt kanskje spent i gangen og ventet på at førstemann skulle dukke opp, men det kom aldri noen. Off, jeg får helt vondt i meg. Hvordan kan foreldre tillatte dette? 🙁

    12. Her kjenne eg at eg er glad for å være fra en liten plass. Bursdag? Og ikkje ha lyst? Synd for deg, du må gå. Punktum. Og det er di oppgåve og være med og gi bursdagsbarnet en fin dag. Hugsa en diskusjon på heimebane ein gong eg ikkje ville i bursdag, då var det streng beskjed om at det ikkje var noko valg og den samtalen om korleis eg hadde følt det om folk ikkje kom i min bursdag. Heldigvis hadde alle foreldra i vår klasse samme holdning, så det var aldri eit problem. Og vi kosa oss, alle sammen både vi som var lite i lag på skulen og vi som var mykje i lag. Glad for at eg har vokse opp med den holdninga, og skremmande at foreldre i dag ikkje bryr seg meir. Om det e grunna som gjer at en ikkje kan, so Ok men gi beskjed.

    13. Huff, så utrolig trist! Kan det hende at barna gjemte bort bursdagsinvitasjonene, slik at foreldrene ikke visste at barna var invitert i selskap?
      Kanskje en passende løsning ville vært å lage en e-post liste med alle foreldrene i klassen, slik at foreldrene også ble varslet om bursdagsinvitasjonene personlig? Om man får dem via mobil eller pc, er det også lettere å sette datoen inn i kalenderen, og passe på at barnet går tenker jeg?
      Burde jo ikke være nødvnendig, men det er kanskje nødvendig i dagens samfunn

    14. Dessverre skjer ikke dette pga foreldrenes tidsklemme. Barn, selv så unge som 8 år, velger å la være å gå. Ofte fordi det er et bursdagsbarn som ikke er «kul» eller «populær». De lar være å levere invitasjonene til foreldrene, og avtaler sammen å ikke gå. Denne bursdagsfesten blir da brukt til å mobbe dette stakkars bursdagsbarnet dagen etterpå.
      Utrolig trist at dette skjer. Det kan faktisk ødelegge mennesker. Her må skole og foreldre gripe inn, for dette er nok ikke første gang denne jenta ble behandlet dårlig.

    15. Off ble helt lei meg jeg 🙁 håper jenta likevel fikk en fin feiring på en eller annen måte!
      Veldig synd at dette skjer! Mine barn skal komme i alle selskaper som hun blir invitert i, enten de vil eller ei (med mindre de har en veldig god grunn da, som feks sykdom eller noe annet som ikke har noe med bursdagsbarnet å gjøre)

    16. Jeg jobber som lærer og på foreldremøter kommer det alltid opp hvordan reglen er for hvem man skal be. Da sier jeg at de må be alle jenter eller alle gutter i klassen om ting skal deles ut på skolen. Men jeg forteller foreldrene også at når dere får en invitasjon, så send barnet deres i bursdagen! Tenk å være den som sitter alene og ingen vil komme. Det er grusomt!

    17. Husker da jeg gikk på barneskolen, og en jente i klassen skulle feire bursdagen sin 2 dager etter at jeg feiren min. Alle jeg inviterte kom i min bursdag, men i hennes kom bare jeg og bestevennina mi. Vi hadde ikke noe valg. Vi har begge lærerforeldre, og de synest det var uhørt å ikke dra i et bursdagsselskap fordi bursdagsbarnet var upopulær. Er SÅ glad for at vi ble tvunget til å dra, og jeg skjønner ikke at de andre foreldrene godtok at barna ikke ville dra. De var jo i mitt selskap 2(!!!) dager før!!!

    18. Når jeg leser dette får jeg en stor og vond klump i magen min. Fordi jeg kjenner meg så utrolig godt igjen. Jeg var heller ikke den mest populære blant klassekameratene mine da jeg gikk på barneskolen, heller ikke mine nærmeste venner. Så det ble mange bursdager der nesten ingen kom, selv om jeg hadde bedt hele klassen. Etter hvert som jeg ble eldre, lærte jeg meg til å ikke invitere de som aldri kom, så fikk jeg heller ha det kjempegøy med de som faktisk ønsket å leke med meg. Likevel synes jeg det er utrolig trist når dette skjer, for det burde jo i utgangspunktet ikke skje i det hele tatt. Men fordi barn er veldig flinke til å peke på, le av og dømme de som er annerledes, er dette dessverre en virkelighet vi møter litt for ofte.

    19. Så grusomt…😢 Har selv en gutt på 9 år, kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært om det hadde skjedd med han..😢 Forferdelig!!!😪

    20. Får så vondt i hjerte av og lese dette, skjønner ikke at det går an :,(. Sønnen min skal ha sitt første barnebursdag til februar når han blir 5 år, håper det ikke skjer det samme da . stakkars jente :,(

    21. Føler med den stakkars lille jenta 😭 Min sønn opplevde det samme i 1. klasse, 5 år senere begynner han fortsatt å gråte når han tenker på det 😭

    22. Min sønn var i bursdag for noen uker siden. Han gleder seg stort som han gjør til alle bursdager. Da jeg hentet ham takket moren så inderlig over at min sønn hadde komt. Det viste seg at kun 2 av 12 kom. Ingen hadde sagt at de ikke skulle komme. Barna hadde hatt det supert, men jeg kjente hvor lei og sint jeg ble på hele situasjonen. Slik skal det ikke være!

    23. Stakkars liten! Så grusomt det må være for en åtte åring som har gledet seg til å feire bursdag! Er så tragisk at slikt skjer.

    24. Kunne ikke ha hvert mer enig med det du skriver. Helt tragisk at et lite barn skal måtte oppleve dette.
      Gi den lille jenta en god bursdagsklem fra meg og ❤

    25. får vondt langt inni hjerterota. desverre så skjer dette mye oftere enn hva vi veit. håper denne jente får den bursdagen ho fortjener å får en dag hun sent vil glemme

    26. Vondt for jenta, selvfølgelig. Men jeg vet også hvordan det er å bli invitert til noe man ikke har lyst til å dra. Ikke pga personen, men fordi man ikke vil omgås folk pga sosial angst. Klumpen i magen i en hel uke bare fordi man gruer seg til å gå i en bursdag.

    27. Det kom ingen i min søsters (tror det var 13 årsdagen) det var laget pizza, tent opp i kjellerstua og laget til storjente bursdag.. INGEN kom, og foreldre syns det er ok at de ikke drar i bursdag?! MEN når det er sagt, foreldre er FORFERDELIG det har jeg selv opplevd.. peprer barna sine med informasjon de i utgangspunktet var alt for ung til å vite noe om! STYGGHET.

    28. Såå ugreit. fikk vondt av dette barnet!
      Så hr du en adresse? Navn på mor? Som en kn ta kontakt med for å sende en liten oppmuntring til barnet? ( selv om bursdagen er over)

    29. Skjønner hva du sier. Du gjorde ett barn lykkelig! Med Dina ord. Så super fint! Det er det hva livet handler om. Men trur Absolut ikke dette handler om mobbing! Før 20 år siden muligens mange hade lignende opplevelser. Det skjønner jag.. men nu i dagens barnehage/skole finna det regler å forholde seg til. Jag som tre barns mors till bla tvillinger føler att når jag har ferie vill jag komme tilbake til ruta 1. Det måtte andra også skjønne. Sorry. Må bara få si det.. har saker som jag ikke rekker i en hektisk hverdag.. som å treffe mine barn… Det handler om prioriteringer.! Men Absolut… super superviktig att gi beskjed til bursdagsbarnet!! Tummen opp for deg som gir barnet oppmerksomhet!❤ godt jobba!

    30. Det er skikkelig trist, bursdager skal prioriteres. Men det hører nok alikevell til sjeldenhetene selv om det absolutt ikke er noen unnskyldning. Det bør mulig tas opp på et foreldre møte også? Her vi bor blir ihvertfall bursdager prioritert så høyt at fotballen valgte å avlyse en trening fordi barna skulle gå i et annet barns bursdag.

    31. D er helt hjerteskjærende at noen som er så små må føle på den sorgen og ikke ha noen som kommer. Ei venninne av meg hadde invitert 32 stykker 11 kom og ingen av dei 21 andre hadde gitt beskjed om at di ikke kom var ikke d verste d verste er jo at du finner ut at dem va på ungdomslaget som er hver lørdag mens en bursdag er en gang i året
      Bra at du tar opp dette temaet fra en virkeli frustrert jente

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg